Antal röster:
Hillary Clinton: 59 036 741
Donald Trump: 58 914 866
USAs röstsystem är inget vidare. Det är elektorsrösterna som räknas, inte folkets. Det var samma ska som hände år 2000, Gore förlorade trots att han hade fått fler röster än Bush.
Antal röster:
Hillary Clinton: 59 036 741
Donald Trump: 58 914 866
Fast hans agenda är mycket märklig ur ett affärsmässigt perspektiv.
Han måste vara den enda affärsmannen i världen som förespråkar handelshinder, och han vill även höja räntorna vilket få ekonomer förespråkar. Men på räntepunkten håller jag personligen iofs med honom.
Han vill bygga murar mot Mexico samtidigt som stora delar av det landet är uppbyggt till sin höga standard just med hjälp av billig illegal arbetskraft från Mexico.
Jag vet inte om han bara säger allt detta av populism eller om han räknar med att det ska gynna hans egna företag men jag tror i alla fall inte han drivs av någon slags idealism.
Ja det är fritt att tycka vad man vill om hans agenda, jag pratade bara om förmåga.
Det enda jag hoppas på att han verkligen genomför är att slopa TPP och TTIP. Sen får han gärna bli kompis med Putin också, världen hade mått bra av bättre relationer mellan Ryssland och USA. Inget av det hade vi fått med Clinton.
Bra kompis med Putin så att han inte lägger sig i när Putin vill ta över Gotland?
För att det inte är samma sak att driva ett företag som att driva ett land. Konsekvenserna vid misslyckanden blir lite annorlunda i och med att du kan skaffa dig fiender på ett annat sätt.
Ja det är fritt att tycka vad man vill om hans agenda, jag pratade bara om förmåga.
Det enda jag hoppas på att han verkligen genomför är att slopa TPP och TTIP. Sen får han gärna bli kompis med Putin också, världen hade mått bra av bättre relationer mellan Ryssland och USA. Inget av det hade vi fått med Clinton.
Ja, för Rysslands aggressiva politik de senaste åren är inte alls kopplad till de extremt försämrade relationer mellan USA och Ryssland som har uppstått under Obamas tid som president? Hur bra respons får man när man bygger en "missilsköld" (som bara händelsevis också kan kärnvapenbestyckas utan att det syns på det yttre av systemet) precis på gränsen till Ryssland?
Fast hans agenda är mycket märklig ur ett affärsmässigt perspektiv.
Han måste vara den enda affärsmannen i världen som förespråkar handelshinder, och han vill även höja räntorna vilket få ekonomer förespråkar. Men på räntepunkten håller jag personligen iofs med honom.
Han vill bygga murar mot Mexico samtidigt som stora delar av det landet är uppbyggt till sin höga standard just med hjälp av billig illegal arbetskraft från Mexico.
Jag vet inte om han bara säger allt detta av populism eller om han räknar med att det ska gynna hans egna företag men jag tror i alla fall inte han drivs av någon slags idealism.
Den jämförelsen har faktiskt jag också missat, men å andra sidan brukar jag undvika att lägga energi på att läsa/lyssna på sånt.
Det jag ser som kan bli största problemet är att jag upplever att han kan ha svårt att backa och stryka någon medhårs i situationer som kräver det för att undvika konflikt, för att det är viktigare för honom att visa sig störst och mäktigast. Men förhoppningsvis var det valtaktik, så att förhandlingsförmågan kommer fram nu.
Eller så driver protektionismen upp dollarn ännu mer.
Du menar att man kan driva större företag genom att alltid försöka vara störst och få rätt?
Finns det nog ekonomiskt intresse kan man lyckas med en hel del och man kan komma rätt långt på att övertyga andra om att man är bäst på det man gör.
Du menar att man kan stå ut med en pompöst kukhuvud så länge man tjänar på det?
Öh.
Finns det inte gott om exempel på det? Folk lägger åt helvite för hög vikt på pengar.
Jag tror att det här kanske är den viktigaste dagen för demokrati sedan andra världskrigets slut, kanske i konkurrens med Sovjets fall.
Sveriges Radio sänder extra hela dagen, till och med vetenskapsradion får maka på sig, eftersom eliten var så säkra på att folket i USA ville ha Sharia och Genus-skit så är de nu i chock. Runt hela världen sitter en massa vulgärliberaler och attackfeminister och surar, de var ju så säkra på att USA minsann skulle förstå att en krigsgalen etablissemangskärring är vad folket ville ha. Guess what, det var det inte.
Och fortfarande, inte tillstymmelse till självkritik någonstans, tydligen finns >100 miljoner arga vita arbetslösa gruvarbetare i USA, det är deras fel.
Det kommer bli värre, Trump är inte den sista extrema politikern, det kommer komma många fler.
Vi vill inte ha Sharia, vi vill inte ha genusdagis, vi vill inte ha trängselskatt, ni skall tjäna oss och skotta snö.
Jag vet inte vilka kanaler du får dina nyheter ifrån men jag har då inte hört det från "alla".
Lite min poäng, och det är ju inte så att politik mellan länder har haft den dynamiken tidigare...
Jo. Tror du att Trump ser en ekonomisk vinning i att samarbeta med Ryssland, stor nog för att dansa efter Putins pipa?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|