Donationsregistret

Hur ställer du dig till donation?

• Antal röstningar
    0

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Hoj
Gammalt rat
Alla borde vara med i donations registret.

Vad finns det för anledning att inte vara med där?

Jag kan inte komma på nån anledning till att man eldar upp fullt friska organ då man kan hjälpa andra med dom.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Alla borde anmäla sig där oavsett om man är för eller emot..Om nu olyckan är framme så kan läkare gå in direkt i registret och kolla. Då slipper anhöriga få frågan vad man hade för inställning till donation.DET är iaf en fråga jag inte vill ha i en sådan situation.

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Matulda skrev:
Alla borde anmäla sig där oavsett om man är för eller emot..Om nu olyckan är framme så kan läkare gå in direkt i registret och kolla. Då slipper anhöriga få frågan vad man hade för inställning till donation.DET är iaf en fråga jag inte vill ha i en sådan situation.
Håller med , är med sen ett par år. Är för :tummenupp

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Matulda skrev:
Exakt...vem vill fatta ett sånt beslut när man precis förlorat någon nära, oavsett hur denne gått bort...

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Matulda skrev:

Helt rätt, var med om för ett tag sedan att en kompis dog (trafikolycka) och hennes make (oxå en kompis till mig) inte kände till att hon hade sagt ja till donation. När de frågade maken om de fick ta några organ så sa han nej, några dagar senare hittade han papprena där hon skrivit att hennes vilja var att donera, tråkigt..

Ha alltid kortet med ja eller nej i plånboken, samt medela era närmaste om vad ni vill.

För mig är det självklart att vara med, om man inte ärmed såhar man ju oxå diskvalificerat sig för att ta emot organ om man skulle behöva.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Färnbo skrev:
Helt rätt, var med om för ett tag sedan att en kompis dog (trafikolycka) och hennes make (oxå en kompis till mig) inte kände till att hon hade sagt ja till donation. När de frågade maken om de fick ta några organ så sa han nej, några dagar senare hittade han papprena där hon skrivit att hennes vilja var att donera, tråkigt..

Ha alltid kortet med ja eller nej i plånboken, samt medela era närmaste om vad ni vill.

För mig är det självklart att vara med, om man inte ärmed såhar man ju oxå diskvalificerat sig för att ta emot organ om man skulle behöva.

Just därför alla borde anmäla sig där oavsett om man är för eller emot.Om man har anmält där behöver man inte längre kortet i plånboken vilket är bra för man har inte den alltid med sig. Jag är även med i Tobiasregistret. Tyvärr är jag inte kvalificerad som blodgivare då jag väger för lite. :(

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Gott att så många tar ställning till frågan, hoppas att de som svarat nej tänker om och tillåter donation. Har länge haft kortet i plonken, men nu även gjort det på internet för att vara på den säkra sidan(har aldrig plonken med mig, då kan man ju bli av med körkortet :D )

Gott nytt år allihopa!!! :fyllisar :fyllisar :fyllisar

T.KORPE skrev:
Hen hallå där! jag tror jag är anmäld men är inte riktigt säker vart anmäler man sig då finns det någon sida på nätet eller jag vill vara säker på att jag är med om man skulle råka rammla av pinnen så kanske man kan hjälpa något sjukt barn eller dyligt :tummenupp

Här anmäler man sig:
http://www.sos.se/sos/acrobat/anmaldon.htm

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
T.KORPE skrev:
Hen hallå där! jag tror jag är anmäld men är inte riktigt säker vart anmäler man sig då finns det någon sida på nätet eller jag vill vara säker på att jag är med om man skulle råka rammla av pinnen så kanske man kan hjälpa något sjukt barn eller dyligt :tummenupp
www.livsviktigt.se

Blodgivare och donationsgivare, men vill inte att någon pundare eller alkis ska leva vidare på mina organ, fast de kanske inte får den vården.

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
är med i det registret och är blodgivare sen ått år tillbaka.
men det var en dålig poll... tänk om man är med i brottsregisteret också, då har man ju ingenstans att klicka jue...

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Tobbe_N skrev:
är med i det registret och är blodgivare sen ått år tillbaka.
men det var en dålig poll... tänk om man är med i brottsregisteret också, då har man ju ingenstans att klicka jue...
Fan...tänkte inte på dé, men kan inte du starta en åt dom då? :tungan

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
BabyBlade skrev:
jag pratar om organ donation! var det inte det frågan gällde ?
Om jag var villig att låta mig, kanske först mördas.. sen ska någon ta all innanmäte också?
eller om jag inte har dött.. så ..behöver kanske någon min arm ? så jag får gå runt med en arm, eller bara ett ben kanske, och försöka jobba som vanligt?
eller när någon super sönder sin lever ? ska han då köpa min lever? Nej den är inte till salu. Det finns ingen rättvisa i denna värld.

Du glömde en smiley: :rolleyes:

www.livsviktigt.se handlar inte om den sortens marknad du svamlar om...

EDIT: Klart man e med i registret!
EDIT: Blodgivarregistret åsså

Last edited:

Tokan

Har blivit omvänd =)
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
HARLEY-DAVIDSON XL883N
nu är jag med me.... självklarhet egentligen som inte blivit av!!!

Lennart258

247 kg fulltankad!
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
zx9r -97
Jag ger inte mina lungor till en rökare. Inget jävla fetto ska ha mitt hjärta. Det är ju som att kasta pärlor för svin! Då får organen hellre gå till forskning där de åtminstone gör nytta.

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Skrev in mig förra året och det kändes väldigt bra! :) Jag vill dock inte att man ska få göra medicinska studier mm på mina organ. Jag vet egentligen inte varför??? Tyckte väl att det kändes läskigt eller något?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Reggad och klar :) Alltså varför ska man inte göra det? Du är ju död och kan rädda andra.....tycker det är en självklarhet. Mer kan du ju inte göra när du är död.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
BabyBlade skrev:
jag pratar om organ donation! var det inte det frågan gällde ?
Om jag var villig att låta mig, kanske först mördas.. sen ska någon ta all innanmäte också?
eller om jag inte har dött.. så ..behöver kanske någon min arm ? så jag får gå runt med en arm, eller bara ett ben kanske, och försöka jobba som vanligt?
eller när någon super sönder sin lever ? ska han då köpa min lever? Nej den är inte till salu. Det finns ingen rättvisa i denna värld.

Egoist. :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...