Doohan om Bayliss, Biaggi och Honda

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Jag har filmklippet. Det är Doohan som kommer i mitten. Var kan jag lägga upp det?

Edit: Tittade nu och det är Hockenheim -93. Men jag ser inte vilka förarna är... :va

Ena sidan: Rothmans Honda nr 6
Andra sidan: Lucky Strike Suzuki nr 9

Kör emellan: ?
Då är det inte samma klipp vi pratar om. Det är Schwantz som kommer och klämmer sig mellan. Ska kolla sen vilket race det är.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
1993 500cc Grand Prix entries:

no. rider entrant bike
1 Wayne Rainey USA Marlboro Team Roberts Yamaha
7 Luca Cadalora ITA Marlboro Team Roberts Yamaha
2 Mick Doohan AUS Rothmans Honda Team Honda
4 Daryl Beattie AUS Rothmans Honda Team Honda
6 Shin’ichi Itoh JAP HRC Rothmans Honda Honda
3 John Kocinski USA* Cagiva Team Agostini Cagiva
5 Doug Chandler USA Cagiva Team Agostini Cagiva
12 Mat Mladin AUS Cagiva Team Agostini Cagiva
68 Carl Fogarty ENG** Cagiva Team Agostini Cagiva
63 Juan Garriga ESP** Cagiva Corse Cagiva
8 Àlex Crivillé ESP Marlboro Honda Pons Honda
9 Alex Barros BRA Lucky Strike Suzuki Suzuki
34 Kevin Schwantz USA Lucky Strike Suzuki Suzuki
46 Peter Goddard AUS** Lucky Strike Suzuki Suzuki
11 Niall Mackenzie SCO Team Valvoline/WCM ROC-Yamaha
13 Toshiyuki Arakaki JAP Team ROC ROC-Yamaha
23 Serge David SUI Team ROC ROC-Yamaha
38 Corrado Catalano ITA*** Team ROC ROC-Yamaha
45 Ron Haslam ENG** Team ROC ROC-Yamaha
14 Marco Papa ITA Librenti Corse Librenti/ROC-Y
15 Tsutomu Udagawa JAP Team Udagawa ROC-Yamaha
16 Michael Rudroff BRD Rallye-Sport Harris Yamaha
18 Bernard Garcia FRA Yamaha Motor France Yamaha
19 Freddie Spencer USA Yamaha Motor France Yamaha
32 José Kuhn FRA*** Yamaha Motor France Yamaha
39 Toshihiko Honma JAP*** Yamaha Motor France Yamaha
40 Jehan d’Orgeix FRA*** Yamaha Motor France Yamaha
51 Jean-Marc Delétang FRA*** Yamaha Motor France Yamaha
20 Jeremy McWilliams NIR Team Millar Yamaha
21 Laurent Naveau BEL Euro Team ROC-Yamaha
22 Kevin Mitchell GBR M.B.M. Racing Team Harris Yamaha
24 Cees Doorakkers NED Doorakkers Racing Harris Yamaha
25 Thierry Criné FRA Ville de Paris ROC-Yamaha
27 Renzo Colleoni ITA Team Elit ROC-Yamaha
28 John Reynolds ENG Padgett’s Motorcycles Harris Yamaha
29 Sean Emmett ENG Shell Team Harris Harris Yamaha
41 Darren Dixon ENG*** Team Harris Harris Yamaha
42 Andrew Stroud NZL*** Shell Team Harris Harris Yamaha
44 Alan Scott USA Shell Team Harris Harris Yamaha
30 Juan López Mella ESP López Mella Racing Team ROC-Yamaha
31 Bruno Bonhuil FRA M.T.D. Objectif 500 ROC-Yamaha
32 José Kuhn FRA Euromoto ROC-Yamaha
33 Andreas Meklau AUT ARC-Austrian Racing Co. ROC-Yamaha
35 Jean-Luc Romanens SUI Argus Racing Team ROC-Yamaha
36 Lucio Pedercini ITA Team Pedercini ROC-Yamaha
37 Simon Crafar NZL Peter Graves Racing Team Harris Yamaha
43 David Jefferies ENG*** Peter Graves Racing Team Harris Yamaha
50 Norihiko Fujiwara JAP** Kirin Mets RT Yamaha Yamaha
59 Niggi Schmassmann SUI** Argus Racing Team ROC-Yamaha
69 James Haydon ENG** Team Great Britian ROC-Yamaha
72 Aldeo Presciutti ITA** Se.Te.Ces.Co ROC-Yamaha
73 Romolo Balbi ITA** Gibi Team ROC-Yamaha
74 Danny Walker USA** Southwest Motorsports Harris Yamaha
76 Dario Marchetti ITA** Team G.O.J. Motor Harris Yamaha
88 Kevin Magee AUS** Nihontelecom RT Yamaha Yamaha


* last four races only
** wildcard entry at selected races
*** substitute rider

Det kan man kalla startfält... :Bugar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Känner att jag måste försvara Doohan lite... Innan han kraschade och skadade sig svårt på Assen 1992 så hade han dominerat den säsongen totalt, med fem segrar av sju möjliga om jag inte har fel.
Och då var både Schwantz och Rayney i toppform.
Nu skadade ju Doohan sitt ben så svårt i kraschen på Assen -92 att det var nära att amputeras, vilket fick till följd att det tog ända till 1994 års säsong innan han var helt återstäld och kunde prestera lika bra som han hade gjort innan kraschen på Assen.
Och säsongen -94, när han var återställd efter smällen, vann han något i stil med 10 av 15 race.
Hade han INTE skadat sig så kraftigt 1992, så hade han haft två titlar till, alltså sju VM-titlar totalt.
Den ende föraren i historien som skulle kunna upprepa någonting liknande är Rossi, om han har motivation nog dvs.
Schwantz var grym i vissa race, men kraschade mycket också.
Hade inte Rayney blivit förlamad 1993, det år då Schwantz blev världsmästare, och om Doohan inte fortfarande hade haft sitt ben skadat vid den tidpunkten, så hade Schwantz aldrig blivit världsmästare.
Men en grym racingprofil var han, som körde efter mottot vinna eller försvinna.

Det finns en filmsekvens där två förare ligger sida vid sida och pressar på en lång raka, farten är ca 300 km/h. Avståndet i sidled mellan dessa förare är ca en meter. Bakom de två förarna ligger herr Schwantz i suget och slipstreamar, och klämmer sig in MELLAN de två andra!! :skrämd :skrämd :Bugar
Det är nog det hårigaste klipp jag någonsin har sett....


Man ska ha i åtanke att Doohans däck+hoj var betydligt bättre än de båda antagonisterna 1992. Det var då Big Bang-motorn kom och Michelin gick ifrån Dunlop, Doohan säger själv att det är anledningen till att han kunde spöa tex Schwantz i regn med 30+sekunder och vinna de flesta tävlingarna.

Och att säga att Schwantz inte hade vunnit om inte Rainey skadat sig är löjligt. Tittar man på hur säsongen såg ut fram till dess och hur många poäng som skilde så inser man hur öppet det var.

1993 hade dessutom Doohan en stor del i varför han inte kunde utmana Kevin och Wayne, efter några race var han lika snabb som vanligt men han kraschade bort sina chanser (4 vurpor tror jag han hade inklämt mellan segrar och andraplatser).
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ludde78 skrev:
Känner att jag måste försvara Doohan lite...

Hade han INTE skadat sig så kraftigt 1992, så hade han haft två titlar till, alltså sju VM-titlar totalt.

Hade inte Rayney blivit förlamad 1993, det år då Schwantz blev världsmästare, och om Doohan inte fortfarande hade haft sitt ben skadat vid den tidpunkten, så hade Schwantz aldrig blivit världsmästare.
ja du har din åsikt och jag en annan, men min åsikt om din åsikt är, BULLSHIT :mad: :D :tungan
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Chris Ash skrev:
Biaggi kommer att köra ifrån fjant-spanjoren (Hondas number one rider, eller hur?)
"Fjant-spanjoren" har ju dominerat över "Gnällspiken från Rom" de två senaste säsongerna, så det är väl inte konstigt att Doohan håller Sete som favorit av Hondaförarna den här säsongen... :7peta
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Man ska ha i åtanke att Doohans däck+hoj var betydligt bättre än de båda antagonisterna 1992. Det var då Big Bang-motorn kom och Michelin gick ifrån Dunlop, Doohan säger själv att det är anledningen till att han kunde spöa tex Schwantz i regn med 30+sekunder och vinna de flesta tävlingarna.

Och att säga att Schwantz inte hade vunnit om inte Rainey skadat sig är löjligt. Tittar man på hur säsongen såg ut fram till dess och hur många poäng som skilde så inser man hur öppet det var.

1993 hade dessutom Doohan en stor del i varför han inte kunde utmana Kevin och Wayne, efter några race var han lika snabb som vanligt men han kraschade bort sina chanser (4 vurpor tror jag han hade inklämt mellan segrar och andraplatser).
Vad man också ska ha i åtanke är att Doohan var den ende Hondaföraren som kunde rå på Rainey och Schwantz..

Vilket visar att det Doohan presterade var mer hans förtjänst än Hondas.

Precis som Rossi visade att hans titlar i kungaklassen 2001-2003 berodde på honom, och inte på märket han körde, genom att byta till Yamaha, och ändå vann lika många race som hade gjort de föregående säsongerna för Honda.
Och precis som Eddie Lawson visade när han vann titeln både för Honda och Yamaha i slutet av 80-talet.
Vidare så var Darryl Beattie ett betydligt större hot mot Doohan på Suzukin än vad han hade varit på Hondan.

Och nej, Doohan var INTE lika snabb –93 som han var innan kraschen –92, och som han blev –94 när han var fullt återställd.
Han har i efterhand sagt att det egentligen var idioti att köra säsongen –93, men att han inte vågade ta ett sabbatsår, i rädsla av att inte återfå sitt kontrakt till säsongen –94, och att många av krascherna under –93 var till följd av att han inte hade tillräcklig styrka i det skadade benet.

Jag menade inte att Rainey så säkert hade vunnit –93 om han inte blivit skadad, jag menar att kombinationen av att Raineys och Doohans skador bidrog till att Schwantz vann, framför allt Doohan hade garanterat slagit Schwanz –93 om det inte vore för Doohans skada (tror jag, utifrån hur mycket snabbare han var än Schwantz –92 och -94.)

R2 skrev:
ja du har din åsikt och jag en annan, men min åsikt om din åsikt är, BULLSHIT :mad: :D :tungan
Ja vore tråkigt om alla tyckte lika...
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Jag har filmklippet. Det är Doohan som kommer i mitten. Var kan jag lägga upp det?

Edit: Tittade nu och det är Hockenheim -93. Men jag ser inte vilka förarna är... :va

Ena sidan: Rothmans Honda nr 6
Andra sidan: Lucky Strike Suzuki nr 9

Kör emellan: ?

Förarna som Schwantz klämmer sig in mellan är Barros och Itoh, tror det är på Hockenheim, vet dock inte vilket år..
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Alltså.... Jag är typ en av dom största Doohan (och Rossi) fansen.
Men jag tycker att han sjunker lite på min skala varenda gång han hackar på Biaggi. I början var det kul, och gav lite krydda till racingen, men nu känns han bara bitter för att han inte själv får vara med och leka längre. Särskilt efter att han fått sparken ab Honda (Biaggis förtjänst?).

Antingen tar han jobb hos Yamma och fortsätter pusha fram sitt skötebarn Rossi. Eller så släpper han taget och låter grabbarna leka ifred...

Men han är fortfarande en av tidernas bästa RR förare...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tror knappast att Doohan springer och jagar journalister som vill höra honom säga elaka saker om Biaggi. Däremot torde väl journalisterna fråga honom om vad han tycker om saker och ting, t ex aktuella förare. Klipper man då bara ut ett av svaren så kan det ju uppfattas på det viset men jag tror inte Doohan bryr sig och inte jag heller.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vad gjorde Doohan på Philp Island över huvet taget? Han har ju inget jobb innom MotoGP/Honda längre. Var han där bara för att det var "hemma" och för att det var sista gången han kunde ge igen på Honda för att han blev sparkad och att han inte vågade säga nått mot Honda direkt utan gjorde det lite snyggt genom att kritisera Honda för att dom har Biaggi, som han aldrig varit "kompis" med?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Axxexs skrev:
Vad gjorde Doohan på Philp Island över huvet taget? Han har ju inget jobb innom MotoGP/Honda längre. Var han där bara för att det var "hemma" och för att det var sista gången han kunde ge igen på Honda för att han blev sparkad och att han inte vågade säga nått mot Honda direkt utan gjorde det lite snyggt genom att kritisera Honda för att dom har Biaggi, som han aldrig varit "kompis" med?
Mick Doohan was at the Phillip Island circuit in his native Australia last weekend to catch up with a dose of preseason MotoGP action and discuss future plans for Grand Prix events at the venue with Victoria’s Minister for Tourism John Pandazopoulos.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Jag skrev ju det: Hockenheim -93.
Men då pratar vi som sagt inte om samma filmklipp, då det i filmklippet som jag syftar på är Schwantz (och inte Doohan..) som klämmer sig mellan Barros och Itoh..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ludde78 skrev:
Men då pratar vi som sagt inte om samma filmklipp, då det i filmklippet som jag syftar på är Schwantz (och inte Doohan..) som klämmer sig mellan Barros och Itoh..
Men jag skrev ju att jag vid en närmare titt var osäker på vem som "klämmer sig emellan". Kan jag lägga upp filmen någonstans för allmän beskådan?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Men jag skrev ju att jag vid en närmare titt var osäker på vem som "klämmer sig emellan". Kan jag lägga upp filmen någonstans för allmän beskådan?
Duhar väl en egen hemsida? Lägg den där! Annars så får man ju ofta ett antal MB för privat hemsidebruk i vilket internetabonnemang som helst. Eller är det en jättefilm?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Duhar väl en egen hemsida? Lägg den där! Annars så får man ju ofta ett antal MB för privat hemsidebruk i vilket internetabonnemang som helst. Eller är det en jättefilm?
Jag skulle gärna lägga den på min egen hemsida. Men jag vet inte hur man gör i Dreamweaver för att infoga en film. :3freak
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Nyteknik skrev:
Jag skulle gärna lägga den på min egen hemsida. Men jag vet inte hur man gör i Dreamweaver för att infoga en film. :3freak
Lägg filmen där du vill ha den i din lokala bibliotekstruktur, makera den i dreamweaver och välj Put. Skriv sen hela pathen till filmen typ http://www.minhemsida.se/muppmappen/coolfilm.mpg
Ingen idé att göra en htmlsida om den annars är det lika enkelt, bara att referera till filmen istället för till en annan htmlsida i din <A HREF tag
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top