Doolars BMW R1200RS mysmeck

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dags för årsservicen, stora servicen denna gång, vilket innefattar ventilspelskoll, tändstift, luftfilter förutom det jag alltid gör, dvs bromsvätska, olja i slutväxeln, motorolja och filter. Plus koll av allt annat som kylvätska etc.

Det blir första gången jag kollar ventilspel på en boxer, men det verkar ju onekligen väldigt rättframt.

När jag bytte hjullagren förra året så chansade jag på att återanvända de gamla tätningarna, och det höll i 1000 mil cirka, fick stopp 500 meter innan Askersund med ett lagerhaveri. Fick tips av en förbipasserande cyklist att det finns en bra hojmek i byn och hotell en bit bort.

Hedströms Motor i Askersund, vilken service och hjälp jag fick. Han hade absolut inte tid med mig egentligen, men kunde inte lämna mig vind för våg. Jag skruvade själv av hjul i hans verkstad, fick låna verktyg och blev så väl omhändertagen. Han letade upp ett lager han hade hemma och monterade det. Otrolig service och kunnande, det syntes i verkstaden. Glömmer aldrig sånt här! 🙌 Han hade fullt upp i verkstaden, och det förstår jag!

Så väl hemkommen fick det bli en beställning på nya radialtätningar och ny distans, den var rätt sliten faktiskt. Lager får ju bytas igen då bara det ena byttes och det andra är på väg också pga vatteninträngning, men lager har jag hemma.

Allt ordnar sig och ibland går chansningarna inte hem!
Ventilspel på LC-boxer brukar (enligt uppgifter från de som kört väldigt långt) inte ändras alls. Min gamla hade normala värden efter 8.300 mil och kompisens hade detsamma efter 17.500 mil. Men enkelt att kolla. Trist bara att ventilkåpspackningarna är dyra...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ventilspel på LC-boxer brukar (enligt uppgifter från de som kört väldigt långt) inte ändras alls. Min gamla hade normala värden efter 8.300 mil och kompisens hade detsamma efter 17.500 mil. Men enkelt att kolla. Trist bara att ventilkåpspackningarna är dyra...
Jag tänker inte byta packningarna om de ser bra ut. Tjocka fina gummipackningar som ser ut som att de är gjorda för att återanvändas. Värsta som kan hända är att de börja läcka, då köper jag en ny.

De byttes för 2000 mil sedan på förra ventilspelskollen, så de är inte gamla. Detta är för mig att byta saker bara för bytandes skull.

En snabb googling instämmer rätt bra också, många har kört samma packningar i många år och mil.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fick ut lagren idag, så här såg det gamla ut. Jag tror att mina radialtätningar är original och har gått 11k mil. Jag tänkte ju i min enfald att de byttes när lagren byttes på verkstad, men ser ju nu att de inte tätar alls, typ en mm glipa. Detta skulle jag kollat noggrannare när jag bytte lager såklart.

Småkrispigt:
IMG_7097.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fick ut lagren idag, så här såg det gamla ut. Jag tror att mina radialtätningar är original och har gått 11k mil. Jag tänkte ju i min enfald att de byttes när lagren byttes på verkstad, men ser ju nu att de inte tätar alls, typ en mm glipa. Detta skulle jag kollat noggrannare när jag bytte lager såklart.

Småkrispigt:
View attachment 499637
Men.... egentligen..... hur lagren ser ut innanför är intressantast. Bild på det?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ska slakta det i morgon, har kvar det som havererade också! Bilder kommer!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då är allt gjort, ventilspel inom spec så inga shims behövdes. Nu väntar jag bara på radialtätningarna och distansen till framhjulet, de nya lagren är monterade och klara.

Har kikat närmare på lagren, det på bilden tidigare har bara utvändig smuts och rost, förmodligen från andra lagret och smuts för att det läckt in genom tätningen. Lagret i sig var det inget som helst fel på.

Det andra lagret verkar helt enkelt ha havererat, hittar ingen rimlig förklaring. Men men, nu är nya lager i, så hoppas jag att jag kan lämna detta några år. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top