View attachment 424002
Här har jag frilagt chassiet på motorcykeln. Samt skrivit ekvationssystemet som jag inte kan lösa.
Som jag skrev förut, anser jag att förarens burkning är relativt konstant, vilket gör att vinkeln mellan vingen och masscentrum, ß, är fast. Lutningsvinkeln α varierar. Någonstans mellan α + ß = σ, till α = σ, är det jämvikt.
Jag hade som sagt en idé att det kan gå att lösa ekvationssystemet ifall man använder momentekvationen kring masscentrum. Men den idén blev ju sågad, så det har jag inte orkat försöka mig på.
Dock löste jag problemet numeriskt, i följande kalkyl:
View attachment 424004
Med µ = 1, ß = 5°, samt Fw = m*g, fick jag jämvikt vid α = 42°, d.v.s α + ß = 47°, vilket innebär en sidoacceleration på 1,07G.
Anledningen till att jag tidigare skrev att det inte går att räkna ut en fast vinkeln där vingen slutar hjälpa, var eftersom att jag från början tänkte mig den här figuren. Det uppstår ju ett jämviktsläge, där α är lägre än σ. Och det är som sagt inte helt enkelt att räkna ut den vinkeln. Men jag kanske har missat något i matematiken, så berätta gärna hur man ska lösa ekvationssystemet matematiskt, ifall ni ser det.