Drömbygge

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nja....Köp senaste Performance Bike så får du läsa om en riktigt fet RG500 som är oerhört vackert byggd. Den har en 570 kubiks motor med "stage three" tuning dvs ganska ordentligt och den lämnar120 hk på bakhjulet så att få 110 med moderat trimning är nog inte så himla lätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nja....Köp senaste Performance Bike så får du läsa om en riktigt fet RG500 som är oerhört vackert byggd. Den har en 570 kubiks motor med "stage three" tuning dvs ganska ordentligt och den lämnar120 hk på bakhjulet så att få 110 med moderat trimning är nog inte så himla lätt.

Engelsmännens "stage", ink ebos "stage" är inte så värstingtrimmat som det låter heller. Utan det är ganska moderat trimning.
Pipor och portning ger runt 120hk, borrning ger såklart en del också, men här kanske man inte höjde varvet så mycket?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Såklart inte. Men kanske tillräckligt bra för att matcha andra gathojar och 250R med med 30 färre hk?

Det tror jag säkert. Watz dunkade runt en rd500 som var hemmatrimmad på 55,nåt på sviestad, och det var innan han började tävla och hade fått upp farten ordentligt.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Engelsmännens "stage", ink ebos "stage" är inte så värstingtrimmat som det låter heller. Utan det är ganska moderat trimning.
Pipor och portning ger runt 120hk, borrning ger såklart en del också, men här kanske man inte höjde varvet så mycket?

Med tanke på att den gav under 100 original så tror jag inte den är helt problemfri vid den trimningsgraden och om vi känner NT rätt så vill ju han ha något som är enklare än en riktig R. En sådan här konvertering skulle förmodligen ha lite mer effekt (i ett bättre register) och vara något tåligare än en 250R men i rejält sämre chassi. Billigare och enklare lär det väl inte bli med fyra av allt och ska man förbättra chassit så spårar det ur helt. Är det värt det på banan? Svaret kanske är ja om man verkligen känner för märket (tänk Sandstream) eller modellen eller tidsperioden eller liknande men särskilt effektivt utnyttjande av tid och pengar tror jag inte det är som banvapen.

Edika gjorde ju (nästan) det NT pratar om. Han svor väl en del och kunde inte genomföra B-racet i somras p g a tekniska bekymmer. Han har nu en Aprilia RS250 i stället. Fast RG:n lät underbart när den gick, som en stor snöskoter. :kär
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
För runt 120hk är den faktiskt rätt driftsäker. Minns inte vad rg500-johannes pulade upp sin i, och körde väl 3000 mil innan han spikade sönder nån kolv.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

Edika

#99 SP 2007
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Skänninge
Hoj
Aprilia RS250


Edika gjorde ju (nästan) det NT pratar om. Han svor väl en del och kunde inte genomföra B-racet i somras p g a tekniska bekymmer. Han har nu en Aprilia RS250 i stället. Fast RG:n lät underbart när den gick, som en stor snöskoter. :kär

Tekniska bekymmer? Det var egentligen inte så farligt, den nöp ju bara på en cylle. Efter att ha läst den här tråden blir man ju sugen på något svårare. Vilken lysande idé att bygga en racer av en RD 350! Är det fusk om man utgår från en YPVS? Det tål att funderas på, är det någon som har ett par gamla motorer liggandes? (Lägg märke till plural, läxan är att det kan behövas flera om man ska få åka.)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2726891 Tekniska bekymmer? Det var egentligen inte så farligt, den nöp ju bara på en cylle. Efter att ha läst den här tråden blir man ju sugen på något svårare. Vilken lysande idé att bygga en racer av en RD 350! Är det fusk om man utgår från en YPVS? Det tål att funderas på, är det någon som har ett par gamla motorer liggandes? (Lägg märke till plural, läxan är att det kan behövas flera om man ska få åka.)
Har inte Torkel kvar sin gamla RD350 racehoj?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2756285 Åhhh...håll mig hårt i handen! Såg du McCoy 1998 replican? Den hade även ett kopia på YZR-sätet. Guuud så läckert, snälla låt mig vinna på lotto eller något. Detta bara måste vara Drömhojen för Nyteknik.
:kär
Red Bull hojen är nya för den hade de inte när jag sparade sidan.
 

998

FD raceförare, nu med duccar på loftet.
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
Ducati
Rg500

Finns en till salu...

"Suzuki RG 500 four-cylinders - on coal fibres trick slide gate valve converted. No air box, original carburettor with original intake. Maximum speed depending upon transmission to 295 Km/h now geared to 16 - 44 approx. 265 - 270 Km/h Engine has approx. 125 HP. Here to durability attention was paid, not on peak performance, if necessary more performance can be realised. Test travels only with something fat carburettor adjustment. Engine ran only 300 km, no racing, only test runs. Weight 131 kg with water and oil, in perfect .order, ready for racing The motorcycle can be certified again for the road. For this some smaller changes are necessary. But, who has a proper 500er for the road. This possibility is if necessary communicated to the buyer."
 

Bifogat

  • A30b.jpg
    A30b.jpg
    77.1 KB · Visningar: 88

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Åhhh...håll mig hårt i handen! Såg du McCoy 1998 replican? Den hade även ett kopia på YZR-sätet. Guuud så läckert, snälla låt mig vinna på lotto eller något. Detta bara måste vara Drömhojen för Nyteknik.
Den är fruktansvärt snygg. Undrar vad de har använt för tank. Handgjord? Men under ytan är det ju (väl) ändå en gammal halvskruttig ram och en RD500-motor? Undrar hur den känns när den pressas runt en bana. Kanske bara "all show"?
 

Bifogat

  • 1009.JPG
    1009.JPG
    86.2 KB · Visningar: 67
  • 1008.JPG
    1008.JPG
    86.7 KB · Visningar: 109
  • 2.jpg
    2.jpg
    75.2 KB · Visningar: 105

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den är fruktansvärt snygg. Undrar vad de har använt för tank. Handgjord? Men under ytan är det ju (väl) ändå en gammal halvskruttig ram och en RD500-motor? Undrar hur den känns när den pressas runt en bana. Kanske bara "all show"?

Om du tittatde på delarna så såg du att de tillverkade ramar och tillsatte moderna fjädringskomponenter så det är säkerligen synnerligen racemässigt. Effekten är väl troligen inte direkt jättespännande då man inte får ut mer än ur en 250GP men såå coolt
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Undrar vad de har använt för tank. Handgjord?
VFR400 står det på hemsidan.

Alltså, den är sjukt snygg. Och då menar jag inte lacken och dekalerna, utan paketet och linjerna tillsammans med de fyra ljuddämparna som sticker fram, det är GP500, liksom. Men varför kunde han inte satt på en slick?

Ursäkta mina bristande kunskaper i motorhistorik men kan någon berätta lite om motorn som sitter i. "1985 RZ500ENGINE STANDARD SPEC WITH WISECO PISTONS"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top