"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En modern sporthoj går inte att utnyttja till 100% på landsväg, däremot passar den utmärkt på bana även om dom flesta inte ens där kan utnyttja effekten/väghållningen till fullo.

Dagens supersporthojar är rena dödsraketerna för den som inte har stor respekt, bra chassie och fina bromsar inbjuder till höga hastigheter, inte så konstigt att folk kör ihjäl sig.

Dom flesta skulle köra lugnare med ett gammalt sänke, dålig väghållning och tveksamma bromsar ger ett lägre tempo, i slutändan är det ändå däcken som släpper.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
GSXR1100R skrev:
En modern sporthoj går inte att utnyttja till 100% på landsväg, däremot passar den utmärkt på bana även om dom flesta inte ens där kan utnyttja effekten/väghållningen till fullo.

Dagens supersporthojar är rena dödsraketerna för den som inte har stor respekt, bra chassie och fina bromsar inbjuder till höga hastigheter, inte så konstigt att folk kör ihjäl sig.

Dom flesta skulle köra lugnare med ett gammalt sänke, dålig väghållning och tveksamma bromsar ger ett lägre tempo, i slutändan är det ändå däcken som släpper.


Finns det ingen risk med sk. oförklarliga olyckor om alla skulle åka omkring på hojar med dålig väghållning och tveksamma bromsar?

Risken borde ju i stället öka att fler förare tappar väggreppet om väghållningen är dålig, eller?

// Niklas
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Nr:18 skrev:
Har skickat ett mail till han som skrev, ska bli kul att se om an kan motivera sin slutsats :tomten

Har du fått något svar på ditt mail?
Jag är nyfiken på hur killen motiverar det han skrev i sin artikel.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Avarage skrev:
Finns det ingen risk med sk. oförklarliga olyckor om alla skulle åka omkring på hojar med dålig väghållning och tveksamma bromsar?

Risken borde ju i stället öka att fler förare tappar väggreppet om väghållningen är dålig, eller?

// Niklas
Vad styr tempot, man pressar hojen tills den säger ifrån, dom äldre hojarna har dåligt chassie och kassa bromsar, en sådan hoj berättar i tid att nu går det för fort, detta gör den genom att svaja och vobbla som en damcykel när man pressar den.

En modern hoj kan man pressa stenhårt ända tills däcken släpper och vurpan är ett faktum.

Det är altså säkrare att köra en gammal harv i moderat tempo än att rida en plastmissil eftesom man säkerligen tror sig vara Rossie bara för att hojen vill det.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
GSXR1100R skrev:
Vad styr tempot, man pressar hojen tills den säger ifrån, dom äldre hojarna har dåligt chassie och kassa bromsar, en sådan hoj berättar i tid att nu går det för fort, detta gör den genom att svaja och vobbla som en damcykel när man pressar den.

En modern hoj kan man pressa stenhårt ända tills däcken släpper och vurpan är ett faktum.

Det är altså säkrare att köra en gammal harv i moderat tempo än att rida en plastmissil eftesom man säkerligen tror sig vara Rossie bara för att hojen vill det.


Lite rätt har du faktiskt.
Men det är ju inte lika tufft vid korvmojen o köra en gammal harv, och man vinner ju inte vid grönt ljus alltid.

Har man liten snopp måste man ha det senaste. Det är ju Masterbike som styr vilken hoj man ska ha. Inte lönt o provköära ens, bara o köpa direkct. :rolleyes:
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
PacMan skrev:
"Den sticker ju i väg som ett spjut, fortare än du hinner säga ”hej”.

Oj, så fort alltså... :rolleyes:

Dom får det att låta som om hojen hade en egen vilja, och bara sticker iväg helt utan förvarning :gnissla . Det verkar för övrigt vara en vanlig missuppfattning, att det inte går att köra lugnt med en sporthoj.


Vet många andra hojar som sticker iväg fortare än man hinner säga hej..

Dumma jävlar på redaktionen :död
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
Lite rätt har du faktiskt.
Men det är ju inte lika tufft vid korvmojen o köra en gammal harv, och man vinner ju inte vid grönt ljus alltid.

Har man liten snopp måste man ha det senaste. Det är ju Masterbike som styr vilken hoj man ska ha. Inte lönt o provköära ens, bara o köpa direkct. :rolleyes:
Vaffan tror du jag ska ha en gikcsxer för?! :mad: :4skrika














:tungan
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Avarage skrev:
Om olycksstatistken hade sett annorlunda ut hade diskussionen aldrig ägt rum. Alltså faller det tillbaks på oss själva att försöka ta tag i probemen med dödsolyckor och höga skadekostnader för försäkringsbolagen!

Mvh!
// Niklas

Därom är vi helt eniga broder Niklas.

Mvh /Laban
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Finns ju glidar hojar som axxar nästan lika snabbt som sporthojar...

eller??

Det där med körställning borde vara tvärtom. Eftersom att man har armarna rakare ut så borde man kunna bromsa snabbare än med offroad...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hållundan skrev:
Vaffan tror du jag ska ha en gikcsxer för?! :mad: :4skrika














:tungan

Så du menar att
a) du har liten snopp?
eller
b) du litar på masterbike?

;)
:crash



Sen skulle du ju ha en "gammal" -oo:a väl? :hej
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Zee skrev:
Så du menar att
a) du har liten snopp?
eller
b) du litar på masterbike?

;)
:crash



Sen skulle du ju ha en "gammal" -oo:a väl? :hej
För att flyga iväg från den verkliga "diskussionen" säger jag som såhär.

Jag kompenserar icke mina genitalier med en frekc hoj. Jag får däremot använda mina genitalier NÄR jag tjör en frekc hoj. Det är skillnad. :tungan

På (B) svarar jag att masterbike och jag är överens om att det är optimal glädjemaskin som står sig bra gentemot mången konkurrent. Fast som du säger, jag ska ju ha en gammal oo:a, det ger ju ingen respekct vid Feta Gretas gatukök. Goddammit.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
GSXR1100R skrev:
Vad styr tempot, man pressar hojen tills den säger ifrån, dom äldre hojarna har dåligt chassie och kassa bromsar, en sådan hoj berättar i tid att nu går det för fort, detta gör den genom att svaja och vobbla som en damcykel när man pressar den.

En modern hoj kan man pressa stenhårt ända tills däcken släpper och vurpan är ett faktum.

Det är altså säkrare att köra en gammal harv i moderat tempo än att rida en plastmissil eftesom man säkerligen tror sig vara Rossie bara för att hojen vill det.

Påverkas inte tempot av även andra omständigheter så som tex. grupptryck?
Även en omodern hoj kan vara stabil tills det släpper. En mc som vobblar, så länge föraren sköter sig, är i de flesta fallen behäftade med tekniska fel så som fel mängd gaffelolja i ett av benen.

Jag förstår dock vad du menar och håller med dig i sak men för att man skall hitta en hoj med SÅ dåliga inbyggda vägegenskaper från fabrik måste du välja en hoj som är VÄLDIGT gammal i sin konsruktion.

Faktum kvarstår dock att det är föraren som bestämmer tempot utifrån olika orsaker som påverkar honom/henne och gasrullen fungerar ju dessutom åt båda hållen!

Att sätta en oerfaren förare på mc är farligt oavsett vilken hoj det är. Det kräver naturligtvis mer av föraren när vikt/effekt förhållandet är 1:1 än 2:1 eller 3:1. Risken minskar naurligtvis att föraren skall vara ovarsam ut ur böjarna vid acc.

Här behövs utbildning även om erfarenhet i viss mån kan kompensera bristande omdömme eller fel körteknik.

Problemet varstår dock att unga killar som kör en supersporthoj som de ägt mindre tid än 2 år är kraftigt överrepresenterade i statistken över dödade motorcyklister. Och om vi inte lyckas hjäpas åt och vända den trenden kommer vi at få "hjälp" av olika styrande myndigheter/försäkringsbolag att göra så!

// Niklas
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Avarage skrev:
Problemet varstår dock att unga killar som kör en supersporthoj som de ägt mindre tid än 2 år är kraftigt överrepresenterade i statistken över dödade motorcyklister. Och om vi inte lyckas hjäpas åt och vända den trenden kommer vi at få "hjälp" av olika styrande myndigheter/försäkringsbolag att göra så!

// Niklas
Ja det har du så rätt i :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fruxo skrev:
Finns ju glidar hojar som axxar nästan lika snabbt som sporthojar...

eller??

Japp, HD VRod tex.

Fruxo skrev:
Det där med körställning borde vara tvärtom. Eftersom att man har armarna rakare ut så borde man kunna bromsa snabbare än med offroad...

Hmm, förstår inte riktigt hur du menar...?

// Niklas
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
hållundan skrev:
För att flyga iväg från den verkliga "diskussionen" säger jag som såhär.

Jag kompenserar icke mina genitalier med en frekc hoj. Jag får däremot använda mina genitalier NÄR jag tjör en frekc hoj. Det är skillnad. :tungan

På (B) svarar jag att masterbike och jag är överens om att det är optimal glädjemaskin som står sig bra gentemot mången konkurrent. Fast som du säger, jag ska ju ha en gammal oo:a, det ger ju ingen respekct vid Feta Gretas gatukök. Goddammit.


F.ö. råkcar Fete Gretas(TM) burgers phat! Top 5 på min idol-lista. Lätt. :yoparty

On-topic tycker jag att det ligger lite i att hojarna kan vara farliga för gröna förare. Men det handlar nog mer om attityd tror jag. Så länge man har respect (bomschackalack?) för hojarna och inte tror man kan uiila som las vegas Extremes i varenda korsning så kan man lära sig rätt mycket på en sommar. men man får nog räkna med ett par hundra mil bara för att lära känna hojen. Sen kam man gaza. Mer.
 

Trallhusbjörn

Finnish flash
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Goldshire, Azeroth
Hoj
Merida, trampvariant
Samuel_LJackson skrev:
Körkortsreglerna är helskumma. När jag tog mitt körkort på min 21-årsdag hade jag kunnat köra en ny Suzuki GSX-R 1000 om jag velat! Hade jag tagit kortet dagen innan hade jag varit tvungen att strypa min Hornet 600.

Stort glapp? Ja, vad tycker ni själva?

Dagen innan 20-årsdagen fick man inte köpa brännvin på bolaget, men på
födelsedagen fick man köpa hela jävla bolaget och dricka sig till döds. :fyllisar
Ungefär samma glapp.
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Laban skrev:
Det ligger i sakens natur att allmänreportrar inte kan ha specialkunskper inom alla områden. De flesta gör dock så bra de kan och även research hos fackfolk, eller mediernas egna specialreportrar. De kära kvällstidningarna undantagna...

Ett nyhetsmedium kan inte ha specialreportrar på alla områden, om vi inte betalar mer för deras tjänster - eller om ägarna sänker sina vinstkrav.

Ett stort aber däremot är att pressmeddelanden som det från IF alltför ofta trycks utan källgranskning.

Det som IF skrev återgavs nästan ordagrant i samtliga medier. I SVT lästes delar av pressmeddelandet upp som om det var reporterns egna ord. Det är nonchalant, om något.

Att medierna (och allmänheten) tar för givet att det som stora aktörer som ex IF säger är lika med sanningen, är nog det stora problemet när det gäller nyhetsförmedlingen.

Fast varför skjuta på budbäraren - medierna? Det är väl IF som är "boven" om nu nån är det.... :hihi

Jag vill hävda att det är uppenbart att journalister inte gör research inför artiklar i beklämmande många fall. Ta den aktuella artikeln tex. Hade skribenten bara frågat någon med mc-kort hade han fått reda på att flera saker han tänkt skriva var felaktiga.
Dessutom är det ett problem med "budbärare" som för fram budskap som de inte riktigt förstår innebörden av och bakgrunden till. De bidrar nämligen till att förstärka en opinion som kan rättfärdiga missriktade och verkningslösa myndighetsbeslut, lagar och förordningar. Vi har sett sådant förr även på andra områden. Ett sådant är kamphundar, där vi fick en ny lag vars formulering nu visserligen är något justerad till det bättre men som dock fortfarande är både tandlös och fullständigt onödig. Allt för att Maggan Winberg lyssnade på Aftonbladet istället för på personer som verkligen kunde något om saken.
Fattar man inte att if har ett eget syfte med sina pressmeddelanden bör man nog inte jobba som journalist.
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
Trallhusbjörn skrev:
Dagen innan 20-årsdagen fick man inte köpa brännvin på bolaget, men på
födelsedagen fick man köpa hela jävla bolaget och dricka sig till döds. :fyllisar
Ungefär samma glapp.

Vad har alkohol med det här att göra??? :va

Om 15 av 16 mc-förare som omkommer under sitt första år med körkort kör supersport-hojar så kanske det vore rimligt att införa ett annat slags system. Exempelvis kan det finnas en gräns på 80-90hk de första två åren.

Jag köper inte att det bara handlar om attityd och att en förare kör ihjäl sig även om han kör en mindre effektstark hoj. Det ÄR skillnad på 100 pållar och 170!!
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Det är konstigt att ingen tar upp motsättningen mellan frihet och säkerhet som ligger i denna diskussion. Jag upplever det som ett problem att myndigheter, lagstiftare och opinionsbildare alltid så självklart tar ställning för trygghet och mot frihet. Vad är det som säger att det antal döda och skadade vi har i trafiken i dag är för många?
Förutom rent samhällsekonomiska argument som faktiskt är minst lika kallsinniga som att acceptera dödsfallen så är det en dogmatisk moral som genomsyrar debatten och helt förbjuder frihetsargumenten. Det yttersta uttrycket för denna moral är den sk nollvisionen. Självklart kan vi sträva efter noll dödade i trafiken men jag tror att de system som krävs gör trafikmiljön till ett fängelse. Vad värre är, denna trygghets- och säkerhetsdogma finns på snart sagt alla samhällsområden idag. Resultatet är att vi går mot ett allt mer kontrollerat samhälle. Priset vi betalar blir vår mentala hälsa. Precis som fängelser måste har åtminstone teoretiska rymningsmöjligheter för att internerna inte ska bli totalt sinnessjuka (och därmed sannolikt mycket farliga när de släpps ut) så måste det i ett samhälle finnas kryphål och möjligheter att tänka och faktiskt även genomföra otillåtna aktiviteter. Annars blir invånarna knäppa.

Edit:Några stavfel.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Samuel_LJackson skrev:
Vad har alkohol med det här att göra??? :va

Om 15 av 16 mc-förare som omkommer under sitt första år med körkort kör supersport-hojar så kanske det vore rimligt att införa ett annat slags system. Exempelvis kan det finnas en gräns på 80-90hk de första två åren.

Jag köper inte att det bara handlar om attityd och att en förare kör ihjäl sig även om han kör en mindre effektstark hoj. Det ÄR skillnad på 100 pållar och 170!!

Varför är utfallet så högt de första två åren (85%)? Vad händer med tiden? Erfarenhet kanske!?

Nåväl, må¨nga köper sporthoj för att det är kul att köra och häftigt samt att det ger en adrenalinkick av att köra på ett visst sätt, eller har jag fel?

OM så är fallet är väl ändå vikt/effektförhållandet av underordnad betydelse!? Det ÄR naturligtvis, som jag tidigare skrivit, svårare att bemästra vikt/effektförhållande 1:1 än 2:1. Men likväl skall motorcykeln svänga och näst intill oavsett hojtyp så kan man med lätthet nå farter som väl överstiger de hastigheter som har varit vållande till singelolyckor OCH andra typer av dödsolyckor. Det tar visserligen aningen längre tid men är väl förmodligen (en gissning dock) försummbart!

Oftast när en förare kör ut i mötande körbana eller kör av vägen gör han det i utgången av kurvan och misstaget han har gjort har skett långt tidigare dock senast i ingången till kurvan.

Samma misstag gå oftast att göra med en mc med lägre effekt och lär i de flesta fall bero på bristande erfarenhet/omdömme i kombination med bristande körteknik. Personligen är jag därför övertygad om att en begränsning av typ av hoj första tiden endast skjuter problemet framför sig.

Viss effekt lär det nog dock ha, positiv sådan, men frågan är om man kanske kan få större (läs bättre) effekt på annat sätt än ett förbud!?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top