"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
1LiterDuckEater skrev:
...klart att en hoj tex. zx10:a är farligare än en gammal cb750 från 80-talet...

Håller inte med dig riktigt där.
Kör man lagligt, vilket man måste i Sverige :rolleyes:, så är den absolut inte farligare.
Bättre fjädring, bättre bromsar, bättre däck, starkare motor vilket bidrar till säkrare omkörningar m.m.
Bättre på allt helt enkelt.

Föraren bestämmer hur han vill köra. :fakta

Att den inte är lämplig för en 20-åring med färskt körkort är en annan femma.
Det borde framgå tydligare i Aftonbladets artikel tycker jag.


Edit: I övrigt håller jag med dig, tror jag. :)
 
Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
KarateKid skrev:
Att den inte är lämplig för en 20-åring med färskt körkort är en annan femma.
Det borde framgå tydligare i Aftonbladets artikel tycker jag.


I övrigt håller jag med dig, tror jag. :)
:va Det var ju hela innebörden av artikeln

...Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel...
....För en ung och oerfaren förare är supersportcykeln direkt dödlig...
...Han kan också tänka sig att införa restriktioner för nyblivna mc-förare...
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
enhjuling skrev:
Du pratar om manövrering i hög fart, det där gäller inte annars.
Då skulle en trialhoj inte se ut som den gör.
För lagliga hastigheter så är typ körskolehojar bäst och mest lättmanövrerade.
Supersport är ju byggda för högfart/racing och sånt skall vi ju inte ha på vägarna, eller hur ? ;)

Olika hojar är mer eller mindre lättkörda men tekniken för att effektivast manövrera (i detta fallet ge styrkommando eller i vardagligt tal styra/luta) är detsamma oavsett typ av mc.

Med lätt böjda armar och underarmarna i våg är det fysiskt lättare (går åt mindre kraft) att vrida styret vilket dessutom gör att det då blir lättare att ge ett precist styrutslag.

Sitter man med raka armar, eller näst intill, måste man vrida överkroppen en aning i stället vilket dar längre tid och inte är lika exakt.

Den körställning som därför rekommenderas är den med lätt böjda armar och underarmarna i våg (så gott det nu går). Att det då ger olika lutning på rygg och nacke ger sig av att olika hojar har olika förhållanden mellan sadel och styre.

Hoppas jag lyckades förklara vad jag menade!? Det är lättare med en skiss eller ännu bättre/enklare i verkligheten!

Varför jag över huvud taget tar upp det är för att sittställningen påverkar förarens förmåga att ge snabba och precisa styrkommandon och ju snabbare en förare kan luta hojen ju större marginaler har han/hon när en kurva skall tas. Dvs. det är EN faktor som spelar in på säkerheten vid körning.

Viktigast av allt är dock förarens attityd och inställning till mc-körning!

Edit:
Hög fart är relativ! Att köra i 70 km/h på en Norsk landsväg utmed en fjord där hastighetsbegränsingen är satt till 80 km/h kan vara nog så utmanande och ge en mins sagt hög fartupplevelse. Snabba styrkommandon kan alltså komma väl till användning även i låga farter det beror helt på kurvans utformning.


Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Ja, det här är ju ganska typisk sensationsjournalistik från Aftonbladet. Inte särskilt märkvärdigt eller förvånande. Så här konstiga arktiklar skapas av okunniga journalister. Ur vårat perspektiv blir det i stället ganska komiskt, inte sant?

Jag måste bara berätta en rolig kommentar som fälldes i Hälsingland en gång i tiden av en okunnig person. "Se, bilen kör så fort att den stegrar sig" sa flickan om en Porsche som stod på så att asfalten veckade sig. Man vill liksom le :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
WilleZL skrev:
Ja, det här är ju ganska typisk sensationsjournalistik från Aftonbladet. Inte särskilt märkvärdigt eller förvånande. Så här konstiga arktiklar skapas av okunniga journalister. Ur vårat perspektiv blir det i stället ganska komiskt, inte sant?

Jag måste bara berätta en rolig kommentar som fälldes i Hälsingland en gång i tiden av en okunnig person. "Se, bilen kör så fort att den stegrar sig" sa flickan om en Porsche som stod på så att asfalten veckade sig. Man vill liksom le :)

Har du inte sett en bil med framhjulslyft vid acc ???? :confused:
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Självklart är det inte hojen i själv som är livsfarlig som dom påstår i aftonbladet, lika lite som vapen är farliga. Däremot så kan man ju säga att potentialen att köra farligt ökar otroligt mycket jämfört med om man sitter på en glidare tex. Frågan är vad man ska göra åt det faktum att många helt enkelt kör som idioter när dom hamnar bakom styret på en sporthoj. Det kan vara säkert att köra +200km/h på rätt ställe, men inte överallt. Vad händer om man åker i en grupp ligger sist och dom andra börjar dra ifrån, jo det är väldigt lätt att man börjar ta risker som är helt livsfarliga bara för att hänga med....man vill ju inte vara den som är långsam på en sporthoj. Det är kanske den attityden och andra liknande som man borde få mer utbildning på när man tar körkort. För mej handlar sporthojsåkandet mer om en helhets känsla än att åka från punkt A till punkt B på si och så många minuter, vill man göra det så finns det ju utmärkta möjligheter att göra det säkert på bana. Tyvärr så är det ju inte bara en själv som drabbas vid oansvarig körning, senast i söndags var jag och en kompis ute på bogesund, då en Hayabusa åker framför oss, och troligvis blev stressad, vinglade över på fel sida ett flertal gånger i skymda lägen, hade det kommit nån på andra sidan då.....ja vad göra? När man vet att det finns folk som kör så vettlöst känns det inte speciellt säkert att köra trots att man kör på ett annat sätt själv. Tänk på vilka risker du tar när du åker, är det så kul att det verkligen är värt att dö eller se någon annan dö för? Personligen tycker jag det finns annat här i livet som är roligare än att åka så fort som möjligt överallt........
 

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Firestorm
Jösses, är detta VM i förnekelse? :va

Det är väl självklart att man utsätter sig för större fara när man sätter sig på en sporthoj med vikt/effekt-förhållande på 1:1. Visst kan man köra som en kärring men jag tror inte det finns en enda människa som gör det här inne som kör sporthoj.

Det första problemet, tror jag, är att människor inte förstår vilka extrema maskiner dagens sporthojar är. Det är rena racingmaskiner med belysning och blinkers. Jämför t ex med en bil som hade vägt 1000kg och haft 1000hk, hur hade man inte kört med den, och den är dessutom lättare att köra och har bättre grepp. Här skulle behövas lite mer förståelse och respekt.

Jag kör själv inte sporthoj eftersom jag pluggar men kommer att köpa så fort jag är färdig, och jag kommer att köra fortare och värre, det är bara att inse, och då ses jag nog ändå som en ganska förnuftig och försiktig kille av omgivningen.

Jag älskar sporthojar och har alltid gjort, men jag har börjat fråga mig på senare tid om de egentligen borde finnas i trafiken överhuvudtaget. Dels finns det egentligen inte någon anledning eftersom det bara finns några få vägar där man verkligen kan köra hojen som den ska köras utan att riskera sitt eget eller andras liv (gör man iofs alltid till en viss del så länge man inte är synsk). Dels så utgör de en allmän trafikfara då många som kör sporthoj inte har insett ovanstående påstående och tror att alla vägar som är gjorda av asfalt är racingbanor.

Det finns dock en anledning för dem att finnas i trafiken, och det är för de som gillar att visa upp sig vid korvkiosken och berätta för sina kompisar om sin nya värstinghoj som är helt överlägsen alla andra i klassen. För han kan verkligen utnyttja de där extra 5 hk... :rolleyes:

Oj blev visst ganska långt och jag låter visst som värsta moralkärringen :D

Jag kommer som sagt själv att köpa sporthoj och kommer garanterat att köra värre men tänk på hur ni kör, både för er egen skull och andras... hade alla tänkt till lite extra i trafiken så hade vi sluppit såna här tidningsartiklar och extrema försäkringspremier.
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Ingen
benkar skrev:
-"Anledningen till att den är så farlig är kombinationen av den framåtlutande sittställningen och motorns styrka"

Hmmm, vad har sittställningen med farligheten att göra? :va

/B


tror det är det att man sitter lågt jämfört med en offroad..och att det är något svårare att titta åt sidorna...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Avarage skrev:
Olika hojar är mer eller mindre lättkörda men tekniken för att effektivast manövrera (i detta fallet ge styrkommando eller i vardagligt tal styra/luta) är detsamma oavsett typ av mc.

Varför måste man sitta med raka armar på en körskolehoj? Jag sitter alltid med lätt böjda armar oavsett hoj. Prova några varv på en crossbana med en crosshoj och försök köra med raka armar, det går inge bra.
Den framåtlutande körställningen har inget med geometri att göra, det är för att man skall få ett lågt luftmotstånd, med ett smalt styre som på en sporthoj går det ganska tungt att styra i höga farter på grund av det dåliga momentet, därav den branta gaffelvinkeln och korta försprånget.
När du sätter på ett brett styre på en sporthoj, som på en streetfighter, så blir den oerhört lättstyrd tack vare utväxlingen.
 

Ravin

Guest
Avarage skrev:
Varför jag över huvud taget tar upp det är för att sittställningen påverkar förarens förmåga att ge snabba och precisa styrkommandon och ju snabbare en förare kan luta hojen ju större marginaler har han/hon när en kurva skall tas. Dvs. det är EN faktor som spelar in på säkerheten vid körning.

Viktigast av allt är dock förarens attityd och inställning till mc-körning!

Mvh!
// Niklas

Upprätt sittställning ger bättre balans i stadskörning. :)
I högre farter brukar iaf inte jag svänga med styret så din förklaring är lite konfunderande. Man blir trött i armarna och i nacken i framlutande ställning (vid laglig fart) och så vitt jag förstått är den framåtlutande ställningen till för att minska vindmotståndet och har inget med styrningen att göra?? Eller har du säkra belägg för det här? Kan du hänvisa till fakta?

Instämmer i det sista du säger!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag tycker det borde bli lag på att styret skall separeras helt från framgaffeln. Det borde istället fästas solid ihop med ramverket och bara fungera som fasthållning av föraren vid bromsning och acceleration. För styrningen skall istället fotpinnarna kopplas ihop med gaffeln och utgöra styrorgan. På så sätt skulle literatur och körskolornas metoder för mc-körning mer stämma överens med verkligheten. Jag mailade Aprilia s.p.a om idén. Återkommer med svar.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
De får nog ha lite mer kött på bena när de skriver sådana här hetsiga artiklar.

Aftonbladet suger pung, punkt slut.
 
Last edited:

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06-
Ska man inte få ha nått roligt längre nu när dom talar om att göra det svårare för vanligt folk att få köra en riktig "Räcermaskin" och kanske till och med förbjuda. Man är lite orolig för att dom ska få för sig nått sånt. :4skrika
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Niklasinorr skrev:
Varför måste man sitta med raka armar på en körskolehoj? Jag sitter alltid med lätt böjda armar oavsett hoj. Prova några varv på en crossbana med en crosshoj och försök köra med raka armar, det går inge bra.
Den framåtlutande körställningen har inget med geometri att göra, det är för att man skall få ett lågt luftmotstånd, med ett smalt styre som på en sporthoj går det ganska tungt att styra i höga farter på grund av det dåliga momentet, därav den branta gaffelvinkeln och korta försprånget.
När du sätter på ett brett styre på en sporthoj, som på en streetfighter, så blir den oerhört lättstyrd tack vare utväxlingen.

Raka eller böjda armar har inget med typ av hoj att göra. Orsaken till att armarna skall vara lätt böjda, oavsett körskolehoj, är att man reagrar snabbare och mer exakt än om hela överkroppen måste vridas (axelpartiet).

Och orsaken till att underarmana skall vara i våg och parallellt med marken är för att syret vrids runt styraxeln som är näst intill lodrät. Nåja, optimalt ur den synvinkeln blir ju naturligtvis 90 grader i förhållande till styraxeln som syret vrids runt men det skulle bli en minst sagt jobbig körställning på en sporthoj. Därav den förenklade beskrivningen av "vågrät".

Visst blir en hoj med brett styre mer lättsvängd/lättstyrd men det geller blar också, sk. "ryskt servo" :tummenupp

Framåtlutad sittställning, på en sporthoj, påverkar självklart luftmotståndet (laglig fart :tummenupp ) men det hjälper också föraren att ha underarmarna i våg vilket kraftigt underlättar styrningen. Pröva får du se!

Gör du rätt och inte spänner dig gör det en stor skillnad och det blir avsevärt lättare att utföra styrningen snabbare än normalt.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ravin skrev:
Upprätt sittställning ger bättre balans i stadskörning. :)
I högre farter brukar iaf inte jag svänga med styret så din förklaring är lite konfunderande. Man blir trött i armarna och i nacken i framlutande ställning (vid laglig fart) och så vitt jag förstått är den framåtlutande ställningen till för att minska vindmotståndet och har inget med styrningen att göra?? Eller har du säkra belägg för det här? Kan du hänvisa till fakta?

Instämmer i det sista du säger!

För att ett motorcykel skall kunna svänga (i lite högre fart än gångfart) måste motorcykeln lutas. Så långt är vi nog överens, eller?

Och för att luta motorcykeln måste man förskjuta tyngdpunkten utanför centrumpunkten vid däckens anläggningsyta (svårt att i text förklara vad jag menar).

Att förskjuta tyngdpunkten kan man göra antingen genom att förflytta förarens kropp eller genom att vrida styret (motstyrning). Att släppa händerna från styret och bara luta sin kropp är dock inget optimalt sätt att styra en hoj på. Styrningen tar lång tid och blir väldigt oprecis (heter det så?).

Men genom att vrida styret förflyttas framhjulets anläggningsyta utanför tyngdpunkten och mc´n börjar luta. När man har lagom lutning slutar man att trycka/dra i styret och hojen kommer då att svänga åt motsat håll som man styrde.

Ett litet test man kan göra är att i måttlig fart och på avlyst område släppa styret och se hur väl man lyckas styra motorcykeln.

Ett annat enkelt test man kan göra för att se hur motorcykeln beter sig när man vrider styret och sedan "släpper" det (dvs. inte längre trycker/drar) är att leda en trampcykel med en hand på sadeln. En motorcykel beter sig på samma sätt som en trampcykel eftersom de är konstruerade på samma sätt.

Detta innebär att när man väl har gett mc´n tillräcklig styrkommando och därmed uppnått tillräcklig lutning behöver man inte längre hålla i syret om det inte var för att gasen satt där och man med jämn gas uppnår en jämn radie på kurvan. Ökar man gasen och accelererar ökar också radien och mc´n blir stabil. Medan om man slår av gasen minskar radien och hojen blir ostabil och risken för att tappa väggreppet på framhjulet ökar.

Testa får du se om det jag skriver stämmer eller ej! Om inte annat får du en kul stund med att försöka utforska motorckelns konsruktion! :tummenupp

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
-PV- skrev:
Jösses, är detta VM i förnekelse? :va



Japp, jag känner igen mig i ditt inlägg. Själv har jag aldrig provat köra en sporthoj förut och precis efter att ha tagit mitt mc-kort lovade jag mig att aldrig köpa en sporthoj eftersom jag trodde då att jag kommer att köra ihjäl mig. Men det var då det, nu känner jag att MÅSTE ha en sporthoj, Varför? Kan det vara avsaknaden av en kvinna? :tuttar Måste man ge utlopp för någonting? :machinegu Så fort jag sätter mig på min hoj (tur att den bara har 47 hK) så växer hornen ut ur huvudet. Det är det här adrenalinet, något som lockar att köra en snabbare och mer atletiskt. Exakt samma gäller när man kör bil! Orsaken till olyckorna är förare som inte kan hantera sin hoj och inte kan behärska sig. Förare som är wannabees och försöker lära sig sin hoj för snabbt. Det är precis en sådan som jag är. Hoppas att jag inte kommer att köpa en sporthoj...

Kör försiktigt ni som skaffar en sporthoj och lär er hantera den under kontrollerade former innan ni tänjer på gränserna. Hoppas jag lyssnar på mitt eget råd. Bästa lösningen vore en nära tillgång till bana, men var finns det banor i t.ex. Stockholm, där man kan köra av sig, avreagera sig? Det vore gött att skaffa en billig sporthoj att bara köra på bana med och sen en praktisk hoj som man kan toura med i trafiken. Det är ju ett bra förhållande, avreagera sig på bana, och köra lugnt sedan i trafiken. Det låter ju för bra för att vara sant.
:rolleyes:

Edit: En annan orsak till att många kör ihjäl sig på vägarna är ju också ytrre förhållanden som är omöjliga att kontrollera, visst kan man kontrollera motorcykeln till sitt yttersta, men kan man göra det när man svänger i en kurva där det finns rullgrus, eller då något kanske under en viss situation genar överraskande över vägen (vilket man självklart alltid borttränger att det kan hända)?
 
Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Hårding skrev:
Skulle de vilja ha debatt hade de väl satt en seriös journalist på detta ämne, nu verkar de som i vanlig ordning bara vilja elda massorna och fylla utrymmet mellan annonserna och då behöver de inte kolla bakgrundsfaktan så noga...

Man undrar vad lär sig på Journalist högskolan...

Vilka bakgrundsfakta är det som är felaktiga? Att 15 av 16 med nytaget körkort som omkommer kör sporthoj? Det är knappast 15 av 16 med nytaget kk som kör en sporthoj. Att sporthojarna är klart överrepresenterade i olycksstatistiken är väl allmänt känt. Självklart är det inte fordonet utan föraren som orsakar en olycka, men jag tycker inte att det är orimligt att införa fler begränsningar för förare med nytaget körkort. T.ex. höja gränsen för tung mc till 25. De riskerar inte bara sitt eget liv utan också andra trafikanter.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
-PV- skrev:
Jösses, är detta VM i förnekelse? :va

Det verkar inte bättre. Alla verkar blunda för fakta och istället komma med påståenden som t.ex. att sporthojar är bättre i trafiken eftersom man har bättre körställning m.m. Undrar varför det är så många sporthojsförare som kraschar i så fall....
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
Körkortsreglerna är helskumma. När jag tog mitt körkort på min 21-årsdag hade jag kunnat köra en ny Suzuki GSX-R 1000 om jag velat! Hade jag tagit kortet dagen innan hade jag varit tvungen att strypa min Hornet 600.

Stort glapp? Ja, vad tycker ni själva?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top