Jösses, är detta VM i förnekelse?
Det är väl självklart att man utsätter sig för större fara när man sätter sig på en sporthoj med vikt/effekt-förhållande på 1:1. Visst kan man köra som en kärring men jag tror inte det finns en enda människa som gör det här inne som kör sporthoj.
Det första problemet, tror jag, är att människor inte förstår vilka extrema maskiner dagens sporthojar är. Det är rena racingmaskiner med belysning och blinkers. Jämför t ex med en bil som hade vägt 1000kg och haft 1000hk, hur hade man inte kört med den, och den är dessutom lättare att köra och har bättre grepp. Här skulle behövas lite mer förståelse och respekt.
Jag kör själv inte sporthoj eftersom jag pluggar men kommer att köpa så fort jag är färdig, och jag kommer att köra fortare och värre, det är bara att inse, och då ses jag nog ändå som en ganska förnuftig och försiktig kille av omgivningen.
Jag älskar sporthojar och har alltid gjort, men jag har börjat fråga mig på senare tid om de egentligen borde finnas i trafiken överhuvudtaget. Dels finns det egentligen inte någon anledning eftersom det bara finns några få vägar där man verkligen kan köra hojen som den ska köras utan att riskera sitt eget eller andras liv (gör man iofs alltid till en viss del så länge man inte är synsk). Dels så utgör de en allmän trafikfara då många som kör sporthoj inte har insett ovanstående påstående och tror att alla vägar som är gjorda av asfalt är racingbanor.
Det finns dock en anledning för dem att finnas i trafiken, och det är för de som gillar att visa upp sig vid korvkiosken och berätta för sina kompisar om sin nya värstinghoj som är helt överlägsen alla andra i klassen. För han kan verkligen utnyttja de där extra 5 hk...
Oj blev visst ganska långt och jag låter visst som värsta moralkärringen
Jag kommer som sagt själv att köpa sporthoj och kommer garanterat att köra värre men tänk på hur ni kör, både för er egen skull och andras... hade alla tänkt till lite extra i trafiken så hade vi sluppit såna här tidningsartiklar och extrema försäkringspremier.