"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
X-up skrev:
Kan de inte skriva om alla 50+ gubbar som fått körkortet "på köpet" i sin ungdom & som köper sig en kromsläde på äldre dagar utan att ens gått en lektion på körskola. De är nog en betydligt värre fara i trafiken än sporthojarna.

Varför? Jo, de flesta är så stela att de knappt kan svinga benet över sadeln eller vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln. :3freak

Nog? Vad jag vet kör de grymt säkrare än alla under 35 i allmänhet. Eller har du statistik som påvisar motsatsen? Det vill jag se i så fall av ren nyfikenhet.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
http://www2.vagtrafikinspektionen.se/vi_ref/Dokument/Nyheter/2005-1-13-050105__moped_MC_PM.pdf

Citerar:


Under perioden 1995-2002 har i genomsnitt 37 motorcyklister omkommit årligen.

Under 2003 ökade antalet omkomna motorcyklister till 47 och 2004 beräknas omkomna motorcyklister ha ökat till 59. Det är omkomna motorcyklister 35 år och äldre som ökat. Omkomna motorcyklister under 35 har däremot minskat något

Under 2004 omkom preliminärt 17 mopedister och 59 motorcyklister och under 2002 skadades sammanlagt 2000 mopedister/motorcyklister så svårt att de blev inlagda på sjukhus. Hela ökningen bland omkomna motorcyklister återfinns i åldersgruppen 35 år och äldre. Det är också i denna åldersgrupp som innehavet av motorcyklar har ökat. Medianåldern hos motorcykelåkare har årligen ökat med ett år sedan 1983 och är nu 48 år.
 
Last edited:

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
X-up skrev:
Kan de inte skriva om alla 50+ gubbar som fått körkortet "på köpet" i sin ungdom & som köper sig en kromsläde på äldre dagar utan att ens gått en lektion på körskola. De är nog en betydligt värre fara i trafiken än sporthojarna.

Varför? Jo, de flesta är så stela att de knappt kan svinga benet över sadeln eller vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln. :3freak

Ja dom är ju livsfarliga :kocko
200km/h på 70 vägar och uuilar vid korvmojjarna.. :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
X-up skrev:
Kan de inte skriva om alla 50+ gubbar som fått körkortet "på köpet" i sin ungdom & som köper sig en kromsläde på äldre dagar utan att ens gått en lektion på körskola. De är nog en betydligt värre fara i trafiken än sporthojarna.

Varför? Jo, de flesta är så stela att de knappt kan svinga benet över sadeln eller vrida på huvudet för att kolla döda vinkeln. :3freak

Jepp, dom har ingen utbildning på att köra hoj, köper stora tunga klunsar utan väghållning och har ofta riktigt risiga "skyddskläder". MEN, dom har två saker som gör att dom inte drabbas av lika många dödsolyckor, dom har trafikvana och ett visst mått av omdöme och självinsikt, generellt sett. Dom ger sig inte ut och testar gränser, eller tävlar med varandra. Vilket gör att dom inte hamnar i farliga situationer lika ofta. Men när dom gör det så kan dom vara på hal is med djupt vatten och skägget kvar i brevlådan... Precis som många här som skyller på traktorer, kurvor och annat när dom inte hinner bromsa... :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
2fast4hjo skrev:
http://www2.vagtrafikinspektionen.se/vi_ref/Dokument/Nyheter/2005-1-13-050105__moped_MC_PM.pdf

Citerar:

Under 2004 omkom preliminärt 17 mopedister och 59 motorcyklister och under 2002 skadades sammanlagt 2000 mopedister/motorcyklister så svårt att de blev inlagda på sjukhus. Hela ökningen bland omkomna motorcyklister återfinns i åldersgruppen 35 år och äldre. Det är också i denna åldersgrupp som innehavet av motorcyklar har ökat. Medianåldern hos motorcykelåkare har årligen ökat med ett år sedan 1983 och är nu 48 år.

Hela ökningen ja, det var väl rätt gott om sporthojsåkare innan också?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hoztic skrev:
MEN, dom har två saker som gör att dom inte drabbas av lika många dödsolyckor, dom har trafikvana och ett visst mått av omdöme och självinsikt, generellt sett.



Word!


....och även om det är inom den äldre gruppen som dödolyckorna ökat så är det även här som antalet hojåkare ökat som mest. Därför är de fortfarande inte överrepresenterade på samma sätt som unga förare på effektstarka hojar...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fick lära mig ett litet ordspråk i skolan..

Det finns lögn, förbannad lögn, och så finns det statistik...

Det fina med statistik är att den alltid kan vridas och vändas på. Intressant i det här reportaget tycker jag är att dom bara har räknat förare som haft körkort i mindre än ett år. Då faller ju dom som fick körkortet på köpet bort rätt så fort. Och dom flesta över 35 också för den delen...
Kvar blir då en majoritet av 18-20 åringar. Och då är det väl inte så konstigt att sportmotorcyklar är överrepresenterade i olycksstatistiken?

Man kunde precis lika gärna ha vänt på den här artikeln, och skrivit bara om dom som fått kortet på köpet. Då hade garanterat custom och touringjärn varit livsfarliga mördarmaskiner eftersom dom varit kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken.

I vägverkets utredning står följande:
"Under perioden 1995-2002 har i genomsnitt 37 motorcyklister omkommit årligen. Under 2003 ökade antalet omkommna motorcyklister till 47 och 2004 beräknas antalet dödade motorcyklister ha ökat till 59. Det är omkommna motorcyklister 35 år och äldre som har ökat. Omkomna motorcyklister under 35år har däremot minskat något"

Har inga invändningar på att "vi" sporthojsförare kör som idioter, och löper stor risk att stryka med i trafiken. Det jag irriterar mig på är när man vrider och vänder på statistiken för att få till sensationsnyheter som säljer lösnummer....
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Fan vad jag är trött på alla gnällrövar som alltid letar anledningar att förbjuda sporthojar.. Det är aldrig någon som tar upp alla trimmade och hottade bmw eller vilken bil som helst för den delen som en farlig sak.. En trimmad bil med en 18 åring bakom ratten är väl fan mer farlig för allmänheten än vad en mc är..... Nu blev jag förbannad och var tvungen att skriva av mig lite bara.... Nu är jag glad igen :)
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Macke skrev:
I vägverkets utredning står följande:
"Under perioden 1995-2002 har i genomsnitt 37 motorcyklister omkommit årligen. Under 2003 ökade antalet omkommna motorcyklister till 47 och 2004 beräknas antalet dödade motorcyklister ha ökat till 59. Det är omkommna motorcyklister 35 år och äldre som har ökat. Omkomna motorcyklister under 35år har däremot minskat något"....


Det va ju det ja skrev :D
 
Last edited:

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
2fast4hjo skrev:
http://www2.vagtrafikinspektionen.se/vi_ref/Dokument/Nyheter/2005-1-13-050105__moped_MC_PM.pdf

Citerar:

Under 2004 omkom preliminärt 17 mopedister och 59 motorcyklister och under 2002 skadades sammanlagt 2000 mopedister/motorcyklister så svårt att de blev inlagda på sjukhus. Hela ökningen bland omkomna motorcyklister återfinns i åldersgruppen 35 år och äldre. Det är också i denna åldersgrupp som innehavet av motorcyklar har ökat. Medianåldern hos motorcykelåkare har årligen ökat med ett år sedan 1983 och är nu 48 år.

Ja, och tittade du på figur 4 så ser du ju vilken grupp som har flest omkommna men inte i relation till antalet trafikanter i varje grupp.

Vidare "Uppgift om motorcykelägarnas ålder finns dock. Antalet motorcyklar som ägs av personer 35 år och äldre har ökat från 71 000 till 194 000, en ökning med 173 procent mellan 1995 och 2004. Under motsvarande period har antalet motorcyklar ägda av personer under 35 år minskat från 43 000 till 34 000, en minskning med 21 procent."

Och tar man med antalet hojar i gruppen 35 år och uppåt så blir det inte samma siffror, men det saknas tyvärr en tabell över det. Vidare ser 2004 ut (om man tar med vad man hört i år vad gäller omkommna) vara ett mörkt undantag i statistiken.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
korvgubbe skrev:
Jo det är ju klart att det är sittställningen som gjort att körskolorna valt bort sporthojjar och kromslädar :rolleyes:

Att de kostar tusentals kronor mer samt är lika mycket dyrare att laga när någon elev lagt ikull cykeln på konbanan har inget alls med valet att göra :lol :lol :lol

När det gäller olyckorna så är det attityden som är den klart största boven.
Därför förstår jag att man behöver både en lånsiktig och kortsiktig lösning.

Kortsiktigt för att få ner olyckorna så begränsar man tillgången till farliga cyklar.

Långsiktigt måste man ändra på folks attityd/inställning till hojåkandet.

När det långsiktiga målet är nått (vision :) ) kan man ta bort begränsningarna som användes för det kortsiktiga målet.

Men, vi kommer nog aldrig dit, en del motiveras av hårda straff och en del av morötter och vi kan inte ha olika motivatorer för olika människor.....
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En kraftig felkälla i statistikennär det gäller antalet olyckor i dom olika åldrarna i förhållande till antalet registrerade motorcyklar i dom olika åldersgrupperna är ju alla förbannade skenförsäkringar också.

Att antalet mc ägare i ålderna 35+ har ökat kraftigt, och antalet mc ägare under 30 har minskat något betyder ju inte nödvändigtvis att antalet mc FÖRARE har ökat i åldern 35+, respektive minskat i åldern 30-

Eller?
 

Patrik

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Såld
Artikeln är ju skriven i bästa Aftonbladet anda, allt för att skapa sensation av ingenting. ”Drömhojen är livsfarlig. Mc-expert varnar för sportcyklarna." För någon som inte är insatt i mc-åkning och bara skummar över rubrikerna fastnar detta bak i hjärnan som att motorcycklar och framförallt sporthojar är livsfarliga. När de sedan hamnar i en debatt tex i fikarummet på jobbet argumenterar dom mot hojar för det har de ju minsan läst om i tidningen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Funker Vogt skrev:
Ja, och tittade du på figur 4

Kan inte någon helt enkelt räkna ut dödsfallsrepresentationen av de olika grupperna i förhållande till antalet åkare i respektive grupp så vi en gång för alla kan se hur det förhåller sig?!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
korvgubbe skrev:
Kan inte någon helt enkelt räkna ut dödsfallsrepresentationen av de olika grupperna i förhållande till antalet åkare i respektive grupp så vi en gång för alla kan se hur det förhåller sig?!

Vilket lär bli omöjligt av den anledningen jag gav i mitt tidigare inlägg...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Macke skrev:
Vilket lär bli omöjligt av den anledningen jag gav i mitt tidigare inlägg...


....Du syftar på hur mycket de olika grupperna kör?! Försäkringsbolagen torde ju ha ganska bra statistik på vad folk har för angiven körsträcka så även det borde ju vara möjligt.....


Fast du kanske bara räknar de som kör bulten/bogesund på tid som förare... Touringnissar och söndagsåkare är egentligen inte "FÖRARE"?!

Edit1:
Skenförsäkringar påverkar inte statistiken när det gäller dödsfallen eftersom FB-bolagen registrerar en död 23åring som en död 23åring även om hojen är försäkrad på hans pappa..
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top