"Drömhojen är livsfarlig" enl Aftonbladet

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Det farliga med den framåtlutande körställningen är väl att det helt plötsligt komma en svårt homosexuell karl och tro att fiket är öppet.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
korvgubbe skrev:
....Du syftar på hur mycket de olika grupperna kör?! Försäkringsbolagen torde ju ha ganska bra statistik på vad folk har för angiven körsträcka så även det borde ju vara möjligt.....

Fast du kanske bara räknar de som kör bulten/bogesund på tid som förare... Touringnissar och söndagsåkare är egentligen inte "FÖRARE"?!

Edit1:
Skenförsäkringar påverkar inte statistiken när det gäller dödsfallen eftersom FB-bolagen registrerar en död 23åring som en död 23åring även om hojen är försäkrad på hans pappa..

korvgubbe skrev:
Kan inte någon helt enkelt räkna ut dödsfallsrepresentationen av de olika grupperna i förhållande till antalet åkare i respektive grupp så vi en gång för alla kan se hur det förhåller sig?!

Ja, men om man sen räknar ut förhållandet mellan antalet 23 åringar som äger en motorcykel (på pappret alltså, eftersom det är det enda bolagen kan få ut), och hur många som kör ihjäl sig. Så blir ju förhållandet helt galet eftersom dom flesta 23 åringar som äger en sporthoj, har den registrerad på farsan eller nån.
Och samma sak med förhållandet mellan antalet 40 åringar som äger en sporthoj, och hur många 40 åringar som krashar på en. Eftersom majoriteten av dom 40 åringarna som äger en sporthoj på pappret aldrig kör på den, då den egentligen tillhör sonen...

Fattar du hur jag menar?

(Och nej, jag räknar inte bara dom som kör "bulten" på tid som förare..
:fatta! )
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
PacMan skrev:
"Den sticker ju i väg som ett spjut, fortare än du hinner säga ”hej”.

Aa, det gamla "Hej"-provet! Alltid pålitiligt!
Snabbare än Hej = Jättefort
Hej hej = Rätt fort
Hej på dej du = slött
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Seriöst?

Visst är artikelförfattaren en lätt måltavla för sköjigheter o trams, men i det stora hela har han ju inte fel.

Att komma grön med nytryckt kk kräver respekt för de extrema cyklarna. Så helt uppåt väggarna är ju inte artikeln.

Sen kan man ju ifrågasätta detaljer i artikeln.
 

KarateKid

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Svart ZX-10R -04
korvgubbe skrev:
Edit1:
Skenförsäkringar påverkar inte statistiken när det gäller dödsfallen eftersom FB-bolagen registrerar en död 23åring som en död 23åring även om hojen är försäkrad på hans pappa..

Det är riktigt.

Dock finns han inte med i statistiken innan han vurpar.

Exempel:
Ålder 20-25 = 5000 registrerade klass 7 motorcyklar
Ålder 45-50 = 20000 registrerade klass 7 motorcyklar

Statistik visar att 10 st av varje åldersgrupp kraschar illa. Då är åldersgruppen 20-25 överrepresenterade.

I detta fallet är verkligheten dock sådan att hälften av de i åldersgruppen 45-50 aldrig kör "sina" motorcyklar, för det gör deras söner/döttrar.

Ålder 20-25 = 15000 förare av klass 7 motorcyklar
Ålder 45-60 = 10000 förare av klass 7 motorcyklar

Statistiken "ljuger" eftersom verkligheten är en annan.
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Macke skrev:
Det fina med statistik är att den alltid kan vridas och vändas på. Intressant i det här reportaget tycker jag är att dom bara har räknat förare som haft körkort i mindre än ett år. Då faller ju dom som fick körkortet på köpet bort rätt så fort. Och dom flesta över 35 också för den delen...
Kvar blir då en majoritet av 18-20 åringar. Och då är det väl inte så konstigt att sportmotorcyklar är överrepresenterade i olycksstatistiken?

Njae, där har du nog fel. Enligt Vägverkets rapport så var det "fler än hälften" av samtliga dödade i mc-olyckor under 2000-2003 som körde Supersport. Och då räknade man som sagt med alla, även de som hade haft körkort mer än ett år.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
KarateKid skrev:
Det är riktigt.

Dock finns han inte med i statistiken innan han vurpar.

Exempel:
Ålder 20-25 = 5000 registrerade klass 7 motorcyklar
Ålder 45-50 = 20000 registrerade klass 7 motorcyklar

Statistik visar att 10 st av varje åldersgrupp kraschar illa. Då är åldersgruppen 20-25 överrepresenterade.

I detta fallet är verkligheten dock sådan att hälften av de i åldersgruppen 45-50 aldrig kör "sina" motorcyklar, för det gör deras söner/döttrar.

Ålder 20-25 = 15000 förare av klass 7 motorcyklar
Ålder 45-60 = 10000 förare av klass 7 motorcyklar

Statistiken "ljuger" eftersom verkligheten är en annan.

Tack, var just det jag försökte förklara....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Laban skrev:
Njae, där har du nog fel. Enligt Vägverkets rapport så var det "fler än hälften" av samtliga dödade i mc-olyckor under 2000-2003 som körde Supersport. Och då räknade man som sagt med alla, även de som hade haft körkort mer än ett år.

Jag hängde nog upp mig på den inledande meningen:

"Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel."
 

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Macke skrev:
Jag hängde nog upp mig på den inledande meningen:

"Av 16 omkomna förare 2000–2003 som haft mc-körkort mindre än ett år, körde 15 ihjäl sig på en supersport*cykel."

Jo, jag läste också texten som du till att börja med. Fast det är så att säga ett urval ur olycksstatistiken. Även i totalen ligger sporthojarna risigt till.

Här finns för den delen hela IF:s pressmeddelande.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kunskap och attityd påverkar utgången av en given siuation. Det är vi nog alla överens om även om artikelförfattaren vill försöka påvisa annat!

Kunskap förvärvar man enklast/snabbast genom ledd utbildning och öppet sinne varför förslaget om en årlig utbildning på bana borde vara obligatorisk för oss alla, nya som gamla knuttar/knuttor.

När det gäller sittställningen så skulle jag dock vilja åstå motsatsen. Nämligen at den framåtutande sittställningen, med lätt böjda armar, underamarna i våg och ett lätt grepp om styret, inte bara underlättar för föraren att ge ett snabbt och precist styrkommando utan också ökar känslan för vad som händer i framändan i samband med en inbromsning. Vilket sall jämföras med stela, raka armar och ett näst intill krampaktigt grepp om styrhalvorna som kan vara direkt livsfarigt.

Edit: Stavfel

Mvh!
// Niklas
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
X-up skrev:
Kan de inte skriva om alla 50+ gubbar som fått körkortet "på köpet" i sin ungdom & som köper sig en kromsläde på äldre dagar utan att ens gått en lektion på körskola. De är nog en betydligt värre fara i trafiken än sporthojarna.
Ja, inte för sig själva i vart fall. För de är klart underrepresenterade i statistiken över dödade motorcyklister. De står för nästan 50% av "trafikarbetet" men bara för en femtedel av dödsolyckorna. Läs själv på sid 9 i Labans länk.

Statistiken "ljuger" inte. VV har inte gått in i arbetet med ambitionen att lura oss. Däremot ger statistiken en ofullständig bild av verkligheten - den ger inte svar på alla frågor vi ställer. Och de svar den ger kan vara behäftade med osäkerhet och påverkade av felkällor. Man kan itne avfärda den statistik som finns med att viss grupp "nog" är si eller så farlig därför att man själv vill tro att det förhåller sig så.
 
Last edited:

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
CBX600
Apropå sporthojar så blev jag omkörd av en sådan igår, på höger sida, utan ljus, inne i en tunnel i Södra länken (Stockholm). Väldigt trevlig upplevelse. NOT! :mad:

Eftersom killen (förmodar jag) inte hade ljus så såg jag honom inte i backspegeln, utan upptäckte honom först när han svischade förbi på höger sida. Hade det varit tvåfiligt så hade det kanske inte varit nåt problem, men här hade vi bara en fil att samsas om och jag körde i mitten av den.

Skulle jag av nån anledning ha fört hojen lite till höger så hade jag blivit påkörd och vi hade kraschat in i bergväggen båda två.

En vild chansning från min sida säger mig att det inte rörde sig om en kille som var 35+... :hihi

Min första reaktion var att gasa på efter vettvillingen, men han försvann iväg i tunneln kryssandes bland bilarna.... utan vare sig fram eller bakljus. Eftersom han saknade lyse så hann jag tyvärr inte se regnumret. Annars hade han varit en hoj fattigare.
 
Last edited:

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Man får ju ändå inte köra fortare än vad som anges på skyltarna, och då kvittar det ju om du har 25kw eller 125kw, för man ska ju alltid framföra sitt körkortsklassade motorfordon som om det vore uppkörning, eftersom det är så man egentligen ska köra, och det var ju på den vägen du fick ditt (ev.) körkort.

Själv kör jag alltid exemplariskt och gör aldrig fel eller bryter mot någon trafikföreskrift.

O ja just dé... Sen snackar jag mycket skit också... :rolleyes:
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det må finnas en del tvivelaktiga och kanske rentav felaktiga detaljer i aftonbladets artikel. Dock tycker jag att det fånigaste av allt är reaktionerna i den här tråden. I stället för att ta till sig av statistiken som säger att 15 av 16 omkomna mc-förare med nytaget körkort kör sporthoj hakar ni upp er på detaljer som framåtlutad körstil.

Jag förstår inte riktigt det upprörande i ett påstående om att sporthojar med 180+ hk är farligare än t.ex. en "vanlig" hoj med ca 50 hk. Sporthojar lockar till höga hastigheter och har kraftresurserna att ta sig olagliga hastigheter på motorväg på bara någon enstaka sekund.
 

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Järfälla
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
Aftonbladet vill nog bara skapa debatt eller nåt :kocko

Statistik är ibland ganska intressant, det diskuteras mycket om hur många som dör och vilken typ av båge man har och vi vet ju alla att farten dödar där av fler "snabba" hojförare dör.

Men vad vi oxå ska ta och titta på är hur många hojåkare blir invalider: vad åker dom på för hojar. vilken ålder, vilken skyddsutrustning hade dom.
en annan viktig detalj, var det deras fel samt hur många har inte blivit på körda av bilister som inte är tillräckligt uppmärksamma utan bara kör ut eller byter fil.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Mr Mac skrev:
Det må finnas en del tvivelaktiga och kanske rentav felaktiga detaljer i aftonbladets artikel. Dock tycker jag att det fånigaste av allt är reaktionerna i den här tråden. I stället för att ta till sig av statistiken som säger att 15 av 16 omkomna mc-förare med nytaget körkort kör sporthoj hakar ni upp er på detaljer som framåtlutad körstil.

Jag förstår inte riktigt det upprörande i ett påstående om att sporthojar med 180+ hk är farligare än t.ex. en "vanlig" hoj med ca 50 hk. Sporthojar lockar till höga hastigheter och har kraftresurserna att ta sig olagliga hastigheter på motorväg på bara någon enstaka sekund.

Som någon skrev, personerna som idag kör ihjäl sig på en supersporthoj hade förmodligen gjort lkadant på en annan hojtyp om inte supersorthojarna hade funnits.

Det ÄR och förblir föraren som styr över situationen motorcykeln hamnar i. Därmed är det vad som försigår innanför huvudet på föraren i samspel med koordinationsförmågan och körteknik i övrigt som avgör utgången av en tur inte typ av motorcykel.

// Niklas
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Mr Mac skrev:
Det må finnas en del tvivelaktiga och kanske rentav felaktiga detaljer i aftonbladets artikel. Dock tycker jag att det fånigaste av allt är reaktionerna i den här tråden. I stället för att ta till sig av statistiken som säger att 15 av 16 omkomna mc-förare med nytaget körkort kör sporthoj hakar ni upp er på detaljer som framåtlutad körstil.

Jag förstår inte riktigt det upprörande i ett påstående om att sporthojar med 180+ hk är farligare än t.ex. en "vanlig" hoj med ca 50 hk. Sporthojar lockar till höga hastigheter och har kraftresurserna att ta sig olagliga hastigheter på motorväg på bara någon enstaka sekund.


Jag håller med, sluta gnälla.... för vem köper en hoj med 180 hästar för att köra i 90?. INGEN. ta åt er/oss av kritiken, klart att en hoj tex. xz10:a är farligare än en gammal cb750 från 80-talet och speciellt i händerna på en yngre förare som är odödlig. kan bara jämföra hur man kör nu och för 15 år sedan och man tänker lite mer nu och chansar lite mindre. men det är som vanligt en liten klick rötägg som förstör för oss andra, och ja jag är ett helgon och bryter aldrig mot lagen..... :hihi
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Babe skrev:
Aftonbladet vill nog bara skapa debatt eller nåt :kocko

Statistik är ibland ganska intressant, det diskuteras mycket om hur många som dör och vilken typ av båge man har och vi vet ju alla att farten dödar där av fler "snabba" hojförare dör.

Men vad vi oxå ska ta och titta på är hur många hojåkare blir invalider: vad åker dom på för hojar. vilken ålder, vilken skyddsutrustning hade dom.
en annan viktig detalj, var det deras fel samt hur många har inte blivit på körda av bilister som inte är tillräckligt uppmärksamma utan bara kör ut eller byter fil.

Skulle de vilja ha debatt hade de väl satt en seriös journalist på detta ämne, nu verkar de som i vanlig ordning bara vilja elda massorna och fylla utrymmet mellan annonserna och då behöver de inte kolla bakgrundsfaktan så noga...

Man undrar vad lär sig på Journalist högskolan...
 

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Järfälla
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
Hårding skrev:
Skulle de vilja ha debatt hade de väl satt en seriös journalist på detta ämne, nu verkar de som i vanlig ordning bara vilja elda massorna och fylla utrymmet mellan annonserna och då behöver de inte kolla bakgrundsfaktan så noga...

Man undrar vad lär sig på Journalist högskolan...


Vaför tror du jag skrev "eller nåt :kocko "
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Avarage skrev:
När det gäller sittställningen så skulle jag dock vilja åstå motsatsen. Nämligen at den framåtutande sittställningen, med lätt böjda armar, underamarna i våg och ett lätt grepp om styret, inte bara underlättar för föraren att ge ett snabbt och precist styrkommando utan också ökar känslan för vad som händer i framändan i samband med en inbromsning. Vilket sall jämföras med stela, raka armar och ett näst intill krampaktigt grepp om styrhalvorna som kan vara direkt livsfarigt.

Edit: Stavfel

Mvh!
// Niklas

Du pratar om manövrering i hög fart, det där gäller inte annars.
Då skulle en trialhoj inte se ut som den gör.
För lagliga hastigheter så är typ körskolehojar bäst och mest lättmanövrerade.
Supersport är ju byggda för högfart/racing och sånt skall vi ju inte ha på vägarna, eller hur ? ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top