Drömjobbet för mig

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Man vet aldrig om man inte prövar.

Marklund o andra trimmfirmor finns ju o dom överlever.

Finns alltid folk med massa pengar som vill vara värst o synas.

Frågan är väl hur många hojar per år du behöver för att gå runt?

Sen bör du kanske tillverka de flesta delarna själv för att bli lite unik?

Dessutom nöjer sig sällan tokrika personer med en om det blir bra.

Vet en gubbe här i götet som e handlarnas bäste vän varje år köper han en av varje värstingmodel/märke alla med pcIII o helsystem o racedäck ska på.

Prutar aldrig betalar mellanskillnaden o garvar kör 100-150mil med varje hoj typ

Får du ett par sådana gubbar så e det klart sen ju.

Våga o vinn.

Kolla hur många egna företagare det finns bara på S-hoj fråga hur d kände i början.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Inom glidarsvängen finns ganska många sådana firmor i sverige, ucc nämnde någon men det finns flera. Samma på bilsidan, finns flera som bygger custom/hotrods eller renoverar gammelbilar på beställning av folk med mer pengar än tid som vill förverkliga sin barndomsdröm osv.
Dock har väl de flesta jobbat upp sin verksamhet under lång tid verkar det som. Typ renoverat/byggt ett fordon, ställt ut på mässor och sålt. Investerat i ett nytt objekt, ställt ut, sålt igen osv. Efter ett tag kommer det folk direkt som vill ha något byggt på beställning, sedan kommer flera och då har man tagit klivet till att regga firma och göra skattmasen lite nöjdare.
Tror det kan svåra är att sälja sig eller sin produkt om man hux flux startar en firma som bygger hojjar på beställning, man får nog räkna med att knåpa ihop några promotionbyggen först, samt ha en "normal" verksamhet som att sälja delar/tillbehör för att hålla sig flytande under tiden. Orange county choppers är ju till exempel bara en sidoverksamhet till Orange County steelworks som vuxit till sig efter all publicitet på senare tid.
 

Henken

Guest
Ingen dum idé alls.
Kan tänka mig att du får starta i liten skala bara för att kolla hur det verkar & sen växa.
Vill du tillräckligt mycket så fixar du det!
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Blanco skrev:
Skilnaden är väl att usa har väl 260 miljoner invånare.....O sverige 9 miljoner...
Det är ju så mycket större marknad "over there"

Är det inte snarare 380 miljoner ? Ell0r aer jag helt ute å cyklar ? :confused:
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Är det inte så att dom flesta för att inte säga alla som håller på med sånt började med att bygga om sina egna hojar och därigenom har skapat sig ett rykte och nått att visa upp.
Börja smått med ett eget bygge så du har nått att visa.

Lycka till! :tummenupp
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ett problem är ju att starta upp utan att ha något i bagaget.
Jag skulle rekommendera dig att ta ditt vetande inom RR istället och jobba med att hjälpa folk bygga riktigt bra RR-preppade hojar (dvs bygga smarta lösningar), samt kanske jobba med utbildning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kunderna finns inte samma utsträckning i sverige som i andra länder, tex. Tyskland, GB, USA, osv..

Här måste man kunna visa upp vad man har gjort tidigare för att få jobb. Man måste ha "cred" som hojbyggare.
Just nu är marknaden inriktad mest på glidare. Det kommer troligen ändra på sig lite grann inom dom närmaste åren. Det finns flera aktörer som arbetar för detta.
Men jag hoppas det inte blir samma speedshop-boom som bilvärlden haft. Där dök det upp flera oseriösa aktörer som, genom sitt agerande, håller på att dra ned nästan hela marknaden.

Det smartaste ifall man vill starta något liknande är att skaffa sig en gedigen hojmekaniker utbildning som man har i bakgrunden. Då kan man börja med att serva hojar för att sedan förädla dom.
Det finns väl påbyggnadsutbildningar på 1 år för hojmekaniker..
 

mike_bike

Långsam
Gick med
9 Aug 2004
Ort
K Kna
Hoj
Inte längre.
Bara kör

Cool idé.

Jag tycker du ska prova i en liten skala för att se om det funkar, du finns ju på rätt forum för det. Bara kör igång.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Tror nyckeln är att inte begränsa sig, var som en bläckfisk, sälj delar från etablerade firmor, montera nya handtag till Nisse Mctummenmittihanden, gör i princip allt i början....och du ska nog inte vänta dig att kunna ta betalt för vad det egentligen ska kosta, inte i början i varje fall.

Tyvär tror jag inte att det finns en marknad för att exclusivt bygga sport/street här i Sverige (helt annat klientell än HD åkaren) men vad är det som säger att du måste begränsa dig till lilla Sverige så här i data åldern?
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Tror att det är klart genomförbart! Tyvärr så skulle det nog behövas som du sa att du har eget hus med garage och att du börjar med det som en extra sysselsättning. Att dra igång en heltidsrörelse bara sådär är inte lätt.
Du skulle nog behöva ha en rätt bred målgrupp sport, streetfighter ocg custom ja allt.
En idé är att även ha en shop med lite custom grejer som normalt inte finns i sverige, över webshop/postorder hade ju gjort det lättare. Bara för att backa upp skruvrörelsen lite.
 

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Ort
österlen
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
jag kunde inte heller låta bli :rofl
 

Bifogat

  • zx12a sexy.gif
    zx12a sexy.gif
    21.5 KB · Visningar: 874

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan ju meddela att jag gärna tar jobb som mc-mek / försäljare / tekniker och nyttjar SH för möjlig kundbas. Tror det finns en marknad, men man måste ju masa sig in på marknaden på nått sätt, och det vore med priser som ligger nära gratis förutom materialet.

Jag hoppas på att det nån dag blir en verklighet iaf.
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Det är väll bara att köra, visar det sej att det inte fungerar så har du ju alla fall försökt och slipper fundera på om det skulle ha funkat eller ej. drömmar är till för att förverkligas :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Johnny,
vet inte vad söker för jobb,
men om det är arbetsplatser i centrala STHLM
så är det bara ca en timmes pendlingstid dit med X2000
från E-tuna. Många stockholmare sitter längre tid i bilköer
än så.
 

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Köpenhamn
Hoj
3/4L GSXR
Ganska bra idé!

Det behövs två grejer för att lyckas med den typ affär:
1. Ett koncept, som någon vill betala för
2. Marknadsföring - ett namn folk känner igen.

Rätt koncept appellerar till folk som har pengar, dvs. 30+ år, bor i storstad och har mycket pengar och ont om tid.

Personligen tror jag, att du måste känna rätt folk, om du vill starta denna typ affär, och bästa är nog att ge kunderna en upplevelse, så att dom känner igen ditt namn och din affär.

T.ex finns det gott om folk som gärna vill åka på bana med mc:n, som inte vet hur fan dom skall göra.
Om du erbjudar bandagar till max tio eller tjugo hojar, ev. med möjlighet att hyra hoj och skinställ, ser till att det finns mat och dryck, bensin, bevaktad parkering mv., så att kunderna bara skall tänka på att komma hid, då tror jag du kan lyckas ganska bra.

När du har hittat rätt kunder till denna typ affär, har du också hittat kunderna till din styling-affär.
Titta ev. på http://www.grc.as . Dom arrangerar bandager, men pengarna kommer oftast från försäljning av biler. Oftast biler, som vanligt folk inte kan hitta, t.ex Challenge Stradale, Lamborghinis mv. Starta ev. ett samarbete med dom, då ni har samma kundsegment men olika tjänster.

Jag har själv funderat på att börja med denna typ affär, men har inte haft tiden pga "vanligt jobb". Hör av dig om du vill diskutera affärs-idén mer.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tack, har fått ett napp just nu. Kan bli stort, men vill inte berätta något just nu. Det vore inom Stockholmsregionen. Äntligen! :) Ska nog på möte i veckan som kommer.
 
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top