Drömmar inom Mc!

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Som någon nämnde önskar jag att det tillverkades hojjar med små motorer (250 till 400 kubik) och fyra till sex cylindrar :tuttar

En ny cbx1000 vore inte helt fel heller :rock

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
En japansk sporttourer i stil med VFR/FJR som väger 75-80kg mindre än nuvarande modeller!

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Skulle kunna tänka mig en robust, lätt enkel offroadhoj med en lagom stor tvåcylindrig turbodiesel :tummenupp

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En japansk sporttourer i stil med VFR/FJR som väger 75-80kg mindre än nuvarande modeller!

Får jag bara fråga. Varför har vikten alltid så stor betydelse? Det är något jag verkligen har svårt att greppa. Jag har aldrig funderat över vad en hoj väger när jag kör den. Men å andra sidan kör jag mest raktfram och inte så fort heller.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hört talas om Mt09? Den äter st3 till frukost. mjuk dämpning sure men det har standard st3 oxå. Å mt09 e myyyyycket roligare å lekfullare än en st3.
Okey ingen tvinn från sukka eller 4a från kawwa men en roligare hoj än st3 finns redan, även om den e så fuuuuuuuuul :p

Jag provkörde både MT09 och ST3 och jag gick direkt och köpte en ST3 efter det.

Smaken är kanske som baken men MT09 kändes tråkig plastig och oslipad medans Street Triple bara osade kvalitet och kändes lättare och smidigare, dessutom med en mycket trevligare motor i jämförelse.

Får jag bara fråga. Varför har vikten alltid så stor betydelse? Det är något jag verkligen har svårt att greppa. Jag har aldrig funderat över vad en hoj väger när jag kör den. Men å andra sidan kör jag mest raktfram och inte så fort heller.

För att det gör enorm skillnad i körkänsla om hojen är lätt och smidig, en tung hoj känns ju som en mindre bil att försöka brottas med. Om du får möjlighet så kan du ju provköra en modern 600 på 160-170 kg så lovar jag att du kommer känna skillnaden! :tummenupp

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Trevligare att krångla runt med i garaget, och att byta riktning lätt och snabbt när man kör.
Sedan är ju alla sporttourers 30-60 kg tyngre än sporthojarna, av ingen egentlig anledning alls.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att Suzuki släpper en RGB 500 i gatversion, med 210 hästar och en torrvikt på 145 kg.
Den får gärna kosta 200 papp, det skulle stå en i mitt garage i alla fall.

Borde väl inte gnälla över någons drömmar, men rent praktiskt så pratar vi om en motor väldigt jämförbar med en 125cc cross och min senaste av den sorten krävde kolvbyte var 18e timme, jag töjde den gränsen till 25h men längre än så vill jag inte pressa gränsen då kolven var ganska sliten vid 25h.

En tur ned till ringen med den hojen skulle alltså kräva ett depåstopp med kolvbyte.

Men visst, får man drömma så vill jag också ha en sån. :D

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
För min del så hade jag gärna sett/önskat att en 4cyl 250cc/400cc med insprut å låg vikt släpps. Ylande 400cc/80hk å max 150kg fulltankad hade varit så nice.

Har redan nämnts i tråden men jag håller med fullständigt.

Håller helt med! En modern CBR250RR eller ZXR250 med radfyror som varvas till 20 000rpm hade verkligen varit något. Eller varför inte en ny VFR400R! Givetvis i exotiska material, ultralåg vikt, låga clip ons och bra fjädringskomponenter, dvs allt som inte dagens sketna A2 "sporthojar" har.
Kräks lite varje gång jag ser någon av dessa uppsminkade budgethojar med förljuget modellnamn typ CBRxxxR eller Ninja, som harvar runt med en gräsklipparljudnade parallelltwin.

En extrem wankel-Norton för gata hade ju varit rätt ballt också.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En lättare hoj är alltid trevligare än en tyngre.

(Därför gillar jag boxer-BMW)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag drömmer om en 250cc 4cylle med insprut alt 400cc 4cylle insprut, den ska vara lätt, en riktig banhoj för gata med "låg" effekt nog för att försäkringen skall bli bra

:tummenupp

Jag minns när jag var liten knatte och hörde om litersklubborna med 100 hk vilken som nu var först(?), och sedan när man precis sadlade en 125a och läste Suzuki-broschyren på 80-talet och såg GSXR750 med 100 hk, därefter CBR600 på 90-talet med 100 hk och det är sannerligen dags för en 400 med 100 hk i angiven effekt sedan länge, egentligen skulle det nog gå att klämma ur en 3-cylindrig 400 idag.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag vill ha turbo och wankel i en sporthoj. Kan man få 600 hästar ur en 1.3 liters mazdamotor så varför inte en 600cc wankel med 300 häst ;)

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k

Förutom dom anledningar som redan nämnts i tråden så för att jag mest kör krokiga 70 vägar och fort! samt gillar att åka på mc semester.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag provkörde både MT09 och ST3 och jag gick direkt och köpte en ST3 efter det. Smaken är kanske som baken men MT09 kändes tråkig plastig och oslipad medans Street Triple bara osade kvalitet och kändes lättare och smidigare, dessutom med en mycket trevligare motor i jämförelse.

Du har rätt ang plastigheten å kvalitetskänslan, men st3an e så seg å kräver varv/koppling för att få upp hjulet. Jag satte mig på MT09 å tänkte; fan vilken ful å plastig budgetkopia av st3an. Det tänkte jag tills jag rullade iväg å vred lite på rullen å hojen bara reste på sig direkt från låga varv. Yikes, så har aldrig en st3a bettet sig för mig.

Nu så ser jag Mt09 som ett slags budgetalternativ till nya Superduken då de typ ger mig samma känsla av huliganism som en st3 inte kan ge mig pga att den e så trött om man jämför med mt09an. Mt09 e även lättare ett få ner från sida till sida, men instabilare i högre hastigheter än st3an. Mina upplevelser iaf :p

Last edited:

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Att det byggs 14 RR-banor i 08-området, och att alla tillverkare säljer billiga Track-varianter av sina R-hojar.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Önskat mig en KTM sporthoj som ser ut ungefär som RC 390 men med en så där 600-800 kubik...

Och självklart önskar jag att finansieringen blir klar så de kan få igång viking motorpark utanför min husknut så jag kan köpa årskort.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Att KTM tar sitt förnuft till fånga och tillverkar en 1190/1290 SMR!

Den vore inte helt fel.

Jag skulle gärna se en motsvarande modell från Aprilia också. Typ en lättare och bättre version av Dorsoduro, med deras 1100cc V4 och aPRC. Eller varför inte en storebror till SXV, med nämnda V4. Det vore kanske en bättre utgångspunkt för att landa där jag vill.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Önskar också att dB nivån höjs till ~145 dB
Antar det är vad drömmar är för.... Drömma.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Trevligare att krångla runt med i garaget, och att byta riktning lätt och snabbt när man kör.
Sedan är ju alla sporttourers 30-60 kg tyngre än sporthojarna, av ingen egentlig anledning alls.

Låg vikt är önskvärt i alla sammanhang, utom ett:
Hög fart rakt fram.
Just sporttourers mår bra av 30-40 kilo extra och centralt placerad massa.
Det gör dem förvisso sämre lämpade att hysta runt genom hårnålarna i bergen och vidriga att bromsa ner för tionde gången på 5 minuter - men dom går stadigt i hög fart under besvärliga vindförhållanden.

Mycket värt, om det är en sådan hoj man vill ha. Klart ovärt, om man har andra ambitioner.

Drömmar?
Jag skull vilja se en äkta bränslesnål hoj som ändå levererar körglädje och användbarhet.
Alltså ingen syntetisk cycle beater som NC 700, utan något som är snålt i verkligheten.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år