Dr600 startar ej med kammen rätt monterad

P.L.Ä.P

med lem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
xr650r, rdr640, BSA A65, gsx550
Hallå!
min dr600 strular järnet, och jag vägrar att byta motor igen.

jag har sökt och läst gamla trådar, men ingen verkar ha haft min kombination.

såhär: köpte en DR600-motor (86a) nyligen. säljaren sa att han bytat kopplingslameller, men att det nog blev knasigt "också bör du nog kolla kamaxeln innan du startar den".
skumt, tyckte jag. kollade kopplingen, bara ett lamellpar som satt tvärt om. kamaxeln brydde jag mig inte om, eftersom den inte har med kopplingen att göra.

startade motorn. den gick igång nästan direkt, men gick inte att varva nämnvärt. den sköt flammor ur avgaset och dog vid större påslag.

idag kollade jag kamaxeln. den stod fel, en kugg fram (enligt suzuki original handbok) jag ställde kammen rätt (vittne på detta finns) och fixade ventilspelet, men nu vägrar motorn att starta.
den tänder och hostar till, men går alltså inte igång. har testat olika trottelläge, choka, startgas, ingenting hjälper.
gnistan ser helt ok ut, men stiften blir rätt snabbt blöta.

förgasaren använde jag precis på min gamla 650 (med 600-topp) och den gick klockrent. och eftersom den startade i torsdags (men gick kass) vill jag utesluta förgasaren.

misstänkte pick up'en, men lindning och pick up från 650 gick inte att montera på 600'n.

kam och vippor ser riktigt fräscha ut, så de är nog bytta ganska nyligen.
har ej komp-testat (men den startade ju i torsdags) :va

oj, vad långt detta blev..

hjälp!! någon?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är maxlyftet på insug vid ca 110 grader efter övre dödläget och maxlyftet på avgas är vid 110 grader före övre dödläget?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Är maxlyftet på insug vid ca 110 grader efter övre dödläget och maxlyftet på avgas är vid 110 grader före övre dödläget?

Samma sak, men ett enklare sätt att se:
Varann gång kolven är i topp, ska både insug och avgas vara öppna exakt lika mycket. Ca 1,0mm
Avgas stänger och Insug öppnar, Ventilerna är i Överlapp.

Mats

P.L.Ä.P

med lem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
det är ju så sant som ni säger om ventilerna. kanske har någon monterat en eftermaknads-kam där märkningen ej stämmer..(??)
ska till verkstaden nästa gång tanten jobbar kväll.

om det nu är som så att kammen ska stå "fel" och den börjar lika eldkastare som tidigare, är det störst sannolikhet pick up'en som är kass då?

i värsta fall får jag väl stoppa 600's växellåda i 650'n (den är totalslut, därför vill jag helst få 600'n att funka), verkar till att vara samma enligt reservdelslistan. någon som testat?

tack så länge!

P.L.Ä.P

med lem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
kanske ska tillägga att jag alltså bara bytt ut motorn i hojen.
körde med en 650 med all el från en annan hoj. eftersom detta fungerade kladerfritt (sånär som på en sönderfallande växellåda) så vill jag också utesluta all el såsom cdi, tändspole osv..

ville ha en originalmotor i min gamla dr600, eftersom 650'n ska tillbaka till rd'n.
får se på onsdag..

P.L.Ä.P

med lem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
jaha, det var ju pinsamt..! visade sig att jag inte var bättre mek än förra ägaren av motorn. jag satte visst kammen ett steg bakåt (*skämmas*), så det var inte konstigt att den inte startade. märkligt att den startade med kammen ett steg fram, dock (för den stod verkligen ett steg fram, där dabbade jag mig iaf inte..)

hursomhelst. problemet med eldkastar-tendensen kvarstod. bytte tändspole - utan verkan.
Problemet satt tydligen i cdi-boxen. När jag bytte till original 600-cdi fungerade motorn!

Tror inte att jag har original-cdi till dr650 -92, men den jag har fungerar tydligen inte med dr600. (kanske nån som kan ha nytta av denna info..)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tillsammans med CDI'n så är det ju tändplattan och dess rotor som bestämmer när den ska tända - så det behöver inte betyda att CDI'n är trasig, bara att fel tändplatta/rotor används. Vanligt "fel" på gixxrar där det finns en uppsjö olika typer och varianter.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha