Dr650 Se -96

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Hej ...
Jag har precis skaffat mig en DR650 96 och funderar lite på vad man kan göra själv med en sån hoj :va , Har läst lite om ventiler på andra trådar men förstår inte termenologin riktigt eftersom jag bara har kört 2taktare innan. fanns avgasventiler tror jag men inga insugs.. rätta mig om jag har fel.
Kan ni berätta lite kortfattat för mig om hur jag justerar mina ventltiler själv.. vad jag ska tänka på, vilka skruvar jag ska skruva på m.m. Vore super snällt om ni gjorde detta :tummenupp . Och finns det nått annat jag kan göra för att öka effekten då denna hoj inte är så bakhjulsbenägen, om ni vet vad jag menar. funderar då på drevning, men hur mkt? Den har även ganska låg sadelhöjd som jag skulle vilja göra nått åt.
Tack på förhand.
Carl
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
snorre2000 skrev:
Hej ...
Jag har precis skaffat mig en DR650 96 och funderar lite på vad man kan göra själv med en sån hoj :va , Har läst lite om ventiler på andra trådar men förstår inte termenologin riktigt eftersom jag bara har kört 2taktare innan. fanns avgasventiler tror jag men inga insugs.. rätta mig om jag har fel.
Kan ni berätta lite kortfattat för mig om hur jag justerar mina ventltiler själv.. vad jag ska tänka på, vilka skruvar jag ska skruva på m.m. Vore super snällt om ni gjorde detta :tummenupp . Och finns det nått annat jag kan göra för att öka effekten då denna hoj inte är så bakhjulsbenägen, om ni vet vad jag menar. funderar då på drevning, men hur mkt? Den har även ganska låg sadelhöjd som jag skulle vilja göra nått åt.
Tack på förhand.
Carl

Ventiljustering har jag inte vågat mig på ÄN så det får nån annan svara på. Höja effekten...ja, mer luft, mer bensin, mindre motstånd på avgasen...dvs ta bort snorkeln på luftburken, såga i locket eller ta bort sidan av luftburken. Större munstycken i förgasaren och ett Slip-on.

Drevning...jag drevade ner 1kugg fram...märkte ingen större skillnad. Ska byta drivpaket imorrn o då tänkte jag dra dit ett större bakdrev (med 1kugg mindre fram varvar den inte ut på femman ändå).

Sadelhöjd...ställ in bakfjädringen. Kolla nån guide efter hur man mäter.

Lycka till! :tummenupp
 

micklar

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha TDM 850
Här ser du hur du gör med ventilspelet. Inga problem, om än dock lite trångt. Enklast är nog om du lyfter av sadel och tank. Jag ställde själv på min TT600, och det var inga problem.

Se bara till att du ställer ventilerna i rätt ÖD, annars klapprar det som satan när du drar igång motorn.

/Micke

http://soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
96:an finns det två olika typer av dels rundrörsram och dels fyrkantsram. Den med fyrkantsramen skall gå att höja och sänka genom lite ombyggnation som beskrivs i verkstadsmanualen. Framgaffeln skall monteras isär och en distans skall flyttas från nedre till övre delen samt på Bakdämparen skall distansen längst ner vändas.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
andersbrink skrev:
Vad har DR650 för originaleffekt på bakhjulet, dvs inte vevaxeln utan verkliga pållar?
35 (hk) kanske... :va

Tror det står ca 41hk i regbeviset, lite beroendde på årsmodell...
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
snorre2000 skrev:
Och finns det nått annat jag kan göra för att öka effekten då denna hoj inte är så bakhjulsbenägen, om ni vet vad jag menar. funderar då på drevning, men hur mkt? Den har även ganska låg sadelhöjd som jag skulle vilja göra nått åt.
Tack på förhand.
Carl
Ta bort locket på luftburken alt. såga bort så mycket det går av taket,
byt till 170-180 mainjet (beror lite på hur öppet system du har)
nålen kommer jag inte ihåg riktigt men har för mej att den ska sänkas (= snålt)
blandskruven ½ - 1½ varv, du märker själv vad som blir bäst.

Byt till ett 14kugg fram( billigast)

= slangen på tvåan med enbart gas, trean med gas + lite ryck :tummenupp

...går säkert på femman också om man är jävligt lång eller riktigt stark.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Esquire skrev:
35 (hk) kanske... :va

Tror det står ca 41hk i regbeviset, lite beroendde på årsmodell...

Med större insugs- och avgasventiler och större förgasare och hetare kamaxlar bör den kunna ge 65 hästar (dvs i stil med Husa/KTM). För att kunna säga något om de individuella komponenterna lär man först kika på hur det ser ut ifrån fabrik - som jag inte vet något om.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Min hade 35 org. 37 med bestyckning å slip-on...........

Men de två hästarna kändes som 10 kan jag lova........vilken skillnad det blev :)

Inte fartränder i kallingarna men det kändes mera skillnad än när jag drog på helsystem på husan å fick ut 4pållar........... :)
andersbrink skrev:
Vad har DR650 för originaleffekt på bakhjulet, dvs inte vevaxeln utan verkliga pållar?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ventiljustering enl handboken fri uberzetsung. För Dr650SE 96 och nyare

Demontera ramskydd sadel och tank.
Demontera tändstift och ventilinpektionslock, insug och utblås.(På bilderna ser det ut att vara lock fäst med två bultar överst på toppen)
Demontera ventiltiming inspektionspluggen och magnethjulslock.(På bilderna ser det ut att vara på vänstersida framtill samt mitt på motorkåpan).
Vrid vevaxeln moturs tills T linjen på magnethjulet är centrerat i ventiltiming hålet. Kontrollera ventilspel med bladmått mellan ventil och justerskruven på vipparmen. Verktyg: bladmått 09900-20803(Biltemas duger bra).Ventiljusteringsverktyg 09917-14910(samt lämplig blocknyckel).
Ventilspel insug 0,08 - 0,13 och utblås 0.17-0,23.

Vrid på den bifogade bilden(va den var svår att få dit!)
 
Last edited:

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Frankenviffer
Tyskar använder DR650 motorn i roadrace-ramar i nån ”super mono” klass. Det gör att det finns trimdelar att köpa på tyska sajter (för ganska lite pengar om jag inte minns fel).
Jag har inte adresserna längre, men det kan vara värt att "Googla" lite.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Tack Tack och åter Tack. :)
MEn de där bilderna var ju itne i högsta kvalite. Ser inte så mkt på mellersta bilden.. finns de inte i bättre kvalite :rolleyes:
förstår inte riktigt vad "Demontera ventiltiming inspektionspluggen och magnethjulslock" och "Vrid vevaxeln moturs tills T linjen på magnethjulet är centrerat i ventiltiming hålet" menas? ska man se de på bilderna eller.? :va
Behöver man också specialverktyg? Ventilljusteringsverktyg? :huvet
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
snorre2000 skrev:
Tack Tack och åter Tack. :)
MEn de där bilderna var ju itne i högsta kvalite. Ser inte så mkt på mellersta bilden.. finns de inte i bättre kvalite :rolleyes:
förstår inte riktigt vad "Demontera ventiltiming inspektionspluggen och magnethjulslock" och "Vrid vevaxeln moturs tills T linjen på magnethjulet är centrerat i ventiltiming hålet" menas? ska man se de på bilderna eller.? :va
Behöver man också specialverktyg? Ventilljusteringsverktyg? :huvet
Ventiljysteringsverktygen består av en 10mm fast nyckel och en liten tång.

pluggarna är för att du ska kunna ställa kolven i övredöpunkt.
sitter en insex plugg i centrum på vänstra kåpan och en insexplugg i framkant på samma kåpa, när centrum pluggen är borta så tar du passande hylsa och drar runt vevaxeln tills ett litet streck följt av bokstaven "T" syns i det främre hålet ( Det ska finnas en markering i kåpan som ska lajna med strecket i den roterande delen)
sen är det bara att kolla somvanligt med ett bladmått och ev. jystera spelet.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tyvärr ingen bättre bild den är plockad från en PDF och blir inte bättre.
Bilden visar egentligen bara ventiljusteringsverktyget på ventiljusteringen. Ventiljusteringsverktyget är egentligen bara en gul ratt ca 3 cm diameter med en stång ca 4 cm med ett fyrkantshål i. Verktyget kostade mig (Samma till banditen) ungefär 60:- på auktoriserad Suzukiverkstad(Din MC). Det är ingen större investering men den underlättar jämfört med att använda en platttång, därefter som Fredde Meck beskriver. Se bild
 
Last edited:

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Tack för alla svar...:tummenupp
Jag ska försöka låna ett bladmått de kommande dagarna å försöka mig på justeringen.. Men jag har upptäckt att på förgasaren så sitter det en brytare, så när jag ger fullgas så klickar den och nått borde hända, men vet ej vad, vet ni?. Den sitter liksom där vajrarna går ner till förgasaren och vrider på "hjulet" :tummenupp
Hojjen är reggad på 25kw, och har en begränsing i förgasaren, det ska vara nått hål nånstans som begränsar bränsleflödet tror jag, Vet nån vad detta hål kan sitta :confused:
HAr också funderat på att öppna upp luftburken lite men vet inte hur mkt och vilket munstycke jag då ska byta till.. Finns det nån tabell man kan gå efter??
Tack på förhand
/carl
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
hmmm..nehepp.. plötsligt så vill ingen hjälpa mig. :huvet
Vad beror det på, har jag skrivit nått stötande kanske, isånnafall tar jag tillbaka det och hopppas nån kan börja prata me mig. :)
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Helg vettu och då snickrar man samt begränsade kunskaper om offroadare.
Har manual för 1996-2001 men ingen DR650 då jag insåg att 2 hojar är en för mycket för mig(just nu). På de bilder jag ser finns ingen sån brytare samt ingen aning hur de stryper. Mitt förslag är skaffa en manual antingen orginal räkna med 5-600:- eller Haynes ca 3-400 om det finns
 
Last edited:

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
hej.
JAg lyckades välta med hojjen idag när jag skulle träna på wheelies, är rättså ny på området. Välte nämnligen över den så den åkte ner i diket lite och gled på sidan. Bler några repor i plastkåpan över ljuddämparen. Finns det nått att köpa så man så gott som eleminera de repor som blev(vit plast) Blev ävennågra repor i stålet på dämaren och en krossad reg skylt. Själv klarade jag mig med två skrubbsår på knäna.. och ett par förstörde jeans... :kocko
Tack på förhand
/carl
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
snorre2000 skrev:
hej.
JAg lyckades välta med hojjen idag när jag skulle träna på wheelies, är rättså ny på området. Välte nämnligen över den så den åkte ner i diket lite och gled på sidan. Bler några repor i plastkåpan över ljuddämparen. Finns det nått att köpa så man så gott som eleminera de repor som blev(vit plast) Blev ävennågra repor i stålet på dämaren och en krossad reg skylt. Själv klarade jag mig med två skrubbsår på knäna.. och ett par förstörde jeans... :kocko
Tack på förhand
/carl

Ja först får vi väl säga -välkommen i klubben.

Sen skäller jag lite på dig för att du inte använder skydd när du kör,jag gjorde en skitvurpa i 50-60 km för 4 veckor sedan i full mundering,är fortfarande sjukskriven och skall så vara i 6 veckor till pga det.


Sen kan du ju kolla runt på olika firmor och siter(Ebay tex) eller tom Mc-skrotar om dom har någon plast till en DR,annars kan det säkert gå att lacka upp det.På äldre stånkor kan det tom vara värt att kolla upp vad orginalplasten kostar.

Regskylt kostar 60 :- pix hos VV om man inte vill ha kvar outlaw varianten.

Sen är ju frågan om man skall vänta med att laga upp det,det kan ju hända att man vurpar någon mer gång under vintern :7peta
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Långa farbron skrev:
Ja först får vi väl säga -välkommen i klubben.

Sen skäller jag lite på dig för att du inte använder skydd när du kör,jag gjorde en skitvurpa i 50-60 km för 4 veckor sedan i full mundering,är fortfarande sjukskriven och skall så vara i 6 veckor till pga det.


Sen kan du ju kolla runt på olika firmor och siter(Ebay tex) eller tom Mc-skrotar om dom har någon plast till en DR,annars kan det säkert gå att lacka upp det.På äldre stånkor kan det tom vara värt att kolla upp vad orginalplasten kostar.

Regskylt kostar 60 :- pix hos VV om man inte vill ha kvar outlaw varianten.

Sen är ju frågan om man skall vänta med att laga upp det,det kan ju hända att man vurpar någon mer gång under vintern :7peta


Skällning motagen...
Jag har kört mc snart i 2 år och bara kört med ett ryggskydd och en vanlig skinnjacka, som stoppar vinden. Har inga som helst skydd nånstans. Var inne i förgår och köpte mcjacka för 1400 spänn. 20% rea.. så man får ju passa på.. Märket var Uvex. Men kör fortfarande i jeans och vanliga skor.. :huvet :kocko Det var första gången jag vurpat så här, som tur vad det kan bara i 10kmh det hände.
Får se om det blir ett byxer och skor i framtiden
calle
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top