Dra Nätverk/telefoni med TP kablar i huset

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Nicke skrev:
Inte för att jäklas men man får en trådlös 108 Mbps router för 1000-lappen numer. Ca 100 meter räckvidd inomhus. :tungan

Mm...vet.
Men vad är det roliga med det ? :rolleyes:

Går det föresten att koppla in Xbox på trådlöst nätverk ?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ja nu har jag forskat lite och du är ju helt rätt ute iaf.
Men koppla in endast ett uttag i taget.
Lägg linje in på mittenparet och skit i vidarekopplingen, då ska du iaf få ton i det jacket.
Sedan vidarekopplingen sker ju som du säger just genom en telefon.
MEN för att lösa det kan du ju alltid ta ett par rj45 or med endast bygling för vidarekopplingen då slipper du ju problemet att du måste ha en lur i varje jack fram till det du vill nyttja, bara en propp så är det klart.

Du har ju allt klart för dig hur det ska vara så det borde ju funka, men kolla som sagt så att alla termineringar blir rätt och med bra kontakt.
Vad jag menade med att paralella allt, var att du skulle ha endast linje in och lägga kabeln vidare på samma skruvar på varje telejack, men det fattade du säkert.
//Tobbe
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ah jag har hört att det går att göra så med att sätta in tomma uttag för att låta seriekopplingen gå vidare. Men det blir inge vidare snyggt, :gnissla


" men kolla som sagt så att alla termineringar blir rätt och med bra kontakt."
Det är just det jag verkar ha problem med känns det som,
jäkla pilljobb :)


Tack för hjälpen,
nu ska jag tuta och köra.
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
tjockisbulle skrev:
Resonerade så att jag har aldrig haft problem med UTP kablar och att på mittt jobb kör dom UTP utan problem.

Det med att koppla befintliga telekablarna till rj11 jack låter ju som en god idé. Finns det dubbeluttag att köpa som är RJ-11 + RJ-45 ?


Aha ok, så länge du inte har allt för många elektroniska grunkor i närheten som avger elektriska störningar så ska det vara lungt.
För att vara helt ärlig så tror jag du måste ha ett elverk eller liknande för att kunna störa ut/försvaga/förvanska signalerna i UTP ethernet kabel.
Men svarade på fakmannamässigt vis =).

RJ11 + RJ45 ska finnas, vet bara inte riktigt vart, tog en titt på kjell.com men de har endast 2+RJ45 dosor, men om du inte har tummen helt mitt i handen så bör du kunna byta ena RJ45 mot RJ11 och sedan koppla telefonin dit.


Men som någon annan sak, WLAN är fina grejjer, så länge du använder någorlunda säkerhet på det såsom, MAC filtrering och WPA kryptering.
Använder du istället WEP för WPA så måste du byta WEP nyckeln regelbundet! Annars så kan det hända att nån snikar sig in på dit nätverk.
Det är busenkelt att komma in på dåligt administrerade WLAN som inte använder sig av WPA.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
The-PatriX skrev:
Aha ok, så länge du inte har allt för många elektroniska grunkor i närheten som avger elektriska störningar så ska det vara lungt.
För att vara helt ärlig så tror jag du måste ha ett elverk eller liknande för att kunna störa ut/försvaga/förvanska signalerna i UTP ethernet kabel.
Men svarade på fakmannamässigt vis =).

RJ11 + RJ45 ska finnas, vet bara inte riktigt vart, tog en titt på kjell.com men de har endast 2+RJ45 dosor, men om du inte har tummen helt mitt i handen så bör du kunna byta ena RJ45 mot RJ11 och sedan koppla telefonin dit.
.

Har letat efter sådana men hittar de inte.
Kanske enklare om jag byter kontakterna på telefonerna så dom är RJ-45.
Då passar dom i jacken. Så har jag nu gjort.


The-PatriX skrev:
Men som någon annan sak, WLAN är fina grejjer, så länge du använder någorlunda säkerhet på det såsom, MAC filtrering och WPA kryptering.
Använder du istället WEP för WPA så måste du byta WEP nyckeln regelbundet! Annars så kan det hända att nån snikar sig in på dit nätverk.
Det är busenkelt att komma in på dåligt administrerade WLAN som inte använder sig av WPA.

Ah det är fint, men inget alternativ. Nu har det gått för långt. Envis som få.

När en jobbarkompis installerade det i sin lägenhet fick han upp 4 andra nätverk, varav endast 2 är krypterade.
Så han kan ju avsluta sin internet uppkoppling och sitta och surfa på deras uppkopplingar.


Hursomhellst.
Nu har jag problem.
Har kopplat in ett jack men det vill sig inte.
Får ingen ton i telefonen.
Så hur felsöker man lättast ?

Jag vill ju veta om det är jacket som inte fungerar eller om det är min hemmagjorda kabel som går mellan jacket och telefonen som inte funkar.
Känner inte riktigt för att stoppa tungan i jacket och ringa hem samtidigt... (fegis) :hihi
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
tjockisbulle skrev:
/../ Jag vill ju veta om det är jacket som inte fungerar eller om det är min hemmagjorda kabel som går mellan jacket och telefonen som inte funkar.
Känner inte riktigt för att stoppa tungan i jacket och ringa hem samtidigt... (fegis) :hihi

Fegis... :7peta :rolleyes:
Men som alla andra av oss fegisar så kan du väl använda en multimeter & mäta med? :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Har letat efter sådana men hittar de inte.
Kanske enklare om jag byter kontakterna på telefonerna så dom är RJ-45.
Då passar dom i jacken. Så har jag nu gjort.




Ah det är fint, men inget alternativ. Nu har det gått för långt. Envis som få.

När en jobbarkompis installerade det i sin lägenhet fick han upp 4 andra nätverk, varav endast 2 är krypterade.
Så han kan ju avsluta sin internet uppkoppling och sitta och surfa på deras uppkopplingar.


Hursomhellst.
Nu har jag problem.
Har kopplat in ett jack men det vill sig inte.
Får ingen ton i telefonen.
Så hur felsöker man lättast ?

Jag vill ju veta om det är jacket som inte fungerar eller om det är min hemmagjorda kabel som går mellan jacket och telefonen som inte funkar.
Känner inte riktigt för att stoppa tungan i jacket och ringa hem samtidigt... (fegis) :hihi

Ja en multimeter är bara fegt!!.....å andra sidan ganska bra ibland, är jag en fegis nu?!?! :D
Men du säger att du bytt kontakter på telefonsladden, jag kan ju inte garantera det men 100% säkert kanske så är det lättast att få problem på dom sladdarna, detta vet jag av egen erfarenhet.
Det finns en hel uppsjö med olika RJ45pluggar för olika tråd, isolering, jada jada jada...
Kolla till att börja med så du verkligen har kontakt ände till ände på telefonsladden.
//Tobbe
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
tobbeviking skrev:
Ja en multimeter är bara fegt!!.....å andra sidan ganska bra ibland, är jag en fegis nu?!?! :D
Men du säger att du bytt kontakter på telefonsladden, jag kan ju inte garantera det men 100% säkert kanske så är det lättast att få problem på dom sladdarna, detta vet jag av egen erfarenhet.
Det finns en hel uppsjö med olika RJ45pluggar för olika tråd, isolering, jada jada jada...
Kolla till att börja med så du verkligen har kontakt ände till ände på telefonsladden.
//Tobbe


Ska se om jag får tag på en multimeter. Låter ju som det kan behövas här.

PRoblemet är att den kabeln jag gjort som är RJ11 i ena ändan och RJ45 i andra passar ju just bara i RJ45 uttaget. Så den går inte att testa i nått annat uttag.
Så jag kan inte testa den kabeln utan en multimeter antar jag...

Men jag anar att mitt problem ligger i uttaget,
Kabeln som går in dit (den gröna och den röda) får jag inte att fästa ordentligt. Dom ska ju tryckas ner i kontakterna på uttaget så kontakterna skär in i kabeln och kommer åt koppartråden. Det vill sig inte riktigt.
Så jag har testat att skala dom trådarna då lägger dom sig där nere men åandra sidan fastnar dom ju då inte, får kanske limma fast dom...

Skala telefonkablar är inge roligt längre,
det går ju bara inte,
får sitta med kniv och slipa bort plasten runtom.

Känns som att det blir bättre att använda en TP kabel istället för den röda och gröna teletråden. Uttaget och kontakterna är ju trots allt gjort för tp kablar och inte telekablar....
Då borde jag inte få problem med att få dom att fästa vid kontakterna.

(kontakterna jag menar är alltså nr 4 och 5 på rj-45 uttaget, hänvisar till min underbara bild)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det borde inte vara ngr som helst problem att kontaktera teletråden i rj45jacken.
Använder du inte ett "kroneverktyg"? Utan specielt verktyg till detta så lär du ha bekymmer.
Nu behöver du kanske inte gå och handla dig ett Krone orginal med tanke på vad dom kostar :rolleyes: men det finns enklare varianter, tom dom som är av plast.
Skaffa dig ett sådant ist så slipper du fundera på om det tar eller inte i jacket.
Sedan vad det gäller multimeter, du klarar dig fint med bara en vanlig summer.
Men har du ingen multimeter kan du lika väl köpa ett sånt instrument för en hundring eller två.
Dom finns ju från 100 upp till flera tusentals kronor, "you get what you pay" så förvänta dig inte för mkt av ett dylikt bara.
MEN det räcker gott för att mäta kontakt i dina ledningar, motstånd och spänningar på hojen tex.
Jag har själv ett hemma för 99 pix från EKO :tummenupp
Men som sagt innan du stångar dig blodig så skaffa ngt att mäta med.
För koppla fel verkar du inte göra, jag tror bestämt att detta handlar om kass kontakteringar.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
23-831
Sök på det artikelnummret på Biltema så får du fram ett enkelt verktyg för att kontaktera med.
Biltema har ju även billiga multimetrar. :tummenupp
//Tobbe
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Nu har jag ett kronverktyg.
Köpte en i plast för 45:- :)
fanns ännubilligare tom!
Min hade skalar funktion så jag kan skala kablar med den också.
Känns som jag kanske inte behövde det men jag lyxade till det lite. :rolleyes:

När jag nu trycker i kablarna så låter det ju "klick" och den fastnar orderntligt. Det var en nyupplevelse.
Dock funkar det ändå inte, men nu är jag övertygad om att jacket fungerar och att det är min kabel mellan jacket och telen som spökar.
Kablarna ligger fint i sockerbiten och telefonerna i linjen efter sockerbiten fungerar.

....testar vidare.

Tack för tipset om verktyget. Satt med kniv tidigare och försökte trycka ner kabeln... :gnissla

Kommer längre och längre hela tiden.
Inte långt kvar nu tills det skall låta i telefonen tycker jag.

Funderar på att köpa en multimeter,
om jag inte hittar en hos polarna. vilket jag tvivlar på.
Som du säger kan jag ju få användning av den då jag köper hoj i vår kanske.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Ghost skrev:
Hur går det? *nyfiken*


Går kass :gnissla

Har testat lite olika sätt.
Bland annat kört den 2poliga telekabeln som ligger i väggen rakt in i RJ-45 uttaget, in i nr 4 och 5. Utan sockerbit alltså. Men det sket sig. Fick ingen ton i telefonen.
:huvet

Har testat med vanliga RJ11 kablar mellan uttaget och telefonen och min hemmabyggda Rj45+Rj11 kabel men ingenting.
:huvet

Fick nu mina 100m Tp-kabel nu så jag kan ju testa köra tele på den, men undviker det hellst. Blir så jäkla mycket kabeldragning...
:huvet

Börjar tappa tålamodet nu...
Men ska imorn till jobbet och se om jag får tag på en multimeter. Jag misstänker att jag inte får ordentlig kontakt med uttaget när jag pressar ner kablarna däri.
:huvet

Tänker inte ge upp.
:tummenupp
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Multimeter är införskaffat.
:tummenupp
Sockerbiten funkar, det piper i multimetern i ändorna på den skarvade biten...
:tummenupp

Men hur ska jag testa RJ45 uttaget ?
Skall jag bara trycka ner multimetern i koppartrådarna som är i uttaget ?

Finns det nån risk att jag kortsluter nånting genom att testa dessa fel eller så ?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Multimeter är införskaffat.
:tummenupp
Sockerbiten funkar, det piper i multimetern i ändorna på den skarvade biten...
:tummenupp

Men hur ska jag testa RJ45 uttaget ?
Skall jag bara trycka ner multimetern i koppartrådarna som är i uttaget ?

Finns det nån risk att jag kortsluter nånting genom att testa dessa fel eller så ?
Vira en bit koppartråd på testproben eller tejpa på en nål.
Mät sedan försiktigt på blecken i uttaget.
Ska väl inte vara så farligt att kortsluta, men se upp om det är ngn som ringer till dig :p
Signalen har lite högre effekt än viltonen.
Men som sagt det går att mäta utan problem med metoderna jag nämnde, kan iofs vara bra med ett par händer extra för det är ett nedrans pill.
Lycka till, kom ihåg.
LUNGT och metodiskt, blir man förbannad på det så missar man garanterat ngt. :D
//Tobbe
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
JAG FICK TON! JAG FICK TON! JAG FICK TON! JAG FICK TON!

:) :) :)

Lyckan är obeskrivbar,

Dock har jag bara kört IN på telefonen, ska nu testa att lägga till UT kablarna på sockerbiten. Då blir jacket parallell kopplat.

Men det som strulade var kontakten med RJ45 uttaget.
Så jag tog en modell phetare telefonkabel och bara pressade ner koppartrådarna i fästena. Men det sitter bra fast, funderade på att löda där men det känns onödigt.

Tog ett kort på verket.

JAG FICK TON!

Edit: Som ni ser på¨bilden så började ena IN tråden att ta slut efter allt skalande och pillande så det var på tiden.
 

Bifogat

  • jacknr1.JPG
    jacknr1.JPG
    104.5 KB · Visningar: 216

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
He he grattis :tummenupp
Men det ser ut som du har liiite grov tråd till RJ45 jacket, fast huvudsaken är ju att det funkar :hihi
Lycka till med fortsatta övningar :fyllisar
//Tobbe
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
tobbeviking skrev:
He he grattis :tummenupp
Men det ser ut som du har liiite grov tråd till RJ45 jacket, fast huvudsaken är ju att det funkar :hihi
Lycka till med fortsatta övningar :fyllisar
//Tobbe


Mm lite grov men det funka.

tack för all hjälp.
:Bugar

Ska fortsätta med resterande jack , skall väl inte vara några problem sen när alla telefonerna funkar kör jag nätverket.

Återkommer om jag får problem :)
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Mm lite grov men det funka.

tack för all hjälp.
:Bugar

Ska fortsätta med resterande jack , skall väl inte vara några problem sen när alla telefonerna funkar kör jag nätverket.

Återkommer om jag får problem :)
Du är välkommen, glöm inte lämna faktureringsadressen bara :7peta
:hihi
Får du problem med att installera nätverket så kan du vända dig till min nätverksteknikerpersonlighet :3freak
Jag är som sagt ingen expert på ämnet, men efter att installerat ett par nätverk ( kablaget ) så bör jag ju ha ngr tips i bakfickan iaf :tungan
//Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top