Dra Nätverk/telefoni med TP kablar i huset

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Trodde ni det var över ?

Glöm det, nu uppdateras tråden.

Har dragit tp kablar i telefonrören innuti väggarna, fan vilket jobb det var.
Underskattade diametern på rören men nu sitter kablarna där iallafall.

Har kopplat in både tele och data på jacken men eh, har ju ingen till dator att testa uttagen med. Av ren erfarenhet är jag skeptisk till att det skall funka direkt när jag gjort nått. Så jag vågar inte löda fast alla kablar och så ännu.

Men då till min igenkliga fråga.
Fick en mulitmeter av farsan, han är färgblind och vill gärna att jag ska lära mig sånt här (undra varför :rolleyes: ).

Så jag tänkte ju med mulimeterns hjälp testa om det är nån ström i uttagen,
tp kabeln går ju från routern till uttagen så det borde väl ligga nån sorts viloström där va ?

Men vad ska jag ställa multimetern på när jag testar ?
Det är inte samma sort som jag hadde när jag testade telefonerna och jag fattar ingenting av alla bokstäver och symboler på multimetern.

Kolla bilden om den är till nån hjälp.

Bifogat

• multiknas.JPG
    multiknas.JPG
    24.2 KB · Visningar: 95

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Suck, du var inte färdig alltså? :näsblod :hihi
Vänta med att testa tills du har en dator ist.
Mäta med multimeter låter knöligt och jobbigt i mina öron.
Men så är jag ju lat av naturen med :hihi
Men om det ligger ngn vilspänning vet jag inte.
Men multimeter kommer knappast tala om för dig om du har vettig prestanda på dina ledningar.
Ärligt talat så ser jag en viss svårighet i att klara av en mätprocedur med vanlig multimeter....
Men så kanske jag bara slår av min uppfinningsrikedom iom att jag har tillgång till riktiga instrument osv på jobbet, ngn annan kanske har ett vettigt förslag?
//Tobbe

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Förstår inte riktigt vad ni pysslar med, är jag bara dum? Vanlig telefoni (dvs analog) har väl bara 2 tåtar? Sen om man väljer att seriekoppla eller paralellkoppla är upp till var och en?

Och att blanda in datatrafiken i samma kablar är nog dumt, men det hade du väl för avsikt att inte göra nu längre?

Förstod inte riktigt sista bilden, eller komme den göra så att telekablarna går in i rj-45'an och sedan fortsätter ut via tp-kabeln? Med tanke på att du redan har telefonkablar dragna i huset räcker det väl med att bara peta in dem och köra parallel/seriell koppling?

Att köra 108mbps wlan är ingen höjdare ifall man vill att det ska gå fort. Det kommer inte gå lika fort som om man kör 100mbps ethernet, det beror på att protokollen som wlan använder sig av har större krav på sig gällande felkontroll och adressering, därför försvinner större del av överföringen till adresser osv än om man väljer trådat nät. (108mbps wlan blir nog inte mycket snabbare än ca: 50mbps trådat)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
scud skrev:
Förstår inte riktigt vad ni pysslar med, är jag bara dum? Vanlig telefoni (dvs analog) har väl bara 2 tåtar? Sen om man väljer att seriekoppla eller paralellkoppla är upp till var och en?

Och att blanda in datatrafiken i samma kablar är nog dumt, men det hade du väl för avsikt att inte göra nu längre?

Förstod inte riktigt sista bilden, eller komme den göra så att telekablarna går in i rj-45'an och sedan fortsätter ut via tp-kabeln? Med tanke på att du redan har telefonkablar dragna i huset räcker det väl med att bara peta in dem och köra parallel/seriell koppling?

Att köra 108mbps wlan är ingen höjdare ifall man vill att det ska gå fort. Det kommer inte gå lika fort som om man kör 100mbps ethernet, det beror på att protokollen som wlan använder sig av har större krav på sig gällande felkontroll och adressering, därför försvinner större del av överföringen till adresser osv än om man väljer trådat nät. (108mbps wlan blir nog inte mycket snabbare än ca: 50mbps trådat)
Dum är du inte men du får nog läsa lite mer :)
Den tjocka bullen har i detta projekt gjort saker och ting onödigt krångligt för sig men han gillar uppenbarligen att pula och hitta på egna lösningar.
Han har nu förklarat att han dragit ett hemmanätverk medelst Cat5 kabel i samma rör som han har telekabeln.
Han vill uppnå ett rent och enhetligt utsende vid sina tele/datauttag och har således valt att göra en så kallad habrovink och fnular nu på hög nivå för att få ihop detta.
Vilket han som glad amatör verkar lyckas med tämligen bra. :)
//Tobbe

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
tobbeviking skrev:
Dum är du inte men du får nog läsa lite mer :)
Den tjocka bullen har i detta projekt gjort saker och ting onödigt krångligt för sig men han gillar uppenbarligen att pula och hitta på egna lösningar.
Han har nu förklarat att han dragit ett hemmanätverk medelst Cat5 kabel i samma rör som han har telekabeln.
Han vill uppnå ett rent och enhetligt utsende vid sina tele/datauttag och har således valt att göra en så kallad habrovink och fnular nu på hög nivå för att få ihop detta.
Vilket han som glad amatör verkar lyckas med tämligen bra. :)
//Tobbe

Ja, men sålångt förstod jag :)
undrade mest över telekopplingen i de dära uttagen, om befintligtelekabel ska dras vidare i en tp-kabel efter första uttaget? Såg så ut på ritningen. Den dagen jag bygger kåk blir det till o dra tp, sen får man ha ett fint stativ i källaren där man sen enkelt korskopplar så allting blir rätt.. men de e klart, det är några år dit, och då finns det säkert överjävliga trådlösa saker..

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
scud skrev:
Ja, men sålångt förstod jag :)
undrade mest över telekopplingen i de dära uttagen, om befintligtelekabel ska dras vidare i en tp-kabel efter första uttaget? Såg så ut på ritningen. Den dagen jag bygger kåk blir det till o dra tp, sen får man ha ett fint stativ i källaren där man sen enkelt korskopplar så allting blir rätt.. men de e klart, det är några år dit, och då finns det säkert överjävliga trådlösa saker..
Ja herreguuuuud, jag skulle förmodligen sysselsätta halva europas kabelindustri om jag byggde ny kåk idag :D
Man har så mkt bra ideer så hälften vore nog :)
Antar att du såg att tidigare messet var en smula humoristiskt :tungan
//Tobbe

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Glad amatör stämmer bra. :)

Givetvis kunde man gjort allting bättre,
men jag gillar precis att pilla lite, man lär sig oerhört mycket.

Hade jag mer stålar och större hus hade jag satt en patch panel centralt i huset och stjärnkopplat allting. Det här är en grym budget lösning för ett snyggt hemmanätverk.

Förövrigt tar jag ditt råd ännu en gång tobbe och får be polarn traska över med sin burk.
:Bugar

Bifogat

• IM001078.JPG
    IM001078.JPG
    35.5 KB · Visningar: 124

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
tjockisbulle skrev:
Glad amatör stämmer bra. :)

Givetvis kunde man gjort allting bättre,
men jag gillar precis att pilla lite, man lär sig oerhört mycket.

Hade jag mer stålar och större hus hade jag satt en patch panel centralt i huset och stjärnkopplat allting. Det här är en grym budget lösning för ett snyggt hemmanätverk.

Förövrigt tar jag ditt råd ännu en gång tobbe och får be polarn traska över med sin burk.
:Bugar

Det ser stiligt ut, är telefonen inpetad i en RJ-45? gick det inte att få dubbeluttag med en rj-45 och en rj-11?

Dessutom kanske du kan svara på (som jag undrade tidigare) hur det är kopplat, om ja tolkade din ritning korrekt, dvs teletråden fortsätter i huset via en tp-kabel.. då har du 6 ledare över i den?

Skulle varit fint om man kunde överföra video, ljud mm. i bra kvalitet över sån kabel, då skulle man verkligen överväga att dra om allt med ett korskopplingsskåp i källarn :D

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
scud skrev:
Det ser stiligt ut, är telefonen inpetad i en RJ-45? gick det inte att få dubbeluttag med en rj-45 och en rj-11?

Dessutom kanske du kan svara på (som jag undrade tidigare) hur det är kopplat, om ja tolkade din ritning korrekt, dvs teletråden fortsätter i huset via en tp-kabel.. då har du 6 ledare över i den?

Skulle varit fint om man kunde överföra video, ljud mm. i bra kvalitet över sån kabel, då skulle man verkligen överväga att dra om allt med ett korskopplingsskåp i källarn :D

Ne telefonen går bara på gamla vanliga telefonledningarna,
jag tänkte ibörjan använda tp kabeln för att köra telefonin i men de flesta verkade inte gilla den idén så jag la ner det.
Jag har alltså ganska fullt i rören... :gnissla

Japp telefonen sitter i RJ45 uttag, det går alldeles utmärkt. Uttaget är dubbelt rj45 alltså. Jag hittade inga RJ45+RJ11 uttag att köpa.

Så här ser ett öppet jack ut.
:tummenupp

Bifogat

• IM001080.JPG
    IM001080.JPG
    57.3 KB · Visningar: 209

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
tjockisbulle skrev:
Ne telefonen går bara på gamla vanliga telefonledningarna,
jag tänkte ibörjan använda tp kabeln för att köra telefonin i men de flesta verkade inte gilla den idén så jag la ner det.
Jag har alltså ganska fullt i rören... :gnissla

Japp telefonen sitter i RJ45 uttag, det går alldeles utmärkt. Uttaget är dubbelt rj45 alltså. Jag hittade inga RJ45+RJ11 uttag att köpa.

Så här ser ett öppet jack ut.

Okej, då e jag med.. jag hade lite otur när ja tittade på bilden och försökte tänka samtidigt förrut.. såg ut som att halva tp-kabeln var kopplad till ena uttaget och andra halvan till det andra uttaget.. men givetvis vill man ju ha samtliga kopplingar för varje kabel på samma sida.. som sagt, hade lite otur.. då blev det som jag tyckte att du skulle göra iallafall (vet inte om jag skrev det tidigare?)

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
..Så jag vågar inte löda fast alla kablar och så ännu..

Inte löder du väl i de där uttagen?
Vad jag kan se så klämmer du fast kabeln med ett krone(stavning?)-verktyg i de där uttagen och ingen fippellödning...

eller jag kan ha fel.. (lite suddig bild)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bulan skrev:
Inte löder du väl i de där uttagen?
Vad jag kan se så klämmer du fast kabeln med ett krone(stavning?)-verktyg i de där uttagen och ingen fippellödning...

eller jag kan ha fel.. (lite suddig bild)
Läs igenom tråden och du skall finna svar......
//Tobbe

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
tobbeviking skrev:
Läs igenom tråden och du skall finna svar......
//Tobbe
Åhå... man kan läsa tidigare jidder också.. :)

Men då finns ju ett verktyg.. missade nog delen om varför han skulle behöva löda dock?
Dålig kontakt såg jag ngt om.. men löda... pust...
jaja.. bara det funkar så spelar det ju ingen roll.. eller som man säger:
"You can't argue with success!"

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Bulan skrev:
Åhå... man kan läsa tidigare jidder också.. :)

Men då finns ju ett verktyg.. missade nog delen om varför han skulle behöva löda dock?
Dålig kontakt såg jag ngt om.. men löda... pust...
jaja.. bara det funkar så spelar det ju ingen roll.. eller som man säger:
"You can't argue with success!"
Specialare alá habrovink he he.
tjockisbullen är bara en av alla pulfarbröder som finns på S-H :hihi
//Tobbe

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Det finns en logisk förklaring till varje handling jag utför i detta projekt :rolleyes:

Kolla bilden, ni ser feting sockerbit hängandes, den tänkte jag kasta och löda fast telekablarna så jag får plats med allting bakom jacket,
är lite småtrångt där nu....

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Projektet är härmed avslutat.

Lånade en dator och inget uttag fungerade. :näsblod
Dock lyste routern så det fanns kontakt. Det visade sig att jag hade mekkat ihop tpkabeln fel på "andra sidan" med moddulartången. Stiften skall tydligen inte ligga "som vanligt" när man kabeln går till ett jack.

Så det gick fort att fixa iallafall.

Tack alla för eran hjälp. Nu har jag ett ybergrymt nätverk hemma.

Det löste sig bra med min oro hurvida kablarna skall gå in i väggen, men kolla bilden, rätt diskret ändå tycker jag.
Jag har alltså bara bytt till rj45 uttag där jag ska ha nätverk, så jag har 3st "gamla uttag" i huset kvar. Man kan ju givetvis byta ut dom också utan att dra nätverket dit men det får bli ett senare projekt.

:banana

Bifogat

• IM001082.JPG
    IM001082.JPG
    35 KB · Visningar: 105

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
tjockisbulle skrev:
Projektet är härmed avslutat.

Lånade en dator och inget uttag fungerade. :näsblod
Dock lyste routern så det fanns kontakt. Det visade sig att jag hade mekkat ihop tpkabeln fel på "andra sidan" med moddulartången. Stiften skall tydligen inte ligga "som vanligt" när man kabeln går till ett jack.

Så det gick fort att fixa iallafall.

Tack alla för eran hjälp. Nu har jag ett ybergrymt nätverk hemma.

Det löste sig bra med min oro hurvida kablarna skall gå in i väggen, men kolla bilden, rätt diskret ändå tycker jag.
Jag har alltså bara bytt till rj45 uttag där jag ska ha nätverk, så jag har 3st "gamla uttag" i huset kvar. Man kan ju givetvis byta ut dom också utan att dra nätverket dit men det får bli ett senare projekt.

:banana
Det enda som jag ser är fel med den bilden är väl att du inte lagt dom i en plastlist :)
Annars måste jag verkligen gratulera!
Det har vart ett kämpigt och motigt projekt för dig, men bevisligen gäller "skam den som ger sig" för din del.
Kul att det blev som du ville tillslut.
//Tobbe

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PollySmurf skrev:
Vadå telen seriell.. de e den ju inte?! :va
Känns som det kvittar i detta läget väl.
Tråden startades för evigheter sedan och trådstartaren har ju lyckats med det han vill så bara att gratulera vår Tjockisbulle :)
//Tobbe

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...