Dragit av en bult, hur löser man det?

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Du får borra. Sen sätter du i "lös gängor" kommer fan inte på vad dom heter. Har du ingen pelarborr kan detta bli lite problematiskt. Kolla med närmsta mekaniska verkstad borde inte kosta mycket. Jag tog med mitt system till jobbet för att släppa på sliponet. Det sluta med att verkstaden fick sätta in nya gängor. Hör av dig om du vill ha mer info.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Skruvutdragare aka. "grispittar" är vad du behöver. Inhandla på Biltema eller någon annat fattigmansställe.
 

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Kalix
Hoj
ingen alls för tillfället..
borra bort, och sätt helicoil insatsgänga, dom fungerar utmärkt !
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hallå!

Koniska skruvutdragare, sk grispittar ställer ofta till det ännu värre genom att expandera skruven så att den sitter tokfast.
Läs i nedanstående tråd där jag tipsar om raka skruvutdragare. Väsentligt bättre.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651


Sen kan det vara så att din skruv (den sitter ju inte påtagligt fast, den drog du ju bara för hårt) går oerhört enkelt att få ut om det inte är ett bottenhål. börja borra i _centrum_ för räffelpinne, har du tur hugger borren fast och drar skruven rätt igenom och ut på andra sidan, det har jag varit med om.
Det finns till och med borr med vänsterspiral som kan användas för detta ändamål.
OBS, detta fungerar oftast bara på skruv som gått av därför att man dragit åt för hårt, skruv som gått av därför att de rostat fast kräver andra metoder (exempelvis Ridgidpinnar enligt tråden ovan, kanske efter att man glödgat för att få loss rosten).

Edit: Helicoil går alldelse utmärkt även utan pelarborrmaskin men får ses som en av de sista utvägarna, bland annat därför att de inte alltid är lika starka som en riktig gänga. Jaja, jag vet att de i reklamen säger att helicoil är starkare än en originalgänga men det är deras reklam det!
 
Last edited:

Hawkaye

Power By H
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Blade
hmmm..

Jaha första gången man är här då.

ang avdragen bult så kan man slå in en insekts bits och skruva om man har lite tur så följer skurven med ut, ta ett lämpligt bit och mät över den platta kanterna och borra med den dimentionen och sen slå in bitset i skruven
den expanderar inte skruven på samma sätt som en grispitt tex
det brukar funka

/H
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
bästa metoden att få ut skruvar är att tigsvetsa på meterial tills det finns nog med utstick för pollygrip eller liknande metoden funkar skitbra eftersom man samtidigt värmer skruven innifrån

Föresten vad har du för monstergaffelkronor med 50 nm m8 brukar ha 24 eller nåt

Peter
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är skruven av långt inne, så att du inte kommer åt att svetsa på material, borra ett 4 mm hål ca 5 mm djupt och försök med en liten skruvmejsel. SLÅ INTE IN SKRUVMEJSELN. Att borra i en avdragen skruvmejselklinga går inte alls.

Funkar inte skruvmejseln lär du använda en "räfflad-pinne-utdragare", den funkar - om inte den avdragna skruven har skadat gängan väldigt mycket - då är det HeliCoil som gäller.

50 Nm? Låter våldsamt hårt.
 
Last edited:

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Tack för alla svar, det har gett mig hopp att även detta skall gå att fixa rätt enkelt...

50Nm... tja, kan ju läst fel.... :)
Det som är ännu värre är att jag råkade ställa in den på 60 :/
Har plockat bort gaffelbenen förr och klarat mig SÅÅÅÅ bra med att dra fast dem med vanligt spärrskaft, men av någon anledning kände jag nu att jag skulle börja använda en momentnyckel bara för att i framtiden alldrig någonsin behöva råka dra av någon bult...

räfflad-pinne-utdragare, verkar vara det som de kunniga i området (RobbanC & AndersBrink :) ) förespråkar, så det kör vi på....

blä... Tack

Edit:
Säkte lite på nätet för att kolla vad man ska få betala för några sånahär rackare... och vad dyker upp? Jo storguruan av dem alla Bossebildoktorn säger precis vad som sagts här :)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4633

Med tillägg, att en fattigmansvariant kan vara att slå en in torx-hane i hålet..
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

Advance4Stroke skrev:
Tack för alla svar, det har gett mig hopp att även detta skall gå att fixa rätt enkelt...

50Nm... tja, kan ju läst fel.... :)
Det som är ännu värre är att jag råkade ställa in den på 60 :/
Har plockat bort gaffelbenen förr och klarat mig SÅÅÅÅ bra med att dra fast dem med vanligt spärrskaft, men av någon anledning kände jag nu att jag skulle börja använda en momentnyckel bara för att i framtiden alldrig någonsin behöva råka dra av någon bult...

räfflad-pinne-utdragare, verkar vara det som de kunniga i området (RobbanC & AndersBrink :) ) förespråkar, så det kör vi på....

blä... Tack
ridgid har fina satser med såna "pinnar" mvh//jacke
Edit:
Säkte lite på nätet för att kolla vad man ska få betala för några sånahär rackare... och vad dyker upp? Jo storguruan av dem alla Bossebildoktorn säger precis vad som sagts här :)

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4633

Med tillägg, att en fattigmansvariant kan vara att slå en in torx-hane i hålet..
ridgid har fina satser med såna "pinnar" mvh//jacke
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ktmjacke skrev:
ridgid har fina satser med såna "pinnar" mvh//jacke
Det var dom som jag refererade till i min länk ovan. Samma princip som att slå in en in6-bit i hålet men jag antar att Ridgids reffelpinnar driver bättre.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Ok jag har även ett dilemma; Vid vurpa knäcktes kåpskruven, som är fäst i ramen. Den knäckes så att den knäckta delen liknar en mini pyramid, detta gör att borren enbart slinter. Samt är det bara en M4. Kan man med ngt vertyg slipa skruven plan? för att sedan borra ett mindre hål, gänga och plocka ut skruven. iof går det att köra utan just den infästningen - men nu är det vinter och man har lite tid över.

Mvh//ZS
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Zilversurfer skrev:
Ok jag har även ett dilemma; Vid vurpa knäcktes kåpskruven, som är fäst i ramen. Den knäckes så att den knäckta delen liknar en mini pyramid, detta gör att borren enbart slinter. Samt är det bara en M4. Kan man med ngt vertyg slipa skruven plan? för att sedan borra ett mindre hål, gänga och plocka ut skruven. iof går det att köra utan just den infästningen - men nu är det vinter och man har lite tid över.

Mvh//ZS

Kan ju testa med en liten slipmaskin kallad Dremmel.... Brukar finnas ganska så små slip stift till dessa! Och efter Dremmel e d bara att borra!
 

yzf600r

Dunderkatten
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Örebro län
Hoj
Yamaha YZF600R
Robban_C skrev:
Hallå!
Edit: Helicoil går alldelse utmärkt även utan pelarborrmaskin men får ses som en av de sista utvägarna, bland annat därför att de inte alltid är lika starka som en riktig gänga. Jaja, jag vet att de i reklamen säger att helicoil är starkare än en originalgänga men det är deras reklam det!

Den är lika stark och blir ännu bättre om man låser den med Locetite 638
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Har idag lyckats få ut bult-rackaren...

1. bank bank bank, med en körnare... fick en fin liten startgrop att sätta borren i..
2. borr borr, skitborr, gick sönder... (från öb) Ny borr (bra kvalitet som fan) Borr borrr borr, fick ett mycket fint perfekt centrerat hål i bulten..
3. Försökte slå in en torx-bit, men den var för liten så det blev inget vidare..
4. slipade bort alla gängorna på en bult och slipade den fyrkantig med en liten spets längst fram.
5. dunkade in bulten i vad som var kvar av den gammla stumpen som satt fast.
6. skruvade ut skiten med ett spärrskaft och ett stort leende :)

Nu är jag glad igen!
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Har lyckats dra av kedjespännarskruven på min cross. Hur göra? Inget sticker ut. Stålskruv i alusving hade rostat fast eller nåt. Gick jäkligt tungt ett tag trots WD40 sen gick den av jämns med hålets plan (inget sticker ut).
 

Bifogat

  • skruv.jpg
    skruv.jpg
    14 KB · Visningar: 196

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
K-Man skrev:
Har lyckats dra av kedjespännarskruven på min cross. Hur göra? Inget sticker ut. Stålskruv i alusving hade rostat fast eller nåt. Gick jäkligt tungt ett tag trots WD40 sen gick den av jämns med hålets plan (inget sticker ut).

AJJ då dom där e skitjobbiga ja gjorde en sån för nåt år sen man kommer ju inte åt med nåt verktyg direkt det slutade med att jag fick fräsa ur för ett mutterstycke modell rundstång med gångat hål på tvären ungefär som sånt där IKEA möbel beslag de vart ju iå försig jävligt bra å lätt å byta efter som dom alltid ärjar sönder dom där gängorna

hör av dig om du inte får till det så kanske ja kan hjälpa dig
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Helicoil är starkare än en gänga i aluminium (om man monterar rätt, dvs med loctite) men svagare än en gänga i stål (trots Loctite lagermontering). Det säger sig egentligen själv om vi tittar lite på vad Loctite är. Det är en profilerad spiral av rostfritt material. Rostfritt är mjukare än stål.
Jag säger alltså inte att Helicoil är dåligt, jag har själv en rejäl sats Helicoil för metriska gängor inklusive fingäng, vissa tumgängor samt vissa tändstiftsgängor. Men man bör ju vara medveten om dess styrkor och svagheter.
Jag har för övrigt i vissa sammanhang valt bort Helicoil till förmån för att tillverka en hylsa med in- och utvändig gänga. Detta har då gällt applikationer som absolut inte får haverera. Stadigare men dyrare (det tar ju längre tid).

K-Man:
Fick ditt pm. Inte roligt läge. Inte helt lätt att säga vad du ska ta dig till när man bara har sett ett foto.

Du har ju givetvis börjat med att plocka bort hela bakhjulet så att du kommer åt.
Jag skulle göra nog satsa på att först testa att MIGa fast en mutter typ M6-M10 (borra gärna ur gängan ur muttern först så kommer du till bättre med MIGen) på skruvänden. Värmen gör att rost/ärg släpper något lite. Sen skulle jag (efter att muttern kallnat) försöka dra ut skruven. Lite rostlösarolja (ex vis WD-40) eller diesel kan hjälpa. Om muttern (dvs skruven) börjar röra på sig skulle jag fortsätta utåt, kanske fram och tillbaks om den vill börja kärva på nytt.

En annan variant är att bara använda värme (gassvets) främst på skruvens ände för att därefter borra och slå i en räffelpinne, typ Ridgid eller liknande. De är dyra men bra. Om inte dom går så går det antagligen inte med några andra varianter på skruvutdragare heller.
Om du väljer att använda räffelpinne är det bra att ha tillgång till en glidhammare. Om du hamnar i det trista läget att räffelpinnen vrider sig (dvs skruven sitter fortfarande fast) så svetsar du på en skruv på yttre änden av räffelpinnen och rycker ut pinnen ur skruven med glidhammaren.
En av finesserna med räffelpinnarna är att de är sega, dvs de går inte av om skruven vägrar, de vrider sig istället = du slipper stå där med en glashård pinne i din skruv. Bits som föreslagits ovan är oftast rätt hårda = kan möjligen gå av om skruven vägrar, inte roligt.
WD-40 eller liknande även här.

Sista, och tråkigaste varianten är att borra ur skruven helt. Körnslag så nära skruvens centrum du kan. En metrisk skruv har innerdiameter = ytterdia - stigningen. Dvs en M8 x 1,25 har innerdiameter 6,75 (man brukar borra med 6,8). Men eftersom du inte helt säkert vet om du körnar i centrum så borrar du mindre, max 5-6 mm (anpassa efter din skruvdiameter) först. Sen går du successivt uppåt tills du ser i hålet (ficklampa) att du har gått igenom skruvens gänga nånstans. Varje steg med borren försöker du _försiktigt_ trycka borrmaskinen åt rätt håll om du misstänker att du är ur centrum. En borrsats med med borrar i alla tiondelar underlättar när du börjar närma dig gängans innerdiameter. Som någon skrev ovan, borr av bra kvalitet underlättar, mindre risk att stå där med avkörd borr i hålet.
Nu har du alltså fått syn på att du har brutit igenom innerdiametern (du kan alltså se spår av gängspiralen i hålet), oftast har man inte lyckats centrera så bra att man ser innerdia hela vägen runt hålet. Ligger hålet mycket off center kanske du ska försöka med en tryckluftsgeting eller en Dremel att slipa bort material där det fortfarande finns för mycket gods kvar av skruven.
Då är det dags att ta fram gängtappen med rätt gänga och försiktigt börja rensa hålet från rester av skruven. Om du använder T-sprit på gängtappen så minskar risken att tappen ska fastna i svingen (eftersom svingen är av aluminium).
Ta ur tappen emellanåt och blås i botten av hålet (skyddsglasögen eller åtminstone blunda) så att all dynga komer ut.

Vid återmontering av skruven så smörjer du ordentligt med lite fett.

Lycka till!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
K-Man skrev:
Har lyckats dra av kedjespännarskruven på min cross. Hur göra? Inget sticker ut. Stålskruv i alusving hade rostat fast eller nåt. Gick jäkligt tungt ett tag trots WD40 sen gick den av jämns med hålets plan (inget sticker ut).
Undrar om det inte är lättast att dra in den trots allt. Men ett litet hål i den måste rimligen borras. Värma lagom är oxå bra, alu utvidgar sig mer än stål.
(Inte säker på hur det ser ut, hoppas råden funkar iaf.)

Vill inte strö salt i såren, men när grejorna börjar kärva så där så är det smörja o skruva fram o tillbaka tills det lättar som gäller. Kanske t.o.m. kapa skruven, såga spår i den o skruva igenom den i stället. Om det ser ut som jag tror alltså.
/u
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top