Tro mig, jag har också funderat på detta. Men jag, ta i trä, har aldrig behövt ta denna diskussion med farbror blå. Men så som jag resonerar (samma resonemang här, https://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=100849) är att max kultryck är ”max tryck på bakaxel - full lastad bil = kultryck”. I så fall finns det utrymme för att köra en enduro på dragkroken om man inte har så mycket last i bilen. Men som sagt, denna teori har jag inte prövat i verkligheten….
Nja. Det är inte riktigt så enkelt även om det ligger lite grund för det.
Maxlasten är både passagerare och packning. Och man måste räkna med vart lasten hamnar.
Om man antar en bil som har en hjulbas på 3 m (vilket är lite större än en Audi A6) för enkelhetens skull.
En 100 kg:s passagerare i framsätet kommer att belasta fram och bak lika mycket. Dvs 50kg fram och 50 kg bak.
Om du istället ställer en 100 kg tung hoj på ett ställ på dragkroken som i praktiken är nästan 1m bakom bakaxeln så kommer den inte bara att lägga vikt på bakaxeln utan den har även en hävstång och flyttar tyngdpunkten.
Måtten man får räkna med då blir avstånd framhjul - dragkrok = 4m
Avstånd bakhjul - ställ= 1m
Avstånd framhjul - Bakhjul 3m-.
För att hållas upplyft så måste hojen belasta bakhjulen med sin vikt multiplicerat med totala avståndet från framaxeln delat med avståndet mellan axlarna (eftersom det är bakhjulen som skall lyfta hojen och hjulaxlarna är kontaktpunkterna med underlaget.
Det betyder att en 100 kg tung hoj kommer att belasta bakhjulet med 100 * 4 / 3 = 125 kg samtidigt som den kommer att lyfta framhjulen med 25 kg.
50 - 50 är enormt mycket bättre för köregenskaperna än -25 - +125.
Väger hojen mer så blir det snabbt ännu sämre.
Dvs 100 kg på dragkroken försämrar köregenskaperna rejält mycket mer än 100 kg i kupén.
Om vi fortsätter att räkna på exemplet Audi A6 så har den tjänstevikt 1850kg. Max last ca 475kg. Max totalvikt 2325kg. Dom har max kultryck på 70 kg om jag inte missminner mig och det är oavsett om bilen är tom eller fullpackad.
Max axeltryck är 1350 fram och 1335 bak.
Dom är ju något framtunga men hyfsat nära 50-50 i viktfördelning så räkna med att tom så ligger 875 kg per axel.
Det innebär att teoretiskt sett kan du lasta i 475kg förutsatt att du inte lägger på mer än 460 kg tryck på bakaxeln. Vilket i praktiken innebär att du lastar uteslutande i bagaget. I normalfallet så fördelar sig lasten betydlig mer framåt.
För att komma upp i dom 460 kg genom att ställa en hoj på draget så blir det 460*3/4 = 345 kg hoj. Den skulle då belasta bakaxeln med 460 kg och lyfta framaxeln med 115 kg.
Det får en horribel påverkan på köregenskaperna.
Så nej. Det är sant att du kan räkna på tillåtna laster och liknande om du tar hänsyn till axeltryck och hävarmar.
Men i praktiken så är det fortfarande max tillåtet axeltryck som gäller oavsett om du i praktiken inte överskrider axeltrycken eftersom det handlar om vikt som handlar lågt ifrån centrum på bilen. (Till viss del jömförbart med att sätta en vikt på en stång rakt upp från hojen och det inser alla att det skulle påverka köregenskaperna högst avsevärt.)
Dvs du kan räkna på vikterna och försöka avgöra hur stor påverkan det har på egenskaperna men det gör det inte lagligt. Det gör bara att du kan avgöra hur mycket sämre bilen blir av vikt så långt bak.
Så det går som sagt men det är inte lagligt och påverkar köregenskaperna negativt.
Dvs jag skulle inte säga att man är en korkskalle om man gör så. Bara att man ska vara medveten om vad man gör och att man vet att det finns en liten risk för böter om man blir stoppad.