Dreambox - bra eller anus?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Om jag inte minns helt fel så ska väl detta inte funka med viasat?

Jag har komplett viasat och canal+, det enda som inte funkar här är viasats HDkanaler.
Canal+ HDkanaler funkar finfint!

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag har komplett viasat och canal+, det enda som inte funkar här är viasats HDkanaler.
Canal+ HDkanaler funkar finfint!

Xakt, det är bara Viasat´s HD kanaler som inte fungerar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
du menar att en person skaffat ett fetingabonnemang och då tar ComHem reda på hans IP adress och sedan "lyssnar av" hans trafik.
det finns några problem med det. Dels är det långtifrån säkert att den personen har dom som internetleverantör. Dels är det lite rent integritetsissues rent lagligt kring att göra så.
Visst kan dom säkerligen greja det rent tekniskt men jag är starkt tveksam till att dom skulle kunna använda uppgifterna. Dom förlitar sig nog på att så fort det är grupper som gemensamt gör något som bryter mot lagen så kommer förr eller senare uppgifterna att läcka till utomstående öron.

Det var så jag tänkte. I synnerhet om man använder sig av ComHem som både internet leverantör och köper hela utbudet av kanaler i syfte att dela ut det i sitt nätverk. Vad skulle då hindra dem egentligen att internt på bolaget göra en granskning? Finns det lagstiftning som hindrar dem. Kan förstå att det är svårare om man har olika leverantörer att få tag i uppgifter. ComHem borde dock inte ha dessa problem med tanke på att det är ett och samma bolag. Telia har ju också digital tv utbud idag förutom internet och telefoni. Samma sak borde problematik borde råda i det bolaget tycker man.

Hade en diskussion om DreamBox med en deltagare på nyårsfesten i år och tydligen är det en som åkt fast och det rätt rejält. Fick rätt dryga böter bland annat. Vet inte hur man satte dit personen i fråga. Inser att det är rätt svårt att åka dit om inte det finns en "läcka" i nätverket, men tycker som sagt inte att det vore särskilt svårt att verkligen sätta dit dem som delar ut kanaler i ett nätverk då det antagligen är rätt "få" som betalar för hela utbudet. Skaffar fler och fler den här typen av boxar och delar ut i små nätverk kommer nog leverantörerna tillslut att börja titta närmare på vilka de är. Kan inte säga att jag fördömer detta beteende. Rätt många är nog rätt trött på att t ex media bolagen flyttar över sport och annat till särskilda kanaler. Kvar i grundutbudet är rent skit. Personligen tycker jag inte att utbudet som filmkanaler och sportkanalerna erbjudet är tillräckligt för att motivera kostnaderna. Sade upp mitt abonnemang för ett par år sedan.

Funderade jag på om det var tekniskt möjligt att olika personer i nätverket skaffar olika typer av abonnemang och delar med varandra. Säg att en skaffar sportutbudet. En annan filmkanaler och en tredje övriga nyhets, dokumentär, musik och nöjeskanaler. Möjligt att det inte gör någon skillnad förutom att fler inom gruppen tar en "risk". Det vill säga att fler sätter sig i samma juridiska situation vilket skulle kunna hindra att någon skvallrar för leverantören om det nu är så man satt dit de som åkt fast. Dessutom vore det inte lika uppenbart att granska någon som bara har ett abonnemang filmkanaler. Risken att bli upptäckt borde därmed minska.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Det var så jag tänkte. I synnerhet om man använder sig av ComHem som både internet leverantör och köper hela utbudet av kanaler i syfte att dela ut det i sitt nätverk. Vad skulle då hindra dem egentligen att internt på bolaget göra en granskning? Finns det lagstiftning som hindrar dem. Kan förstå att det är svårare om man har olika leverantörer att få tag i uppgifter. ComHem borde dock inte ha dessa problem med tanke på att det är ett och samma bolag. Telia har ju också digital tv utbud idag förutom internet och telefoni. Samma sak borde problematik borde råda i det bolaget tycker man.

Hade en diskussion om DreamBox med en deltagare på nyårsfesten i år och tydligen är det en som åkt fast och det rätt rejält. Fick rätt dryga böter bland annat. Vet inte hur man satte dit personen i fråga. Inser att det är rätt svårt att åka dit om inte det finns en "läcka" i nätverket, men tycker som sagt inte att det vore särskilt svårt att verkligen sätta dit dem som delar ut kanaler i ett nätverk då det antagligen är rätt "få" som betalar för hela utbudet. Skaffar fler och fler den här typen av boxar och delar ut i små nätverk kommer nog leverantörerna tillslut att börja titta närmare på vilka de är. Kan inte säga att jag fördömer detta beteende. Rätt många är nog rätt trött på att t ex media bolagen flyttar över sport och annat till särskilda kanaler. Kvar i grundutbudet är rent skit. Personligen tycker jag inte att utbudet som filmkanaler och sportkanalerna erbjudet är tillräckligt för att motivera kostnaderna. Sade upp mitt abonnemang för ett par år sedan.

Funderade jag på om det var tekniskt möjligt att olika personer i nätverket skaffar olika typer av abonnemang och delar med varandra. Säg att en skaffar sportutbudet. En annan filmkanaler och en tredje övriga nyhets, dokumentär, musik och nöjeskanaler. Möjligt att det inte gör någon skillnad förutom att fler inom gruppen tar en "risk". Det vill säga att fler sätter sig i samma juridiska situation vilket skulle kunna hindra att någon skvallrar för leverantören om det nu är så man satt dit de som åkt fast. Dessutom vore det inte lika uppenbart att granska någon som bara har ett abonnemang filmkanaler. Risken att bli upptäckt borde därmed minska.

Det funkar att göra så!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Rent tekniskt så finns det inget som hindrar dom. Dom vet vilka kunder som har vilka kanaler på sin TV och dom har också information om vem som har vilken IP-adress.

Men det i sig är ju inte bevis för någonting. Att bara kolla mängden trafik ger inte heller något då det är bra mycket mer trafik om man laddar ner saker än vad det blir om man delar ut koderna till ett digital-TV kort. För att få fram något den vägen måste dom då ägna sig åt aktiviteter som närmast liknar hacking. Dom måste ta reda på vilka portar som trafiken sker på och sedan reda ut vilken trafik som går på dessa portar. Så visst går det men det är inget som dom ägnar sig åt om dom inte har något mer att gå på än att en person skaffat många TV-kanaler.

Dom som åker dit är sådana som delat ut till många personer och några av dom personerna snackar bredvid mun och sedan är ryktet ute på stan. Efter det så tar det inte så lång tid innan det till slut kommer till "fel" öron. Då är det dessutom så att ju fler personer man delar till desto allvarligare blir det och straffet blir hårdare.

Grejen med alla sådana här grejor är ju att så fort det är någon mer än du själv inblandad så finns ju risken att någon av dom snackar om det ute på stan och då är det klippt.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Och med tanke att Dreamboxen frågar servern om koderna nån lite micro sekund var 20 sekund typ så lär inte den trafiken märkas så nämnvärt även om du har 15 polare som är med på servern

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Behöver man ha en fet bradbandsanslutning för att det ska fungera?

Påverkas vanlig surfning av boxen?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Behöver man ha en fet bradbandsanslutning för att det ska fungera?

Påverkas vanlig surfning av boxen?

Det kräver väldigt lite bandbredd och du kommer inte märka nåt när du surfar.

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
Dreambox hade jag inte hört talas om förrän jag läst denna tråden. Verkar ju bra (?) men inte direkt smidigt. Är det inte lättare att bara riva ner alla filmer man vill ha från nätet?

Visst, man missar ju allt direktsänt, men jag kollar ändå inte på sport och sån mög...

Film är faktiskt det jag kollar minst på dreamboxen..vem vill kolla på 2år gamla filmer (som man oftast redan sett ändå)

personligen är sport,dokumentärer intressantare, finns säkert 25 kanaler av dessa 2

allt inom hushållet förstås ;)

/F

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
British Eurosport 1 och 2?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Se där, du licensskolkar själv, samtidigt som du gnäller?

Enligt sporthojmoralen är det helt okej att svartjobba
det är inte okej att skenförsäkra, men man gör det ändå men talar inte om det
Det är inte okej att leva på A-kassa eller gud förbjude socialbidrag, men ändå gör många här det.
Det är okej att bo för dyrt och lyfta bostadsbidrag.
Det är okej att sjukskriva sig för att man är bakis men det är inte okej att fuska med VAB.
Det är okej att bryta mot all världens lagar på motorcykel och filma det för att sedan tjäna pengar på filmen, men det är inte okej att ladda ner filmen, är filmen dock gjord av ett stort bolag i hollywood är det okej.

Kan någon hjälpa mig med fler exempel?

haha dubbelmoralens högborg det är sh det

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Måste slå ett slag för Miraclebox 9. Dreambox känns som en produkt från 1800 talet... Har en Dm600 och en MB9. Mb är klart mer prisvärd än en dm800se hd enligt min mening...

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Måste slå ett slag för Miraclebox 9. Dreambox känns som en produkt från 1800 talet... Har en Dm600 och en MB9. Mb är klart mer prisvärd än en dm800se hd enligt min mening...

Kostar?
Köpt var?

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Kostar ~ 3700:- www.digitalboxen.se

När uppdatering till EPG'n är på plats så blir det grymt hoppas jag. Nu uppdateras inte EPG'n så bra. Väntar även på uppdatering till CI+ platsen så man kan få alla HD kanalerna med.

Ni som kör dreambox, vilken image kör ni. Jag har provat enigma, enigma2, pli och Gemeni. Kör Gemeni nu...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

När uppdatering till EPG'n är på plats så blir det grymt hoppas jag. Nu uppdateras inte EPG'n så bra. Väntar även på uppdatering till CI+ platsen så man kan få alla HD kanalerna med.

Ni som kör dreambox, vilken image kör ni. Jag har provat enigma, enigma2, pli och Gemeni. Kör Gemeni nu...

pli på mina

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj

Newnigma2, stabil och med bra funktioner!

Funkar alla plugin som är till dreambox till din box?
Den verkar ju rätt prisvärd.

Last edited:

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Newnigma2, stabil och med bra funktioner!

Funkar alla plugin som är till dreambox till din box?
Den verkar ju rätt prisvärd.

Är det nån speciell plugin jag ska prova? Det är ju linux men det grafiska interfacet skiljer ju... Mgcamd och oscam fungerar iaf :)

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
Problemet med att man inte ser Viasats Hd-kanaler är ju att allt fler Hd kanaler kommer ju att lanseras.
Kommer inte vara roligt att sitta om 1år och inte kunna se några av viasats hd kanaler...
TV3 hd vore ju fint Tv6 Hd... osv osv
Viasat har redan lanserat en 3D-kanal....
Om man inte lyckats knäcka dessa låsta kanaler då.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC