Dreva om

MR KLOT

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
sundbyberg
Hoj
numer kåplös daytona
Tja!

ska dreva om en daytona, någon som har koll på hur pass kompliserat det är?
tips på drev? :va
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
MR KLOT skrev:
Tja!

ska dreva om en daytona, någon som har koll på hur pass kompliserat det är?
tips på drev? :va


* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
foobar skrev:
* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?


Ta bort däcket :confused:
 

MR KLOT

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
sundbyberg
Hoj
numer kåplös daytona
foobar skrev:
* Ta bort däcket
* Byt drev (bak & fram)
* Passa på att byta kedja (om den visar tecken på slitage)

Det som kan vara meckigt är att få dit kedjan (om den har ett nitlås). Men har du bara lämpliga verktyg är det inga problem. :tummenupp

Vad menar du med tips på drev? Är det material, tillverkare eller antal kuggar du undrar över?

ja precis, typ allt det, vilket drev/antal kuggar gör vad..
är något bättre än något annat etc.
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
MR KLOT skrev:
ja precis, typ allt det, vilket drev/antal kuggar gör vad..
är något bättre än något annat etc.
Jag kan ju bara jämföra med min FZR1000, den har jag drevat om med en kugg mindre fram, det gjorde märkbar skillnad på draget och minimalt på varvet i 100km/t, frågan är ju vad du vill åstakomma.
Sätter du dit ett bakdrev på 50kugg så har du en hoj som knappast duger till annat än stunt.
Drevar du om med en mindre kugg fram och tre upp bak så får du givetvis mer drag och mer varv i motorvägsfart.
Så som sagt är det ju lättare att hjälpa till om du säger vad du vill åstakomma med drevningen.
Vad det gäller kvalite på drev så tycker inte jag det skiljer så hemskt mkt om man håller sig till drev som firmorna rekomenderar, PBR tror jag mina senaste drev kom från och kedjan från D.I.D.
Klart vettiga prylar enligt mig iaf.
//Tobbe
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ta inte i så du kräks när du ska byta drevning. :näsblod
Ett kugg fram gör stor skillnad. Eller 3 kugg bak. Det är ungefär samma sak. Efter som att bakdrevet är ungefär 3 ggr större än fram, ex, 15-45.

Från 15 till 14 är 7%

Prova med ett mindre framdrev först. Det ger minst skillnad på bakhjulsjusteringen också.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top