Drevning 640sm-03

Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Tänkte höra om ngn har lite tips om drevning. Köpte en 640 för ett par veckor sen, och vill ha den lite mer :yoparty ... bytte till 16 fram (orginal är 17/42). Märkte typ ingen skillnad alls. Har extremt svårt att gasa upp den på 2:an och då är det ändå Acra helsystem och ombestyckade förgasare på den... Måste jag även byta bak till typ 46/48 för att det ska märkas ngn skillnad eller??? Tacksam för svar

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag fick inte heller upp min på 2an först, men det skall nog bara va att öva så går det. Man måste ha helt rätt varvtal verkar det som då går det hyfsat att gasa upp min....

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Mingves skrev:
Jag fick inte heller upp min på 2an först, men det skall nog bara va att öva så går det. Man måste ha helt rätt varvtal verkar det som då går det hyfsat att gasa upp min....

Har problem jag med. Hur fort kör du när du gasar upp din?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Boman skrev:
Har problem jag med. Hur fort kör du när du gasar upp din?
Först, jag e verkligen ingen expert!
Jag kollar inte på mätaren, det är mer en känsla av att motorn har kraft att dra. Vet inte om det skiljer mycket mellan 640 o 660 då jag har annan fugge än du har?

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
bara att gasa på o rycka till i styret på 2an så går den upp,hastighet...dra iväg på 2an o ryck nästan direkt. 3an går oxå, sitt långt bak o släpav/på o ryck så reser den även där, men då behöver motorn lite varv för att orka.
4an ställ dig på passagerarfotpinnarna i ca 80, luta dig fram, gasa o ryck!
5an samma som 4an, men det behövs lite hjälp av krön eller likn o högre fart.
detta är inga problem med min 640 iaf. Orginaldrevning, öppnad burk o excdämpare.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ah! bah! lyssna inte på mingves :rolleyes: :D

kanske inte bara kan "gasa" då kan den mest gå rakt fram.

2an..känn efter vart du har mest vrid i botten o mellanregistret...vill inte gasa upp den på höga varv om du inte måste eller kan växla snabbt till 3an.

sitt lååångt bak ryck samtidigt som du gasar upp den.
kan funka bättre om du gasar upp till rätt varvtal o sen släpper av gasen o trycker på igen.

Last edited:
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
ozeo skrev:

kanske inte bara kan "gasa" då kan den mest gå rakt fram.

2an..känn efter vart du har mest vrid i botten o mellanregistret...vill inte gasa upp den på höga varv om du inte måste eller kan växla snabbt till 3an.

sitt lååångt bak ryck samtidigt som du gasar upp den.
kan funka bättre om du gasar upp till rätt varvtal o sen släpper av gasen o trycker på igen.

Är 1.70 över havet så jag kommer inte så långt bak...... Detta verkar ha stor betydelse hur långt bak man kan flytta :arsele . Ingen som provat dreva om bak?? Man tycker ju att det borde vara vrid nog!!! Eller får jag träna på att använda kopplingen.

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Jag fick då upp den på 2'an och jag är nybörjare :)
Men man lär sig väl....runt 55 km/h kanske sen gas lite ryck så var den uppe....

Men nu kör jag på 15 drevning fram för jag gillade ändå inte att köra typ 150.
Sen tyckte jag 15 funkade mycket bättre för bana också...
nu går den upp när jag vill :p

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
niofemtiofyrarr skrev:
Är 1.70 över havet så jag kommer inte så långt bak...... Detta verkar ha stor betydelse hur långt bak man kan flytta :arsele . Ingen som provat dreva om bak?? Man tycker ju att det borde vara vrid nog!!! Eller får jag träna på att använda kopplingen.

Med orginaldrevning på min förra låg jag i 30 på 2:an och så gungade upp den lätt (efter lite träning) med hjälp av gas av/på och lite ryck. Satte mig en rövbredd längre bak också.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
ozeo skrev:

För 3 veckor sedan kunde jag inte slanga mer än på ettan, men nu börjar det funka på tvåan o ibland 3an:)

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Mingves skrev:
För 3 veckor sedan kunde jag inte slanga mer än på ettan, men nu börjar det funka på tvåan o ibland 3an:)

:yoparty :klappar

bara lite mer övning då :)

har du börjat på stoppies än då?
jag längtar efter en stoppie tråd från dig vetdu :hihi

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
tja.. en bra tråd för mina besvär också, orkar dock inte skriva allt men jag har en ccm 644 02a som jag tycker verkar strypt, är riktigt slö, får rycka upp helvetet på ettan =( =( men nu är det så att jag har beställt 2 drevhack mindre, det är orginal 16/43 och snatr 15/46 vilken skillnad tror ni det blir och låter det som om maskinen är strypt, om någon har provkört ccm så skriv gärna hur de går, har inte kollat röret än och kan sitta nåt där, annars är det effektdämpare på och ombestyckad, ! ?? !!

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Gitzin skrev:
tja.. en bra tråd för mina besvär också, orkar dock inte skriva allt men jag har en ccm 644 02a som jag tycker verkar strypt, är riktigt slö, får rycka upp helvetet på ettan =( =( men nu är det så att jag har beställt 2 drevhack mindre, det är orginal 16/43 och snatr 15/46 vilken skillnad tror ni det blir och låter det som om maskinen är strypt, om någon har provkört ccm så skriv gärna hur de går, har inte kollat röret än och kan sitta nåt där, annars är det effektdämpare på och ombestyckad, ! ?? !!

15 46 låter ju bra mer roligt..
har du testa toppfarten? annars ser man ganska bra där om det är nåt fel. (bero ju som sagts oså om drevn)
rycka på ettan verka lite konstigt..
på xr,n min slår jag runt om jag wiiilar på första växeln.
rycker inget på 2an alls :va tro jag.

vad ska ccm ligga på för hk o hu många kg väger dom?

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Tycker inte du ska dreva ner den mer. Det är nog inte där problemet sitter. Det går utan problem att få upp den på 2an. Visst, lite teknik är det så träna på den. Jag har också drevat ner ett kugg fram men ska dreva tillbaka då skillnaden blev som störst i hastigheter över 100, märkte ingen jätteskillnad när jag ska slanga.

/Micke

Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Wesslan skrev:
Tycker inte du ska dreva ner den mer. Det är nog inte där problemet sitter. Det går utan problem att få upp den på 2an. Visst, lite teknik är det så träna på den. Jag har också drevat ner ett kugg fram men ska dreva tillbaka då skillnaden blev som störst i hastigheter över 100, märkte ingen jätteskillnad när jag ska slanga.

/Micke

Hade min uppe i 170 km/h efter jag satt på 16 drevet.... känns rätt meningslöst! Måste väl bli en "roligare" hoj om man drevar ner den?? Ngn som har drevat lite rejält. (ska ut och rycka som faan ikväll!!)

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
niofemtiofyrarr skrev:
Måste väl bli en "roligare" hoj om man drevar ner den??
Blir skittråkig att åka gata med.17-42 är perfekt på gata tycker jag.15-42 är knappt roligt på kurvig väg ens.Funkar bra på gokartbana däremot.

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
hmm låter som rätt olika svar här =) , ska väl iaf ta och prova dem andra dreven, angående hk i ccm så är det olika svar där med, det står i alla papper att det ska ligga på runt 52 och 53 i vrid men asså tror inte på det, men jag ska i veckan kolla röret om det sitter nåt där, måste ju faan göra det, ja mena öppnad luftburk och ombestyckad och effektdämpare och får rycka på ettan, hmm annars PINSAMT CCM!!!

/ FIGGE

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
niofemtiofyrarr skrev:
Hade min uppe i 170 km/h efter jag satt på 16 drevet.... känns rätt meningslöst! Måste väl bli en "roligare" hoj om man drevar ner den?? Ngn som har drevat lite rejält. (ska ut och rycka som faan ikväll!!)

170, då varvar det ganska fint men visst kan man pressa hojen. Personligen tycker jag inte hojen blir roligare när man drevar ner den, den blir för "ryckig". Jag drevade ner för att kunna få upp den på slangen lättare men skillnaden var inte stor därimot varvar den ur väldigt fort i högre farter. Ska slänga på 17 drevet vilken dag som helst då jag tycker det var roligare.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept