Driva Bilstereo på 230V?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ska förtydliga litegrann:
Jag brukar bygga litegrann hos en lokal pub/restaurang och nu ska det monteras högtalare i träden i deras uteservering och dessa ska drivas av en stereo i en utebar.
Dessvärre så har de haft lite påhälsningar där tjuvarna har snott med sig stereoutrustning från baren.
Så nu tänkte ägaren bara koppla in det via en bilstereo och sen ta in fronten på kvällarna, samt att det är lättare att gömma en bilstereo.

Så, hur går jag tillväga? Fungerar det att driva en bilstereo via en 230V-12Vomvandlare? Och var hittar jag dessa?
Jag kommer även koppla in en 7"-skärm till stereon så att de kan se låtlistor etc, även denna går ju på 12V men den behöver ju knappast många Ampere...

Och ja, jag är utbildad elektriker. Men nej, jag följde inte med på lektionerna alltjämt. Och bilstereos är inte min starka sida även om jag har kopplat in tonvis av dem, I BILAR!

Och som sagt så är detta bara för enkelhetens skull, själva idén i sig kanske är dum men jag tror det kan funka :banana

EDIT/ varför taggar servern själv massa ord och sen skriver att jag inte får lägga in denna tråd då det är för mycket taggar!? Knepigt, fixa nu Swedie och sitt inte och slöa!

Ska högtalarna drivas från bilstereon eller ett separat 230V slutsteg/förstärkare?

Jag skulle nog köra musiken på en liten bärbar dator i baren. En netbook/mini-pc med 160GB hårddisk, Win XP och Winamp eller liknande bara. Kopplad till något litet mixerbord. Sedan dra ledningararna med ljudsignalen från mixerbordet till ett slutsteg monterat inomhus. Och sedan dra högtalarsladdar från steget och ut till högtalarna. En netbook och ett litet mixerbord är bara att packa ner i en vanlig portfölj på en minut när man sedan stänger stället.

Om det finns möjlighet att ha ett slutsteg inlåst inomhus.

Eller istället för vanligt slutsteg och högtalare köra ett 100V-system eller något sånt. Fast det blir nog snordyrt.

Ska högtalarna drivas från bilstereon eller ett separat 230V slutsteg/förstärkare?

Jag skulle nog köra musiken på en liten bärbar dator i baren. En netbook/mini-pc med 160GB hårddisk, Win XP och Winamp eller liknande bara. Kopplad till något litet mixerbord. Sedan dra ledningararna med ljudsignalen från mixerbordet till ett slutsteg monterat inomhus. Och sedan dra högtalarsladdar från steget och ut till högtalarna. En netbook och ett litet mixerbord är bara att packa ner i en vanlig portfölj på en minut när man sedan stänger stället.

Om det finns möjlighet att ha ett slutsteg inlåst inomhus.

Eller istället för vanligt slutsteg och högtalare köra ett 100V-system eller något sånt. Fast det blir nog snordyrt.

Tanken är god men placeringarna gör att detta inte är optimalt tyvärr :(

Och det får inte kosta så mycket heller, därav bilstereo-prylen. Jag har en fetingstereo liggandes som jag vet pumpar ur sig mycket kräm på det inbyggda steget, och det räcker nog till lounge-musik ur ett par marinhögtalare i träden, 4st till antalen.

Sportbike, kollar där genast! Hur vet man hur många Amp de klarar av att leverera, eller rättare sagt hur mycket stereon drar? Ska jag behöva ta fram mina gamla kunskaper i Ohms lag eller är det bara att köra på då allt funkar?

Edit/ Hittar bara 12-230V och inte tvärtom.

Last edited:
Tanken är god men placeringarna gör att detta inte är optimalt tyvärr :(

Och det får inte kosta så mycket heller, därav bilstereo-prylen. Jag har en fetingstereo liggandes som jag vet pumpar ur sig mycket kräm på det inbyggda steget, och det räcker nog till lounge-musik ur ett par marinhögtalare i träden, 4st till antalen.

Sportbike, kollar där genast! Hur vet man hur många Amp de klarar av att leverera, eller rättare sagt hur mycket stereon drar? Ska jag behöva ta fram mina gamla kunskaper i Ohms lag eller är det bara att köra på då allt funkar?

Edit/ Hittar bara 12-230V och inte tvärtom.
P=U*I

Sök efter "nätaggregat". Så hittar du t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56112093 vilken iofs antagligen blir för klen. Men tänk på att 12V elsystem inte är är riktigt 12V, eller hur jag ska uttrycka mig. :va

Kjell & Company verkar ha fler roliga grejer än Clas Ohlson.

Edit: du har inte möjlighet att koppla in bilstereon i en bil en liten sväng, så kan du ju då mäta vilken volt den går på där och hur mycket effekt den förbrukar?

Last edited:
P=U*I

Sök efter "nätaggregat". Så hittar du t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56112093 vilken iofs antagligen blir för klen. Men tänk på att 12V elsystem inte är är riktigt 12V, eller hur jag ska uttrycka mig. :va

Kjell & Company verkar ha fler roliga grejer än Clas Ohlson.

Edit: du har inte möjlighet att koppla in bilstereon i en bil en liten sväng, så kan du ju då mäta vilken volt den går på där och hur mycket effekt den förbrukar?
varför krångla till det så?

200(w peakar effekten och cd läsare osv drar inte mycket så det kan du räkna på)/(13volt är det mätt vid) ger ju typ 15 ampere så det är vad trafon ska klara på sekonder sidan och knappt en på primären. eller helt enkelt 200w

varför krångla till det så?

200(w peakar effekten och cd läsare osv drar inte mycket så det kan du räkna på)/(13volt är det mätt vid) ger ju typ 15 ampere så det är vad trafon ska klara på sekonder sidan och knappt en på primären. eller helt enkelt 200w
Just för att om tillverkaren anger en max-uteffekt på 220W (4*55W) så kanske en ärlig och uppmätt siffra ligger en bit under. Då är det ju onödigt rent konstnadsmässigt att dimensionera nätagget för tillverkarens fantasisiffror om man kan köpa ett lite mindre nätagg och spara ett par hundra.

Just för att om tillverkaren anger en max-uteffekt på 220W (4*55W) så kanske en ärlig och uppmätt siffra ligger en bit under. Då är det ju onödigt rent konstnadsmässigt att dimensionera nätagget för tillverkarens fantasisiffror om man kan köpa ett lite mindre nätagg och spara ett par hundra.
Ja och sen kör dom inte på max heller, men ut effekt och in effekt skiljer ju en del. Vet att bra förstärkare har en verkningsgrad på runt 80% så den där har nog lägre så räkna 25% förlust (minns inte korrekta termen nu.)
Det är 50w sen drar cdn iaf 15-20w
Så även om ut effekten är 100w så drar den 170w och efter som allt är höftat vill jag hellre ha lite marginal och betala 50 kr mer för nått som håller än behöva köpa nytt.

Så tänker jag iaf. :)

Maxeffekten på en musiklyssningsapparat begränsas normalt av
drivspänningen på slutsteget.
Den enda ljudkälla som kan göra att man då utvecklar maxeffekten är en
ren fyrkantvåg. En sådan vill man vanligen inte lyssan på. I alla fall inte nykter.
Om ljudet låter bra är medeleffekten oftast betydligt lägre än maxeffekten.

Enkelt, kolla bara hur stor säkring det sitter i stereon, nätagget ska i alla fall inte lämna mindre än så på sekundärsidan.

Alternativet är väl att driva den från ett bilbatteri som laddas konstant med någon liten elektronisk laddare, ett fritidsbatteri räcker länge om det bara ska drive en bilstereo på rimlig volym.

Enkelt, kolla bara hur stor säkring det sitter i stereon, nätagget ska i alla fall inte lämna mindre än så på sekundärsidan.

Alternativet är väl att driva den från ett bilbatteri som laddas konstant med någon liten elektronisk laddare, ett fritidsbatteri räcker länge om det bara ska drive en bilstereo på rimlig volym.
Sprang ut och kolla på mina 3 olika stereos alla hade 10A säkring lustigt nog vilket gör att clasolson adaptern borde klara det om man inte spelar allt för högt. (10-15% överlast vid full effekt)

Lösningen heter "växelriktare" o finns på classe.
Nej. Han ska konvertera 230V AC till 12V (eller typ 13,8V) DC för att kunna driva en bilstereo från ett vanligt vägguttag. Så det han vill ha är ett nätaggregat. Något i stil med detta.

Hur väl klarar förresten sånadär nätaggregat av variationer i den effekt som tas ut? Hänger de med i musiken eller är de mera gjorda för en konstant last? :va

ojsan hoppsan, jag tänkte tvärtom...
min polare drev en sådär jvc boomblaster med ett bilbatteri o en växelriktare.
Tror inte det lär vara något problem att driva en liten bilstereo med den där nätgrejen, den sitter ju iaf i väggen och lär inte va käsnlig för dippar när musiken dundrar på.
eller har jag fel igen (?)

Nej. Han ska konvertera 230V AC till 12V (eller typ 13,8V) DC för att kunna driva en bilstereo från ett vanligt vägguttag. Så det han vill ha är ett nätaggregat. Något i stil med detta.

Hur väl klarar förresten sånadär nätaggregat av variationer i den effekt som tas ut? Hänger de med i musiken eller är de mera gjorda för en konstant last? :va

Det vet man inte om man inte har lite mer data.

Om de klarar av att ge en konstant spänning vid varierande last beror bla på
hur snabb regulatorn är. Biilstereofiler brukar väl sätta dit en rejäl kondensator
på kraftmatningen. Men om man gör det på ett stabiliserat nätaggregat
kan man påverka fasmarginalen.

Det är ju lite märkligt att Kjell anger maxlasten i 8 timmar.
Vad är den kontinuerliga maxlasten?

Last edited:
Hmm, jag har ju en svindyr apparat som jag kan mata ut 12V och vilken Ampere som helst i stort sett och se effekt etc, och även mata med fyrkantsvåg, sinusvåg etc. Kanske skulle koppla in stereon i den och se om jag kommer ihåg hur man gjorde för att kolla hur mycket kräm den behöver.
Annars så lär väl den från skitbutiken *kjell&company* fungera, om inte annat kan man väl skicka tillbaka skiten.

Hmm, jag har ju en svindyr apparat som jag kan mata ut 12V och vilken Ampere som helst i stort sett och se effekt etc, och även mata med fyrkantsvåg, sinusvåg etc. Kanske skulle koppla in stereon i den och se om jag kommer ihåg hur man gjorde för att kolla hur mycket kräm den behöver.
Annars så lär väl den från skitbutiken *kjell&company* fungera, om inte annat kan man väl skicka tillbaka skiten.

Återigen, kolla hur mycket stereon är avsäkrad.
Tar du ett aggregat som ger mindre så är risken stor att du eldar upp nätagget om något blir fel.
Eller enklast, ett bilbatteri och en laddare.
Utbildad elektriker sa du, hoppas i alla fall att du inte jobbar som det:rolleyes:

Knycker tråden lite. Håller på med en liknande grej (Högtalare ute).
Är på jakt efter en ENKEL liten stereo-förstärkare. Vill ha omkopplare för A, B, och A+B högtalare samt att den går igång när den får signal.

Har funderat lite på ett slutsteg för bil, men jag kan inte så mycket om såna grejjer.
Någon som har några tips på en vettig stärkare? Så liten som möjligt.

Högtalarna är på 150W, 8 ohm.

Last edited:
Knycker tråden lite. Håller på med en liknande grej (Högtalare ute).
Är på jakt efter en ENKEL liten stereo-förstärkare. Vill ha omkopplare för A, B, och A+B högtalare samt att den går igång när den får signal.

Har funderat lite på ett slutsteg för bil, men jag kan inte så mycket om såna grejjer.
Någon som har några tips på en vettig stärkare? Så liten som möjligt.

Högtalarna är på 150W, 8 ohm.

Är det här i överkant,kanske?
http://www.hifiklubben.se/produkter...win-vega_a26kw2_effektfoerstaerkare_svart.htm

Återigen, kolla hur mycket stereon är avsäkrad.
Tar du ett aggregat som ger mindre så är risken stor att du eldar upp nätagget om något blir fel.
Eller enklast, ett bilbatteri och en laddare.
Utbildad elektriker sa du, hoppas i alla fall att du inte jobbar som det:rolleyes:

Jag jobbar med såna spänningar man kan dö av, sånt där annat fjant är ju ingen mening att pilla med. Och visst kan jag räkna ut hur mycket den drar, men den enkla vägen är ju att fråga här istället och låta någon annan göra jobbet.
Eller hur?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...