Driva Bilstereo på 230V?

Jag jobbar med såna spänningar man kan dö av, sånt där annat fjant är ju ingen mening att pilla med. Och visst kan jag räkna ut hur mycket den drar, men den enkla vägen är ju att fråga här istället och låta någon annan göra jobbet.
Eller hur?

Det är inte spänningen som dödar, det är strömmen.
Principen för dimensionering är samma oavsett vilka spänningar du jobbar med.
Om huvudsäkringarna i en maskin är på 200A så lär du säkra av med 200A i Canalislådan också, en skena som ska mata ut 800A säkras med 800A i ställverket osv.
Att räkan ut hur mycket den drar är i princip omöjligt, däremot kan man koppla upp just den specifika stereon och mäta strömförbrukningen, därför är det enklast om du tittar på säkringen.

Jag gjorde en egen bergsprängare för ett par år sedan till den använde jag 2st sådana här (parallelkopplade förstås)

:tummenupp

Men om du skall ha slutsteg och grejer så behöver du kraftigare agg samt kondigar å skit.

Jag jobbar med såna spänningar man kan dö av, sånt där annat fjant är ju ingen mening att pilla med.

Fast nu pratar vi ju om DC och det dör du sällan av oavsett ström/spänning. Mest problem med ljusbågar mm.
En normal bilstereo tar i snitt runt 5A. Äldre dvs.
5*12= 60w 5* 13,8= 69w.
Men idag finns det kralligare så 10A skulle jag utgå att dom moderna kan ha som max. Även sett vissa säkrade 13A.
Kika på säkringen och utgå ifrån den. Sen fixar du ett spännings agg eller transformator som är till för konstant drift. En normal laddare är inte till för detta endast tillfällig drift.

Själv hade jag löst problemet med en Ipod, bärbardator eller liknande i baren, ett helt vanligt slutsteg inge fancy utan enkelt, kanske till och med en vanlig förstärkare gömd i, under eller vart den nu kan gömmas.
Bilstereo och spänningsagg känns som en ful lösning.

Noratel mfl(tufvassons, webelco) borde ha lösningen på ditt problem. Finns hos alla grossister och borde vara enkelt för dej att få tag på över dagen eller nästa dag. Berätta hos din gross att trafon ska klara 12V 10-13A och vara till för konstantdrift och IP 44 eller mer. Annars kan du kapsla den själv med ventplugg för värmebekymmer.

Ctek xs7000 kan användas som kraft källa genom SUPPLY läget fungerar alldeles utmärkt att driva bilstereo med

Just för att om tillverkaren anger en max-uteffekt på 220W (4*55W) så kanske en ärlig och uppmätt siffra ligger en bit under. Då är det ju onödigt rent konstnadsmässigt att dimensionera nätagget för tillverkarens fantasisiffror om man kan köpa ett lite mindre nätagg och spara ett par hundra.

Ofta är gäller effekten som står på kartongen bara vad den pallar på en kanal samtidigt.

cirkus 4x5-10w ärliga watt är högt räknat. Detta på 13.8v och hörbar distorsion.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna