Bilstereofråga, hur koppla slutsteg?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Precis min poäng. Man förstärker bruset också, men inte tillnärmelsevis så mycket som signalen. Då måste SNR blir bättre på högnivå. Har jag fel?

Ja. Det är lite feltänkt.
Insignalen innehåller ju både brus och signal.
Bruset förstärks lika mycket som den önskade signalen och till det läggs det brus som förstärkaren själv producerar.

Angivelserna på stereoprylar vad gäller SNR är vad dom klarar av att prestera med en helt ren insignal. Men det existerar ju aldrig i praktiken.

Som exempel. Om du har ett slutsteg med SNR 100dB och matar det med en insignal som har SNR 90dB. Då kommer ditt slutsteg aldrig att kunna producera en utsignal med högre SNR än 90 trots att det självt är specat högre.
Däremot kommer ett steg med SNR 90dB att skita ner signalen lite mer än ett med SNR 100dB.

Alla förstärkare skitar ner signalen litegrann. Så även equalizers och liknande. Det är av den anledningen som HiFi prylar ofta har knappar för att koppla förbi bas och diskantkontroller. Det är alltid bättre för SNR att ha så få komponenter som möjligt i signalvägen. Med andra ord. Det är bättre att ta lågnivå och skicka till ett slutsteg än att först skita ner signalen i huvudförstärkaren i bilstereon och sedan skicka den vidare till en dämpkrets som tar ner den till lågnivåstyrka och skitar ner den ytterligare.

Steffo, jag håller till viss del med dig att man ska bygga efter sina krav. Men jag skulle vilja formulera det att man bygger efter sin budget. Inom sin budget, oavsett storlek, är det väl alltid bra att få så bra grejor för pengarna som möjligt?

JAG tycker (enbart min åsikt) att det är bättre att från början köpa färre delar, men istället bra grejor, från början för att sedan när plånboken tillåter, bygga på systemet. Om det innebär att bara börja med framsystem och steg, so be it, för jag tycker att det låter bättre än om man kompromissar och köper fler grejor för samma budget.

Jag har byggt en del med billiga grejor, när plånboken krävde det (nu efter ungens inträde i familjen har man inte råd alls), och jag hävdar nog ändå att det är märkbar skillnad i hur ett nytt budgetsteg och ett 3-4 år gammalt steg som man får betala samma pengar för klarar av att driva sin last.

Rockford Power som du kollar på Bushido, är bra skit, som du kan ha med i ett system även efter uppgradering.

Se om du kan pruta på JBL så har du definitivt så att du klarar dig. Men som Steffo säger, du kommer definitivt märka skillnad mot det du har nu, oavsett vad du väljer.

Till att börja med, helt ok deal :tummenupp

Sedan, fel ände? Du kan skita högaktningsfullt i vad vi förståsigpåare tycker. Det är du som ska vara nöjd, inte några tangentbordknackare på internet :D

Jo. Självklart ska man alltid försöka få så bra grejor som man bara kan för dom pengar som man är villig att lägga ut.
Så visst. Får man tag på ett begagnat steg av hög kvalitet för samma pengar som man får ett nytt "skitsteg" så är det ju självklart något som kommer att låta bättre i slutändan.
Men om man vill bygga med snäv budget och inte hittar något bra, begagnat kvalitetssteg till rätt pengar så är ju ett relativt billigt "skitsteg" kanske bättre än inget steg alls.

För när det kommer till kritan så ska ett steg vara riktigt dåligt för att man ska reagera på det om man sitter i 90 km/h på skrovlig asfalt i en Fiat Uno. För att dra det till sin spets.
Under färd är det så mycket annat som stör ljudet att dom skillnader som är mellan olika steg är väldigt svårt att höra för gemene man.
I synnerhet om dom är kopplade till en relativt crappig centralenhet.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok, då är jag med. Återigen, så mycket sämre att jag kommer märka någon skillnad eller så mycket sämre att bara en extrem audiofil med åratals erfarenhet kommer märka skillnad?

Det låter ju ganska hoppfullt då då, men är ljudet något bra tror du? Märkbar skillnad mot om jag hittar ett bättre begagnat typ rockford?

Ok, kanon! Ett par rca har jag, och grenkablar borde man ju kunna hitta lätt. Lysande!:)

Just det.

Ok, jag förstår!
Det vore faktiskt jävligt smidigt att driva framsystemet på stereon, det borde väl spara in en hel del sladdragning och inkoppling hit och dit... Och jag slipper leta efter ett superdupermegaultrafuckingsteg som kan driva hur mycket som helst, allt jag behöver är ju i så fall ett hyfsat fyrkanals till bas och bakre system.
Originalhögtalarna byter jag nog ändå, men jag ska försöka hitta ett delningsfilter till de nya så att stereon klarar av dem ordentligt:)

Ok, Jag är med. Tror jag.
Så vad föreslår du, ett nytt och billigt steg eller ett bättre begagnat för ungefär samma eller lite mer?
Gött, det är precis det jag hoppas på:tummenupp

Jag förstår. Så är stereon så pass dålig att jag ändå inte vinner något på bra komponenter eller är det alltid bättre ju bättre grejor jag hittar?
Aha, ok... Så vad föreslår du att jag tittar efter?

Tack för bra förklaringar och råd!:tummenupp

Lite skillnad kommer du nog att märka. I vart fall när du står still med bilen. En del av signalerna som bashögtalaren inte riktigt kan återge på ett bra sätt kan den ändå i viss mån ge ut. Och det kommer att göra basen närvarande på så sätt att den kommer att störa resten av ljudet. Den kommer med andra ord att försöka återge en del ljud som den är riktigt usel på att återge och kommer då att "skita ned" ljudkvaliteten från resten av systemet. Men mer eller mindre alla steg som finns på marknaden har ju lågpassfilter för att man ska kunna ha dom till att driva en baslåda.

Ett begagnat bra steg kommer att låta bättre än ett nytt billigt. Så är det ju. Men hittar man inte något begagnat till rätt pris så tror jag faktiskt att du blir nöjd även med ett relativt billigt steg om du inte är Audiofil.
Eler för att säga det så här. I mitt vardagsrum har jag lagt ned i storleksordningen 20000 - 250000 för att jag vill ha bra ljudkvalitet och min förra bilstereo kostade strax under 7000 kronor men jag var fullt nöjd med det Denver jag hade till att driva basen i min bil. Under färd är det så mycket annat som stör ljudet att dom små skavanker i ljudet ett billigt steg producerar dränks av vägljud och annat. Står du still och lyssnar med avstängd motor så kan du dock höra skillnad. Men det är ytterst få som använder sin bilstereo på det sättet i någon större omfattning.

Vad man skulle prioritera är väl lite en fråga om ekonomiska förutsättningar också.
Om jag personligen skulle göra det som du försöker göra så skulle jag troligen börja med att skaffa en ny bilstereo. Kenwood har ganska välljudande grejor och i alla fall deras inte allra billigaste har inbyggda parametriska filter så att man kan ta bort basen från huvudhögtalarna och diskant mellanregister från baslådan. Exempelvis Kenwood BT 8044 är ganska prisvärd anser jag. Inbyggda filter. Spelar mp3 från USB eller skiva. Den har dessutom blåtand så den funkar som handsfree till telefonen om den har blåtand. Pris ca 3000.
Den skulle jag låta driva samtliga huvudhögtalare.
Nästa steg är nog att sätta in ett slutsteg som får driva en baslåda. Då räcker det med ett hyfsat tvåkanals som kan bryggkopplas.

Om du har en baslåda som återger bastonerna och kan filtrera bort dom från huvudhögtalarna så har du vunnit ganska mycket. Dom jobbar helt enkelt mycket bättre när dom slipper försöka återge djupbas.

Men jag vet ju inte riktigt vilken budget du har och exakt vad du redan har så det är lite svårt att ge precisa råd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rockford Power som du kollar på Bushido, är bra skit, som du kan ha med i ett system även efter uppgradering.

Se om du kan pruta på JBL så har du definitivt så att du klarar dig. Men som Steffo säger, du kommer definitivt märka skillnad mot det du har nu, oavsett vad du väljer.

Till att börja med, helt ok deal :tummenupp

Sedan, fel ände? Du kan skita högaktningsfullt i vad vi förståsigpåare tycker. Det är du som ska vara nöjd, inte några tangentbordknackare på internet :D

Det var ungefär det jag hoppades på, därför kändes det värt att talla lite på budgeten och köpa lite värre grejor nu:tummenupp

Ok, ska se vad jag kan göra! La ett bud på 750 kr igår men det har han ignorerat så vi får väl se vad det blir av det.

Tack:tummenupp Nu har jag dessutom kompletterat med ett litet nätt framsystem:
Kicker ks 5.2.jpg
Kicker ska tydligen vara bra grejor, och för en femhundring så kändes detta lilla kit helt ok:)

Med fel ände menade jag att jag kanske borde ha börjat med ett steg och sen byggt upp systemet utifrån vad det klarade, istället för att köpa prylar som jag sedan måste hitta ett lämpligt steg åt. Men jag hoppas att det är bra saker oavsett vad och att jag hittar ett lagom billigt steg som kan få fart på dem:)
Håller med dig:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lite skillnad kommer du nog att märka. I vart fall när du står still med bilen. En del av signalerna som bashögtalaren inte riktigt kan återge på ett bra sätt kan den ändå i viss mån ge ut. Och det kommer att göra basen närvarande på så sätt att den kommer att störa resten av ljudet. Den kommer med andra ord att försöka återge en del ljud som den är riktigt usel på att återge och kommer då att "skita ned" ljudkvaliteten från resten av systemet. Men mer eller mindre alla steg som finns på marknaden har ju lågpassfilter för att man ska kunna ha dom till att driva en baslåda.

Ett begagnat bra steg kommer att låta bättre än ett nytt billigt. Så är det ju. Men hittar man inte något begagnat till rätt pris så tror jag faktiskt att du blir nöjd även med ett relativt billigt steg om du inte är Audiofil.
Eler för att säga det så här. I mitt vardagsrum har jag lagt ned i storleksordningen 20000 - 250000 för att jag vill ha bra ljudkvalitet och min förra bilstereo kostade strax under 7000 kronor men jag var fullt nöjd med det Denver jag hade till att driva basen i min bil. Under färd är det så mycket annat som stör ljudet att dom små skavanker i ljudet ett billigt steg producerar dränks av vägljud och annat. Står du still och lyssnar med avstängd motor så kan du dock höra skillnad. Men det är ytterst få som använder sin bilstereo på det sättet i någon större omfattning.

Vad man skulle prioritera är väl lite en fråga om ekonomiska förutsättningar också.
Om jag personligen skulle göra det som du försöker göra så skulle jag troligen börja med att skaffa en ny bilstereo. Kenwood har ganska välljudande grejor och i alla fall deras inte allra billigaste har inbyggda parametriska filter så att man kan ta bort basen från huvudhögtalarna och diskant mellanregister från baslådan. Exempelvis Kenwood BT 8044 är ganska prisvärd anser jag. Inbyggda filter. Spelar mp3 från USB eller skiva. Den har dessutom blåtand så den funkar som handsfree till telefonen om den har blåtand. Pris ca 3000.
Den skulle jag låta driva samtliga huvudhögtalare.
Nästa steg är nog att sätta in ett slutsteg som får driva en baslåda. Då räcker det med ett hyfsat tvåkanals som kan bryggkopplas.

Om du har en baslåda som återger bastonerna och kan filtrera bort dom från huvudhögtalarna så har du vunnit ganska mycket. Dom jobbar helt enkelt mycket bättre när dom slipper försöka återge djupbas.

Men jag vet ju inte riktigt vilken budget du har och exakt vad du redan har så det är lite svårt att ge precisa råd.

Jag förstår... Tack återigen för bra förklaringar och info:)

Jag får leta runt helt enkelt och se vad jag hittar. Sämre än vad jag har nu i ljudväg lär det ju aldrig bli, så jag ska säkert bli nöjd i slutändan. Och det är ju det som är huvudsaken:)

Men som sagt, bara ett steg kvar nu och sen är vi hemma! Om någon springer på en trevlig liten annons på nåt billigt men bra steg så får ni gärna hojta till! Har ungefär 750 kr att röra mig med nu, max någon hundring extra... Och då har jag ändå dubblat den tilltänkta budgeten:huvet

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Så visst. Får man tag på ett begagnat steg av hög kvalitet för samma pengar som man får ett nytt "skitsteg" så är det ju självklart något som kommer att låta bättre i slutändan.
Men om man vill bygga med snäv budget och inte hittar något bra, begagnat kvalitetssteg till rätt pengar så är ju ett relativt billigt "skitsteg" kanske bättre än inget steg alls.

För när det kommer till kritan så ska ett steg vara riktigt dåligt för att man ska reagera på det om man sitter i 90 km/h på skrovlig asfalt i en Fiat Uno. För att dra det till sin spets.
Under färd är det så mycket annat som stör ljudet att dom skillnader som är mellan olika steg är väldigt svårt att höra för gemene man.
I synnerhet om dom är kopplade till en relativt crappig centralenhet.

Jag håller fullständigt med på varenda punkt :krama

Och nu då? :tungan

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Och då har jag ändå dubblat den tilltänkta budgeten:huvet

Det brukar lätt bli så :gnissla

Kickersystemet för en 5-hunka var ett bra köp, återigen :tummenupp

Jag hojtar om jag ser ngt lämpligt steg, men förhoppningsvis får du JBL-steget :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det brukar lätt bli så :gnissla

Kickersystemet för en 5-hunka var ett bra köp, återigen :tummenupp

Jag hojtar om jag ser ngt lämpligt steg, men förhoppningsvis får du JBL-steget :)

Jag skyller på er:tungan

Tackar:tummenupp

Tack, sjyst!:tummenupp Jo, får hoppas att han svarar och ger med sig:hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Japp och då har du ju så du kan driva hela systemet på en gång :tummenupp!

Men du budgeten då :va

:D:D:D

Tänkte så jag med, vore soft:tummenupp

Men nej, budgeten har gått åt helvete:huvet Tror ni han är sugen på turkprut?:D

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sådär ja, då var slutsteg inköpt! Det blev JBL sexkanalaren, men tyvär till fullpris vilket innebör att jag mer än dubblat min ursprungliga budget. Men nu har jag i alla fall ett paket som heter duga och som jag inte kommer behöva uppgradera i första laget:)

Tack alla för hjälp och goda råd, uppskattas enormt!:tummenupp

Uppdaterar med lägesrapport när jag installerat och provlyssnat:tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Sådär ja, då var slutsteg inköpt! Det blev JBL sexkanalaren, men tyvär till fullpris vilket innebör att jag mer än dubblat min ursprungliga budget. Men nu har jag i alla fall ett paket som heter duga och som jag inte kommer behöva uppgradera i första laget:)

Tack alla för hjälp och goda råd, uppskattas enormt!:tummenupp

Uppdaterar med lägesrapport när jag installerat och provlyssnat:tummenupp

Nu ska du bara ha en ny stereo också :D
Du får min för 4 :p

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nu ska du bara ha en ny stereo också :D
Du får min för 4 :p

Käft på dig, den jag har får duga:mad: (så länge i alla fall:rolleyes:)

Du får fyra kronor:gnissla Seriöst, nu är mina pengar slut. Har inte en spänn kvar och får inga nya förrän nästa löning:näsblod

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250

Fråga har du tävlat i sasca (swe) i billjud ??

Rockford fosgate (classe nord va återförsälgare på den tiden i nacka) mm
fina steg klara ju ner till 0,2 om ja nu minns rätt

Mb Quart va ett mycket poppis fram system,
Sandstream, dls, mm :tummenupp

Isf minns du nog den röda RR vid gumperts bilstereo om du nu va med o tavla :)

Och till TS så använd denna formel vid uträkningar U=R*I detta e grunden sen får du dividera mm för watt eller ohm och ampe, Du har väll gått färdigt skolan nu :D :va

Vad e det för bil du bygger stereo till ? :)

//Robin

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Jag måste säga att det har varit väldigt roligt att vara med och göra dig pank :D

Du har så du klarar dig nu ett bra tag, när du känner att du har råd och vill prioritera det kan det vara bra att köpa en ny huvudenhet. Men ta det när du har möjlighet...

Sedan, om jag förstår det rätt, så kör du som tidningsbud? Jag hatar tidningsbud som poppar satan när de kommer vid 5-rycket. :mad: Klart som fan att man vaknar...

Tur att du inte kör ut min tidning för du lär väcka alla längs vägen :tungan

Är det ngt du undrar över är det bara att fråga, iofs var det några år sedan sista bygget, men ngt lär man minnas.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Och till TS så använd denna formel vid uträkningar U=R*I detta e grunden sen får du dividera mm för watt eller ohm och ampe, Du har väll gått färdigt skolan nu :D :va

Vad e det för bil du bygger stereo till ? :)

//Robin

Gick ut gymnasiet förra året, ska plugga teknisk fysik till hösten. Så det ska vi nog klara:D

Det är en Honda Civic, så ganska liten bil. Och jag bygger inte för att tävla eller så, vill helt enkelt bara kunna njuta själv av bra musik medan jag sitter i bilen:) Kommer med andra ord inte köra på någon maximal kapacitet alls, lite lagom sådär bara.

Jag måste säga att det har varit väldigt roligt att vara med och göra dig pank :D

Du har så du klarar dig nu ett bra tag, när du känner att du har råd och vill prioritera det kan det vara bra att köpa en ny huvudenhet. Men ta det när du har möjlighet...

Sedan, om jag förstår det rätt, så kör du som tidningsbud? Jag hatar tidningsbud som poppar satan när de kommer vid 5-rycket. :mad: Klart som fan att man vaknar...

Tur att du inte kör ut min tidning för du lär väcka alla längs vägen :tungan

Är det ngt du undrar över är det bara att fråga, iofs var det några år sedan sista bygget, men ngt lär man minnas.

Det kan jag tänka mig, ni har jobbat hårt på det:hihi

Jo, tänker så jag emd. Men det får verkligen bli när jag har tid och råd för nu är jag fan lika utfattig som en kyrkråtta:gnissla

Just det, men var lugn. Jag spelar alltid tyst och lugnt när jag kör min runda;) Däremot gick det hål på avgasröret mitt under förra passet, gissar att andra halvan av folket på mitt distrikt inte var så glada på mig:va :D

Nejdå, brukar ta det lugn och sänka volymen som sagt:) Bara för att man har värstingprylar behöver man ju inte köra på max alltid, eller:tungan

Tack ska du ha, sjyst!:tummenupp Och som sagt, stort tack för all hjälp innan också!:)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har precis kopplat in mitt nya ljud, och slutsteget fungerar inte. Det som händer när jag slår på tändningen och stereon går igång (har remotekabeln inkopplad) är att protect-lampan blinkar till en gång och sen inget mer, men det konstiga är att det inte står något om detta fel i manualen. Där står det bara om ifall protectlampan blinkar upprepade gånger med fyra sekunders mellanrum, och detta händer alltså inte. Bara en blink vid uppstart, sen inget. Inget ljud, inget ljus, ingenting. Någon som vet vad det kan vara?
Snabb hjälp vore ytterst uppskattat då jag ska köra hela natten, så det vore trevligt att ha musik då...
Manual finns här för den som vill ha det: http://www.scribd.com/doc/16934550/Jbl-6ch-Car-Power-Amplifier-Gto-Series-7556755

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hittade felet, dålig jord bara. Nu låter det fiiiint!:D

Inte undra på att det lät fan innan heller, originalhögtalarna var pyttesmå, såg ut att bestå av en vanlig enkel pappskiva (så tunnt och bräckligt var membranet) och konens gummiupphängning var dessutom söndertorkad och uppsprucken nästan runt om:näsblod

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen