Precis min poäng. Man förstärker bruset också, men inte tillnärmelsevis så mycket som signalen. Då måste SNR blir bättre på högnivå. Har jag fel?
Ja. Det är lite feltänkt.
Insignalen innehåller ju både brus och signal.
Bruset förstärks lika mycket som den önskade signalen och till det läggs det brus som förstärkaren själv producerar.
Angivelserna på stereoprylar vad gäller SNR är vad dom klarar av att prestera med en helt ren insignal. Men det existerar ju aldrig i praktiken.
Som exempel. Om du har ett slutsteg med SNR 100dB och matar det med en insignal som har SNR 90dB. Då kommer ditt slutsteg aldrig att kunna producera en utsignal med högre SNR än 90 trots att det självt är specat högre.
Däremot kommer ett steg med SNR 90dB att skita ner signalen lite mer än ett med SNR 100dB.
Alla förstärkare skitar ner signalen litegrann. Så även equalizers och liknande. Det är av den anledningen som HiFi prylar ofta har knappar för att koppla förbi bas och diskantkontroller. Det är alltid bättre för SNR att ha så få komponenter som möjligt i signalvägen. Med andra ord. Det är bättre att ta lågnivå och skicka till ett slutsteg än att först skita ner signalen i huvudförstärkaren i bilstereon och sedan skicka den vidare till en dämpkrets som tar ner den till lågnivåstyrka och skitar ner den ytterligare.
Steffo, jag håller till viss del med dig att man ska bygga efter sina krav. Men jag skulle vilja formulera det att man bygger efter sin budget. Inom sin budget, oavsett storlek, är det väl alltid bra att få så bra grejor för pengarna som möjligt?
JAG tycker (enbart min åsikt) att det är bättre att från början köpa färre delar, men istället bra grejor, från början för att sedan när plånboken tillåter, bygga på systemet. Om det innebär att bara börja med framsystem och steg, so be it, för jag tycker att det låter bättre än om man kompromissar och köper fler grejor för samma budget.
Jag har byggt en del med billiga grejor, när plånboken krävde det (nu efter ungens inträde i familjen har man inte råd alls), och jag hävdar nog ändå att det är märkbar skillnad i hur ett nytt budgetsteg och ett 3-4 år gammalt steg som man får betala samma pengar för klarar av att driva sin last.
Rockford Power som du kollar på Bushido, är bra skit, som du kan ha med i ett system även efter uppgradering.
Se om du kan pruta på JBL så har du definitivt så att du klarar dig. Men som Steffo säger, du kommer definitivt märka skillnad mot det du har nu, oavsett vad du väljer.
Till att börja med, helt ok deal
Sedan, fel ände? Du kan skita högaktningsfullt i vad vi förståsigpåare tycker. Det är du som ska vara nöjd, inte några tangentbordknackare på internet![]()
Jo. Självklart ska man alltid försöka få så bra grejor som man bara kan för dom pengar som man är villig att lägga ut.
Så visst. Får man tag på ett begagnat steg av hög kvalitet för samma pengar som man får ett nytt "skitsteg" så är det ju självklart något som kommer att låta bättre i slutändan.
Men om man vill bygga med snäv budget och inte hittar något bra, begagnat kvalitetssteg till rätt pengar så är ju ett relativt billigt "skitsteg" kanske bättre än inget steg alls.
För när det kommer till kritan så ska ett steg vara riktigt dåligt för att man ska reagera på det om man sitter i 90 km/h på skrovlig asfalt i en Fiat Uno. För att dra det till sin spets.
Under färd är det så mycket annat som stör ljudet att dom skillnader som är mellan olika steg är väldigt svårt att höra för gemene man.
I synnerhet om dom är kopplade till en relativt crappig centralenhet.
Last edited: