Bilstereofråga, hur koppla slutsteg?

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
Ok, så denversteget jag tittat ut är inte bra? Ens för amatörer så att säga?

Ok! Så det är bara att grena upp så kan jag driva två par högtalare? Soft:tummenupp

Nej, tyvärr. Jag förstår helt klart att man kanske inte är så sugen på att köpa något snordyrt slutsteg i alla lägen, men det där denver-steget är ingen höjdare. Har du tur så hittar du säkert någon som säljer ett begat fint lite äldre steg som kanske skickar med någon lågnivåkabel, strömkabel och säkringshållare för en vettig peng.

Jag vill dock höja ett varningens finger för blocket-köpen. Om du ska köpa t ex högtalare begat så kontrollera att de inte är brända. Det är vanligt att folk bränner sina högtalare då de driver dem direkt på sin HU. Man kan lätt anta att ett slutsteg med massor med effekt kan "spela sönder" ett par högtalare, men faktum är att det är större risk då man spelar dem direkt på bilstereon. Varför? Jo, helt enkelt för att HUn kommer att klippa mycket tidigare och det, om något, plågar högtalare. Höga effekt- och volymnivåer är sällan något problem sålänge man har en ren och klar signal. Många högtalare går att spela långt över angivelserna förutsatt att signalen inte klipper.

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Om jag har förstått det rätt så ligger din budget på 2-2500 kr men gärna så billigt som möjligt?

Då är det ju enbart begagnatmarknaden som gäller om man vill ha ett ok ljud för pengarna. Jag skulle satsa på ett bra framsystem och ett bra slutsteg till att börja med för att sedan, i takt med att plånboken tillåter, bygga på med mera grejor.

I din sits skulle jag slänga mig på telefonen och kolla om de här grejorna är kvar: http://www.blocket.se/helsingborg/B...jud_DLS___Rockford__27379966.htm?ca=23_10&w=1

Riktigt bra framsystem och 4-kanalssteg (o en bas på köpet) som skulle låta otroligt mycket bättre än det du kollade på från Netonnet och ändå inom din budget.

Annars kan du exempelvis kolla på det här steget och bygga vidare på:
http://www.blocket.se/landskrona/Kenwood_Slutsteg_400_W_KAC_6402_27773159.htm?ca=23_10&w=1

Men jag skulle ta DLS och Rockfordgrejorna 100 ggr av 100...

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om jag har förstått det rätt så ligger din budget på 2-2500 kr men gärna så billigt som möjligt?

Då är det ju enbart begagnatmarknaden som gäller om man vill ha ett ok ljud för pengarna. Jag skulle satsa på ett bra framsystem och ett bra slutsteg till att börja med för att sedan, i takt med att plånboken tillåter, bygga på med mera grejor.

I din sits skulle jag slänga mig på telefonen och kolla om de här grejorna är kvar: http://www.blocket.se/helsingborg/B...jud_DLS___Rockford__27379966.htm?ca=23_10&w=1

Riktigt bra framsystem och 4-kanalssteg (o en bas på köpet) som skulle låta otroligt mycket bättre än det du kollade på från Netonnet och ändå inom din budget.

http://www.blocket.se/landskrona/Kenwood_Slutsteg_400_W_KAC_6402_27773159.htm?ca=23_10&w=1

Håller med ovanstående! Riktigt slutsteg + högtalare med riktiga delningsfilter till. Helt i min smak och inget du behöver kasta ut för att du vill bygga vidare med mer mos i basen senare.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, tyvärr. Jag förstår helt klart att man kanske inte är så sugen på att köpa något snordyrt slutsteg i alla lägen, men det där denver-steget är ingen höjdare. Har du tur så hittar du säkert någon som säljer ett begat fint lite äldre steg som kanske skickar med någon lågnivåkabel, strömkabel och säkringshållare för en vettig peng.

Jag vill dock höja ett varningens finger för blocket-köpen. Om du ska köpa t ex högtalare begat så kontrollera att de inte är brända. Det är vanligt att folk bränner sina högtalare då de driver dem direkt på sin HU. Man kan lätt anta att ett slutsteg med massor med effekt kan "spela sönder" ett par högtalare, men faktum är att det är större risk då man spelar dem direkt på bilstereon. Varför? Jo, helt enkelt för att HUn kommer att klippa mycket tidigare och det, om något, plågar högtalare. Höga effekt- och volymnivåer är sällan något problem sålänge man har en ren och klar signal. Många högtalare går att spela långt över angivelserna förutsatt att signalen inte klipper.

Jag förstår:( Synd... Det verkar ju som att man får mycket för pengarna, men är det inte så så... Som sagt, min budget är inte den bästa...
Men ok, ska börja leta mer efter begagnat.

Jag förstår. Bra tips. Hur kollar man om något är bränt?

Egentligen snarare 1500-200 och helst så billigt som möjligt, men är det bra grejor till ett riktigt bra pris (med tanke på prylarna menar jag) så kan jag eventuellt sträcka mig lite högre. Eller ja, egentligen kan jag inte det då jag inte har pengarna egentligen, men man får väl leva på pasta i en månad eller nåt:D

Ok, tack för tips på prylar! Så det där kitet i första länken är bra? Tjöpa DirecKt?

Håller med ovanstående! Riktigt slutsteg + högtalare med riktiga delningsfilter till. Helt i min smak och inget du behöver kasta ut för att du vill bygga vidare med mer mos i basen senare.

Tack för tips grabbar, ska ringa på annonsen om rockford grejorna:tummenupp
Men är det bra prylar då? Angående det där vi pratade om effektangivelser och sådär menar jag, det står 4x50w rms på rockford steget... Låter inte så mycket...:va Var inte rms det där dåliga?

Last edited:

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Tack för tips grabbar, ska ringa på annonsen om rockford grejorna:tummenupp
Men är det bra prylar då? Angående det där vi pratade om effektangivelser och sådär menar jag, det står 4x50w rms på rockford steget... Låter inte så mycket...:va Var inte rms det där dåliga?

Jo, det är mindre uppgivna watt på det men, enkelt sagt, RMS kan specas på olika sätt, där seriösa tillverkare kanske uppger vid 0,05 % THD (totalharmonidistorsion) medan en mindre seriös uppger vid flera procent THD = låter skit. Denver-steget har inte ens uppgivet THD.

Sedan är det som sagt mycket annat som spelar in hur det kan driva sin last, såsom hur strömstarkt det är osv. Men lita bara på oss (mikce bra krejor, tjöp) att det där steget rockar skiten ur Denversteget :yoparty

Jag skulle säga "tjöp direckt", men det är inte jag som har din plånbok. Du kan säkert få ihop något bra för 1500-2000 om du letar begagnat men, inte lika bra ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo, det är mindre uppgivna watt på det men, enkelt sagt, RMS kan specas på olika sätt, där seriösa tillverkare kanske uppger vid 0,05 % THD (totalharmonidistorsion) medan en mindre seriös uppger vid flera procent THD = låter skit. Denver-steget har inte ens uppgivet THD.

Sedan är det som sagt mycket annat som spelar in hur det kan driva sin last, såsom hur strömstarkt det är osv. Men lita bara på oss (mikce bra krejor, tjöp) att det där steget rockar skiten ur Denversteget :yoparty

Jag skulle säga "tjöp direckt", men det är inte jag som har din plånbok. Du kan säkert få ihop något bra för 1500-2000 om du letar begagnat men, inte lika bra ;)

Ok, förstår. Ska ta och ringa och rockfordsteget så får vi se:tummenupp

Det står ju dessutom bvsa så vem vet, kanske kan få ner det lite!:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Rockfordgrejorna var sålda:( Fler förslag?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har fått ett erbjudande om att köpa ett jbl gto 4060 (4-kanals steg på totalt 600 w, mindre än 1& thd+n vid 55w rms per kanal vid 4 ohm) för 1000 kr, är bra eller dåligt och är det rätt pris?)

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Varför köra lågnivå när SNR är bättre med högnivå? Kul med ljudtråd, det blir alltid roliga diskussioner.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Varför köra lågnivå när SNR är bättre med högnivå? Kul med ljudtråd, det blir alltid roliga diskussioner.

SNR? Förklara gärna mer.

Ja, jag vill försöka lära mig så mycket som möjligt så diskutera gärna vidare:)

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
SNR= Signal to Noise Ratio. D.v.s, du får mindre brus och bättre signal med lågnivå = bättre ljud.

JBL gör trevliga steg, inte jättefinljud men ok med kraft. Priset känner jag att jag inte har kanonkoll på vad de ska ligga i så någon annan får gärna fylla i.

Jag skulle ringa och se om Genesis 4-kanalssteget finns kvar i den här annonsen för det är banne mig ett underbart steg. http://www.blocket.se/goteborg/Soundstream_Genesis_Alpine_Rockford_Orion_27541454.htm?ca=23_10&w=3

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
SNR= Signal to Noise Ratio. D.v.s, du får mindre brus och bättre signal med lågnivå = bättre ljud.

JBL gör trevliga steg, inte jättefinljud men ok med kraft. Priset känner jag att jag inte har kanonkoll på vad de ska ligga i så någon annan får gärna fylla i.

Jag skulle ringa och se om Genesis 4-kanalssteget finns kvar i den här annonsen för det är banne mig ett underbart steg. http://www.blocket.se/goteborg/Soundstream_Genesis_Alpine_Rockford_Orion_27541454.htm?ca=23_10&w=3

Aha, då är jag med. Tack.

Ok, förstår. Inte jättefint med kraft som i "du kommer att hata det, bara sprak och dist och elände, hörs knappt någon musik alls. Men du får en satans dunkadunkabas som kan pressa ut dig genom takluckan som kaviar, så mycket kräm är det!" eller som i "det finns steg som ger högre ljudkvalitet men detta är inte alls dåligt"?:D

Det där var lite långt borta och dessutom i överkant av min budget... Har precis gjort upp en deal om ett par rockford fosgate power 6x9:eek:r samt en dito 12" bas med låda till ett ganska hyggligt pris tror jag, hämtar dem imorgon:) Men det är icke mycket pengar kvar till steg, alls... en femhunka ca...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Infinity Reference ra5004, bra skit?

Infinity reference ra5004
Channel Operation Modes: 4/3/2
PMPO max: 450 Watts
RMS Bridged Power Output, 4: 300 Watts
RMS Power Output, 2 Ohm: 75 Watts
RMS Power Output, 4 Ohm: 50 Watts
THD/IMD: 0.10%
SNR (A - weighted): >92dB
Frequency Response: 10Hz - 40kHz
Active Crossover: 30 - 320 Hz (2)
Crossover settings: LP/HP/off (2)
Crossover slope: 12dB
Input Sensitivity: 50mV - 4V
Bass Driver: +6dB @ 45 Hz
Dimensions (H x W x D): 340 x 238 x 52

Finns på blocket för 800 kr.

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
i "det finns steg som ger högre ljudkvalitet men detta är inte alls dåligt"?:D
Alternativ nr 2, inte alls dåligt :)

En femhunka till ett steg för att driva de grejorna bra?... jodu så att ehhh ;)

Infinitysteget är nog helt ok, så även det JBL du pratade om. Det är nog en smaksak vilket du väljer men med de övriga grejorna du pratar om skulle jag nog välja JBL (dvs, pruta satan). Blir liksom lite mer rock,n,roll :tungan

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok... Men nu har jag ju bara ett par kontakter... Räcker det bara till två högtalare då eller kan man bryta isär det med 1-2-adaptrar? Eller kan jag köra två sladdar in i och fyra ut ur slutsteget? Går det att få igång fyra högtalare med bara två RCA-kontakter från stereon?

Allt det där låter på tok för avancerat för mig, är det något jag måste börja meckla med?
Det här är som sagt ett extremt budgetbygge, ska inte tävla eller någonting och är ingen audiofil. Vill bara ha ett sjyst sound som man som glad amatör står ut med när man spenderar timtal i sträck i bilen.

Det kit jag hade tänkt köpa ser ut såhär:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-...-kanals-slutsteg/denver-cap-4100/116751.4698/
http://www.netonnet.se/art/bil-och-...hogtalare-5_25-tum/Sony-XS-F1326/119614.4693/
http://www.netonnet.se/art/bil-och-...lhogtalare-6x9-tum/Sony-XS-F6926/119615.4695/
Och så eventuellt följande bas också, om jag kan driva alltihop:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/bilbasar/baselement/Hertz-DS3001/119574.4699/

Det står att högtalarna klarar ner till 60 resp 40 hertz och att basen klarar 28-300. Är det vettigt? Kan jag driva allt detta med det slutsteget? Det står i manualen att steget klarar två ohm, borde inte det innebära att jag kan paralellkoppla och driva de två större högtalarna samt basen ihop på två kanaler och de små högtalarna på resterande två kanaler för sig?

Ok, jag förstår. Ingenting att gå på alltså. Men vad ska man gå på då?

Ok, förstår.

Låter bra det:tummenupp

Ok, är det enkelt att ställa in? Om nu basen ändå inte kan spela upp de höga frekvenserna, varför är det då önskvärt att plocka bort dem?

Ok, så vad tror du att det här steget har i kontinuerlig effekt på ett ungefär? Tillräckligt? Jag vill som sagt inte dunka på som fan, jag vill kunna vistas i bilen samtidigt som det spelar:näsblod

Det låter ju ganska hoppfullt då då:)

Jo, givetvis menar jag ett par. En vit och en röd tror jag att det är (syns i manualen om du orkar ladda ner den, länk i första inlägget). Ledsen att jag uttryckte mig klumpigt.

Ok, men hur ska jag koppla för att få fyra högtalare då? Behöver jag bara en RCA-kabel in och kan sen dra hur många som helst ut ur steget eller måste jag ha lika många in som ut?

Ok, jag förstår.
Så hur föreslår du att jag ska koppla om jag vill ha både de fyra vanliga högtalarna och en bas? Steget är som sagt stabilt ner till två ohm på stereokoppling, innebär det att jag kan paralellkoppla eller ska jag seriekoppla ändå? Hur mycket förlorar jag på seriekoppling?

Tja. Basen kan inte spela mellanregister och diskanttoner. Men om du ger den dom signalerna så kommer den att försöka spela dom vilket påverkar allt som den spelar. Dvs basen kommer att låta sämre om du ger den en massa signaler som en inte kan återge.

Det där steget har troligen tillräckligt med effekt för att det ska bli suddigt i backspeglarna pga vibrationerna så det kommer att räcka till.

Om du har ett par RCA utgångar från stereon så kopplar du dom till steget. Sen grenar du bara så att du kan ansluta till samtliga ingångar på steget.
Hur du sedan kopplar in alla högtalare är ju en annan femma.

Gissningsvis har du ju ett par högtalare fram och ett par högtalare bak. Sen vill du enligt vad jag förstår koppla in en baslåda också i framtiden.

Relativt vanligt när man gör sådant här för hobybruk med budget är att man låter framhögtalarna ligga kvar anslutna till stereon och bara gör ett enkelt delningsfilter som stoppar basen dit. Då avlastar man stereon lite så den kan ge lite bättre ljud på framhögtalarna.
Sen kopplar man bakhögtalarna till det ena paret utgångar på steget och slutligen baslådan på det andra paret utgångar. Antingen ett par eller så kör man en monobaslåda som man kör med dom två utgångarna bryggade. Lågpassfiltret ställer du med fördel på kanske 100-150 hertz.
Alternativt kör du dina högtalare serie eller parallellkopplade parvis til det ena paret utgångar på steget och sedan kör du baslådan på det andra paret utgångar. Men det blir mer kabel och det är inte säkert att det låter mycket bättre.
du får ett ganska rejält lyft i ljudkvalitet om du kan avlasta förstärkaren i stereon och originalhögtalarna så dom slipper försöka återge bastoner som dom inte riktigt klarar av.

Sen det där med priser på slutsteg och liknande.
Det finns många som säger att man absolut måste ha dyra steg för att det ska låta bra men det handlar i slutändan om vilka krav man har.
Jag har själv byggt baslådor med relativt billiga delar och kopplat till billiga steg. Faktiskt har jag nog haft ett Denver när jag tänker efter. Visst, man vinner inga billjudtävlingar på det och det skulle säkert låta bättre med ett dyrt steg men skillnaden jämfört med bara en standardstereo och originalhögtalare i bilen är milsvid.

Och faktist tror jag att det är så att om du köper ett dyrt steg och kopplar till din bilstereo så är det lite pärlor för svinen. Steget kan ju liksom inte prestera bättre ljudkvalitet än det får som insignal från stereon.
För en massa år sedan så var det väldigt stor skillnad mellan ett billigt steg och ett dyrt i ljudkvalitet. Det är det förvisso även idag men i dagens läge är inte elektroniken så dyr. Det är helt enkelt lättare att fixa ett steg som låter hyfsat.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Hur menar du nu?
SNR är aldrig bättre på högnivå än på lågnivå.
Det är helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.
En förstärkare förstärker ju alla signaler den får in. Även bruset. Dessutom lägger den till lite brus själv då det inte existerar någon perfekt förstärkare.
Med andra ord. I Stereon så förstärks ljudsignalen upp till lågnivå i förförstärkaren. Då läggs lite brus till. Sedan förstärks signalen upp till högtalarstyrka. Då läggs lite ytterligare brus till. Tar man den signalen och matar steget med så kommer steget att lägga på brus en gång till. förvisso är det sällan frågan om några stora mängder brus men i alla fall.
Det är alltid bättre att köra med lågnivå för att minimera antalet gånger man lägger på brus. Två förstärkare är bättre än tre i det avseendet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Alternativ nr 2, inte alls dåligt :)

En femhunka till ett steg för att driva de grejorna bra?... jodu så att ehhh ;)

Infinitysteget är nog helt ok, så även det JBL du pratade om. Det är nog en smaksak vilket du väljer men med de övriga grejorna du pratar om skulle jag nog välja JBL (dvs, pruta satan). Blir liksom lite mer rock,n,roll :tungan

Ok, låter bra det:D

Jag vet... Men man kan väl få drömma?:rolleyes:

Ok, kanoners! Tack för tipset!:)

Nu har jag precis varit iväg och hämtat hem ett par sådana här:
Rockford Fosgate Power 6x9.jpg
Och en styck sådan här:
Rockford Fosgate Power 12 tum.jpg
Till det facila priset av 2000 (två tusen) riksdaler totalt (grejorna är två år gamla, lugnt spelade och i fint skick)! Det måste väl vara en bra deal va?:tummenupp Fick dessutom med två stycken no-name externa diskanter, kan kanske vara bra att ha.

Och jag vet att jag egentligen börjat i helt fel ände, men jag uppgraderar budgeten lite och hoppas på att finna ett par fina 5.25:eek:r att sätta fram och ett hyfsat steg som kan driva det bakre systemet och basen spå ska det förhoppningsvis bli bra.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tja. Basen kan inte spela mellanregister och diskanttoner. Men om du ger den dom signalerna så kommer den att försöka spela dom vilket påverkar allt som den spelar. Dvs basen kommer att låta sämre om du ger den en massa signaler som en inte kan återge.

Det där steget har troligen tillräckligt med effekt för att det ska bli suddigt i backspeglarna pga vibrationerna så det kommer att räcka till.

Om du har ett par RCA utgångar från stereon så kopplar du dom till steget. Sen grenar du bara så att du kan ansluta till samtliga ingångar på steget.
Hur du sedan kopplar in alla högtalare är ju en annan femma.

Gissningsvis har du ju ett par högtalare fram och ett par högtalare bak. Sen vill du enligt vad jag förstår koppla in en baslåda också i framtiden.

Relativt vanligt när man gör sådant här för hobybruk med budget är att man låter framhögtalarna ligga kvar anslutna till stereon och bara gör ett enkelt delningsfilter som stoppar basen dit. Då avlastar man stereon lite så den kan ge lite bättre ljud på framhögtalarna.
Sen kopplar man bakhögtalarna till det ena paret utgångar på steget och slutligen baslådan på det andra paret utgångar. Antingen ett par eller så kör man en monobaslåda som man kör med dom två utgångarna bryggade. Lågpassfiltret ställer du med fördel på kanske 100-150 hertz.
Alternativt kör du dina högtalare serie eller parallellkopplade parvis til det ena paret utgångar på steget och sedan kör du baslådan på det andra paret utgångar. Men det blir mer kabel och det är inte säkert att det låter mycket bättre.
du får ett ganska rejält lyft i ljudkvalitet om du kan avlasta förstärkaren i stereon och originalhögtalarna så dom slipper försöka återge bastoner som dom inte riktigt klarar av.

Sen det där med priser på slutsteg och liknande.
Det finns många som säger att man absolut måste ha dyra steg för att det ska låta bra men det handlar i slutändan om vilka krav man har.
Jag har själv byggt baslådor med relativt billiga delar och kopplat till billiga steg. Faktiskt har jag nog haft ett Denver när jag tänker efter. Visst, man vinner inga billjudtävlingar på det och det skulle säkert låta bättre med ett dyrt steg men skillnaden jämfört med bara en standardstereo och originalhögtalare i bilen är milsvid.

Och faktist tror jag att det är så att om du köper ett dyrt steg och kopplar till din bilstereo så är det lite pärlor för svinen. Steget kan ju liksom inte prestera bättre ljudkvalitet än det får som insignal från stereon.
För en massa år sedan så var det väldigt stor skillnad mellan ett billigt steg och ett dyrt i ljudkvalitet. Det är det förvisso även idag men i dagens läge är inte elektroniken så dyr. Det är helt enkelt lättare att fixa ett steg som låter hyfsat.

Ok, då är jag med. Återigen, så mycket sämre att jag kommer märka någon skillnad eller så mycket sämre att bara en extrem audiofil med åratals erfarenhet kommer märka skillnad?

Det låter ju ganska hoppfullt då då, men är ljudet något bra tror du? Märkbar skillnad mot om jag hittar ett bättre begagnat typ rockford?

Ok, kanon! Ett par rca har jag, och grenkablar borde man ju kunna hitta lätt. Lysande!:)

Just det.

Ok, jag förstår!
Det vore faktiskt jävligt smidigt att driva framsystemet på stereon, det borde väl spara in en hel del sladdragning och inkoppling hit och dit... Och jag slipper leta efter ett superdupermegaultrafuckingsteg som kan driva hur mycket som helst, allt jag behöver är ju i så fall ett hyfsat fyrkanals till bas och bakre system.
Originalhögtalarna byter jag nog ändå, men jag ska försöka hitta ett delningsfilter till de nya så att stereon klarar av dem ordentligt:)

Ok, Jag är med. Tror jag.
Så vad föreslår du, ett nytt och billigt steg eller ett bättre begagnat för ungefär samma eller lite mer?
Gött, det är precis det jag hoppas på:tummenupp

Jag förstår. Så är stereon så pass dålig att jag ändå inte vinner något på bra komponenter eller är det alltid bättre ju bättre grejor jag hittar?
Aha, ok... Så vad föreslår du att jag tittar efter?

Tack för bra förklaringar och råd!:tummenupp

NakenBandit

Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Steffo, jag håller till viss del med dig att man ska bygga efter sina krav. Men jag skulle vilja formulera det att man bygger efter sin budget. Inom sin budget, oavsett storlek, är det väl alltid bra att få så bra grejor för pengarna som möjligt?

JAG tycker (enbart min åsikt) att det är bättre att från början köpa färre delar, men istället bra grejor, från början för att sedan när plånboken tillåter, bygga på systemet. Om det innebär att bara börja med framsystem och steg, so be it, för jag tycker att det låter bättre än om man kompromissar och köper fler grejor för samma budget.

Jag har byggt en del med billiga grejor, när plånboken krävde det (nu efter ungens inträde i familjen har man inte råd alls), och jag hävdar nog ändå att det är märkbar skillnad i hur ett nytt budgetsteg och ett 3-4 år gammalt steg som man får betala samma pengar för klarar av att driva sin last.

Rockford Power som du kollar på Bushido, är bra skit, som du kan ha med i ett system även efter uppgradering.

Se om du kan pruta på JBL så har du definitivt så att du klarar dig. Men som Steffo säger, du kommer definitivt märka skillnad mot det du har nu, oavsett vad du väljer.

Och jag vet att jag egentligen börjat i helt fel ände, men jag uppgraderar budgeten lite och hoppas på att finna ett par fina 5.25:eek:r att sätta fram och ett hyfsat steg som kan driva det bakre systemet och basen spå ska det förhoppningsvis bli bra.

Till att börja med, helt ok deal :tummenupp

Sedan, fel ände? Du kan skita högaktningsfullt i vad vi förståsigpåare tycker. Det är du som ska vara nöjd, inte några tangentbordknackare på internet :D

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hur menar du nu?
SNR är aldrig bättre på högnivå än på lågnivå.
Det är helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.
En förstärkare förstärker ju alla signaler den får in. Även bruset. Dessutom lägger den till lite brus själv då det inte existerar någon perfekt förstärkare.
Med andra ord. I Stereon så förstärks ljudsignalen upp till lågnivå i förförstärkaren. Då läggs lite brus till. Sedan förstärks signalen upp till högtalarstyrka. Då läggs lite ytterligare brus till. Tar man den signalen och matar steget med så kommer steget att lägga på brus en gång till. förvisso är det sällan frågan om några stora mängder brus men i alla fall.
Det är alltid bättre att köra med lågnivå för att minimera antalet gånger man lägger på brus. Två förstärkare är bättre än tre i det avseendet.

Precis min poäng. Man förstärker bruset också, men inte tillnärmelsevis så mycket som signalen. Då måste SNR blir bättre på högnivå. Har jag fel?

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen