Det finns ju så många olika varianter och kvaliten på kedjor idag. Tror kring 2000-talet så slutade dom väl leverera fabrikscyklar av större modell med o-ringskedja. Rena x-rings kedjor är väl gammalt också sen typ 10 år sedan?
Vissa starka kedjor av bättre märke och till större motorcyklar är väl färdisträckta och vissa starka kedjor(billiga och rena x-ringskedjor) verkar inte vara det. Hållbarheten är betydligt kortare på dom också.
Inte ovanligt att det är framdrevet som tar slut först och den förstör sen i sin tur resten, speciellt kedjan.
En del köper ett extra framdrev och byter den vid halvtid, eller tidigare. Annars så är det väl ingen fara om nån skär. bara det at, många gör misstaget att dom börjar sträcka kedjan och tänker inte på att länken är den som är tajt och varje gång den passerar bakdrevet så rycker den till i kedjan.
Jag har själv kört hem från Kroatien till Boden med skurna länkar. Slackade bara kedjan rejält och gav fan i att köra hardcore.
Här är mitt test en gång i tiden. JT drev och RK 525GXW kedja. Antar att, hade jag bytt framdrev vid tex 1600 mil så hade den väl rullat på mycket mer?
Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar
Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok
Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Skick på drev: ok
Körda mil: 2002 mil
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.
Körda mil: 2442 mil
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.
Slackad kedja