Drivpaket, hur många mil?

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Efter att ha kört lite olika hojar med kardan de 10 senaste åren så är jag tillbaka på kedjedrift ( Triumph 800 xrx 2019 ), hojen har passerat 3700 mil i nuläget och har rullat till 95% på asfalt och kedja och drev ser fortfarande riktigt bra ut. Jag har rengjort och smörjt med jämna mellanrum men när slitaget väl börjar visa sig så brukar det gå fort på slutet men som det ser ut nu så är 4000 mil inga som helst problem.
Så frågan är hur många mil brukar ni få ut ??.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Har bara behövt byta kedja en gång på alla de hojar jag haft och det var pga tidigare misskötsel. Fettar man in den reguljärt och rengör en gång per säsong håller den längre än vad man kommer köra med den hojen antagligen.
Nu har jag inte haft någon hoj som passerat 4000mil men jag kan tänka mig att när du behöver byta drev är det lika bra att byta kedja.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Skäms lite för att skriva detta men....
Framdrev + kedja byttes vid 1800 mil - helt slut (brist på underhåll kanske).
Snålade och köpte billigt framdrev och kedja - byte vid 3310 mil - helt slut....

Första gången var nog brist på underhåll + att konstruktionen gjorde att bakhjulet fyllde utrymmet vid framdrevet med lera, grus etc vid varje körning. Andra gången dålig kvalitè, bakdrevet såg ut som nytt fortfarande, jämförde med det helt nya och kunde inte se någon större skillnad.

Nu bytte jag bägge dreven + kedjan, JT och DID, hoppas det håller betydligt längre och ska skärpa mig med underhållet 😖
Har även monterat en "hugger" vid främre delen av svingen som förhindrar att allt skit skjuts in till framdrevet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var beredd på att när kedjan blir dålig då går det fort… vi fick panikbyta i Alperna på kompisens hoj och kedjan såg helt OK ut hundra mil tidigare.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag brukar få ut ca 2000mil, byter när jag får spänna den för andra gången, då vet jag att det är dags.
Smörjer dock aldrig kedjan, så jag lägger ingen tid alls på den.
Bara om jag har spolat av hojen, och den ska stå ett tag, och när jag ställer undan den för vinterförvaring, då lägger jag på lite motorolja för ytrostens skull.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jag brukar få ut ca 2000mil, byter när jag får spänna den för andra gången, då vet jag att det är dags.
Smörjer dock aldrig kedjan, så jag lägger ingen tid alls på den.
Bara om jag har spolat av hojen, och den ska stå ett tag, och när jag ställer undan den för vinterförvaring, då lägger jag på lite motorolja för ytrostens skull.
menar du att du spänner kedjan först efter 1000 mil och sedan byter på 2000`? :3freak
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
menar du att du spänner kedjan först efter 1000 mil och sedan byter på 2000`? :3freak
Nej, brukar aldrig behöva spänna före 1500+ mil, men sedan kommer nr2 oftast efter några hundra mil till, och då är det dags att beställa ett drivpaket.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Storstånka 2000 mil
1000 cc V-Twin 3000 mil
Triple och fyror 8 (vänd telefonen) mil

Angivna avstånd är självfallet exakta och absoluta. Grusbus, regn eller hetta påverkar inte miluttaget ett smack. Inte alls...
Avstånden avser vidare O- eller X-ring av god kvalitet.

Tvättar eller torkar aldrig av kedjan - jag kör gärna när det regnar och motorvägsfart i riktigt regn lämnar inget kvar på kedjan. Inget bra heller.

Smörjer frekvent - vid körning i regn vid varje tankstopp.

Inget obehag av att köra med clipslås.


Nej, brukar aldrig behöva spänna före 1500+ mil, men sedan kommer nr2 oftast efter några hundra mil till, och då är det dags att beställa ett drivpaket.

Ha! Som 16-åring så spände man och spände man den stackars 428-kedjan tills det såg ut som man hade gängad stång bakom hojen och behövde varningsflagga för utskjutande last. Av med skiten, kapa en länk och börja om från start. Och igen, i vissa fall.

125an slet liksom inga drev. Det var bara kedjorna som funkade som envägs resårband.

Eller, "slet inga drev" är inte riktigt sant.
Man hade att välja på. Tre framdrev låg i fickan, ett satt på och jobbade.15-kugg var original och jag drevade om efter körning och vindförhållande. 15 eller 16 kugg ut från Göteborg, 14 kugg på väg hem i motvinden. Hatade när XLen inte orkade på 5:an!

När man växlade upp till stor hoj fattade man mer av samspelet kedja >-< drev och bytte oftare. Koka kedjan i fett var för övrigt ett quantum leap i hållbarhet.

...och, när o-ringskedjorna kom så fattade man bättre vad begreppet "quantum leap" egentligen kunde innebära.

Det är en sagolik skillnad att köra med en bra och modern kedja, jämfört med det som fanns när jag började köra.


Jag började denna posten med intentionen att gnälla på den bortskämde Norrbottningen att han gled på en siklöjemacka och bytte drivpaket alldeles för tidigt och i onödan.

Men, sedan läste jag "...dags att beställa ett drivpaket" och där är jag med till 100% ! Det går an att fjanta runt hemmavid med lite halvslitna grejer, dagsturer och så - men skall man bort på allvar så är det nytt som gäller.

Jag har fått fler än en långresa störd när man gett sig iväg med "grejer som ser bra ut" - ofta på nyköpt begagnad hoj och sedan har man tvingats bekymra sig mer om att konservera kedjan än att köra som man vill och känner.

Vi är i vart fall överens om en sak: det går fort mot slutet. Ruskigt fort!
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tydligen har det kommit en ny variant av kedja/drivpaket som skall hålla lika länge som en drivrem (och vara lika underhållsfri). Vet inget om den, lär säkert vara dyr.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När du måste spänna kedjan ofta så är slutet nära ….
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tydligen har det kommit en ny variant av kedja/drivpaket som skall hålla lika länge som en drivrem (och vara lika underhållsfri). Vet inget om den, lär säkert vara dyr.


Debunked!

If you thought the M Endurance chain was the answer to your chain-maintenance prayers, sorry kids. We’re not there yet.

...

A far cry from the set-it-and-forget it promise that BMW originally made!

 
  • Gilla
Reaktioner: VS

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ca 3000 mil. Kör med största slacket på kedjan för jag är så stark i fingrarna när jag mäter slacket och när slacket ökat till största + 5 mm då tajtar jag till största.
Rengör + Smörjer efter varje tur med "motorolja". Motorolja har den fina egnskapen att både kunna rengöra och smörja. Överflödet och smuts samlas på hushållspapper under kedjan.
Under hushållspapper Wellpapp.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det finns ju så många olika varianter och kvaliten på kedjor idag. Tror kring 2000-talet så slutade dom väl leverera fabrikscyklar av större modell med o-ringskedja. Rena x-rings kedjor är väl gammalt också sen typ 10 år sedan?
Vissa starka kedjor av bättre märke och till större motorcyklar är väl färdisträckta och vissa starka kedjor(billiga och rena x-ringskedjor) verkar inte vara det. Hållbarheten är betydligt kortare på dom också.

Inte ovanligt att det är framdrevet som tar slut först och den förstör sen i sin tur resten, speciellt kedjan.
En del köper ett extra framdrev och byter den vid halvtid, eller tidigare. Annars så är det väl ingen fara om nån skär. bara det at, många gör misstaget att dom börjar sträcka kedjan och tänker inte på att länken är den som är tajt och varje gång den passerar bakdrevet så rycker den till i kedjan.

Jag har själv kört hem från Kroatien till Boden med skurna länkar. Slackade bara kedjan rejält och gav fan i att köra hardcore.

Här är mitt test en gång i tiden. JT drev och RK 525GXW kedja. Antar att, hade jag bytt framdrev vid tex 1600 mil så hade den väl rullat på mycket mer?

Hoj: Honda XL 1000 Varadero årsmodell 2009
Användningssätt: 98% på långtouring med massor av packning på
Körsätt: touring
Kedja: 525 med 112 rullar

Körda mil: 990 mil
Antal smörjningar av kedja:0
Antal gånger spännt kedjan:0
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på bakdrev: ok

Körda mil: 1600 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok

Körda mil: 2002 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:1(vid 1600 mil)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev: ok
Noterat: kedjan rasslar lite, men fortfarande ok. känns inte som några länkar är på väg att skära.

Körda mil: 2442 mil
Antal smörjningar av kedja:2(1060 samt 1600)
Antal gånger spännt kedjan:2(1600 samt 2300)
Antal gånger tvättat kedjan:0
Skick på drev bak: ser ok ut
Skick på drev fram: kronslut
Sista 100 milen så gick det fort. Kedjan flapprar, speciellt när motorn har dragkraft. Kedjan har skurit lite på ett ställe.


Slackad kedja
1722605267260.jpeg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz

Ja, tycker väl inte att den är mainenancefree mer än hur jag själv servar mina kedjor :)
Underhållsfria kedjan är Reginas, finns bara som 525 och heter HPE.

Till tex CBR 1000RR med JT drev och tex RK 525ZXW kedja går ett kit på ca 1800kr

Ett drivpaket med JT drev och HPE kedja går på 3300kr

Regina maintenance free High Performance Endurance (HPE) chain
  • No cleaning or lubrication
  • Rollers and bushes coated with ta-C
  • Less power loss
  • Environmentally sustainable
  • No specially coated sprockets required

Care instructions:
To guarantee the function and aesthetics, please follow 3 simple rules:
Clean and relubricate the chain:
  • after washing the motorbike
  • after a ride in wet and/or salty or dusty conditions
  • Before storing the motorbike at the end of the season (winter).
Regrease the chain once a year
Check the chain tension every 3,000 km.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Ja, tycker väl inte att den är mainenancefree mer än hur jag själv servar mina kedjor :)
Underhållsfria kedjan är Reginas, finns bara som 525 och heter HPE.

Till tex CBR 1000RR med JT drev och tex RK 525ZXW kedja går ett kit på ca 1800kr

Ett drivpaket med JT drev och HPE kedja går på 3300kr

Regina maintenance free High Performance Endurance (HPE) chain
  • No cleaning or lubrication
  • Rollers and bushes coated with ta-C
  • Less power loss
  • Environmentally sustainable
  • No specially coated sprockets required

Care instructions:
To guarantee the function and aesthetics, please follow 3 simple rules:
Clean and relubricate the chain:
  • after washing the motorbike
  • after a ride in wet and/or salty or dusty conditions
  • Before storing the motorbike at the end of the season (winter).
Regrease the chain once a year
Check the chain tension every 3,000 km.
Men underhållet är ju som på vilken kedja som helst 🤔
 

Haavee

Ny medlem
Gick med
4 May 2024
Hoj
Triumph
Lite uppdatering.
Rengjorde kedjan idag och tittade lite noggrannare och den här kedjan har gjort sitt så det blir inga 4000 mil utan det stannar på 3700 mil vilket är otroligt bra ändå ( Triumph Tiger 800 orginal drev och kedja ). Nytt drivpaket är beställt.

Jag har inte kört MC med kedja på många år så jag behöver även beställa ett nitverktyg, någon som har tips på ett bra verktyg ??.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lite uppdatering.
Rengjorde kedjan idag och tittade lite noggrannare och den här kedjan har gjort sitt så det blir inga 4000 mil utan det stannar på 3700 mil vilket är otroligt bra ändå ( Triumph Tiger 800 orginal drev och kedja ). Nytt drivpaket är beställt.

Jag har inte kört MC med kedja på många år så jag behöver även beställa ett nitverktyg, någon som har tips på ett bra verktyg ??.
Har bytt ganska många drivpaket, men bara nitat en enda gång, i övrigt kört med clips.
Med det så säger jag inte att clips är den bästa lösningen, men bara det att jag har aldrig haft problem med det.
Den gången jag nitade, då lånade jag ett verktyg som heter Kellermann av en bekant.
Det fungerade oerhört smidigt, så jag vet faktiskt inte varför jag inte har ett sådant?
Troligvis ren snålhet, och att clipslås fungerar lika bra?
Så här såg det ut.

@VS har nog relevantare tips :)

Kellermann.png
 
  • Gilla
Reaktioner: VS

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kedjan på min 55-hästars z750 LTD Twin med aluminiumbakdrev har gått 4000 mil vilket är personligt rekord för mig. Ja det går fort när slutet närmar sig. Har inte märkt något än.

Kedjan på min 86-hästars TDM900 Twin har gått lite över 3700 mil. 500 mil sedan jag böt bakdäck och då justerade kedjan. Kollade kedjan igår och den är lagom spänd fortfarande. Personbästa om det inte hade varit för Kawan som är uppe i 4000 mil. Jo jag vet att det går fort på slutet.
Åkte på en touringsväng och trodde att jag bytte drivpaket året innan. Det var fel. Det var två år innan. Redan i Dunkerque spände jag kedjan. Ojämnt sliten. I Dieppe spände jag och i Normandie spände jag den igen. Letade verkstad och firma med drivpaket hemma. Fanns i Bordeaux. Lagom spännande på motorvägen med dålig kedja. Stannade i regnet och drog på regnkläder och regnskydden på mina snikpackväskor. Tuffade på tills hojen började hoppa och rassla runt bakhjulet. Kedjan naturligtvis. Och döden förmodligen. 20 mil att gå till Bordeaux. Det var ”bara” packväskans regnskydd som blåst loss och fastnat i kedjan och åkt runt några varv. Svängde av nästa avfart. Då funkade inte bakbromsen alls. Regnskyddet på den sidan hade pressat ut belägg och kolvar. Plockade rent och pumpade ett par gånger så funkade det igen.
Smoth sailing till verkstan som bytte drivpaket.

Världens bästa råd kommer här (igen):

Spruta inte avfettning på sving och bakfälg. Spruta på en diskborste. Avfettning tränger in under rullarna på kedjan. O-ringarna sitter inte där som bekant. Tränger avfettningen in innanför o-ringar kan länkar skära. Ryckig gång är oskönt. Jämför med ny kedja. Ahhh.

Jag varierar mellan motorolja + tandborste och kedjespray. Torkar av länkarna med trasa. Snyggt. Smörjer när rullarna är blanka eller i regn eller efter regn. Låter som att jag smörjer ofta som fan men det gör jag inte.

Spänn kedjan enligt bok. Åk. Spänn inte i tid och otid. Spänner du för hårt sliter det på kedjan och lagret på utgående axel. Tycker du att det är trist att byta drivpaket, prova att byta lagret innanför framdrevet. Klyva motorn är ett måste.

Vill du slanga så gör det. Men det sliter på kedjan. Å du får aldrig vara med i 4000-milaklubben. 😄

PS. Jag gillar också clipslås. Då är vi tre denna vecka. 🙂

IMG_2098.jpeg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top