Har samanställt information här på sporthoj om drivpaketsbyte och snott lite text direkt ifrån min handbok. Någon referens till vem som skrivit vad har jag inte angivit, då texten skulle bli aningen klottrig.
Har själv aldrig bytt, om man inte räknar med när jag stod bredvid farsan som gjorde det på Aprilia 125:an för 15 år sedan. Men nu tänkte jag försöka mig på att göra det på CBR:en.
Ge mig tips över saker jag glömt, eller om jag uppger någon dumdristig information. Så ändrar jag detta inlägg, och sammanställer.
Kontroll, behövs drivpaketet bytas?
Byta drivpaketet.
Verktyg:
Delar:
Handla drivpaket
Att göra:
Justera slacket på kedjan.
Hittade en film på någon suspekt sida, tyvärr verkar inte orginal platsen för filmen finnas kvar, så jag stoppade in den på youtube och hoppas att skaparen inte har något emot det.
http://www.youtube.com/watch?v=u9KNDn2cYo8
Har själv aldrig bytt, om man inte räknar med när jag stod bredvid farsan som gjorde det på Aprilia 125:an för 15 år sedan. Men nu tänkte jag försöka mig på att göra det på CBR:en.
Ge mig tips över saker jag glömt, eller om jag uppger någon dumdristig information. Så ändrar jag detta inlägg, och sammanställer.
Kontroll, behövs drivpaketet bytas?
- Ställ motorcykeln på sidostödet.
- Ta fram en linjal och håll vertikalt mot svingen, mitt emellan fram och bakdrev. Kedjan skall kunna föras 30-40mm (Kontrollera i er handbok) ifrån lägsta läget till högsta läget.
- Leta reda på kedjelåset genom att köra motorcykeln bakåt (minskar risken att sidostödet fälls ihop). Kontrollera slacket igen, för motorcykeln bakåt en halv meter, kontrollera slacket igen. Upprepa tills du gått ett varv, genom att se när kedjelåset dyker upp igen.
- Slacket ska vara lika stort hela tiden, om det inte är så kan det bero på att vissa länkar kärvar. Detta kan avhjälpas med rengöring och smörjning. Kan även bero på att vissa länkar har blivit streckta mer än andra, pga för mycket gasande och/eller Wheelie försök.
- Samtidigt som slacket kontrolleras, kan följande kontrolleras
KEDJAN- Skadade rullar
- Lösa nitar
- Torra eller rostiga länkar
- Länkar som kärvar
- För stort slitage
- O-ringar som fattas (om man har det på sin kedja)
En kedja med skadade rullar, lösa nitar eller med O-ringar som fattas måste bytas. En torr eller rostig kedja rengörs och smörjes i första hand, liksom om vissa länkar kärvar. Om smörjning ej hjälper måste kedja bytas.
På svingen vid kedjespännaren finns även en markering som talar om ifall man ska byta kedja eller inte.
DREVEN- Slitna kuggar
- Skadade eller brustna kuggar
Bild på drev som gått 100 mil, för att jämföra lite med.
Byta drivpaketet.
Verktyg:
- Depåstöd/domkraft.
- Blandade hylsnycklar.
- Kedjebrytare.
- Momentnyckel.
- Nitverktyg.
Delar:
- Fram och bakdrev.
- Kedja, kolla så att det är rätt typ och att den har rätt längd, alltså antalet länkar, (Kanske står i mc-handboken), stressiga firmor kan ibland ge fel kedja.
- Rengöringsmedel, exempel Aceton, universal spray typ 5-56 kopia och trasa. Om det är nåt som varit infettat eller inoljat, och du tvättar det med aceton, lämna det inte torrt, för då kan det börja oxidera.
- Låsbricka till framdrevs bulten.
- BLÅ Locktite
- Fett till hjul axeln. T.ex. Lithiumfett som finns på biltema. Funkar bra på alla alu-detaljer, axlar o dyl som finns på hojar. Kan även funka med hjullagerfett för bil.
Handla drivpaket
Att göra:
- Lossa kåpan vid framdrevet.
- Skaffa rätt storlek hylsa för framdrevets mutter som har en låsbricka du lätt bänder bort.
- Lossa muttern till framdrevet. Lägg i en hög växel och be en kompis hålla inne bakbromsen, för att ge mothåll. Om inte detta räcker
- Värm på muttern först med varmluftpistol.
- Förläng spärrskaftet för att ge mer kraft.
- Lägg en bräda genom bakhjulet och mot svingen för att få stopp på snurrandet.
- Om man nu måste lossa ett drev där kedjan redan är borta kan man göra ett mothållsverktyg genom att lägga en kedja runt drevet och dra den genom ett grovt rör (ju längre dess bättre) och låsa den i andra änden med en skruvmejsel genom länkarna. Sen är det bara att ta i så mycket som man orkar.
- Går även att använda en mutterdragare när muttern ska lossas, så behöver man inte ta i lika mycket. Det finns elektriska sådana. Går kanske att låna på stället där man köpt drivpaketet, eller någon annan verkstad.
- Dela kedjan, detta kan göras genom att
- den kapas med en kap/bågfil.
- en kedjespräckare/kedjebrytare för nitade kedjor används.
- kedjelås tas bort, om man har ett sådant.
- Sätt fast nya framdrevet, och bulten, den ska sitta hårt, men inte tokhårt! (7kg? Kolla handboken). Glöm inte att skaffa ev. låsbricka om den gamla e sunkig.
- Lossa bultarna till bakhjulet.
- Ställ cykeln på depåstöd, domkraft eller annat stadigt stöd.
Tips på andra sätt.- Fäst 2 spännband i takstolarna / bjälklaget och kroka i svingen eller passagerar fotpinnarna och höj försiktigt.
- Palla upp svingen på båda sidorna med tex 2tum4 regelstumpar, be någon om hjälp så den inte välter när du drar i hojen, kan vara lite ostabilt.
- Låt hojen stå på sidostödet, lyft den i sidled så den står på stödet samt framhjulet, sedan sätter du en pallbock eller liknande under svingen på motsatt sida till stödet. Hojen står visserligen lutad men det brukar aldrig vara något problem att sätta hjulet rakt.
- Finns det bulthål för bobbiner på svingen? Isf, skruva i skruvar i dom och sen kan du använda vanliga pallbockar (en på varje sida). Det blir stadigt och bra
- Flytta in justerskruvarna, så att kedjan blir så slak som möjligt.
- Ta loss bakhulet helt.
- Ta loss drevet genom att skruva bort troligen 6st muttrar.
- Sätt fast bakdrevet, muttrar/bultar ska dras korsvis för att undvika gängpaj. Trots detta kan någon mutter skära. Då blir det till att åka till handlaren o beställa nya. Det är viktigt att muttern har inbyggd låsning. När du senare monterar det nya drevet, tänk på att rengöra allt för bästa passform, samt använd BLÅ Locktite på gängorna för extra säkerhet. Hur hårt de ska dras står i servicemanual/gds-bok, men en riktlinje kan vara 48-70Nm.
- Om man inte har momentnyckel, som är att föredra. Tänk på att inte dra tokhårt. Använd en ringnyckel o dra försiktigt till stopp. Sedan en liten knyck med handleden o sakerna sitter! EN MOMENTNYCKEL ÄR ATT FÖREDRA!
- Rengör och fetta in distanser och axel innan du sätter tillbaka hjulet. Sätt på bakhjulet och dra bultarna lite, men inte helt.
- Sätta ihop kedjan.
- Om du sätter tillbaka en använd kedja, ta riktig kedjerengöring eller fotogen och låt kedjan götta sig i detta max 5 min (o-ring), torka rent, smörj in.
- Om du har kedjelås, stoppa dit alla saker som ska vara där, kämma fast är det stora problemet. Men om du stoppar en mutter på vardera pigg, inte för stora. Ta en rörtång och pressa dit den, kolla sedan så att du stoppar låsningen åt rätt håll.
- Om du har nitlås, men ej har tillgång till nitverktyg, så kan du fixa detta med hjälp av en kompis. Då behöver du hammare, körnare/spetsigt dorn och ett långt mothåll. Montera låslänken med en tång eller polygrip så att det är samma distans mellan länkarna som på de övriga i kedjan. Håll till med kedjan upp på bakdrevet så går det lätt. Sedan så körnar du i mitten på "pinnarna". Där finns oftast färdiga hål/gropar för detta. Nu behöver du kompisen med mothållet! Han håller på andra sidan genom fälgen. Kolla sedan att låslänken har samma avstånd i sidled(för att inte klämma ur o-ringarna) och rör sig lika lätt som de övriga.
- Annan variant för nitlås. Sätt ihop allt som de ska vara, håll lill-släggan på "baksidan" av niten som mothåll och slå försiktigt med en kulhammare på andra sidan så att den blir platt. Den stängda sidan på låsningen ska följa kedjans gång. Stoppa lite 5-56 på ryck utjämnarna..
- Justera kedjespännarna, och slacket på kedjan. Detta ska vara 30-40 mm (kontrollera handbok, om du ska ha annat slack).
- Momentdra bakhjulsaxeln.
- Varför momentdra bakhjulet?
Det beror på vad det är för lagerkonfiguration också. En del hojar, tex har alla HD upptill -97, har tex koniska hjullager. Som på bilar. Dessa är det mycket viktigt att dra med rätt moment. Annars hamnar shimsningen helt "out of space" och lagret kan skära. Drar man med korrekt moment och det finns fett så håller å andra sidan koniska hjullager i evighter.
En del japanska sporthojar med mer förlåtande spårkullager har å andra sidan ofta en konstruktion på ryckutjämnaren/cushion driven som gör att man förstör hela enheten om man dra för hårt. Man kan se en det sporthojar som åker runt med wobblande bakdrev ibland.
Som tumregel så ska alla bultar, muttrar, insex och torx momentdras om de ingår i ram, motor eller drivlina.
- Varför momentdra bakhjulet?
- Skruva dit kåpan över framdrevet.
Justera slacket på kedjan.
Hittade en film på någon suspekt sida, tyvärr verkar inte orginal platsen för filmen finnas kvar, så jag stoppade in den på youtube och hoppas att skaparen inte har något emot det.
http://www.youtube.com/watch?v=u9KNDn2cYo8
Last edited: