Drivpaket

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Har samanställt information här på sporthoj om drivpaketsbyte och snott lite text direkt ifrån min handbok. Någon referens till vem som skrivit vad har jag inte angivit, då texten skulle bli aningen klottrig.

Har själv aldrig bytt, om man inte räknar med när jag stod bredvid farsan som gjorde det på Aprilia 125:an för 15 år sedan. Men nu tänkte jag försöka mig på att göra det på CBR:en.

Ge mig tips över saker jag glömt, eller om jag uppger någon dumdristig information. Så ändrar jag detta inlägg, och sammanställer.

Kontroll, behövs drivpaketet bytas?
  1. Ställ motorcykeln på sidostödet.
  2. Ta fram en linjal och håll vertikalt mot svingen, mitt emellan fram och bakdrev. Kedjan skall kunna föras 30-40mm (Kontrollera i er handbok) ifrån lägsta läget till högsta läget.
  3. Leta reda på kedjelåset genom att köra motorcykeln bakåt (minskar risken att sidostödet fälls ihop). Kontrollera slacket igen, för motorcykeln bakåt en halv meter, kontrollera slacket igen. Upprepa tills du gått ett varv, genom att se när kedjelåset dyker upp igen.
  4. Slacket ska vara lika stort hela tiden, om det inte är så kan det bero på att vissa länkar kärvar. Detta kan avhjälpas med rengöring och smörjning. Kan även bero på att vissa länkar har blivit streckta mer än andra, pga för mycket gasande och/eller Wheelie försök.
  5. Samtidigt som slacket kontrolleras, kan följande kontrolleras

    KEDJAN
    • Skadade rullar
    • Lösa nitar
    • Torra eller rostiga länkar
    • Länkar som kärvar
    • För stort slitage
    • O-ringar som fattas (om man har det på sin kedja)
      En kedja med skadade rullar, lösa nitar eller med O-ringar som fattas måste bytas. En torr eller rostig kedja rengörs och smörjes i första hand, liksom om vissa länkar kärvar. Om smörjning ej hjälper måste kedja bytas.
      På svingen vid kedjespännaren finns även en markering som talar om ifall man ska byta kedja eller inte.

    DREVEN
    • Slitna kuggar
    • Skadade eller brustna kuggar
      Drev3.jpg


      Bild på drev som gått 100 mil, för att jämföra lite med.
      Drev1.jpg

      Drev2.jpg

Byta drivpaketet.
Verktyg:
  • Depåstöd/domkraft.
  • Blandade hylsnycklar.
  • Kedjebrytare.
  • Momentnyckel.
  • Nitverktyg.

Delar:
  • Fram och bakdrev.
  • Kedja, kolla så att det är rätt typ och att den har rätt längd, alltså antalet länkar, (Kanske står i mc-handboken), stressiga firmor kan ibland ge fel kedja.
  • Rengöringsmedel, exempel Aceton, universal spray typ 5-56 kopia och trasa. Om det är nåt som varit infettat eller inoljat, och du tvättar det med aceton, lämna det inte torrt, för då kan det börja oxidera.
  • Låsbricka till framdrevs bulten.
  • BLÅ Locktite
  • Fett till hjul axeln. T.ex. Lithiumfett som finns på biltema. Funkar bra på alla alu-detaljer, axlar o dyl som finns på hojar. Kan även funka med hjullagerfett för bil.

Handla drivpaket

Att göra:
  1. Lossa kåpan vid framdrevet.
  2. Skaffa rätt storlek hylsa för framdrevets mutter som har en låsbricka du lätt bänder bort.
  3. Lossa muttern till framdrevet. Lägg i en hög växel och be en kompis hålla inne bakbromsen, för att ge mothåll. Om inte detta räcker
    1. Värm på muttern först med varmluftpistol.
    2. Förläng spärrskaftet för att ge mer kraft.
    3. Lägg en bräda genom bakhjulet och mot svingen för att få stopp på snurrandet.
    4. Om man nu måste lossa ett drev där kedjan redan är borta kan man göra ett mothållsverktyg genom att lägga en kedja runt drevet och dra den genom ett grovt rör (ju längre dess bättre) och låsa den i andra änden med en skruvmejsel genom länkarna. Sen är det bara att ta i så mycket som man orkar.
    5. Går även att använda en mutterdragare när muttern ska lossas, så behöver man inte ta i lika mycket. Det finns elektriska sådana. Går kanske att låna på stället där man köpt drivpaketet, eller någon annan verkstad.
  4. Dela kedjan, detta kan göras genom att
    1. den kapas med en kap/bågfil.
    2. en kedjespräckare/kedjebrytare för nitade kedjor används.
    3. kedjelås tas bort, om man har ett sådant.
  5. Sätt fast nya framdrevet, och bulten, den ska sitta hårt, men inte tokhårt! (7kg? Kolla handboken). Glöm inte att skaffa ev. låsbricka om den gamla e sunkig.
  6. Lossa bultarna till bakhjulet.
  7. Ställ cykeln på depåstöd, domkraft eller annat stadigt stöd.
    Tips på andra sätt.
    1. Fäst 2 spännband i takstolarna / bjälklaget och kroka i svingen eller passagerar fotpinnarna och höj försiktigt.
    2. Palla upp svingen på båda sidorna med tex 2tum4 regelstumpar, be någon om hjälp så den inte välter när du drar i hojen, kan vara lite ostabilt.
    3. Låt hojen stå på sidostödet, lyft den i sidled så den står på stödet samt framhjulet, sedan sätter du en pallbock eller liknande under svingen på motsatt sida till stödet. Hojen står visserligen lutad men det brukar aldrig vara något problem att sätta hjulet rakt.
    4. Finns det bulthål för bobbiner på svingen? Isf, skruva i skruvar i dom och sen kan du använda vanliga pallbockar (en på varje sida). Det blir stadigt och bra
      Sving.jpg

  8. Flytta in justerskruvarna, så att kedjan blir så slak som möjligt.
  9. Ta loss bakhulet helt.
  10. Ta loss drevet genom att skruva bort troligen 6st muttrar.
  11. Sätt fast bakdrevet, muttrar/bultar ska dras korsvis för att undvika gängpaj. Trots detta kan någon mutter skära. Då blir det till att åka till handlaren o beställa nya. Det är viktigt att muttern har inbyggd låsning. När du senare monterar det nya drevet, tänk på att rengöra allt för bästa passform, samt använd BLÅ Locktite på gängorna för extra säkerhet. Hur hårt de ska dras står i servicemanual/gds-bok, men en riktlinje kan vara 48-70Nm.
    1. Om man inte har momentnyckel, som är att föredra. Tänk på att inte dra tokhårt. Använd en ringnyckel o dra försiktigt till stopp. Sedan en liten knyck med handleden o sakerna sitter! EN MOMENTNYCKEL ÄR ATT FÖREDRA!
  12. Rengör och fetta in distanser och axel innan du sätter tillbaka hjulet. Sätt på bakhjulet och dra bultarna lite, men inte helt.
  13. Sätta ihop kedjan.
    1. Om du sätter tillbaka en använd kedja, ta riktig kedjerengöring eller fotogen och låt kedjan götta sig i detta max 5 min (o-ring), torka rent, smörj in.
    2. Om du har kedjelås, stoppa dit alla saker som ska vara där, kämma fast är det stora problemet. Men om du stoppar en mutter på vardera pigg, inte för stora. Ta en rörtång och pressa dit den, kolla sedan så att du stoppar låsningen åt rätt håll.
    3. Om du har nitlås, men ej har tillgång till nitverktyg, så kan du fixa detta med hjälp av en kompis. Då behöver du hammare, körnare/spetsigt dorn och ett långt mothåll. Montera låslänken med en tång eller polygrip så att det är samma distans mellan länkarna som på de övriga i kedjan. Håll till med kedjan upp på bakdrevet så går det lätt. Sedan så körnar du i mitten på "pinnarna". Där finns oftast färdiga hål/gropar för detta. Nu behöver du kompisen med mothållet! Han håller på andra sidan genom fälgen. Kolla sedan att låslänken har samma avstånd i sidled(för att inte klämma ur o-ringarna) och rör sig lika lätt som de övriga.
    4. Annan variant för nitlås. Sätt ihop allt som de ska vara, håll lill-släggan på "baksidan" av niten som mothåll och slå försiktigt med en kulhammare på andra sidan så att den blir platt. Den stängda sidan på låsningen ska följa kedjans gång. Stoppa lite 5-56 på ryck utjämnarna..
  14. Justera kedjespännarna, och slacket på kedjan. Detta ska vara 30-40 mm (kontrollera handbok, om du ska ha annat slack).
  15. Momentdra bakhjulsaxeln.
    1. Varför momentdra bakhjulet?
      Det beror på vad det är för lagerkonfiguration också. En del hojar, tex har alla HD upptill -97, har tex koniska hjullager. Som på bilar. Dessa är det mycket viktigt att dra med rätt moment. Annars hamnar shimsningen helt "out of space" och lagret kan skära. Drar man med korrekt moment och det finns fett så håller å andra sidan koniska hjullager i evighter.

      En del japanska sporthojar med mer förlåtande spårkullager har å andra sidan ofta en konstruktion på ryckutjämnaren/cushion driven som gör att man förstör hela enheten om man dra för hårt. Man kan se en det sporthojar som åker runt med wobblande bakdrev ibland.

      Som tumregel så ska alla bultar, muttrar, insex och torx momentdras om de ingår i ram, motor eller drivlina.
  16. Skruva dit kåpan över framdrevet.

Justera slacket på kedjan.
Hittade en film på någon suspekt sida, tyvärr verkar inte orginal platsen för filmen finnas kvar, så jag stoppade in den på youtube och hoppas att skaparen inte har något emot det.
http://www.youtube.com/watch?v=u9KNDn2cYo8
 
Last edited:

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Är ingen expert men frågorna kan jag nog svara på, (bytte för övrigt mitt drivpaket på parkeringen utanför lelles idag :yoparty )

Hyffsade svar:
Hur hårt bakdrevsbultarna skall dras finner du i servicemanual/gds-bok, mina bultar (5st) skulle dras 48-70Nm så jag tyckte 60 lät lagom. Har man inte momentnyckel så ska man nog vara försiktig, bättre dra för löst än för hårt, avdragna bultar e jobbiga att få loss dessutom e ju bultarna trots allt lock-tite:ade.

Jag använder universalsprej typ 5-56-kopia till rengöring av axlar, lager, muttrar o dyl. Bara att överdosera, torka rent och fetta in sen. Kedjan däremot brukar jag va lite försiktigare med, ta riktig kedjerengöring(om de e en gammal kedja såklart) eller fotogen och låt kedjan götta sig i detta max 5 min (o-ring), torka rent, smörj in.

Fettyperna har jag inge vidare koll på ärligt, jag använde vanligt hjullagerfett för bil, e säkert idiotiskt tycker nog någon men jag e lycklig.
 
Last edited:

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Är ingen expert men frågorna kan jag nog svara på, (bytte för övrigt mitt drivpaket på parkeringen utanför lelles idag :yoparty )
Varför där? Du lånade kedjenitar/kedjespräckar prylar? Hur gjorde du för att palla upp cykeln där? Lånade grejer av dom?


Hur hårt bakdrevsbultarna skall dras finner du i servicemanual/gds-bok, mina bultar (5st) skulle dras 48-70Nm så jag tyckte 60 lät lagom. Har man inte momentnyckel så ska man nog vara försiktig, bättre dra för löst än för hårt, avdragna bultar e jobbiga att få loss dessutom e ju bultarna trots allt lock-tite:ade.
Servicemanualen, då menar du den man kan köpa till va? Inte vanliga instruktionsboken, för där står det inget om det, bara hjulbultarna. Locktitar du bultarna efteråt också, eller räcker det med vad som finns på ifrån början.


Jag använder universalsprej typ 5-56-kopia till rengöring av axlar, lager, muttrar o dyl. Bara att överdosera, torka rent och fetta in sen. Kedjan däremot brukar jag va lite försiktigare med, ta riktig kedjerengöring(om de e en gammal kedja såklart) eller fotogen och låt kedjan götta sig i detta max 5 min (o-ring), torka rent, smörj in..
Då får jag inskaffa lite 5-56, kanske till och med står här i något skåp. Med ny kedja, är det bra att förpreppa/smörja den på något sätt innan man sätter på den? Stoppa den i något form av oljebad, några veckor gammal överbliven motorolja? Eller räcker med lite klisterolja när man väl satt på den?


Fettyperna har jag inge vidare koll på ärligt, jag använde vanligt hjullagerfett för bil, e säkert idiotiskt tycker nog någon men jag e lycklig.
Låter ju vettigt, är väl snarlika grejer. Handlar man på biltema eller?


Och nu mullrade fetåskan arne (8 sekunder muller typ), så jag skippar nog att åka båge bort till jobbet idag.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Kanonguide, gör till sticky direkt så slipper folk lämna in till verkstäder hela tiden o vänta veckor på att få ihop prylarna...

mvh en som ska skämma bort sin hoj med nya Iridiumstift strax:yoparty
 

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
"På punkt 11, Hur hårt ska bultarna dras? Vad ska man rengöra med?
På punkt 12, Vad ska man rengöra med, och vad för typ av fett ska man använda?"

Som sagt, det finns nåt bra moment-tal i v-manualen, själv brukar jag dra dom på känsla.

Rengöra brukar jag göra antingen med trasa, torka igenom gängorna, eller om det är mer noga, köra med aceton/bromsrengöring. Torka bort allt smuts och aceton. Sen smörjer jag in med en klick lithiumfett, man får det billigt på biltema. Funkar bra på alla alu-detaljer, axlar o dyl som finns på hojar. Om det är nåt som varit infettat eller inoljat, och du tvättar det med aceton, lämna det inte torrt, för då kan det börja oxidera.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99

Som sagt, det finns nåt bra moment-tal i v-manualen, själv brukar jag dra dom på känsla.
Har ju inte någon sån manual (än iallafall) så det blir nog att köra 60nm som brunn gjorde på sin.


Rengöra brukar jag göra antingen med trasa, torka igenom gängorna, eller om det är mer noga, köra med aceton/bromsrengöring. Torka bort allt smuts och aceton. Sen smörjer jag in med en klick lithiumfett, man får det billigt på biltema. Funkar bra på alla alu-detaljer, axlar o dyl som finns på hojar. Om det är nåt som varit infettat eller inoljat, och du tvättar det med aceton, lämna det inte torrt, för då kan det börja oxidera.
Aceton och lithiumfett, bra tips.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Ja då har jag ju egentligen all info för att kunna byta mitt drivpaket.

Saker som nu ska handlas för min del.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Biltema i botkyrka Skruvlåsning artnr 36-2774 för 29,90 kr. Clasan har inte skruv/mutterlåsning vad jag kan se.

Har du tillgång till garage med el i Hägersten(ca 3 km från mig) och två lika pallbockar (en under varje svingarmsida, två man klarar att lyfta upp baken på hojen) kan jag bistå med vinkelslip + drivdorn för att knäcka kedjan. Mutterpicka för att lossa framdrevet. Momentnyckel finns också. Loctite enligt ovan har jag också förutom litiumfett. Låsbrickan till framdrevet brukar gå att återanvända ca tre gånger. Köper du drivpaket (leta efter din modell) enligt http://www.allright.eu/SE/documents/Street07SWE_258-266_Drivpaket.pdf (läs DID-kedja) går att beställa hos tex Mc-varuhuset eller AVA, har jag nitverktyg till det. Jag kan stå bredvid och komma med glada tillrop eller dumma kommentarer vilket du vill. Pm'a om du vill ha hjälp ngn helg, det är gjort på ca 2 timmar.
 

PTURE

Med lem
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Liatorp
Hoj
CBR900RR TURBO -92
Innan jag gjorde ett depåställ så använde jag 2 pallbockar. Satte en under svingen på höger sida när hojen stod på sidostödet sen är det bara att resa upp hojen och putta in den andra pallbocken under svingen. Hur lätt som helst.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Biltema i botkyrka Skruvlåsning artnr 36-2774 för 29,90 kr. Clasan har inte skruv/mutterlåsning vad jag kan se.
Är det den där som är blå locktite/locktite 587? Eller bara en variant som funkar likabra? Är det där blå locktite så har jag blivit förvirrad genom att det finns ett lim märke som heter Loctite, utan ck.. Medans den där ifrån biltema är ett locktite lim med ck.. Förvillande.. Iallafall så känns det som att biltemas skruvlåsnings shit funkar pefa =)

Har du tillgång till garage med el i Hägersten(ca 3 km från mig) och två lika pallbockar (en under varje svingarmsida, två man klarar att lyfta upp baken på hojen) kan jag bistå med vinkelslip + drivdorn för att knäcka kedjan. Mutterpicka för att lossa framdrevet. Momentnyckel finns också. Loctite enligt ovan har jag också förutom litiumfett. Låsbrickan till framdrevet brukar gå att återanvända ca tre gånger. Köper du drivpaket (leta efter din modell) enligt http://www.allright.eu/SE/documents/Street07SWE_258-266_Drivpaket.pdf (läs DID-kedja) går att beställa hos tex Mc-varuhuset eller AVA, har jag nitverktyg till det. Jag kan stå bredvid och komma med glada tillrop eller dumma kommentarer vilket du vill. Pm'a om du vill ha hjälp ngn helg, det är gjort på ca 2 timmar.

Vi bytte drivpaket på Mekahno:s hoj igår. Hissade den med hjälp av spännband och en mattpiskarställning, funkade bra. Vi återanvända hans låsbricka och han tyckte det funka med clipslås. Men jag är lite nojjigare av mig så jag vill köra nitlås, och skulle gärna ta hjälp av ditt nitverktyg. Hade tänkt köra med ett cliplås först, och sen dra till någon verkstad för att få nitlåset fixat ordentligt. Men var lite klantig och sade inte till att jag ville ha med både ett clip och ett nitlås, så jag står här med bara ett nitlås. Så jag vore jätteglad om man fick låna ditt nitverktyg och höra lite dumma kommentrer samtidigt. Om det nu vill sig väl så att det funkar till min kedja. Jag köpte en EK 525 UVX-GG ifrån addemoto.

Så här ser mitt nitlås ut. Brickan går inte på pinnarna, men antar att det bara är att slå och klämma lite med en poly.
 

Bifogat

  • nitlås.JPG
    nitlås.JPG
    25.2 KB · Visningar: 138

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ingen aning om nr i jämförelse med loctite men det är den jag kör med(snål så jag handlar på biltema) och inget har trillat loss på 5 år så jag anser att den varianten fungerar lika bra som sk blå loctite.

Mitt nitverktyget fungerar enbart på DID-kedjor så du slipper kommentarerna. Till ditt nitlås bör man ha sk distanser(oftast i form av en bockad ståltråd i exakt dimension) när det kläms ihop/nitas för att inte skada X-ringen. Det blir nog att återgå till ursprungsplanen, clipslås ner till verkstad och nitning där. Lyssna med tex Örby-mc på Västberga Alle om du inte vill vända dig till AVA. Clipslås borde du kunna köpa lokalt för under 100:- om du inte kan låna ett av verkstaden.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Ingen aning om nr i jämförelse med loctite men det är den jag kör med(snål så jag handlar på biltema) och inget har trillat loss på 5 år så jag anser att den varianten fungerar lika bra som sk blå loctite.
Jo det kan jag tänka mig också att den gör. Men nu har jag iallafall fått det uträtt för mig,vilka olika varienter som finns =)

Mitt nitverktyget fungerar enbart på DID-kedjor så du slipper kommentarerna. Till ditt nitlås bör man ha sk distanser(oftast i form av en bockad ståltråd i exakt dimension) när det kläms ihop/nitas för att inte skada X-ringen. Det blir nog att återgå till ursprungsplanen, clipslås ner till verkstad och nitning där. Lyssna med tex Örby-mc på Västberga Alle om du inte vill vända dig till AVA. Clipslås borde du kunna köpa lokalt för under 100:- om du inte kan låna ett av verkstaden.
Tack för tipset, ska dra bort till Örbymc efter utlandsvistelsen. Man blir ju snart proffs på det här =)
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
"En del japanska sporthojar med mer förlåtande spårkullager har å andra sidan ofta en konstruktion på ryckutjämnaren/cushion driven som gör att man förstör hela enheten om man dra för hårt. Man kan se en det sporthojar som åker runt med wobblande bakdrev ibland."

Ni kan dra dem med 90 ton, om ni vill. Kanske kroknar distanserna, men inget wobbel. Annars bra artikel.
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Varför där? Du lånade kedjenitar/kedjespräckar prylar? Hur gjorde du för att palla upp cykeln där? Lånade grejer av dom?


Servicemanualen, då menar du den man kan köpa till va? Inte vanliga instruktionsboken, för där står det inget om det, bara hjulbultarna. Locktitar du bultarna efteråt också, eller räcker det med vad som finns på ifrån början.


Då får jag inskaffa lite 5-56, kanske till och med står här i något skåp. Med ny kedja, är det bra att förpreppa/smörja den på något sätt innan man sätter på den? Stoppa den i något form av oljebad, några veckor gammal överbliven motorolja? Eller räcker med lite klisterolja när man väl satt på den?


Låter ju vettigt, är väl snarlika grejer. Handlar man på biltema eller?

Hehe varför där... ja för att göra en lång historia kort; åkte från sthlm för att köpa nytt drivpaket, lelles har lunchstängt aha vi åker å käkar, gasar av kedjan i en länk(nitad kedja) precis vid grinden när jag ska vädra framhjulet lite :D
Har centralstöd så de va inga probs. Polarn fick åka till feltema å köpa blocknyckelsats å sen kom bossen på lelles ut å sa att jag kunde rulla bort hojen till verkstan så skulle dom nita den gratis åt mig. Skitsjysst, lelles e bäst.

Nä precis haynesbok/servicemanual från tillverkaren. Drevbultarna loctitar jag, och såna bultar som uppenbart kan bli otrevliga konsekvenser ifrån om dom lossnar.

Nya kedjor av sjysst kvalitet brukar levereras inkokade i fett, om man åker offroad så kan man fixa de själv ibland. Så jag åker nåra mil å har på klisterolja sen. Har lärt mig den hårda vägen att O-ringkedjor ska man va försiktig när man rengör/smörjer. Smörjer numera nästan ingenting på rullarna, skitnogrann.

Feltema rockar :yoparty
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Hehe varför där... ja för att göra en lång historia kort; åkte från sthlm för att köpa nytt drivpaket, lelles har lunchstängt aha vi åker å käkar, gasar av kedjan i en länk(nitad kedja) precis vid grinden när jag ska vädra framhjulet lite :D
Ruskigt flyt att det var så när lelles då, och inte ute i skogen nånstans =)

Har centralstöd så de va inga probs. Polarn fick åka till feltema å köpa blocknyckelsats å sen kom bossen på lelles ut å sa att jag kunde rulla bort hojen till verkstan så skulle dom nita den gratis åt mig. Skitsjysst, lelles e bäst.
Sånt där är good will, nu lär ju du handla lite extra just där =)

Nä precis haynesbok/servicemanual från tillverkaren. Drevbultarna loctitar jag, och såna bultar som uppenbart kan bli otrevliga konsekvenser ifrån om dom lossnar..
Men inte själva hjulbulten va? Den drar du bara med rätt moment?



Vad tror ni om dom här bilderna? Är det en låsbricka och en felaktig bult? Eller bara en vanlig bricka och bult? Borde jag fixa en riktig bult och riktigt låsbricka annars?
 

Bifogat

  • DSC00004.JPG
    DSC00004.JPG
    57 KB · Visningar: 258
  • DSC00006.JPG
    DSC00006.JPG
    48.6 KB · Visningar: 142

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Loctite

Loctite 243 rekomenderas flitigt till lätt oljiga förband, så även av KTM till drevmuttrar med mera. Flaskan är röd, men medlet är blått.

prod102800_0_c.jpg

Medelstark gängsäkring för metaller inkl stål-, mässings- samt svartoxiderade skruvar. Förhindrar vibrationslossning på t ex pumpar, motorer och växellådor. Rekommenderas när demontering med handverktyg är nödvändig samt när detaljerna är lätt oljiga. Max spaltfyllnad 0,25 mm.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite

Vad tror ni om dom här bilderna? Är det en låsbricka och en felaktig bult? Eller bara en vanlig bricka och bult? Borde jag fixa en riktig bult och riktigt låsbricka annars?

Det ser korrekt ut för din hoj enl fichen(se bild) så använd röd loctite enl förslag.
 

Bifogat

  • drev.JPG
    drev.JPG
    14.2 KB · Visningar: 130

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj... jag justerade min kedja idag. Var ett rejält slack och jag är redan en bit in på "Replace chain" markeringen. Efter justeringen så är justerklotsarna nästan ändå ute vid baksvingens avslut. Kedjan hade då ca 30 spel på ett ställe och ca 50mm på ett annat ställe. Återigen drivpaketet SKA bytas snarast.

Väldigt obra ja jag vet... men iaf.. var ute o körde några mil. Blev den del lekande med några tafatta wheelie-försök. När jag kom hem var kedjan som en gitarr-sträng. Spänd som tusan över hela varvet.

Nu undrar jag om jag gjorde fel när jag justerade eller om det är så enkelt att kedjan är helt körd?!

- Jag lossade axelbulten,
- Släppte låsmuttren till justeringen.
- Justerade bägge sidorna
- Kolla spelet noggrant
- Drog åt axelbulten enligt moment
- Tajtade låsmuttren till justeringen en aning

Var det något jag missade?? Eller hur kunde kedjan bli så förbaskat spänd efter lite körning????

//KaliZ
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Okaj... jag justerade min kedja idag. Var ett rejält slack och jag är redan en bit in på "Replace chain" markeringen. Efter justeringen så är justerklotsarna nästan ändå ute vid baksvingens avslut. Kedjan hade då ca 30 spel på ett ställe och ca 50mm på ett annat ställe. Återigen drivpaketet SKA bytas snarast.

Väldigt obra ja jag vet... men iaf.. var ute o körde några mil. Blev den del lekande med några tafatta wheelie-försök. När jag kom hem var kedjan som en gitarr-sträng. Spänd som tusan över hela varvet.

Nu undrar jag om jag gjorde fel när jag justerade eller om det är så enkelt att kedjan är helt körd?!

- Jag lossade axelbulten,
- Släppte låsmuttren till justeringen.
- Justerade bägge sidorna
- Kolla spelet noggrant
- Drog åt axelbulten enligt moment
- Tajtade låsmuttren till justeringen en aning

Var det något jag missade?? Eller hur kunde kedjan bli så förbaskat spänd efter lite körning????

//KaliZ

Jag svarar på den frågan själv. :D Har inspekterat kedjan närmare nu. Den är HELT slut! :näsblod

//KaliZ
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top