Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
robbah99 skrev:
Var god producera ett enda hållbart argument själv. Det har du inte gjort hittils iallafall.

På grund av allt snikbraj du köpt så har du tappat läsförmågan eller så har du inte läst tråden. ;)
Läs igen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Alla som är emot majja och för alkohol men inte kan producera argument annat än: "det räcker med en drog" är emot ett liberalt samhälle.

Kan du inte ge ett argument till varför man ska legalisera och på så vis introducera ytterligare en drog i sammhället?

Att peka på att alkohol är lagligt är inget argument för att legalisera något. Det är snarare ett argument som borde innebära att även alkohol borde förbjudas..

Så, låt höra argumenten FÖR en legalisering......

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Och det är alltså argumentet?;)
Fan grabbar, det blir ingen legalisering de närmsta åren om ni inte skärper er. Nummer ett i en debatt är att man skaffar sig ett (helst bra) argument. :fakta

Ett argument är att det skulle bli mindre tunga droger. Tror undertecknad iaf. De har väl inte haft tunga droger i kristiania sen det "startade" och i amsterdam så har det väl sjunkt väldigt mycket sen de så gott som legaliserat försäljning av cannabis. Det är som innan de höjde hastigheten på släp, förr så var det så långsamt så att alla körde skitfort för att de ändå blev av med kortet ifall man körde i dräglig hastighet, nu när det är 80 så håller de flesta 80 istället. Kanske ännu en dålig jämförelse men det är dom jag gör bäst.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
Kanske ännu en dålig jämförelse men det är dom jag gör bäst.

Ja, det var en dålig jämförelse.. Det är väl självklart att ett område som Kristiania blir självsanerande och rensar ut de tunga drogerna om det får till följd att man fritt kan bruka "lätta" droger på platsen. Det faktum att man fritt kan röka på där attraherar ju så många att dessa då gallrar ut de tyngre missbrukarna eftersom man ser efter och värderar sin frizon....

....Om någon plötsligt sa att de skulle tillåta sporthojar att köra bäst de ville på Bulten bara det inte blir en massa Zatzymuppar där så tror jag nog att sporthojsbefolkningen skulle se till att dessa kände sig mer än ovälkommna just för att skydda sin nyvunna frizon...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
honkiie skrev:
Ett argument är att det skulle bli mindre tunga droger. Tror undertecknad iaf. De har väl inte haft tunga droger i kristiania sen det "startade" och i amsterdam så har det väl sjunkt väldigt mycket sen de så gott som legaliserat försäljning av cannabis. Det är som innan de höjde hastigheten på släp, förr så var det så långsamt så att alla körde skitfort för att de ändå blev av med kortet ifall man körde i dräglig hastighet, nu när det är 80 så håller de flesta 80 istället. Kanske ännu en dålig jämförelse men det är dom jag gör bäst.

Så vi måste öka cannabismissbruket för att sänka centralstimulantiamissbruket? Okej, det är ett skitdåligt argument, men du ska ha reeespeckt för att du kom med ett i alla fall. :hihi
Om Holland vet jag inte, men det kan du inte alls jämföra för det är ju en del av deras kultur vilket det inte är i sverige. I danmark skulle jag gissa att de har minst lika många horsare som vi. Men jag vet inte där heller.

Det jag fortfarande vet är att thc skadar hjärnan och då är det en dum idé att främja nyttjandet eftersom det varken finns några vinster att göra eller någon betynda opinion för legalisering.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Markus skrev:
På grund av allt snikbraj du köpt så har du tappat läsförmågan eller så har du inte läst tråden. ;)
Läs igen.

Nja, det är nog bara du som tror att du har några hållbara argument. Läste igen, men hittade inget (igen).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Nja, det är nog bara du som tror att du har några hållbara argument. Läste igen, men hittade inget (igen).

Kom igen då! Vi väntar ju på att du ska komma med något argument för varför vi plötsligt ska introducera och tillåta en ny drog i samhället. Du säger ju att vi intehar något att komma med, nu har du ju chansen att förklara vad som blir bättre om folk får röka på lite när de vill....

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
korvgubbe skrev:
Kan du inte ge ett argument till varför man ska legalisera och på så vis introducera ytterligare en drog i sammhället?

Att peka på att alkohol är lagligt är inget argument för att legalisera något. Det är snarare ett argument som borde innebära att även alkohol borde förbjudas..

Så, låt höra argumenten FÖR en legalisering......

Därför att jag är för ett samhälle där individens frihet är viktig. Är inte du det som sporthojsåkare? Eller gäller det bara när det du gillar hotas?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Därför att jag är för ett samhälle där individens frihet är viktig. Är inte du det som sporthojsåkare? Eller gäller det bara när det du gillar hotas?

.....Varför ens blanda in sporthojar eller alkhol?! Ingen har väl pratat om att begränsa friheter(som sporthojar och alkohol).
Jag vill höra argumenten för att samhället ska tillåta en ny drog.

.....Och varför ska min individuella frihet begränsas, som den skulle göra då samhällskostnaderna ökar, p.g.a. denna nya drog?!
.....Cannabis skulle ju endast kunna generera merkostnader vilket alltså skulle bidra till högre skatt för mig.

Alkhol kostar mer än det genererar trots den höga alkoholskatten. Och då kan vi ändå konstatera att vi dricker öl till maten, vin till godare mat och en avec till kaffet. Det finns oerhört många ställen där vi konsumerar alkohol utan att vara efter berusningseffekten. Alltså betalar vi skatt utan att berusa oss nämnvärt..

Hur ska du få in cannabis i systemet så det plötsligt betalar sina egna kostnader?!

....För vi skulle ju få markant ökade sjukvårdskostnader. Det kan väl inte ens en ultraliberal som du förneka?! tror du verkligen alla skulle kunna hantera cannabis? Och även om man kan hantera det så man inte orsakar någon olycka eller dylikt så är det väl fortfarande så att de flesta röker det varpå vi får kostsamma lungsjukdommar som följd....

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
korvgubbe skrev:
.....Varför ens blanda in sporthojar eller alkhol?! Ingen har väl pratat om att begränsa friheter(som sporthojar och alkohol).
Jag vill höra argumenten för att samhället ska tillåta en ny drog.
Personlig frihet är ett ganska bra argument om man tycker det är viktigt.

korvgubbe skrev:
.....Och varför ska min individuella frihet begränsas, som den skulle göra då samhällskostnaderna ökar, p.g.a. denna nya drog?!
.....Cannabis skulle ju endast kunna generera merkostnader vilket alltså skulle bidra till högre skatt för mig.
Alla skatter som inte kommer mig tillgodo begränsar min frihet med. Men jag inser att sverige är större än mig.

korvgubbe skrev:
Alkhol kostar mer än det genererar trots den höga alkoholskatten. Och då kan vi ändå konstatera att vi dricker öl till maten, vin till godare mat och en avec till kaffet. Det finns oerhört många ställen där vi konsumerar alkohol utan att vara efter berusningseffekten. Alltså betalar vi skatt utan att berusa oss nämnvärt..
Jaha?

korvgubbe skrev:
Hur ska du få in cannabis i systemet så det plötsligt betalar sina egna kostnader?!
Hur många saker i samhället betalar sina egna kostnader? Man skulle kunna belägga gräset med skatt. Som allt annat.

korvgubbe skrev:
....För vi skulle ju få markant ökade sjukvårdskostnader. Det kan väl inte ens en ultraliberal som du förneka?! tror du verkligen alla skulle kunna hantera cannabis? Och även om man kan hantera det så maninte orsakar någon olycka eller dyligt så är det väl fortfarande så att de flesta röker det varpå vi får kostsamma lungsjukdommar som följd....
Alla kan inte hantera alkohol. Alla kan inte hantera en sporthoj. Tobaksrökning skadar lungorna.

Jag kan bara dras slutsatsen att du är emot personlig frihet så länge den inte inkräktar på det som är viktigt för dig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
Personlig frihet är ett ganska bra argument om man tycker det är viktigt.

Ja, jag är för personlig frihet så det inte är på bekostnad av andra...

robbah99 skrev:
Alla skatter som inte kommer mig tillgodo begränsar min frihet med. Men jag inser att sverige är större än mig.

Hur många saker i samhället betalar sina egna kostnader? Man skulle kunna belägga gräset med skatt. Som allt annat.

Alla kan inte hantera alkohol. Alla kan inte hantera en sporthoj. Tobaksrökning skadar lungorna.

Jo, men förutom svamlet om personlig frihet så är det ju bara en jäkla massa liknelser med alkhol och sporthojar...

Alkohol och sporthojar kostar redan sammhället mer än det genererar. Därför vill jag höra hur du motiverar att vi skulle introducera YTTERLIGARE en kostnad. Förutom lite flummigt frihetssvammel så har du inte bidragit med ett enda argument om vad som skulle tillföras om cannabis legaliserades. vad skulle det ha för positiva effekter...

...sluta jämföra med redan existerande fenomen. Öl har existerat i samhället i 7000 år. Varför då ens bekymra sig om att hela tiden tjata om att det minsan är lagligt....

Ditt enda argument än så länge är att "jag borde vara fri att göra vad jag själv vill".
- Tyvär funkar inte ett samhälle så. På samma sätt som vi har rättigheter så har vi skyldigheter. Vissa saker tillåts, andra saker förbjuds för att ett samhälle ska fungera. Svårare än så är det inte. Så om vi då ska häva ett förbud får du komma med ett bra argument.

robbah99 skrev:
Jag kan bara dras slutsatsen att du är emot personlig frihet så länge den inte inkräktar på det som är viktigt för dig.

Jag är för personlig frihet. Så länge inte som saker jag enbart gör för mitt egna höga nöjes skull inkräktar på någon annans plånbok eller utsätter andra för risk...

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Markus skrev:
Så vi måste öka cannabismissbruket för att sänka centralstimulantiamissbruket? Okej, det är ett skitdåligt argument, men du ska ha reeespeckt för att du kom med ett i alla fall. :hihi
Om Holland vet jag inte, men det kan du inte alls jämföra för det är ju en del av deras kultur vilket det inte är i sverige. I danmark skulle jag gissa att de har minst lika många horsare som vi. Men jag vet inte där heller.

Det jag fortfarande vet är att thc skadar hjärnan och då är det en dum idé att främja nyttjandet eftersom det varken finns några vinster att göra eller någon betynda opinion för legalisering.

Min jämförelse var dålig men den illustrerar iallafall en poäng. Genom att öka lite så kan man få många att sakta ner.

Vilka har kommit fram till att thc skadar hjärnan? Är det rent fysiskt då eller menar du att man blir "pundig" av det? Jag vill gärna se en länk ifall det är nån nyare rapport.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Jag tror inte vi kommer så mycket längre då vi har fundamentalt olika åsikter om hur en människa skall få leva sitt liv. Men det är okej, man får tycka olika.
Egentligen så bryr jag mig väldigt lite om majja legaliseras eller inte. Självklart röker jag så lite/mycket som jag vill ändå.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
...sluta jämföra med redan existerande fenomen. Öl har existerat i samhället i 7000 år. Varför då ens bekymra sig om att hela tiden tjata om att det minsan är lagligt....

Jag är för personlig frihet. Så länge inte som saker jag enbart gör för mitt egna höga nöjes skull inkräktar på någon annans plånbok eller utsätter andra för risk...

1. Hur länge har cannabis brukats då?

2. visst du kanske måste på avvänjning och det kostar andra pengar. Oftast så klarar man av att sluta med cannabis själv men hur menar du att det utsätter andra för risk?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
Min jämförelse var dålig men den illustrerar iallafall en poäng. Genom att öka lite så kan man få många att sakta ner.

Vilka har kommit fram till att thc skadar hjärnan? Är det rent fysiskt då eller menar du att man blir "pundig" av det? Jag vill gärna se en länk ifall det är nån nyare rapport.

"Flera studier som inriktats på cannabisrökningens långsiktiga skadeverkningar på tankeförmåga, minne och s k omvärldsförståelse (kognitiva funktioner) har emellertid visat att missbruket bl a leder till minskad förmåga att genomföra komplexa tankeoperationer, försämrat korttidsminne och svårigheter att fullfölja uppgifter som kräver tankemässig flexibilitet."
- http://www.sos.se/sos/publ/referat/sr9716.htm

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
1. Hur länge har cannabis brukats då?

Det spelar väl ingen som helst roll? Det enda viktiga är väl hur länge det varit en del av det egna samhället och kulturen.
Ett exempel på hur bra det kan gå är ju när alkohol introducerades för nordamerikas indianer....

honkiie skrev:
2. visst du kanske måste på avvänjning och det kostar andra pengar. Oftast så klarar man av att sluta med cannabis själv men hur menar du att det utsätter andra för risk?

....Man blir nog en toppenförare när man är pårökt!
:tummenupp
Jag har ingen större lust att förutom de 16000 rattfulla dagligen ha en massa pårökta lallare i trafiken..

Problemet med ett samhälle är att man inte kan sitta och ständigt se världen enbart ur sitt eget perspektiv. "ALLA ÄR INTE SOM JAG" är en bra infallsvinkel.

DU kanske kan hantera alkohol och cannabis. JAG kanske kan det. Markus, Nisse, Frida och Lena kan säkert oxå göra det men för Fredrik och Anders blir det problem.... Och när de får problem riskerar de att dra andra med sig i fallet... Om inte annat tullar de på MINA och DINA skattepengar...

Alltså:
- OM vi ska introducera en ny drog som inte medför någon sammhällsnytta så vill jag gärna höra MINST ett argument som är bättre än fjantandet om individens frihet. För vi är trots allt alla beroende av ett fungerande samhälle.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kom på en sak.

Finland och sverige är ungefär likadana länder vad det gäller samhälle och kultur. Hur gick det när man sänkte alkoholskatten drastiskt över en natt? Jo, det blev en jäkla soppa eftersom finnarna krökade som aldrig förr. Nu är diskussionerna om en höjning en högaktuell fråga...

Summasummarum: Om inte finnen kan kröka med måtta bara för att det är billigt, ja hur skulle det bli i sverige om man helt plötsligt fick punda hur man ville?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fakkverk skrev:
Kay, nyttjar du själv några droger?

Ja, alkohol, förrutom det erfarar jag ibland den milda substans "gräs" tråden handlar om. Men det är sällan, vi snackar en gång varannan månad. Knappast en mängd som gör varken till eller från vad det gäller fysiskt och psykiskt beroende. Mer sugen på alkohol för det mesta, som intas 1-2 ggr i veckan.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
robbah99 skrev:

Av dig och mig kanske det bara är jag, men det är egentligen ointressant hur många som håller med dig respektive mig - man kan liksom inte ha en omröstning om vilka argument som är bra eller inte.

Menar du att det skulle ge positiva effekter på samhället i stort om man legaliserar cannabisbruk? Jag får känslan att det är någon slags rättvisefråga på gång här, lite grann "om de får kröka ska vi få röka".

Honkie,
Mig veterligen är cannabis skadligt för hjärnan. För att inte tala om hur skadligt det är för lungor och andra organ, (ja, man kan äta det men procentuellt sett så gör typ "ingen" det).

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024