Droger

Vad anser du om droger?

• Antal röstningar
    0

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
ksann skrev:
Om du läser t.ex en bok som Klinisk neuropsykologi av nyman&Bartfai som är en översyn av mer modern kunskap så redovisas kognitiva förändringar av cannabisbruk under längre tid. Iofs diffusa men i form av inlärningssvårigheter, planering och förmåga att dra slutsatser av eget beteende. Förutom att det ger personlighetsförändringar i form av apati.
Men, till din fördel, så finns det indikationer på att effekterna kan vara reversibla!
Nu är ju detta iofs inte apor eller från 1977 men i alla fall.... :mattias
Vill du ha något garanterat ofarligt för hjärnan så propagera för heroin!

Sedan tycker jag personligen att om det är farligt elelr inte är ett relativt ointressant argument. Frågan är väl snarare om vi verklgien skall behöva "fly verkligheten" och söka kemisk glädje...

Borde kanske citerat första halvan av ditt inlägg...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tysken skrev:
Förbjud förbud

Total Anarki?
...då ska jag börja med att gå in til grannen och hämta nycklarna till hans Merca!
Och hur hade du tänkt tänkt att ett samhälle skulle fungera helt utan förbud och begränsningar?

"Folk får väl använda sunt förnuft!?" :rofl

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Alla människor vet skilnaden på rätt och fel, vissa bryr sig bara inte.

Jag är en snäll människa och har aldrig gjort någon illa, tänk vad bra om alla vore som jag. :hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kay skrev:
Alla människor vet skilnaden på rätt och fel, vissa bryr sig bara inte.

Jag är en snäll människa och har aldrig gjort någon illa, tänk vad bra om alla vore som jag. :hihi

....Blandar-Janne vet oxå skillnaden på rätt och fel.. Han blev bara lite för förtjust i grogg.
Ekonomisk som få är han... han köper bara det billigaste på bolaget!
Han har dessutom hög social förmåga... han pratar med alla som går förbi bänken där han sitter.
Han bryr sig om sina medmänniskor.. Sist vi pratade då lade han armen om mina axlar och sa...
- du.. du är tammefan en riktig poolare... Du ärrr en helllschysst lirare grabben!
Han är dessutom en framgångsrik entrepenör. Två dagar i veckan kan han helt leva på de pantburkar han samlar...

Tycker det är åt helvete när förbudsivrarna ska använda honom som exempel när de snackar alkoholpolitik och pratar förbud. Det är killar som Blandar-Janne som gör vårat centrum till en så trevlig plats. Han får en alltid att känna sig som man har en vän.....

...Näe, jag tycker vi ska få röka på lite mer... Då kommer Holk-Holger kunna förgylla stämningen i centrum ytterligare för han är en djävel på att imitera Marley, Stones och alla de stora grabbarna efter en riktig hövding!

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
korvgubbe skrev:
Så du resonerar helt enkelt som så att om en dålig sak är laglig ska minsann den andra få vara det. Du har alltså inget annat att komma med än "men-vaffö-får-man-dricka-det-men-inte-röka-detta?".
I motsats till dig så anser jag av lagar skall vara konsekventa.

korvgubbe skrev:
Med ditt frihetsresonemang gissar jag att du är tycker att det är på tiden att vi tar bort bälteskravet i bil och hjälmtvånget på hoj?
Nej, det tycker jag inte. Det är inte viktigt för mig. Om nån annan tycker det så får dom väl kämpa för det, alternativt göra det ändå. Vilket vissa gör.

korvgubbe skrev:
....du får gärna skjuta heroin bäst du vill så länge du inte belastar sjukvården som jag är med och betalar eller stjäl saker för att finansiera ditt missbruk...
Dessutom är det bäst för dig att du inte hittar på något satyg som att köra bil när du är inne i dimman för så skickar jag fanimej naKcSkåTS-maffian på dig!
Försök inte, det var ett svar på det du skrev:
...och jag menar.. Tobak och alkohol är ju lagligt så det finns väl inget logiskt i att jag inte ska få skjuta heroin? Jag gör väl vad jag vill med min egen kropp?
Typiskt, klart du antar att jag kör bara för att jag röker.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
robbah99 skrev:
I motsats till dig så anser jag av lagar skall vara konsekventa.
Och den rimliga slutsatsen av detta borde då bli att även alkohol och tobak borde förbjudas snarare än att cannabis borde lagaliseras... Så länge du inte presenterar ETT ENDA argument som motvierar en legalisering...Eftersom du efterfrågar en legalisering som skulle leda till att en större andel mäniskor än idag får lungskador och fastnar i missbruk... Rimligen måste du ju ha ett argument som väger upp detta faktum annat än att "vi är minsann fria" eller "lagar måste vara konsekventa"

robbah99 skrev:
Nej, det tycker jag inte. Det är inte viktigt för mig. Om nån annan tycker det så får dom väl kämpa för det, alternativt göra det ändå. Vilket vissa gör.
Inte viktigt för dig?.. Alltså handlar det hela inte om någon form av politiskt ideologisk ståndpunkt utan enbart om att du tycker att du ska få röka på lite billigare utan att någon ska hota dig med böter?... För hade du varit konsekvent i ditt resonemang borde ju hjälmtvång och bälteskrav vara minst lika stora ingrepp på en persons frihet som ett cannabisförbud?! Jag menar, vi borde ju själva få bestämma över våra kroppar?

robbah99 skrev:
Typiskt, klart du antar att jag kör bara för att jag röker.
[/QUOTE]

Jag har väl inte antagit något.. Jag har bara utvidgat diskussionen lite. Heroin som kemikalie är ju dessutom betydligt mindre skadligt för kropp och hjärna än alkohol om man bortser från den rent beroendeframkallande effekten.. Borde vi inte då legalisera även detta om det nu står var man fritt att göra vad de själva vill med sina kroppar?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
korvgubbe skrev:
Total Anarki?
...då ska jag börja med att gå in til grannen och hämta nycklarna till hans Merca!
Ja men då får du ju också räkna med att han blåser skallen av dig med hagelbrakaren
Och hur hade du tänkt tänkt att ett samhälle skulle fungera helt utan förbud och begränsningar?
Om folk använde sunt förnuft kunde vi leva i den perfekta världen

"Folk får väl använda sunt förnuft!?" :rofl
Ja då kunde vi leva i den perfekta världen

Wohooo! Jag spaltade upp mitt svar för första gången precis som ni hardcoredebattörer brukar göra :banana

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tysken skrev:
Om folk använde sunt förnuft kunde vi leva i den perfekta världen

Ja då kunde vi leva i den perfekta världen

Fast om man inte stunden innan dragit i sig halva Marockos cannabisskörd så inser man att "en värld baserad på sunt förnuft" är en utopi...

Därför tycker jag det vore bra om du bidrog med lite mer verklighetsförankrade argument...

....det är lite som att prata med övertygade kommunister som jiddrar om att kommunism minsan funkar i teorin...

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
korvgubbe skrev:
Fast om man inte stunden innan dragit i sig halva Marockos cannabisskörd så inser man att "en värld baserad på sunt förnuft" är en utopi...

Ja precis

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag skulle vilja fråga förbudsivrarkören vad som är så positivt med att narkotikabruk/missbruk är straffbart?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag skulle gärna iaf se lite ändringar i lagarna. T.ex att det är straffbart att bli tagen när man röker, sänkt straff för innehav under 5g och inget straff för att ha det i blodet. Att folk ska bli av med sina jobb för att de rökt en joint fredag kväll är störtlöjligt och orättvist.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chris Ash skrev:
Jag skulle vilja fråga förbudsivrarkören vad som är så positivt med att narkotikabruk/missbruk är straffbart?

...det har helt enkelt en hämmande effekt på bruket. Och ökat bruk leder till ökat missbruk och det är ju detta man vill undvika...

Men du kanske kan lyckas med det alla andra misslyckats med. Nämnligen komma med ett argument för varför man skall häva förbudet.
- "Frihet jada jada bla bla"
- "Men lixom vaddå.. alkhol är ju lagligt å det är ju lixom minst lika faligt jö!"
- "Kör man sporthoj är man ju mot förbud!"

.....Dessa är än så länge de enda argument som jag sett i denna trån än så länge och det är mig veterligen rätt tunna argument....

Så:
- Kom igen Krisskross! Hit Us!

Coola Ola

Guest
bonny skrev:
Om du läser t.ex en bok som Klinisk neuropsykologi av nyman&Bartfai som är en översyn av mer modern kunskap så redovisas kognitiva förändringar av cannabisbruk under längre tid. Iofs diffusa men i form av inlärningssvårigheter, planering och förmåga att dra slutsatser av eget beteende. Förutom att det ger personlighetsförändringar i form av apati.
Men, till din fördel, så finns det indikationer på att effekterna kan vara reversibla!
Nu är ju detta iofs inte apor eller från 1977 men i alla fall.... :mattias
Vill du ha något garanterat ofarligt för hjärnan så propagera för heroin!

Sedan tycker jag personligen att om det är farligt elelr inte är ett relativt ointressant argument. Frågan är väl snarare om vi verklgien skall behöva "fly verkligheten" och söka kemisk glädje...

Borde kanske citerat första halvan av ditt inlägg...

Klart man blir dum i huvudet av att röka gräs, det är nog ingen som tror att man blir smartare av det. Såvitt jag vet :)rolleyes: ) blir man dock smart igen när man slutar.

Ingen vidare jämförelse med heroin. Det är ju potentiellt dödligt så i förlängningen är det ju faktiskt väldigt farligt för hjärnan ;)

Håller annars med sista delen av ditt inlägg.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
Att folk ska bli av med sina jobb för att de rökt en joint fredag kväll är störtlöjligt och orättvist.

Det är väl inte särskillt mycket löjligare än att folk som tittat på lite vackra damer får kicken per omgående...?! Trodde du som san kapitalist och högerspöke såg det som självklart att arbetsgivare själv fick avgöra vilka krav han vill ställa på sina anställda...

Om du driver en transportfirma kanske det ligger i ditt intresse att dina förare inte har thc bundet i fettvävnaden i kroppen..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Markus skrev:
Vadå "inte är sant"? Har du något som omkullkastar det jag säger eller vill du bara ge mothugg? Jag kan skriva om vad fan som helst att det "inte är sant", men hur intressant blir sådant om man inte motiverar?

Intressant att du tycker så, jag kan då hävda att jorden är platt och så är det sant tills du påvisar en undersökning som säger motsatsen. I min värld ger man själv referens för att backa upp det man säger, en person som gör helt tvärtom går ju fan inte att prata med.

Din debattmupp
:hihi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Coola Ola skrev:
Det är ju potentiellt dödligt så i förlängningen är det ju faktiskt väldigt farligt för hjärnan ;)

Vad vet du som inte andra vet om heroin? Under en två dagar lång utbildning som betalades av försvaret fick vi flera gånger förklarat för oss att heroin som drog var betydligt mindre skadligt för kroppen (och hjärnan) än alkohol... Men du kanske vet bättre än de som utbildade mig och andra representanter..

Skadorna med heroin är ju i den absoluta merparten av fallen indirekta och beror på "svält" samt skit som finns utblandat i heroinet...

Edit1:
...oki... Heroin kan överdoseras till skillnad från majja men å andra sidan har alkoholförgiftning öven det haft ihjäl ett par...

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
korvgubbe skrev:
Så du jämnför på allvar cannabis existens i det svenska sammhället med alkoholens?

Gör jag? Det är du som hela tiden tjatar om denna jämförelse. Jag pekar på de fördelar en statligt kontrollerad försäljning av ett rusmedel som redan finns i samhället skulle medföra.

Ditt exempel med skolbarnen hade jag egentligen inte tänkt kommentera, mer än att cannabisbruket förmodligen är mer utbrett än vad du tror. De som vill röka idag gör det antagligen redan, förbud eller inte. Att skolbarn inte kan härma en stenad person ser jag snarare som något positivt, att de sedan vet hur fulla personer beter sig ger mig nästan en besk smak i munnen. Jag tycker inte barn ska exponeras för droger alls, inklusive alkohol. Men det är en helt annan diskussion.

korvgubbe skrev:
Skillnaden blir ju då även att cannabisbruket sprider sig till den stora befolkningen. Från att haft två kostsamma droger(alkohol, nikotin) så får vi då tre...

Återigen, vi HAR redan dessa tre kostsamma droger i samhället. Du tror att folk kommer tappa koncepterna helt om cannabis skulle säljas på systemet t ex, jag tror att de som vill röka redan gör det, och deras pengar går direkt ner i fickorna på den organiserade kriminaliteten. Förmodligen ligger sanningen någonstans däremellan, vad gäller brukandet alltså.

korvgubbe skrev:
Dessutom skulle inte detta medföra att den ljusskygga delen som nu gömmer sig i skuggorna plötsligt skulle sjunga "no woman no cry" och röka på lite utan skulle snarare snart utgöras av folk som handlar med tyngre och fortfarande otillåtna medel...

Självklart. De som säljer cannabis idag har garanterat värre saker i skafferiet åt dig om du bara frågar, så där skulle skillnaden inte vara så stor. Förutom att en av deras inkomstkällor skulle vara under statlig kontroll.

korvgubbe skrev:
Och staten ska väl självfallet lägg sig i alla saker som påverkar samhället. Pårökta flumskallar kan knappast sköta sina jobb alltså lär vi få en ökad mängd cannabisrelatierade olyckor i arbetet. De som röker på frekvent får lungsjukdommar vilket ger sjukvården ökade kostnader.

Det får stå för dig. Jag tror folk i allmänhet är såpass ansvarsfulla att de låter bli rusmedlen när de är på jobbet.

korvgubbe skrev:
Jag ser fortfarande inte att du tillfört något argument till varför man ska legalisera en drog bara för att en annan är
laglig(alkohol)...

Det måste vara tredje gången nu: En statligt kontrollerad och hårt beskattad cannabisförsäljning är att föredra framför en försäljning styrd av samvetslösa gangsters. Jag drar inga som helst paralleller till andra rusmedel här. Det finns en marknad för cannabis i Sverige, och att låta denna styras av den organiserade brottsligheten är i mina ögon rent idiotiskt. Den formen av legalisering jag pratar om är alltså inget pundarparadis med total avsaknad av lagar och regler, utan en hårt styrd form av försäljning i stil med Systembolaget, om inte ännu hårdare styrt än så.

korvgubbe skrev:
Och de ljusskygga individer som idag livnär sig på att deala cannabis i olika former kommer ju bara sadla om och sälja tyngre droger..

Återigen, ingen omsadling kommer behövas. De tyngre droger du pratar om säljs redan av de kriminella element som säljer cannabis. Ju mindre pengar deras verksamhet drar in destå bättre.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
Vad vet du som inte andra vet om heroin? Under en två dagar lång utbildning som betalades av försvaret fick vi flera gånger förklarat för oss att heroin som drog var betydligt mindre skadligt för kroppen (och hjärnan) än alkohol... Men du kanske vet bättre än de som utbildade mig och andra representanter..

Skadorna med heroin är ju i den absoluta merparten av fallen indirekta och beror på "svält" samt skit som finns utblandat i heroinet...

Edit1:
...oki... Heroin kan överdoseras till skillnad från majja men å andra sidan har alkoholförgiftning öven det haft ihjäl ett par...

Sen är det ju ganska jobbigt att man kan dö av abstinens från heroin och alkohol på grund av att båda bildar ett FETT fysiskt beroende. Annars är väl heroin mindre skadligt för kroppen än socker som jag förstått det. Fast jag tror ändå det är dåligt att konstant vara så förstoppad så man får gräva ur skiten ur röven med sked. :näsblod

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Den formen av legalisering jag pratar om är alltså inget pundarparadis med total avsaknad av lagar och regler, utan en hårt styrd form av försäljning i stil med Systembolaget, om inte ännu hårdare styrt än så.

Mycket text men jag kunde iaf utläsa ett tydligt argument.
Sammanfattar:
"P.g.a. att efterfrågan på cannabis redan är stor och den organiserade brottsligheten tjänar storkovan så är det bättre att staten kliver in och får en bit av kakan. Förutom skattepengar så kan vi kolla leg(!?)."

- "Sex Mariestad, en flaska Dom Perignon och tre gram Glasturk tack!"

....Ja, kanske ingen dum idé.

Vi kan ju passa på att se till att staten får en bit av dopingkakan när vi ändå håller på? Får man bara tag på schyssta steroider så blir ju biverkningarna mindre. Dessutom har vi ju möjlighet att ha bättre koll på de som brukar dem...?!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024