Droppande förgasare

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Äsch, hade skrivit långt inlägg men klantade bort det. Lång historia kort.

Chansade på att ta en tur idag i det varma fina vädret, kom ca 2 km innan den började varva till 5-6k RPM. Jag antog det var pga av tjuvluft någonstans. Körde till stängd verkstad där någon gjorde pappersarbete. Ingen hjälp där men referens till annan mekaniker och till skrotar för ev. reservdelar. Innan jag gick in kikade jag om jag kunde se något självklart på insugsgummi eller något annat. Provade tomgångsskruven för att se om den kunde påverka men icke. Det kanske är självklart om felet är tjuvluft.

Jag funderade dock om det kunde vara så att luften kom genom den "lagningen" som jag visat på min andra bild eftersom jag även tyckte det var där bensin hade läckt också. Då borde luft kunna komma in där också.

Jag vände hemåt(kollade med mekanikern så det inte var någon fara heller) och efter kanske ett par hundra meter växlade jag upp till fyran och hojen lugnade ner sig igen, dock eftersom jag tummat på tomgångsskruven var den i princip döendes på tomgången. Det enda jag kunnat komma på för förklaring här är om "geggan" som använts för "lagningen" kanske värmts upp och smält igen för läckan igen.

Vad kan tänkas vara nästa steg? Jag lär behöva plocka ur förgasaren nu och ta en ordentlig titt på den iaf, rengöra och undersöka läckor. Hitta en bättre lösning på "lagningen" som gjorts iaf.

Eran hjälp är ovärderlig och jag uppskattar det mycket!
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Nä nu får vi reda ut begreppen lite här!:) Tomgångsskruv och lågfartsmunstycken är INTE samma sak. Det finns inget som heter tomgångsmunstycken. Det heter lågfartsmunstycken, och det finns en särskild anledning till det.

Tomgångsskruven är mekaniskt ihopkopplad med gasvajer och förgasarspjäll. Spjällen är alltså det som öppnas när man gasar.

I förgasaren finns två slags kanaler. I det ena sitter lågfartsmunstyckena och i det andra huvudmunstyckena. Detta beror på att olika varvtal kräver olika mycket bensinflöde. Vid ingen gas samt lite gas är huvudmunstyckena stängda. Då är bara lågfartskanalen inblandad. Lågfartskanalerna mynnar ut i små hål innanför spjällen. Är spjällen helt stängda kommer inget igenom = ingen tomång alls, motorn dör. Därför vrider man på tomgångsskruven så att spjällen står lite öppna vid ingen gas. Att synka förgasarna är helt enkelt att se till att samtliga spjäll står lika mycket öppna. Eller rättare sagt att samtliga spjälls öppningar var och en ger sin cylinder samma varvtal som de andra.

Tomgångsskruven påverkar alla fyra spjäll samtidigt. Synkronisering av de fyra spjällen gör man genom att skruva på varsin skruv som de fyra spjällen har på en stång som mekaniskt förenar dem.

Lågfartsmunstyckena nu. Olika väderlekar och annat gör att blandningen luft/bensin kan behöva justeras. Därför sitter det en skruv på vardera förgasaren som blandar in mer eller mindre bensin. Fett kontra snålt. Fett typiskt på vintern och snålt typiskt på sommaren. I manualen står det specificerat hur många varv ut dessa skruvar har i fabriksinställning.

Huvudmunstyckena. Dessa är relativt långa, och de har sina små hål för bensininsläpp en bit upp i röret. Hålen är flera stycken och de blir större ju högre upp i röret man kommer. Genom röret löper nålen. Nålen är konisk, vilket ger effekten att den stänger igen kanalen tills den lyfts en bit upp. Där börjar den gradvis släppa igenom bensin, och mer ju längre upp den kommer. Nålens "höjd" (i vila) ställer man in efter behov. Högre upp ger fetare blandning tidigare och vise versa.

Flottörerna. Äh....orkar inte!:) en annan gång...:)

Det du skriver om rusande varvtal osv tror jag innebär att det är dags att plocka av förgasarna, av med alla munstycken, skruvar, nålar mm, rengöra allt, byta ut packningar om de är torrspruckna, kolla alla inställningar med manualen, såsom blandskruvar, nålhöjd, flottörhöjd. Lagningen som sitter där kanske funkar, annars byt ut. Byt även ut bensinfilter och slangar till nya fräscha. Och nytt luftfilter, och rengör inne i luftfilterboxen. Räkna med några timmars jobb. Och det är ingen dum idé att kolla ventilerna på samma gång och ställa in om det behövs. Några timmars jobb till. Smörj eller byt ut gasvajern också. På det du beskriver tycker jag det låter som att det är dessa grejer som behövs göras nu.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att halva nöjet med gamla hojar är att meka, och att de är tacksamma objekt! Skit under naglarna är kul.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
G-L har förstås rätt. Men det kräver sin man också. Fäktade med en egen brygga utan att få till det för något år sedan.
Blev att jag köpte en begagnad annan brygga och sedan lät "Braigasen" fixa den. Han tog ner den i molekyler och hittade saker som "inte var riktigt bra" men kunde duga och vissa grejor som var nödvändigt att fixa till etc.

Slitna axlar (som inte jag såg med min begränsade syn), små o ringar (jag inte ens visste fanns där) etc. Det är inte helt trivialt att mecka förgasare själv.

Jag själv misslyckades kapitalt ivf:(
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Om det då ska bytas packningar och annat, hur pass mycket är fortfarande möjligt att hitta nytt som passar? Är det leta ebay som gäller?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jo, all heder åt G-L, men det ser ut som han slant lite på tangentbordet när han skrev
tomgångs- (aka lågfarts-) munstyckena
då det ju inte finns något som heter tomgångsmunstycken. Inget ont menat av mig med det!:krama

Tomgångsskruv, lågfartsmunstycken och blandskruvar, det är tre olika saker det.

Fö, på engelska: lågfartsmunstycke: pilot jet
blandskruv: pilot jet screw
huvudmunstycke: main jet
nål: main jet needle
tomgångsskruv: idle adjustment screw, eller något liknande
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Det brukar finnas renoveringssatser att få tag på. Men jag hade Suzuki så jag vet att det fanns där från bla tyskland. Honda grejor vet jag inte var man finner bäst.

Lokala handlaren lär gå väck ivf om det är likvärdigt Suzuki i prisläget.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
För att fortsätta vara lite dryg...:)
Förklaring på vad man ser på lelles-länken:

På din egen första bild ser man tydligt hur fögasaren är delad i en undre del och en övre. Den undre är flottörhuset och mellan de två sitter flottörhuspackningen.

Flottörnålen har en liten fjädrad pigg till vänster på lelles bild, det är denna som flottören trycker på och öppnar bensinflödet.

"Högfartsmunstycke". Det långa röret (av mässing) jag skrev om som nålen går upp och ner igenom (huvudmunstycket) ligger placerat i en kanal. Röret sitter fastskruvat med detta "högfartsmunstycke", som är ihåligt, och hålet är exakt kalibrerat för ett visst bensinflöde. Olika storlekar finns.

"Luftskruv" finns egentligen inte heller i en fyrtaktsförgasare, det är vad man har i en tvåtaktsmotor. Skillnaden är att luftskruven i en tvåtaktare faktiskt sitter i luftintagskanalen, medan i en fyrtaktare är det inte så, därav namnet "blandskruv" i fyrtaktare. Det är alltså blandskruven lelles felaktigt kallar "luftskruv".

Ska man köpa nya munstycken gör man bäst i att skruva av de befintliga och titta på beteckningen som står på dem. Det är det som står i tabellen på sidan, under "storlek". Ska även stå specificerat i manualen. Måtten på diameter och längd får du kanske mäta själv.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Härligt, då ska jag bara riva förgasarna.

Vet att det kan stinka lite bensin om man tar in dom i sin lägenhet men jag antar det går att vädra ur? Jag vill inte sitta i centralgaraget med alla komponenter och dåliga arbetsställningar man kommer ha med grejerna på marken osv.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, töm förgasarna först genom att montera en slang till dräneringsrören, led slangen ner i en bensindunk eller vad du vill, skruva ut skruven och låt det rinna. Samma för varje förgasare. Sen är den mesta av bensinen borta, men droppvis kommer finnas kvar. Vädring och bensintåligt underlag när du skruvar isär förgasarna i lägenheten rekommenderas. Inte hälsosamt för våra luftrör!:) Resterna avdunstar kvickt sen.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nu är vi inne på semantik, bäste bror!
Det justerbara munstycke vi talar om, kallades förr alltid tomgångs(blandnings)munstycke men numera säger alltfler "lågfartsmunstycke". Påverkar bränsle/luftblandningen på tomgång, "lyftet" från tomgång samt upp till cirka 1/4 av fullgas (mixas med påverkan av trottelns utskärning och en aning av nålens slipning/höjd samt emulsionsrörets data).
Tomgångsvarvtalsskruven är något helt annat: Det är någon form av mekanisk påverkan på trottelns/trottlarnas/spjällets/spjällens viloläge utan gaspådrag.
Och: Semantiken är viktig, precis som du antyder - lätt att massuppfitta varandra!


Jo, all heder åt G-L, men det ser ut som han slant lite på tangentbordet när han skrev

då det ju inte finns något som heter tomgångsmunstycken. Inget ont menat av mig med det!:krama

Tomgångsskruv, lågfartsmunstycken och blandskruvar, det är tre olika saker det.

Fö, på engelska: lågfartsmunstycke: pilot jet
blandskruv: pilot jet screw
huvudmunstycke: main jet
nål: main jet needle
tomgångsskruv: idle adjustment screw, eller något liknande
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Friskt vågat, hälften vunnet!

Och som du själv förstått: Förgasare mekas bäst på köksbordet med bra belysning.
Köp renoveringssatser till din knasare samt en (ganska) billig ultraljudstvätt på Kjell. Använd aldrig metallredskap för att rengöra munstycken och kanaler!

Härligt, då ska jag bara riva förgasarna.

Vet att det kan stinka lite bensin om man tar in dom i sin lägenhet men jag antar det går att vädra ur? Jag vill inte sitta i centralgaraget med alla komponenter och dåliga arbetsställningar man kommer ha med grejerna på marken osv.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Friskt vågat, hälften vunnet!

Och som du själv förstått: Förgasare mekas bäst på köksbordet med bra belysning.
Köp renoveringssatser till din knasare samt en (ganska) billig ultraljudstvätt på Kjell. Använd aldrig metallredskap för att rengöra munstycken och kanaler!

Ah min nästa fråga skulle vara om just rengöringen. Då är det bara köra på ultraljudstvätt som jag förstått att man använder vatten till bara. Det här kommer gå så bra så! :D
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nästan fått loss den. Det är bara gasvajern kvar men kan inte förstå hur den ska lossas. Den går runt sitt hjul och tillbaka till handtaget. Ska den lossas från handtaget? Manualen finner jag otydlig här. Det går liksom inte lossa kabeln från hjulet eller hjulet från förgasaren heller

EDIT: Det löste sig, hittade ändarna.
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Vill du få lite lyster på förgasarhuset, kan du tillsätta lite kalklösare (ättiksprit eller Kalkosan t.ex.) i utltraljudstvätten.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Haha får se, ska försöka hinna till Kjell imorgon och köpa en tvättare. Såg att dom hade en på 1.4 liter som borde fungera bra. Ska bli intressant att plocka isär och undersöka den där "lagningen" närmare.

Min plan gällande packningar och O-ringar var att helt enkelt kolla deras skick och ifall de såg hemska ut så byter jag. Det fanns ett kit för flottörhus hos Lelles men jag vet inte om man ska tolka det som att det är till alla 4?

"Komplett sats med flottörhuspackningar som behövs." Är vad sidan säger. Att flottörhuspackningar är i plural får man väl tolka som till alla 4?

Sen fanns det ju flottörnålar att köpa men vet inte hur mycket dessa slits?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Komplett sats med flottörhuspackningar som behövs." Är vad sidan säger. Att flottörhuspackningar är i plural får man väl tolka som till alla 4?

Sen fanns det ju flottörnålar att köpa men vet inte hur mycket dessa slits?
Jag tolkar det också som att det är till alla fyra, inte minst pga priset. Men ring lelles och fråga.
Nä, det är ju inte säkert att flottörnålarna är slitna. Rengör dem och kolla hur de ser ut. Flottörnålen är ju en mekaniskt rörlig del, så visst kan slitage uppstå. Synliga spår på slitage så byt.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag skulle kunna ta emot lite tips för att lossa skruvar med stjärnhuvud som är slitet och sitter ordentligt. Hittils har jag försökt lägga mycket tryck på skruvmejseln och vrida utan att låta det slinta men det är två skruvar nu som är lite värre slitna än de andra. Har inte möjlighet att testa grövre skruvmejsel just nu då den större jag har är lite för stor.

EDIT: Det löste sig också till slut. Ena skruven gick med lite mer jävlar anamma. Den sista försökte jag få lite 5-56 och litiumfett under huvudet och lätt det sitta några minuter och sen ett nytt försök. Gick mycket lättare då.

Kommer absolut fixa nya skruvar, dessa kommer jag inte sätta tillbaka.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ni får ursäkta min bristfälliga terminologi nu.

Jag håller på plockar isär och kollar förgasarna och har känt lite på vad jag nu kallar för "kolven" i förgasaren. Den som dras upp av vakuumkammaren för att släppa igenom mer luft(och bränsle?). Eller det är vad jag antar är syftet iaf. Jag försökte förstå mig på hur choken jobbade så drog lite i choken och tryckte upp "kolven". Då fastnade "kolven" högst upp alltså i öppet läge. Nu kanske detta inte alls är konstigt när det inte finns luft som susar igenom förgasaren?

Med min begränsade kunskap känns det som det typiskt är någon som kan få motorn att rusa annars.

"Lagningen" som jag pratat om är att någon ersatt det bränslerör som funnits tidigare mellan två förgasare, som haft O-ring osv för att hålla tätt. Vad som istället använts är någon tjock slang som skurits hål i för att skapa en T-koppling och sen har det eltejpats. T-kopplingen i sig verkar tät men jag skulle gissa att ändarna som kopplas till förgasarna inte alls är det. Med lite eftertanke har jag förstått nu att det är härifrån jag haft bensinlukt kommande sedan slutet av förra säsongen. Kunde aldrig se det när jag var ute och körde.

Är jag något på spåren tror ni? Eftersom jag nu har den nedmonterad så rengör jag det jag kan ordentligt iaf och utesluter ev smuts.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
"Kolven" och choken har inget med varandra att göra. Nålen sitter fäst i kolven. Kolvens uppgift är att föra nålen upp och ner, och styrs av luftundertrycket, precis som du säger (vacuum). Lyft av kolvarna helt så ser du nålen. Den är lång. Rengör allt dettta. Tittar du sen ner i hålet som kolven suttit i så ser du det lilla mässingshålet som nålen löper igenom. Vänder du upp och ner på förgasaren så hittar du en stor fet mässingsskruv. Det är den som nålens rör mynnar ut i. Skruva av och rengör och kolla så att du kan se rakt igenom (den är ihålig). Under den skruven sitter själva huvudmunstycket. Tryck ut det från kolvsidan och rengör och kolla att du ser rakt igenom samt att alla hålen på sidan verkar icke igensatta.

I närheten sitter en mycket mindre mässingsskruv som du också ska skruva av. Det är lågfartsmunstycket. Hittar du blandskruvarna? Ett tips är att skruva in dem helt först och räkna varven. Då ser du vad de är inställda på nu. Skruva sen ut dem helt och rengör. Pass på att de har fjädrar, så du får ut dem också. Blås kanalen ren med tryckluft. Jämför inställningen med manualen, kan också ge dig en hint om ev felinställning.

Själva choken lär ha sitt eget rörsystem, med egen bensinupptagning från flottören samt mynnar ut i ett litet hål utanför spjällen. Skruva av själva mekanismen som sitter i änden av choke-vajern och rengör. Kanalerna blåser man rent med tryckluft.

Ja, den där lagningen kanske är skum och ska bytas. Ser det misstänksamt ut är det nog misstänksamt (mekarfilosofi!:)

Edit1: nä, kolven släpper inte igenom nåt, det är nålen.
Edit2: choke+kolv är nog inte troligt det som orsakar rusande motor
Edit3: rengöring, ja. Varenda munstycke och skruv ska av och rengöras och blåsas igenom, och varenda gjuten kanal ska rengöras och blåsas igenom. Om du köpte ultraljudstv ska ändå allt skruvas av först och sen ner i tvätten, och efter tvätten blåsas igenom. Detta gäller även flottören, flottörhusen och flottörnålen. Gummipackningar ska ej ner i ultraljudstvätten.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top