Äsch, hade skrivit långt inlägg men klantade bort det. Lång historia kort.
Chansade på att ta en tur idag i det varma fina vädret, kom ca 2 km innan den började varva till 5-6k RPM. Jag antog det var pga av tjuvluft någonstans. Körde till stängd verkstad där någon gjorde pappersarbete. Ingen hjälp där men referens till annan mekaniker och till skrotar för ev. reservdelar. Innan jag gick in kikade jag om jag kunde se något självklart på insugsgummi eller något annat. Provade tomgångsskruven för att se om den kunde påverka men icke. Det kanske är självklart om felet är tjuvluft.
Jag funderade dock om det kunde vara så att luften kom genom den "lagningen" som jag visat på min andra bild eftersom jag även tyckte det var där bensin hade läckt också. Då borde luft kunna komma in där också.
Jag vände hemåt(kollade med mekanikern så det inte var någon fara heller) och efter kanske ett par hundra meter växlade jag upp till fyran och hojen lugnade ner sig igen, dock eftersom jag tummat på tomgångsskruven var den i princip döendes på tomgången. Det enda jag kunnat komma på för förklaring här är om "geggan" som använts för "lagningen" kanske värmts upp och smält igen för läckan igen.
Vad kan tänkas vara nästa steg? Jag lär behöva plocka ur förgasaren nu och ta en ordentlig titt på den iaf, rengöra och undersöka läckor. Hitta en bättre lösning på "lagningen" som gjorts iaf.
Eran hjälp är ovärderlig och jag uppskattar det mycket!
Chansade på att ta en tur idag i det varma fina vädret, kom ca 2 km innan den började varva till 5-6k RPM. Jag antog det var pga av tjuvluft någonstans. Körde till stängd verkstad där någon gjorde pappersarbete. Ingen hjälp där men referens till annan mekaniker och till skrotar för ev. reservdelar. Innan jag gick in kikade jag om jag kunde se något självklart på insugsgummi eller något annat. Provade tomgångsskruven för att se om den kunde påverka men icke. Det kanske är självklart om felet är tjuvluft.
Jag funderade dock om det kunde vara så att luften kom genom den "lagningen" som jag visat på min andra bild eftersom jag även tyckte det var där bensin hade läckt också. Då borde luft kunna komma in där också.
Jag vände hemåt(kollade med mekanikern så det inte var någon fara heller) och efter kanske ett par hundra meter växlade jag upp till fyran och hojen lugnade ner sig igen, dock eftersom jag tummat på tomgångsskruven var den i princip döendes på tomgången. Det enda jag kunnat komma på för förklaring här är om "geggan" som använts för "lagningen" kanske värmts upp och smält igen för läckan igen.
Vad kan tänkas vara nästa steg? Jag lär behöva plocka ur förgasaren nu och ta en ordentlig titt på den iaf, rengöra och undersöka läckor. Hitta en bättre lösning på "lagningen" som gjorts iaf.
Eran hjälp är ovärderlig och jag uppskattar det mycket!