Droppar bränsle från slang

Tjena å God kväll..
Har en liten fråga Ang läckaget här..
Kan en öppen kran göra så att flottörhuset fylls med bränsle ifall den står öppen hela tiden och den släpper igenom lite bränsle? Jag stängde av kranen i förrgår och var nere nu ikväll till garaget och testade att starta upp den och lät den gå en stund på tomgång. Nu läckte det ingenting iaf. Men jag var ioförsej uppe med en Mejsel och knackade en del på botten.. det kanske löste allt?
 
stängde av kranen i förrgår och var nere nu ikväll till garaget och testade att starta upp den och lät den gå en stund på tomgång.

Den proceduren gör jag om vårens påställning innebär att något flödar. Kör flottörhusen tomma, sista skvätten med choke, på med kran och skräpet lägger sig i botten av flottörhuset - som kan tömmas med skruvarna i botten.
 
Den proceduren gör jag om vårens påställning innebär att något flödar. Kör flottörhusen tomma, sista skvätten med choke, på med kran och skräpet lägger sig i botten av flottörhuset - som kan tömmas med skruvarna i botten.

Grymt. Jag får helt enkelt ta och testa detta. Kanske hjälper. :) tack för tipset.
Synd att man får plocka ner halva maskinen för att kunna tömma flottörhusen..
 
Med "skruvarna i botten" menar jag den fingängade skruv med spets som sitter i nederdelen av flottörhuset som enkom har den funktionen att kunna tömma koppen.
 
Hejsan. Nu har jag tagit tag i min hoj å plockat ner förgasaren. Och mycket riktigt så är det en flottör som hänger upp sig. Men problemet är inte att den går trögt, utan den fastnar mot själva gotset på vägen upp. Känns som om att den går för långt upp jämfört med dom andra? Kan flottören svullna eller är det tyvärr så att själva leden är utsliten och behöver bytas.

Och till min stora fråga. Var någonstans får jag tag i nya saker till förgasaren?
Vänliga hälsningar
Daniel
 
MC-shopen i Karlstad har allt du behöver. http://www.mc-shopen.se/

Artikelnummer på prylar kan du hitta t.ex. @ https://www.cmsnl.com/suzuki-rf900_model13955/

Att flottören skulle kärva mot godset låter lite udda. Har du ställt in flottörhöjden enligt manualen?

Har man monterat flottören felaktigt så att den tätande o-ringen blivit skadad eller gör monteringen sned kommer den att läcka.

Facit @ https://www.youtube.com/watch?v=QrNToW4eqzM

Japp. Så är det ju. Men jag har bara än så länge skruvat av locket å känt på flottörerna på samtliga förgasare.. Och det är den första närmast kranen som hänger upp sig. Så jag har inte varit på å skruvat än..Men konstaterat att den går emot å kärvar fast. Förstår inte varför den skulle göra så. Vanligast är ju att den kärvar i leden. Tittar man på resterande flottörer så ser man att dom går rakt å jämt upp å ner. Men inte den som kärvar. Den gör så att flottören liksom skrapar emot på vägen upp.
Och det sitter identiskt med dom andra tre som är riktiga
 
När det gäller den läckande slangen från tanken, kan det i värsta fall vara så att det är röret från överfyllnadsskyddet som rostat hål. Det går nämligen rakt igenom tanken. Du kollar det enklast genom att se vid vilken nivå i tanken det slutar droppa ur slangen. Enklaste lösningen på den saken är att helt enkelt plugga röret.
 
Ibland är det en metallram som förbinder flottörerna, om det är så kanske det går att bocka undan den del som kärvar lite grand?
 
Ibland är det en metallram som förbinder flottörerna, om det är så kanske det går att bocka undan den del som kärvar lite grand?

Ja. Precis. Så är det ju i detta fall. Kan ju hända att den kanske är en aning tillkrökt av oförsiktighet av tidigare ägare. Ska jämföra med dom andra.
 
Fick själv en överaskning i förrgår när jag skulle starta ena XTn som stått ett par månader längst in i garaget.

Drog på soppakran och tryckte på startknappen...
-Jäklar vad det luktar soppa!

Troligen hade soppan dunstat ur flottörhuset och då hojen stod lutad på sidostödet och jag inte reste upp hojen fastnade flottören i öppet läge.

Eftersom frånloppsslang saknades rann soppan rakt ner över startmotorn...

Hade det börjat brinna hade det varit helt kört då två låsta hojar stod bakom och blockerade vägen ut :rodnar

Knackade ett par gånger på flottörhuset med baksidan av en skruvmejsel så tätade till sej och framförallt, nu sitter en frånloppsslang från flottörhuset :)

Hoppas det ordnar sej för dej :tummenupp
 
Flottören var något högre än dom resterande flottörerna, så jag bände tillbaks den lite så den kom i samma nivå som dom andra. Då nu är mätning gjort och den ligger i exakt samma läge som dom resterande tre. Blir spännande ikväll å se hur det ter sig. Nu lär ju iaf inte flottören hänga upp sig.
 
Då var hojen klar. :) verkar som om att den går som den ska.. Å framförallt. Nu går den köra i stan igen utan stuts å ryckningar??
Ingen bensin som läcker. Körde den som sagt en liten stund. Sedan in i garaget å lät den stå en liten stund på tomgång.. inget rinnande från slangarna. Känns bra än så länge.
Tack alla för hjälpen så länge.
Mvh Daniel
 
Tjena.. då var man tillbaks i förgasarträsket igen. Hojen har gått finfint tills nu för några dagar sedan, då den har börjat läcka igen. Jäkla skit..men men, det jag skulle vilja fråga om är, även om en av förgasarna nu flödar över igen så har den börjat gå illa på låga varv när den läcker..den blödrar och låter som om den inte går på alla cylindrar tills man kommer upp i lite extra varv..då går den riktigt igen och slutar läcka.. å så fort varvtalet går ner igen till tomgång så börjar den läcka igen.. är det så att någon förgasare har börjat flöda över åt helvete
Känns som att det kommer så fort jag tankar fullt.. när jag åkte till jobbet så var det inga problem.. inte heller ifrån jobbet.. men så fort jag tankat och åkt en stund så började det..
 
Luktar motoroljan bensin nu?
Det är väl en flottör som hängt sig eller en flottörnål som inte stänger helt av någon anledning.
Prova att knacka på förgasarraden med en gummiklubba.
Skruvar du loss alla stift så ser du nog vilken förgasare som flödar över. Att motorn går rent på lite högre varv beror på att soppan förbrukas i samma takt som den fylls på. Fast på lägre varv blir det för mycket.
Har du inte soppafilter så borde du sätta dit ett.
Med tillgång till tryckluft skulle jag kanske blåsa rent via soppa slangen. Lågt tryck och dräneringen från det felande flottörhuset öppet. Det har funkat för mig. Håll koll på soppan och ev skräp som kommer ut från dräneringsslangen.

Eller så bankar du lite på förgasarna och öppnar dräneringen i botten på flottörhuset och vrider kranen till Pri-läget och hoppas att det går att skölja ut eventuellt skräp. Det underlättar om du vet vilken som flödar över. Du har inte bensinpump väl?

Alternativet är att riva av förgasarna och öppna alla. Man vill ju få det gjort ordentligt så man kan lita på att den går som den ska framöver.
 
tja tankat nyss ,betyder mer tryck på de dåliga nålventilerna, byt nålventiler eller tanka halv tank:va:smasha
 
Dra fram bensinslangen i en ögla utanför tanken och använd klämtång - eller ta fram skruvdragaren och sätt nålventilerna i chucken och använd först 1200 papper och avsluta med autosol mellan tumme och pekfinger - eller köp nya nålventiler.

306273_VE-70547.png
 
Okej. Tack för snabba svar.:) Det blir till att köpa renoveringssats till samtliga förgasare och å hoppas på att det hjälper.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top