dry nitrous kit

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Vad är nackdelarna med det här? verkar ju fantasktiskt bra!

"MPS Dry Nitrous Kit
1-0323

MPS

Just imagine another 20 to 40 horsepower in just 2 hours! That’s the reality of our Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles. Flip the switch to activate the nitrous and turn your horn button into a horsepower button. Our kit comes complete with all wiring. Most will plug directly into your stock wire harness. The MPS Dry Nitrous Kit was designed to easily increase horsepower of a four cylinder fuel injected motorcycle. By allowing the nitrous to pass the fuel injection sensors in the air box the factory fuel injection can compensate with more fuel for small shots of nitrous. These Dry Nitrous Kits exploit that ability and yield between 20 and 40 horsepower. They are strictly for fuel injected motorcycles. The MPS Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles is for use in closed course competition events only and are not for use on any public street or highway. Easy 2 Hour Installation Complete Installation Instructions Stealth Horn Button Activation 2.5 lb. Nitrous Bottle (Tobefast.com's option) Push In Fittings 3 Different Power Levels EZ Nozzle Mounts
$369.00"
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Im-2-fast-4-u skrev:

tror dig inte, det kan inte vara så lätt att man bara kan montera dit kittet på en originalhoj, trycka lite på tutan och få ut upp till 40 hk extra... :va
någon som har någon erfarenhet av det?

"The MPS Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles is for use in closed course competition events only and are not for use on any public street or highway" - Vad grundar dom det där på? för att man är utan tuta?

nån som vet vart kan man fylla på tuberna någonstans?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ingel skrev:
tror dig inte, det kan inte vara så lätt att man bara kan montera dit kittet på en originalhoj, trycka lite på tutan och få ut upp till 40 hk extra... :va
någon som har någon erfarenhet av det?

"The MPS Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles is for use in closed course competition events only and are not for use on any public street or highway" - Vad grundar dom det där på? för att man är utan tuta?

nån som vet vart kan man fylla på tuberna någonstans?


Om jag inte minns fel är det olagligt att ha lustgas på hojen.

Anders mumlade om en siffra på 150kr/månad i tubhyra + 2700kr för påfyllning av 37kg´sflaska
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
cRoC skrev:
Om jag inte minns fel är det olagligt att ha lustgas på hojen.

Anders mumlade om en siffra på 150kr/månad i tubhyra + 2700kr för påfyllning av 37kg´sflaska

37 kg? ska man sätta en sån på en hoj? -det finns antingen 1lb eller 2.5lb att välja mellan - hur många kg kan det bli?
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Ingel skrev:
37 kg? ska man sätta en sån på en hoj? -det finns antingen 1lb eller 2.5lb att välja mellan - hur många kg kan det bli?

Är en större tub för påfyllning av den lilla du har på hojen...
Annars kanske man får låna gratis då gubbsen på gasdepån är less att se
en varje dag under sommarhalvåret... :hihi

1lb ca 0,45kg och 2,5lb ca 1,1kg om jag inte är ute och cyklar...

/D
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tja!

Vart hitta du systemet? har länge varit sugen på lustgas!!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Problemet med ett dry-kit är att man bara låter EFI'n kompensera för den kallare luften som blir av förgasningen av den flytande lustgasen (den är flytande under tryck). Sen att lustgasen innehåller 33% syre istället vanliga luftens 21% undviker man att berätta. 40 hästar extra på en 600 skulle inte jag rekommendera, på sin höjd 20 hästar - under max 10 sekunder.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
andersbrink skrev:
Problemet med ett dry-kit är att man bara låter EFI'n kompensera för den kallare luften som blir av förgasningen av den flytande lustgasen (den är flytande under tryck). Sen att lustgasen innehåller 33% syre istället vanliga luftens 21% undviker man att berätta. 40 hästar extra på en 600 skulle inte jag rekommendera, på sin höjd 20 hästar - under max 10 sekunder.


Varför kan man inte bara köra med rensyrgas då? Är 100% syre.
Har hört att kvävet i kombination med syre (NO3) gör att reaktionen (med bränsler) blir ordentligare?
 

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Ingel skrev:
Vad är nackdelarna med det här? verkar ju fantasktiskt bra!
Det som du visar en bild på är ett torrt lustgas system. Ett "torrt" system innebär att endast lustgas kommer in i den inkommande luftströmmen och kräver då att original bränsle-spridare ordnar det extra bränslet som behövs. Problemet med denna metod är att det inte finns något intag med perfekt fördelning cylindrarna emellan, och därför får cylindrarna olika mängd ren lustgas, men en jämn mängd bränsle från varje spridare. Detta resulterar i fet/tunn blandning som ofta kan sluta med motorhaveri.

Ett "blött" system däremot innebär en blandning av lustgas och bränsle i den inkommande luftströmmen vilket medför bra luft/bränsle förhållande i varje cylinder. Vilket är mycket skonsammare mot motorn.
Exempelvis om man köper ett Nitrous Express sytem då är fördelningen mellan cylindrarna är inget problem då en nozzel monteras i varje insugsrör. Det är i nozzeln som extra bensinen och lustgasen blandas.

Det kit som du troligtvis ska ha, och det man brukar köra på bla. R6:eek:r och Hayabusa är NX #60007. Det är ställbart mellan 40, 60 och 100 hk. De flesta kör med 60 hk bestyckningen. Med ett "blött" system som är stabilare kan man med säkerhet använda sig av 60hk bestyckningen - NX rekommenderar max 20hk per cylinder..

"Lustgas på en sådan hoj du har är obeskrivligt, måste upplevas"​
 

Bifogat

  • 60005.jpg
    60005.jpg
    11.2 KB · Visningar: 144
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FreddaAbborre skrev:
Varför kan man inte bara köra med rensyrgas då? Är 100% syre.
Har hört att kvävet i kombination med syre (NO3) gör att reaktionen (med bränsler) blir ordentligare?

Lustgas N20 innehåller två kväveatomer och en syreatom som splittras under förbränningsprocessen, dvs under värme och tryck. Syret kan då förbränna bränslet och kvävet har en dämpande effekt på spontan reaktion/detonation.

100% syre är våldsamt explosivt vid kontakt med material som kan oxidera/förbrännas. Jag bollar hellre med en flaska nitroglycerin än en plastkasse fylld med 100% syre och 5 cl bensin.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
andersbrink skrev:
Lustgas N20 innehåller två kväveatomer och en syreatom som splittras under förbränningsprocessen, dvs under värme och tryck. Syret kan då förbränna bränslet och kvävet har en dämpande effekt på spontan reaktion/detonation.

100% syre är våldsamt explosivt vid kontakt med material som kan oxidera/förbrännas. Jag bollar hellre med en flaska nitroglycerin än en plastkasse fylld med 100% syre och 5 cl bensin.
Jag o en polare hade en flaska syre med oss till mantorpdepån som vi hade tänkt att köra muttermaskin med.Som tur va så hann en granne se när vi började dra slangen ifrån tuben o förklarade vad som skulle hänt,till nästa tävling hade vi kväve i tuben istället. :gnissla
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag vill minnas att jag sett bild och kortare film med ett Nitrous system monterat på en ducce.

Duccen har ju ett insug per cylinder, Båda går dock från samma luftbox. Det systemet som jagh såg så var det en lustgas sprut (eller vad man skall kalla det) monterat i luftboxen så att det sprutade ner i insuget.

Fråga: Är det troligt att kittet var ett WET kit eller ett Dry? Jag antar att det är svårt att lista ut.. Jag skall se om jag hittar en bild eller så.
 

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
amullo skrev:
Jag vill minnas att jag sett bild och kortare film med ett Nitrous system monterat på en ducce.

Duccen har ju ett insug per cylinder, Båda går dock från samma luftbox. Det systemet som jagh såg så var det en lustgas sprut (eller vad man skall kalla det) monterat i luftboxen så att det sprutade ner i insuget.

Fråga: Är det troligt att kittet var ett WET kit eller ett Dry? Jag antar att det är svårt att lista ut.. Jag skall se om jag hittar en bild eller så.

Den här eller..?
http://www.turbomonster.com/MorePhotos.tpl?XP80=900SS
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
pageer skrev:

Nej.. Systemet jag såg satt på en 996 och var en insprutare per insug. Sprutet satt precis vid insuget.

EDIT. Hittade det..
http://www.foxperformanceengines.com/nos.htm

nosnozzle1.jpg


nosnozzle2.jpg


noshpcurves.gif

nostqcurves.gif
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top