Drz tillbaka i Europa

145kg "Curb" på gamla och 151 på nya. Den skillnaden kan man nog ta igen. 132kg är förmodligen E-modellen som inte är gatlegal i sverige.
Siddu, alltid intressant att leta information om gamla grejer. Som sagt är en våg det ända raka, men pratar vi 6kg, så är det ingenting en tigersåg inte fixar.
 
I mina drömmar börjar den på max 80. Då kan man slänga på den ett vettigt avgas med styrning och sen slipper man köpa offroadhoj för resten av livet. Kanske fjädrar med eftersom jag utgår från att den är fjädrad för en fjortonårig japansk flicka.
Kostade de inte runt 60 2006? Och några lappar till för sm.
 
Inte alls omöjligt, men värdeminskningen kanske inte blir fullt så stor… till slut blir de ståendes bland alla övriga småhojar typ xt350.
Det är väl så.
Jag hoppas mest att dessa pressar ner priserna på beggade från 00-talet, som idag är hiskeligt dyra.
Men det händer ju bara om de inte gör de nya sämre. (I.e. tyngre, sämre körbarhet(skit mappat), eller övrigt besvärlig elektronik).
 
Det är väl så.
Jag hoppas mest att dessa pressar ner priserna på beggade från 00-talet, som idag är hiskeligt dyra.
Men det händer ju bara om de inte gör de nya sämre. (I.e. tyngre, sämre körbarhet(skit mappat), eller övrigt besvärlig elektronik).
Jag har provat den ”gamla” några gånger. Kul första tio minuterna, sedan ledsnar man. Inte oanvändbar, bara tråkig och egentligen inte bra på något.
 
Lite märkligt att en hoj som lanseras 2025 (ska den väl börja säljas) och alltså är snart 30 (trettio!) år yngre än mitt gamla bojsänke XR400 så har teknikutvecklingen "lyckats" pressa ut 3½ hk till och lagt på 26 kg!
Men vaffan liksom....
:huvet


Verkar ändå logiskt.
Det följer ungefär min personliga utveckling inom samma tidsspann.
Förutom att jag.....faktisk har tappat i effekt....
Men jag är mer tekniskt avancerad och långt mer komplicerad, och har knappast lägre total driftkostnad.
Och det som kunde fixas förr i tiden med ett plåster och två magnecyl....det behöver nu avancerad provtagning och utlåtande från flera experter (läkare), bara för att komma fram till att " - Det här kan man inte riktigt säga vad det beror på".
Så, jag har full förståelse för konceptet, jag kan relatera.
 
Jag har provat den ”gamla” några gånger. Kul första tio minuterna, sedan ledsnar man. Inte oanvändbar, bara tråkig och egentligen inte bra på något.
Hmm har inte jag. Konstigt då att de betingar 6-7 tusen euro för en 15-20 år gammal i ok skick.
Räknar med att det är en "resan över körupplevelsen"-hoj, men skulle mest ha den att bryta i skogen med.
 
Hmm har inte jag. Konstigt då att de betingar 6-7 tusen euro för en 15-20 år gammal i ok skick.
Räknar med att det är en "resan över körupplevelsen"-hoj, men skulle mest ha den att bryta i skogen med.
Ja, och då kan du ju ha en Enduro 250 istället, 50 kilo mindre…
 
Det kan jag, men då "måste" jag ha en rejsbuss, "får" inte köra grusväg, och får serva mycket MYCKET mer. Garanterat roligare för den som tar upp nivån lite, för mina ändamål så är gatlegal 400 rätt nära tror jag.
Köp en!

Sälj säsongen efter! :D
 
En fin maskin på pappret för oss som vill ha en "dual sport" med rimliga serviceintervall. Risken är väl dock rätt stor att det blir som med CRF450L - kräver helsystem, power commander och dremel för att den ska andas ordentligt, och då är priset plötsligt _helt_ ohållbart om det börjar på 100k+.
Det var väl två orsaker att folk moddade sina crf450l. 450:in är en racemotor som Honda strypt för att göra gatlegal och få ner serviceintervallet och många ville såklart ha tillbaka ursprungseffekten. Det andra man ville fixa var att den dör väldigt lätt på låga varv när man skall igång s.k. flameouts. Inget problem på en racehoj, men såklart ett problem när svennebanan skall ut och böka i spenaten.
Drz har ju ingen racemotor med dolda gratis hk, och troligtvis inget problem med flameouts heller, så jag gissar att få kommer att modda den.

Tänker att det skulle vara en kul hoj att ha stående i garaget som man kan plocka ut lite då och då när man känner för att utforska omgivningarna :) Tex nu på höstkanten när det är fina dagar, men för kallt för att åka sporthoj. Billig att köpa, "gratis" försäkring och ingen haveriångest som med eurpeiska hojar.

Men kostar den 9000 euro, så får man nog vänta några år på en beggad. :)
 
Men kostar den 9000 euro, så får man nog vänta några år på en beggad. :)
Finns nog risk att den hamnar i samma segment som CRF450L gjorde dvs att det säljs väldigt få pga det löjligt höga priset vilket i sin tur resulterar i att få hittar ut på begagnat-marknaden.
Och de få som gör det kostar löjliga pengar!

Kan relatera till det själv då jag sedan x antal år tillbaka haft CRF450L på bevakning och de gånger den dyker upp så kostar den bortåt 100 loppor nästan (vi pratar begagnad grusmoppe nu)!
:gnissla
 
Last edited:
Finns nog risk att den hamnar i samma segment som CRF450L gjorde dvs att det säljs väldigt få pga det löjligt höga priset vilket i sin tur resulterar i att få hittar ut på begagnat-marknaden.
Och de få som gör det kostar löjliga pengar!

Kan relatera till det själv då jag sedan x antal år tillbaka haft CRF450L på bevakning och de gånger den dyker upp så kostar den bortåt 100 loppor nästan (vi pratar begagnat grusmoppe nu)!
:gnissla
Eller en bra bit norr om hundratusen. https://www.blocket.se/annons/goteborg/honda_crf_450_l/1401375407
Skrattretande...
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top