DT125r från 01 skurit?

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
så... jag var påväg hem från övningskörningen då bakhjulet på min DT125a låste sig... åkte in till kanten och kollade vad som var fel på han. vi kollade kicken men det gick som vanligt. och efter ett tag så kollade vi om det fanns någon 2 taktsolja men den var tom :näsblod så jag och min handledare åkte iväg och köpte olja till den och sedan hoppade mcn igång... den kändes lite svagare än vanligt men inte mer än det... Sedan så kom jag ca 500 meter innan den tvärdog igen.. fast som tur var medans kopplingen var inne. Så jag ringde pappa istället och han komm med en kärra och hämtade mig! :)

Så vad kan vara felet på min hoj? jag skulle behöva svar så fort som möjligt för jag har lektion på tisdag men den får väll ombokas eller nåt... så jag vill inte att kortets chanser försvinner nu när sommaren har kommit.

Och det där som många skrev i tråden "hjälper du en hojbroder i nöd?"... Det verkar inte stämma eftersom alla skrev där " jag stannar alltid" osv men nähepp... ingen har stannat och hjälpt mig :(
Tacksam för svar! :)
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Är där komp och liknande kvar eller är det väldigt lätt att dra runt kicken?
Isåfall kan det efter mina erfarenheter sen min gamla 80cc vara att den har skurit :/.

Har kolven satt sig i loppet eller går kicken att dra runt eller dra runt motorn via svänghjulet?
Då kan den ha nypt pågrund utav dålig smörjning eller kylning.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
kicken går att dra runt... det finns fortfarande hårt motstånd men ändå lite mindre än förut tror jag.
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Hmm, finns säkert mer personer än mig här som är mer kompetenta är vad jag är när det gäller detta men iom att det är en tvåtaktare och relativ lätt att öppna upp och kolla hade jag lyft på toppen och kollat lopp och kolv.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
okay...jag har tänkt att kolla hela cylindern men jag har bara ett problem... för att ta av cylindern är det lättare med tanken borta. men för att fåav tanken så ska sadeln bort. men hur får jag av den? :va
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Nu har jag inte sett denna hojen innan men det sitter inte små skruvar från bakkåporna upp i sadlen eller liknande?
Eller i bakramen?
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
har inte kollat efter skurvar men ska göra det imorgon! men nu måsta jag nog sova! Sov gott och tack för svar :)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
På din beskrivning känns det tyvärr som om den skurit.
Inte bra att köra slut på tvåtaktsolja..
Du får väl glädja dig åt att du bara har en cylinder, inte fyra..
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
hm... jaja men hur mycket kostar kolv och cylinder? Vart kan man köpa en sån? Och om cylindern är fin räcker det då med att bara köpa kolv? Och om det bara är kolv som behövs så ska det vara en ÖD kolv!


EDIT: jag hittade en kolv för 500kr nu! Är det rätt pris på den? Tack för alla svar som jag har fått :)
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=718641#params:nid=718641&t=Info

EDIT 2: Jag har letat efter vad en cylinder skulle kosta men jag hittar bra för 6000kr + :( kostar det verkligen så mö?
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Högst troligt har kolven skurit.
Egentligen behövs det otroligt lite olja för att smörja den, därför är oljepumpen gjord för att pumpa väldigt små mångder olja. Det tar därför väldigt lång tid att få fram ny olja om tanken tagit slut. Därför är det viktigt att lufta oljepumpen och köra med olja blandad i bränsel tills man vet att pumpen fungerar.
En kolv som har skurit blir aldrig som förut även om motorn verkar gå normalt igen.
Lyft av cylinder och inspektera nog vad som har hänt. Kontrollera även vevstaken. Den har så klar också gått med begränsad smörjning ett tag.
Ny kolv är troligtvis lägasta kravet på renovering!
I värsta fall ny cylinder. Kan kosta mellan 3 och 7 tusen. Troligtvis är den så ny att det inte går att borra den på gamalt traditionellt sätt. Däremot kan man renovera nikasilbeläggningen. Finns ibland som bytescylindrar.
Finns stort utbud på E-bay och tyska, engelska hemsidor.

Kör absolut inte vidare innan du har säkerställt att olja kommer fram till motorn.

Mats
 

Flod

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Umeå
Hoj
Moto Guzzi 850 '77, Hornet 600 '06
Nu är min erfarenhet från snöskotrar, men jag skulle anta att det funkar lika på 125:eek:r.
Antagligen är det ett värmenyp du råkat ut för. Vad man då gör är att plocka av cylinder och tar den till en firma som kan hona/borra. Har du tur är det bara att hona cylindern och byta kolv, brukar inte kosta många hundralappar. Glöm inte beställa nya packningar när du ändå beställer kolv. Ifall det nypit illa (som sist min skoter nöp :mad: ), så får man borra upp cylindern till nästa ÖD. Detta kostar mer.

Förutsatt att det är stålfoder, vilket jag antar..?

Sen är det inget skämt det som står i manualen till din cykel: Fyll på olja varje gång du tankar. Lycka till!
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Har tänkt att ringa till Yamahacenter och kolla med dom vad en cylinder borde kosta... men 3000-7000 :död Det är ju hur mycket som helst! Vad kostar honing då?

EDIT: Jag hade kollat oljan innan vi åkte men det var tydligen bara ett märke som man såg igenom behållaren... Det jag inte fattar är varför inte min varnings lampa tände sig
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Honing kostar allt från 100:- och uppåt. Har du ett nicasilbelagt cylinderlopp så måste du ha en nya beläggning vilket kostar mer. Tror det finns en firma som heter nicasilproffsen eller nått sånt som brukar annonsera i olika MC-tidningar.
Om du är minsta tveksam hade jag lämnat iväg den. Då slipper du sånt tråkigt som att kolven skär igen bara för att man chansade.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
honing låter ju bättre :tummenupp Vart finns det en bra verkstad i närheten av Alingsås Göteborg Borås? Kan 2hjulsservice i A-ås göra sånt?
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
det bästa är att lossa cylindern och inspektera. På din beskrivning låter det som om du fått en nypning. det innebär att kolven blivit för varm, pga den uteblivna smörjningen. När den svalnat lite efter ett tag, har kolven minskat, och kan glida i cylindern igen. När du startar efter ett tag, blir den varm igen, och nyper fast ännu en gång.

När du öppnar motorn har du en eller två mörka repiga band, längs kolvsidorna. De brukar ligga kl 10 och kl 2, ( om avgasporten är kl 12) på var sin sida om avgasporten, ibland syns även en mindre skavd yta på motsvarande sida vid insuget. .Motsvarande yta i cylindern är allt från lätt repig, till hårt repad med fastbrända aluminium rester. har du tur, att skadan inte är för stor, kan du fixa den tillfälligt enligt följande:
Montera av kolven och cylindern. Lossa försiktigt så du kan återanvända både cylinderfotspackningen och topplockspackningen. Montera bort kolvringarna, och förvara dem så du monterar rätt ring på rätt plats och med samma sida uppåt som när den var monterad. Bägge ringarna kan kärva vid avmonteringen, var försiktig så du inte bänder eller bryter av ringarna, innanför den undre ringen kan det ligga en extra ring/fjäder, den ska också monteras bort (eventuellt kan du kasta bort denna lilla fjäder, men det bestämmer du själv).

Slipa försiktigt på fläckarna med vattenslippapper och vatten, så du med fingret endast känner små rester av nypningen. Slipa gärna åt olika håll, då fläcken tas bort. försök att endast slipa bort det skadade, inget annan yta på kolven ska slipas.

Känn genom att föra kolvringen i kolvringspåret, att spåret för ringen inte är smalare där nypningen varit. Är det för smalt får du slipa upp det med dubbelvikt slippapper.
I cylindern, om det är foder av järn, kan du putsa bort fläcken med samma slippapper. (har cylindern foder av nicasil, bör du ta hjälp av en mekaniker. det finns en metod med soda att rengöra utan slippapper.)
Använder du vatten då du slipar i cylindern, var noga att torka bort allt efteråt så du inte får rost. När du är nöjd med putsningen så provmonterar du kolven i cylindern utan ringar, ha gärna lite sprayolja på ytorna. Du ska kunna dra kolven obehindrat upp och ned utan att känna av de gamla fläckarna. Montera ringarna på rätt plats (ev utan den lilla fjäderringen), upprepa testet med att dra kolven för hand fram och tillbaka i cylindern. Den här gången måste du vara noga att kolven löper fram och tillbaka så att ringarna löper på samma sätt i cylindern som när du kickar, annars kan ringarna fastna i någon port och brytas av. återmontera alla delarna på motorn, kontrollera att dina gamla packningar inte gått sönder, köp nya i så fall. Smörj alla lager och kolvbulten, kolvens väggar med tvåtaktsolja. Stryk ut ett tunt lager med olja på cylinderns innerväggar. Överdriv inte inoljningen, det räcker med några droppar till varje lager och tunt lager olja på kolvsidorna. När du har fyllt i kylvatten och kollat alla detaljer du lossat, att de är rätt åtdragna igen, kan du provstarta, för en enklare inkörning av delarna. Motorn ryker nu rejält, men det beror på den extra oljan. Varva inte på ett varvtal kontinuerligt, utan dra i gasen flera gånger med snabba rörelser, så motorn får både kall luft och bränsle/olja. Lufta oljepumpen när motorn går, det finns säkert anvisningar på nätet för det, men du ska ha olja i oljeledningen fram till cylindern utan luftbubblor. Efter någon minut kan du stanna motorn, kontrollera att kylvattnet fortfarande har rätt nivå, fyll på med glykol/vatten igen om det minskat i nivå. (luft som funnits i systemet har nu kommit upp till påfyllningshålet).
Låt motorn svalna ordentligt, och upprepa inkörningen igen, kontrollera att motorn inte läcker olja, bensin, vatten, avgaser. kontrollera igen att det inte kommer luft i oljeledningen, det ska finna en luftningsskruv på oljepumpen.
För säkerhetsskull, kan du blanda 1% olja i bensinen när du kör. Har du tio liter bensin, skaka 1 deciliter tvåtaktsolja med någon liter bensin i en flaska, fyll sedan på så du tillsammans får 10 liter i tanken. Det här är en tillfällig renovering, som du vid ett senare tillfälle kan förbättra genom att lämna cylindern till en verkstad för omborrning till lämpligaste överdimension.

Din egen metod att kicka för att känna om det är samma motstånd vid kompläget funkar utmärkt för att du ska veta om din tillfälliga renovering har lyckats.
Mina tips ligger här även för andra som senare googlar fram uppgifter på nätet, och jag hoppas de duger åt dig och att du lyckas med renoveringen.
Du sparar säkert flera tusen, och kan ägna dig åt o köra i sommar. Meka, det kan du göra i vinter!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Har tänkt att ringa till Yamahacenter och kolla med dom vad en cylinder borde kosta... men 3000-7000 :död Det är ju hur mycket som helst! Vad kostar honing då?

EDIT: Jag hade kollat oljan innan vi åkte men det var tydligen bara ett märke som man såg igenom behållaren... Det jag inte fattar är varför inte min varnings lampa tände sig

Bara att börja leta på Ebay, det gjorde jag förut man hittade cylindrar som inte hade gått långt/såg väldigt bra ut för under 1000 kronor, sen ett kolvkit på det som kostar cirka 500-700 kronor.

Börja felsöka varför varningslampan inte tänder, i manualen så finns det ett felsökningsprogram om vad man ska göra när tex oljelampan inte lyser när du har neutral i, vilket den ska göra ovs.

Angående sadeln så sitter den fast med två skruvar längre bak, så drar du loss den bara emot dig ifall du står bakom motorcykeln, sedan så sitter tanken fast med ett fäste och för att få av tanken så måste du lyfta den, lättas görs nog ifall du tag i den undre delen utav tanken på båda sidorna och lyfter upp den delen emot instrumentpanelen så går den loss lätt!
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Massa nyttig text
Tack för ett jättebra svar! jag plockade av cylindern idag och den såg bra ut! Inga repor som man kände men kolven ska skrotas! Väldigt stora (inte så djupa men dom syns) repor i den och lite sprucken...
Men när kolven körs in ska man göra då som blårök skrev att gasa mycket och sedan låta den vila? Eller ska man köra lugnt i början? Hur hur länge ska man göra så? En till fråga vad är nicasil? har tänkt att åka iväg med cylindern till en lokal Mc-verkstad och be dom hona den om det går!
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
När jag körde in min husqvarna så körde jag rätt lugnt i ca 10-20 km, sedan så gasade jag lite mera för att spåren som blir i cylindern när den honas skulle nöta in kolvringen ordentligt eftersom dom inte varar allt för länge så måste man ändå göra det rätt tidigt.
Men under dom 1000km (!) jag körde in, (bytte ramlager; kolv; cylinder och ett gäng lager i växellådan):hihi, så rusade jag aldrig ur den längre stunder.
Men kom ihåg att variera varven mycket när du kör in, sitt alltså inte och kör långa sträckor på konstanta varv.

Nu kanske det blir lite tl;dr varning här, men farsan min sade för längesedan att om man fegkör för mycket när man kör in motorer så kan det blir en liiten liten kant uppe i cylindern eftersom kolven aldrig kommer upp i toppen med hjälp av centrifugalkraften som kommer vid höga varv såklart. Så sen när du kört in klart och börjar leka i effekt så kommer kolven "slå i" kanten som bildats där uppe!:crash
Detta vet jag dock inte om stämmer, men det lät rimligt!:tummenupp

Mvh
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Men kom ihåg att variera varven mycket när du kör in, sitt alltså inte och kör långa sträckor på konstanta varv.

Nu kanske det blir lite tl;dr varning här, men farsan min sade för längesedan att om man fegkör för mycket när man kör in motorer så kan det blir en liiten liten kant uppe i cylindern eftersom kolven aldrig kommer upp i toppen med hjälp av centrifugalkraften som kommer vid höga varv såklart. Så sen när du kört in klart och börjar leka i effekt så kommer kolven "slå i" kanten som bildats där uppe!:crash
Detta vet jag dock inte om stämmer, men det lät rimligt!:tummenupp

Mvh

Varmkör först. Undvik låga varvtal och plåga/fullgasa inte i långa uppförsbackar som är flera mil långa. Men gasa på ordentligt och var inte för feg, då blir den inkörd.

Det där med att kolvringarna skulle krocka med vändkanten kan faktiskt hända, men då pratar vi om motorer som gått otroligt långt. Typ 50ooo mil med dålig skötsel, då kan det inträffa om man plötsligt börjar köra sportigt.
Inte aktuellt på en 2 taktare, eller modern MC

Mats
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Så först varmköra som vanligt? (puttra runt på tomgång?) Och sedan plåga den fast inte i längre sträckor? Utan släppa gasen och låta den varva ner och sedan axxa upp igen? Min granne har sagt till mig att 2-taktare ska man plåga och 4-taktare ska man va mer snäll mot... stämmer detta?

Tack för svaren! Dom hjälper faktiskt väldigt mycket!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top