det bästa är att lossa cylindern och inspektera. På din beskrivning låter det som om du fått en nypning. det innebär att kolven blivit för varm, pga den uteblivna smörjningen. När den svalnat lite efter ett tag, har kolven minskat, och kan glida i cylindern igen. När du startar efter ett tag, blir den varm igen, och nyper fast ännu en gång.
När du öppnar motorn har du en eller två mörka repiga band, längs kolvsidorna. De brukar ligga kl 10 och kl 2, ( om avgasporten är kl 12) på var sin sida om avgasporten, ibland syns även en mindre skavd yta på motsvarande sida vid insuget. .Motsvarande yta i cylindern är allt från lätt repig, till hårt repad med fastbrända aluminium rester. har du tur, att skadan inte är för stor, kan du fixa den tillfälligt enligt följande:
Montera av kolven och cylindern. Lossa försiktigt så du kan återanvända både cylinderfotspackningen och topplockspackningen. Montera bort kolvringarna, och förvara dem så du monterar rätt ring på rätt plats och med samma sida uppåt som när den var monterad. Bägge ringarna kan kärva vid avmonteringen, var försiktig så du inte bänder eller bryter av ringarna, innanför den undre ringen kan det ligga en extra ring/fjäder, den ska också monteras bort (eventuellt kan du kasta bort denna lilla fjäder, men det bestämmer du själv).
Slipa försiktigt på fläckarna med vattenslippapper och vatten, så du med fingret endast känner små rester av nypningen. Slipa gärna åt olika håll, då fläcken tas bort. försök att endast slipa bort det skadade, inget annan yta på kolven ska slipas.
Känn genom att föra kolvringen i kolvringspåret, att spåret för ringen inte är smalare där nypningen varit. Är det för smalt får du slipa upp det med dubbelvikt slippapper.
I cylindern, om det är foder av järn, kan du putsa bort fläcken med samma slippapper. (har cylindern foder av nicasil, bör du ta hjälp av en mekaniker. det finns en metod med soda att rengöra utan slippapper.)
Använder du vatten då du slipar i cylindern, var noga att torka bort allt efteråt så du inte får rost. När du är nöjd med putsningen så provmonterar du kolven i cylindern utan ringar, ha gärna lite sprayolja på ytorna. Du ska kunna dra kolven obehindrat upp och ned utan att känna av de gamla fläckarna. Montera ringarna på rätt plats (ev utan den lilla fjäderringen), upprepa testet med att dra kolven för hand fram och tillbaka i cylindern. Den här gången måste du vara noga att kolven löper fram och tillbaka så att ringarna löper på samma sätt i cylindern som när du kickar, annars kan ringarna fastna i någon port och brytas av. återmontera alla delarna på motorn, kontrollera att dina gamla packningar inte gått sönder, köp nya i så fall. Smörj alla lager och kolvbulten, kolvens väggar med tvåtaktsolja. Stryk ut ett tunt lager med olja på cylinderns innerväggar. Överdriv inte inoljningen, det räcker med några droppar till varje lager och tunt lager olja på kolvsidorna. När du har fyllt i kylvatten och kollat alla detaljer du lossat, att de är rätt åtdragna igen, kan du provstarta, för en enklare inkörning av delarna. Motorn ryker nu rejält, men det beror på den extra oljan. Varva inte på ett varvtal kontinuerligt, utan dra i gasen flera gånger med snabba rörelser, så motorn får både kall luft och bränsle/olja. Lufta oljepumpen när motorn går, det finns säkert anvisningar på nätet för det, men du ska ha olja i oljeledningen fram till cylindern utan luftbubblor. Efter någon minut kan du stanna motorn, kontrollera att kylvattnet fortfarande har rätt nivå, fyll på med glykol/vatten igen om det minskat i nivå. (luft som funnits i systemet har nu kommit upp till påfyllningshålet).
Låt motorn svalna ordentligt, och upprepa inkörningen igen, kontrollera att motorn inte läcker olja, bensin, vatten, avgaser. kontrollera igen att det inte kommer luft i oljeledningen, det ska finna en luftningsskruv på oljepumpen.
För säkerhetsskull, kan du blanda 1% olja i bensinen när du kör. Har du tio liter bensin, skaka 1 deciliter tvåtaktsolja med någon liter bensin i en flaska, fyll sedan på så du tillsammans får 10 liter i tanken. Det här är en tillfällig renovering, som du vid ett senare tillfälle kan förbättra genom att lämna cylindern till en verkstad för omborrning till lämpligaste överdimension.
Din egen metod att kicka för att känna om det är samma motstånd vid kompläget funkar utmärkt för att du ska veta om din tillfälliga renovering har lyckats.
Mina tips ligger här även för andra som senare googlar fram uppgifter på nätet, och jag hoppas de duger åt dig och att du lyckas med renoveringen.
Du sparar säkert flera tusen, och kan ägna dig åt o köra i sommar. Meka, det kan du göra i vinter!