Kanske inte så informativt för TS men en rolig historia;
Jag hade en yamaha yz80 när jag var i 10-12 årsåldern och min gamle far tyckte att den gick lite slött så vi skulle minsann borra om cylindern o köpa ny kolv.
När delarna var nya och väl monterade så var det premiärstart vilket efter x antal kick gick fint. Problemet var att vi (förmodligen jag, minns inte) monterat trottlen fel så att den inte kommit "ända ner" och alltså var konstant öppen (kanske också förklarar svårigheterna att starta den).
Detta resulterade i full gas med mig på och dödarknappen var förstås paj så jag lämnade över åbäket till far min som ställde den mot husväggen och petade i växel för växel men inte fan dog den, det bara spann och gruset sprutade. Till slut stannade motorn självmant. Min fars första kommentar var "nu skar den".
Vi brydde oss inte om att kolla i loppet utan kände bara på kicken och motorn gick fortfarande runt. Efter att ha monterat trottlen rätt igen så var det bara på att igen. Den startade galant och gick fortfarande mycket bra. Jag vet inte om den nöp när den stod o fullgasvarvade mot väggen eller vad som hände, men jag kan inte tänka mig att något allvarligt hände eftersom den gick i flera år efter.
Med detta vill jag inte säga att "visst kan man ge järnet från start med en flång ny motor" utan bara lämna lite förhoppningsvis kul läsning