DT125r från 01 skurit?

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Ser cylindern bra ut som du säger, dvs. inga repor eller aluminiumrester från kolven men har det ordinarie honmönstret kvar intakt runt fodret, hona inte! Mät cylinderdiameter för att få till rätt kolv, ifall den skulle vara borrad tidigare i historien(om det nu är stålfoder). Att det tog tid för den nya oljan att komma fram kan mycket väl bidragit till att den nöp en andra gång. Kolla det när det är dags att starta igen, tillsyn före körning:)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Så först varmköra som vanligt? (puttra runt på tomgång?) Och sedan plåga den fast inte i längre sträckor? Utan släppa gasen och låta den varva ner och sedan axxa upp igen? Min granne har sagt till mig att 2-taktare ska man plåga och 4-taktare ska man va mer snäll mot... stämmer detta?

Spelar ingen roll om det är två eller fyrtaktsmotorer, kolvringarna skall bäddas in oavsett antalet tändningar per varv..

Min devis är: Kör in motorn hårt, men du skall absolut inte plåga den! Att varva ur en motor är verkligen inte samma sak som att plåga den. Snabba accelerationer genom växlarna, följt av inbromsningar för att återigen accelerera upp i fart. INTE ligga länge på konstant varvtal som redan nämnts.
Kanske läge att öva bromsteknik i samband med inkörningen?
Annars är det enklast att busa run inne i stan i några mil. Då blir det naturligt att gasa/bromsa hela tiden, men där finns tyvärr mottrafikanter och sådana där herrar i blått som inte alltid är förstående för att man håller på att köra in sin motor..

Tänk på att varmköra motorn ordentligt innan du gasar på bara, finns nog inget effektivare sätt att döda en motor på än att ge järnet innan den är helt uppvärmd.

Den här sidan står det en hel del vettigheter på ang. inkörning: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Kanske inte så informativt för TS men en rolig historia;

Jag hade en yamaha yz80 när jag var i 10-12 årsåldern och min gamle far tyckte att den gick lite slött så vi skulle minsann borra om cylindern o köpa ny kolv.

När delarna var nya och väl monterade så var det premiärstart vilket efter x antal kick gick fint. Problemet var att vi (förmodligen jag, minns inte) monterat trottlen fel så att den inte kommit "ända ner" och alltså var konstant öppen (kanske också förklarar svårigheterna att starta den).

Detta resulterade i full gas med mig på och dödarknappen var förstås paj så jag lämnade över åbäket till far min som ställde den mot husväggen och petade i växel för växel men inte fan dog den, det bara spann och gruset sprutade. Till slut stannade motorn självmant. Min fars första kommentar var "nu skar den".

Vi brydde oss inte om att kolla i loppet utan kände bara på kicken och motorn gick fortfarande runt. Efter att ha monterat trottlen rätt igen så var det bara på att igen. Den startade galant och gick fortfarande mycket bra. Jag vet inte om den nöp när den stod o fullgasvarvade mot väggen eller vad som hände, men jag kan inte tänka mig att något allvarligt hände eftersom den gick i flera år efter.

Med detta vill jag inte säga att "visst kan man ge järnet från start med en flång ny motor" utan bara lämna lite förhoppningsvis kul läsning :brynad
 

Fjalle

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2011
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna sm 125 -07 (såld)
Den här sidan står det en hel del vettigheter på ang. inkörning: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Har kört in min lättviktare och cross efter den hemsidan, funkar skitbra!:tummenupp

Det där med att kolvringarna skulle krocka med vändkanten kan faktiskt hända, men då pratar vi om motorer som gått otroligt långt. Typ 50ooo mil med dålig skötsel, då kan det inträffa om man plötsligt börjar köra sportigt.
Inte aktuellt på en 2 taktare, eller modern MC
Mats

Aha, då var det ju en viss sanning då.
Tack för informationen!:tummenupp
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Så... En update som har hänt i veckan nu då! Först så gick jag till en av stans ena Mc/cross/bil verkstäder men dom kollade typ inte äns utan sa den har skurit och skickade iväg mig:brinnerup Men efter en vecka så gick jag till den andra i stan och han sa att han skulle fixa cylindern och ny kolv :D Hoppas bara att han inte ångrar sig av någon orsak! Så jag kanske med lite tur kan ha den färdig tills uppkörningen den 20:de!

Edit: Han sa att han skulle ringa till yamaha-center i stockholm så dom skulle skicka en ny kolv till mig :banana
 
Last edited:

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Ny update! Jag hade visst storleken 57,00mm på min kolv och 56,00mm är std så yamahacenter säger att om dom ska köpa in en kolv till mig så är det högprestanda kolv som finns... Och jag har kollat denna sida http://www.geiwiz.de/no/vertex-piston-replica-57-00mm-39897.html?p_id=39897 och hittar kolven men inte ringarna eller bulten:( Så vet någon här om men kan ta en annan bult med samma storlek och om man hittar ringar från en annan kolv som är 57mm, skulle det kunna funka? Min bror säger att det kommer inte att funka men vill kolla här ändå!

EDIT: Högprestands kolven skulle kosta 1600kr och beställas från USA om något... på en leveranstid av 3-4 veckor
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Ny update! Jag hade visst storleken 57,00mm på min kolv och 56,00mm är std så yamahacenter säger att om dom ska köpa in en kolv till mig så är det högprestanda kolv som finns... Och jag har kollat denna sida http://www.geiwiz.de/no/vertex-piston-replica-57-00mm-39897.html?p_id=39897 och hittar kolven men inte ringarna eller bulten:( Så vet någon här om men kan ta en annan bult med samma storlek och om man hittar ringar från en annan kolv som är 57mm, skulle det kunna funka? Min bror säger att det kommer inte att funka men vill kolla här ändå!

EDIT: Högprestands kolven skulle kosta 1600kr och beställas från USA om något... på en leveranstid av 3-4 veckor
Om du beställer kolv från den tyska sidan du länkade lär det väl följa med åtminstone ringar och kanske bult också? Annars borde väl gamla bulten gå att använda.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Om du beställer kolv från den tyska sidan du länkade lär det väl följa med åtminstone ringar och kanske bult också? Annars borde väl gamla bulten gå att använda.

Öh... Den gamla bulten är nog kass för när vi skulle taut kolven innan så satt bulten som f*n:3freak
Så halva bulten lyckades vi få ut innan kolven gick att lyfta av! Men han på verkstaden hade mätt fel den var bara 56,50mm så jag kanske kan beställa original från Yamaha annars så blir det denna
http://geiwiz.com/product_info.php?cPath=3&products_id=39868&p_id=39868

EDIT: Jag åkte tillbaka till en annan vekstad och där fick jag sitta och putsa med batterisyra och det blir asbra :) Fick tipset att avända tandkräm så ska testa det imorgon när jag ska dit igen!
 
Last edited:

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Öh... Den gamla bulten är nog kass för när vi skulle taut kolven innan så satt bulten som f*n:3freak
Så halva bulten lyckades vi få ut innan kolven gick att lyfta av! Men han på verkstaden hade mätt fel den var bara 56,50mm så jag kanske kan beställa original från Yamaha annars så blir det denna
http://geiwiz.com/product_info.php?cPath=3&products_id=39868&p_id=39868

EDIT: Jag åkte tillbaka till en annan vekstad och där fick jag sitta och putsa med batterisyra och det blir asbra :) Fick tipset att avända tandkräm så ska testa det imorgon när jag ska dit igen!

Såg nu att ifall man byter språk till tyska på Geiwiz så står det info om produkten och där står det om både ringar och bult, så det medföljer i både 56,5 och 57 mm-kitten.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Jag har beställt kolv packningar och allt där till förutom den som stitter mitt emmellan bulten och veven! :) Det var största kolven från yamaha som dom kunde fixa! 56.50mm! Så den kanske kan bli klar tills på onsdag! :banana

Men hur var det man ska köra in den? :)
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Jag har beställt kolv packningar och allt där till förutom den som stitter mitt emmellan bulten och veven! :) Det var största kolven från yamaha som dom kunde fixa! 56.50mm! Så den kanske kan bli klar tills på onsdag! :banana

Men hur var det man ska köra in den? :)
Kolla sidan Marsupilami länkade, http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Kortfattat: Varmkör först lugnt (jätteviktigt!)
Kör sedan varierat, INTE ligga i samma hastighet och transportköra på landsväg! Kör aktivt, varva genom växlarna, slå av och upprepa. På den länkade sidan står det att man ska motorbromsa mycket, men jag skulle vara lite försiktig med det i och med att det är en 2-taktare som kan få lite dåligt med smörjning med för hård motorbromsning. Släpp gasen halvt när du ska motorbromsa från höga varv, dvs håll lite gas så att motorn smörjs och kyls bättre.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top