Du klarade teoriprovet med hjälp av en app?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Vilken då, undrar jag i så fall. Jag köpte en ganska dyr och alla rätt på appens prov = inte godkänd av Trafikverket. Så vilken app (eller bok) gör en verkligen rimligt förberedd för teoriprovet?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Vet inte vilken app du köpte men den kanske riktade in sig på just mc-delen vilket bara är en liten del av provet.
Nu var det länge sedan jag pluggade teori men gratisteori.se (nere?) eller ikörkort.se. Båda har förklaringar till frågorna och är riktigt bra för generell teori. Det finns gratis teori att läsa på vanligt sätt https://www.ikorkort.nu/teori.php men tillgång till all körkortsfrågor kostar fast det finns ett par att testa ser jag.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Du kan alltid plugga via appar men kom ihåg att det inte betyder att just de frågorna kommer på provet. Jag pluggade via MC Jakten, iKörkort och Elevcentralen och klarade provet utan problem.

Saken är den att många pluggar frågorna och memorera dom men det är inte rätt väg att gå. Jag fick ca 5 frågor jag kände igen från iKörkort tex så jag var tvungen att kunna alla regler, parkeringsregler och kunna bedöma vem som har företräde osv då jag i princip fick bara bildfrågor som jag aldrig sett förr.

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag hade jättesvårt att lära mig med den metoden, precis som nämnts ovan lärde jag mig svaren på alla bildfrågorna utan att direkt förstå vad man egentligen skulle lista ut från bilden. Spikade varje test-prov, episkt misslyckande första teoriprovet. Kan inte riktigt säga att jag förstår vad det är man ska se i bilderna efter att ha klarat provet andra försöket heller, jag tycker det är ett rätt värdelöst kunskapsprov som det är utformat idag. :confused:

Regelfrågorna i textform är ju en sak eftersom det handlar om fakta, men halvsuddiga stillbilder med otydliga skyltar, figurer och avstånd med utrymme för egen tolkning och/eller gissningar på vad som avses?

"Vad skulle du göra i den här statiska situationen?"
"Det hade jag vetat om jag upplevt den i verkligheten med rörliga delar.."

:backontop
..hursomhelst, jag använde enbart Elevcentralens material och klarade mig på andra försöket. Jag skulle rekommendera en kurs med lärare som på den gamla goda tiden när jag tog B-kortet, men jag vet inte om det går till så någonstans idag.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
När jag tog C-kort 2012 använde jag online-frågor, har för mig det var via körskolan. Läste teoriboken en gång, läste de specifika C-kortböckerna flera gånger och tragglade frågorna tills jag hade nästan alla rätt varje gång. Skrev upp och klarade på första.

Bra verktyg, och teoriprovet var åtminstone då väldigt mycket enklare än när jag tog mina första behörigheter, för numera(?) är det bara ett svar som är rätt. För kunde alla, inga, eller några svar vara rätt, det var klurigare. Eller så var jag bara ung och dum. :crash
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Eller så var jag bara ung och dum. :crash
Jag måste ha varit smartare när jag var ung för jag kommer inte ihåg att jag hade några problem alls med teorin den gången (faktum är att jag till och med kommer ihåg den enda frågan jag missade då - hur man monterar en barnstol). :LOL:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade jättesvårt att lära mig med den metoden, precis som nämnts ovan lärde jag mig svaren på alla bildfrågorna utan att direkt förstå vad man egentligen skulle lista ut från bilden. Spikade varje test-prov, episkt misslyckande första teoriprovet. Kan inte riktigt säga att jag förstår vad det är man ska se i bilderna efter att ha klarat provet andra försöket heller, jag tycker det är ett rätt värdelöst kunskapsprov som det är utformat idag. :confused:

Regelfrågorna i textform är ju en sak eftersom det handlar om fakta, men halvsuddiga stillbilder med otydliga skyltar, figurer och avstånd med utrymme för egen tolkning och/eller gissningar på vad som avses?

"Vad skulle du göra i den här statiska situationen?"
"Det hade jag vetat om jag upplevt den i verkligheten med rörliga delar.."

:backontop
..hursomhelst, jag använde enbart Elevcentralens material och klarade mig på andra försöket. Jag skulle rekommendera en kurs med lärare som på den gamla goda tiden när jag tog B-kortet, men jag vet inte om det går till så någonstans idag.
Ta det inte personligt, men det är alltså provets fel om man inte klarar det? Det är kanske just för att man inte förstår det bakomliggande, själva principen, och kan applicera det i andra situationer än just testfrågan? Verkligheten är just halvsuddiga bilder, där allt inte är svart eller vitt, med okända avstånd och hastigheter, och du kan inte alltid välja mellan A) Blomkål B) Tvättmaskin C) Rymdraket och D) Parkeringsförbud på torsdagar.

Att ta körkort handlar inte om att bara klara provet, det handlar om att få tillstånd att få fortsätta övningsköra på egen hand. Det är ett livslångt lärande, både vad gäller teknik och för att trafikregler förändras och du hamnar ständigt i nya situationer. Den insikten kanske är det som avgör om man kommer hem hel och levande från turen, eller inte?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte onlinefrågor från körskolan/någon portal och skrev en fyra-fem sådana prov. När jag hade fel läste jag på om den frågan. Har varit min strategi i plugg generellt.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Ta det inte personligt, men det är alltså provets fel om man inte klarar det? Det är kanske just för att man inte förstår det bakomliggande, själva principen, och kan applicera det i andra situationer än just testfrågan? Verkligheten är just halvsuddiga bilder, där allt inte är svart eller vitt, med okända avstånd och hastigheter, och du kan inte alltid välja mellan A) Blomkål B) Tvättmaskin C) Rymdraket och D) Parkeringsförbud på torsdagar.

Att ta körkort handlar inte om att bara klara provet, det handlar om att få tillstånd att få fortsätta övningsköra på egen hand. Det är ett livslångt lärande, både vad gäller teknik och för att trafikregler förändras och du hamnar ständigt i nya situationer. Den insikten kanske är det som avgör om man kommer hem hel och levande från turen, eller inte?
Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.

Jag tycker dessutom inte att materialet jag använde förberedde mig på ett bra sätt för att klara provet, eftersom det inte gick igenom varför en bild skulle tolkas på ett visst sätt utan bara gav mig ett rätt svar när jag gissade fel. Vad jag lärde mig var att "om det är en lastbil till vänster i bild så är rätt svar A, om det är en bil som svänger ut vid ett rött hus är det B". Hoppas du förstår vad jag försöker säga med det och inte tror att jag pratar om rotsaker eller skyller ifrån mig - ber om ursäkt ifall du är upphovsman till några av frågorna i teoriprovet och tog illa upp av kritiken.

Vad jag hade velat lära mig var att lista ut den bakomliggande tanken i bilderna, det hade hjälpt mig att klara av provet på första försöket, något som jag tror en livs levande person hade kunnat göra bättre än en massa (tusentals, är det väl om man köper dem?) övningsfrågor.

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga med den sista delen, men jag håller med om att man inte är fullärd när man tagit kortet. Det hade nog precis noll att göra med vad jag skrev, dock. Det är dessutom väldigt sällan man ställs inför en statisk tvådimensionell situation som precis uppenbarat sig framför en i trafiken, utan man kan nästan alltid dra slutsatser av och basera sitt handlande på vad som hänt just innan.

TL;DR: Jag skulle föredra att teoriprovet provade teori och det praktiska provade praktik. Tydligt nog?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.

Jag tycker dessutom inte att materialet jag använde förberedde mig på ett bra sätt för att klara provet, eftersom det inte gick igenom varför en bild skulle tolkas på ett visst sätt utan bara gav mig ett rätt svar när jag gissade fel. Vad jag lärde mig var att "om det är en lastbil till vänster i bild så är rätt svar A, om det är en bil som svänger ut vid ett rött hus är det B". Hoppas du förstår vad jag försöker säga med det och inte tror att jag pratar om rotsaker eller skyller ifrån mig - ber om ursäkt ifall du är upphovsman till några av frågorna i teoriprovet och tog illa upp av kritiken.

Vad jag hade velat lära mig var att lista ut den bakomliggande tanken i bilderna, det hade hjälpt mig att klara av provet på första försöket, något som jag tror en livs levande person hade kunnat göra bättre än en massa (tusentals, är det väl om man köper dem?) övningsfrågor.

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga med den sista delen, men jag håller med om att man inte är fullärd när man tagit kortet. Det hade nog precis noll att göra med vad jag skrev, dock. Det är dessutom väldigt sällan man ställs inför en statisk tvådimensionell situation som precis uppenbarat sig framför en i trafiken, utan man kan nästan alltid dra slutsatser av och basera sitt handlande på vad som hänt just innan.

TL;DR: Jag skulle föredra att teoriprovet provade teori och det praktiska provade praktik. Tydligt nog?
Det kan ju faktiskt vara så att man får den bakomliggande teorin om man läser teoriböckerna? ;)

Jag skrev ju att det inte var personligt, och sista stycket är i högsta grad generellt :fakta

Och nej, jag har inte skrivit frågorna till något teoriprov, däremot har jag jobbat en hel del med validering.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det kan ju faktiskt vara så att man får den bakomliggande teorin om man läser teoriböckerna? ;)
Det var kanske så att jag skulle sagt mindre om mina åsikter om provet och mer om ursprungsfrågan, jag ville nog mest bara säga att för mig så funkade inte trafikskolans material tillräckligt bra som enda källa, jag hade inte köpt några böcker utan tänkte att "jag har betalat för en kurs, det materialet borde räcka för att klara kortet".

Till exempel så kom det en del frågor på det skarpa provet om inlärning och psykologi som jag inte kunde hitta svaren på i Elevcentralens online-teori över huvud taget. Det kanske står mer om i andra böcker, eller i andra online-resurser, men jag hade ändå uppskattat en traditionell lektion i körkortsteori mer. Nu använde jag min körlärare en del som bollplank, men det blir ganska dyra minuter som tas från körningen.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.

Jag tycker dessutom inte att materialet jag använde förberedde mig på ett bra sätt för att klara provet, eftersom det inte gick igenom varför en bild skulle tolkas på ett visst sätt utan bara gav mig ett rätt svar när jag gissade fel. Vad jag lärde mig var att "om det är en lastbil till vänster i bild så är rätt svar A, om det är en bil som svänger ut vid ett rött hus är det B". Hoppas du förstår vad jag försöker säga med det och inte tror att jag pratar om rotsaker eller skyller ifrån mig - ber om ursäkt ifall du är upphovsman till några av frågorna i teoriprovet och tog illa upp av kritiken.

Vad jag hade velat lära mig var att lista ut den bakomliggande tanken i bilderna, det hade hjälpt mig att klara av provet på första försöket, något som jag tror en livs levande person hade kunnat göra bättre än en massa (tusentals, är det väl om man köper dem?) övningsfrågor.

Vet inte riktigt vad det är du försöker säga med den sista delen, men jag håller med om att man inte är fullärd när man tagit kortet. Det hade nog precis noll att göra med vad jag skrev, dock. Det är dessutom väldigt sällan man ställs inför en statisk tvådimensionell situation som precis uppenbarat sig framför en i trafiken, utan man kan nästan alltid dra slutsatser av och basera sitt handlande på vad som hänt just innan.

TL;DR: Jag skulle föredra att teoriprovet provade teori och det praktiska provade praktik. Tydligt nog?
Jag tog mitt MC-kort förra året, bilkörkortet införskaffades 1988, ett par år sen alltså. :oops: Jag håller helt med dig om vissa av frågorna på provet, även om jag inte kommer ihåg något direkt exempel just nu. Men det kunde vara typ "Om det snöar ute just nu, varför ska jag inte dammsuga ikväll?". Dvs helt utan någon koppling till någon som har med körning och säkerhet att göra.

Ett lite mer riktigt exempel, varför ska man lära sig och kunna hur fort kroppen förbränner alkohol? Vad spelar det för roll för trafiksäkerheten hur fort kroppen förbränner en folköl? Det som är viktigt att kunna är att man inte får köra berusad, men att sitta och räkna på om man har druckit 3 öl på kvällen, hur fort kan man lagligt sätta sig på motorcykeln då, det tycker inte jag tillför något på ett prov. Som upplysning under utbildningen absolut, men inte på provet.

Jag använde mig av iKörkortMC, den tyckte jag var bra. Men det räcker ju inte att bara gå igenom alla frågor, utan man måste plugga igenom teorin med, det är där man ska lära sig. Jag tyckte att de hade en bra teoridel som förklarade varför man ska svara A om det är en lastbil till vänster på bilden.
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
App? på min tid, slutet av 90, fanns det inga appar. Man gjorde övningsprov på körskolan och gjorde analoga prov på uppskrivningen.

När jag tog C och CE använde jag elevcentralen.
 

illefe

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2020
Ort
Malmö
Hoj
Sv650
Tog mc kort förra året. B kort tog jag 2006.
Har inte ens teori boken, körde 100% på sunt förnuft och appen ta mc körkort. Klarade det på första försöket.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tog 2012, körde via körskola några få körlektioner. Fick via den möjlighet till ca 50 test på teoriprovet på en hemsida. Har ju haft B-körkort sedan 1982, och hyfsat intresserad av trafikregler så körde dessa prov och kollade upp det jag missade på. Klarade teorin utan problem, men var lite sur då jag var tvåa ut från lokalen. Var en rackare som gjorde provet på kortare tid än jag lyckades med. 1982 var jag först ut från teoriprovet, med väldigt god marginal också.

Tack vare det vet jag (numer) att det är stor skillnad på släpvagn och släpkärra. Värdelöst vetande :hihi
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Använde ingen app utan bara böcker och så "prova på prov-sidan" man kommer åt via trafikskolan.

Kan hålla med om att bilderna ibland är lite.. Knepiga. Om blicken fastnar på fel grej är det lätt att man svarar fel. Hade själv nån sån miss där jag visserligen klickade i att jag "saktar ner och aktar mig för X" men det var fel grej som jag hade ögonen på.
Nu var ju det rätta svaret fullt logiskt, mer logiskt än mitt, men sitter man med tidspress är det ju lätt hänt att det blir fel.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top