Klosse
Gudomlig sporthojare
Vilken då, undrar jag i så fall. Jag köpte en ganska dyr och alla rätt på appens prov = inte godkänd av Trafikverket. Så vilken app (eller bok) gör en verkligen rimligt förberedd för teoriprovet?
Jag måste ha varit smartare när jag var ung för jag kommer inte ihåg att jag hade några problem alls med teorin den gången (faktum är att jag till och med kommer ihåg den enda frågan jag missade då - hur man monterar en barnstol).Eller så var jag bara ung och dum.
Ta det inte personligt, men det är alltså provets fel om man inte klarar det? Det är kanske just för att man inte förstår det bakomliggande, själva principen, och kan applicera det i andra situationer än just testfrågan? Verkligheten är just halvsuddiga bilder, där allt inte är svart eller vitt, med okända avstånd och hastigheter, och du kan inte alltid välja mellan A) Blomkål B) Tvättmaskin C) Rymdraket och D) Parkeringsförbud på torsdagar.Jag hade jättesvårt att lära mig med den metoden, precis som nämnts ovan lärde jag mig svaren på alla bildfrågorna utan att direkt förstå vad man egentligen skulle lista ut från bilden. Spikade varje test-prov, episkt misslyckande första teoriprovet. Kan inte riktigt säga att jag förstår vad det är man ska se i bilderna efter att ha klarat provet andra försöket heller, jag tycker det är ett rätt värdelöst kunskapsprov som det är utformat idag.
Regelfrågorna i textform är ju en sak eftersom det handlar om fakta, men halvsuddiga stillbilder med otydliga skyltar, figurer och avstånd med utrymme för egen tolkning och/eller gissningar på vad som avses?
"Vad skulle du göra i den här statiska situationen?"
"Det hade jag vetat om jag upplevt den i verkligheten med rörliga delar.."
..hursomhelst, jag använde enbart Elevcentralens material och klarade mig på andra försöket. Jag skulle rekommendera en kurs med lärare som på den gamla goda tiden när jag tog B-kortet, men jag vet inte om det går till så någonstans idag.
Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.Ta det inte personligt, men det är alltså provets fel om man inte klarar det? Det är kanske just för att man inte förstår det bakomliggande, själva principen, och kan applicera det i andra situationer än just testfrågan? Verkligheten är just halvsuddiga bilder, där allt inte är svart eller vitt, med okända avstånd och hastigheter, och du kan inte alltid välja mellan A) Blomkål B) Tvättmaskin C) Rymdraket och D) Parkeringsförbud på torsdagar.
Att ta körkort handlar inte om att bara klara provet, det handlar om att få tillstånd att få fortsätta övningsköra på egen hand. Det är ett livslångt lärande, både vad gäller teknik och för att trafikregler förändras och du hamnar ständigt i nya situationer. Den insikten kanske är det som avgör om man kommer hem hel och levande från turen, eller inte?
Det kan ju faktiskt vara så att man får den bakomliggande teorin om man läser teoriböckerna?Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.
Jag tycker dessutom inte att materialet jag använde förberedde mig på ett bra sätt för att klara provet, eftersom det inte gick igenom varför en bild skulle tolkas på ett visst sätt utan bara gav mig ett rätt svar när jag gissade fel. Vad jag lärde mig var att "om det är en lastbil till vänster i bild så är rätt svar A, om det är en bil som svänger ut vid ett rött hus är det B". Hoppas du förstår vad jag försöker säga med det och inte tror att jag pratar om rotsaker eller skyller ifrån mig - ber om ursäkt ifall du är upphovsman till några av frågorna i teoriprovet och tog illa upp av kritiken.
Vad jag hade velat lära mig var att lista ut den bakomliggande tanken i bilderna, det hade hjälpt mig att klara av provet på första försöket, något som jag tror en livs levande person hade kunnat göra bättre än en massa (tusentals, är det väl om man köper dem?) övningsfrågor.
Vet inte riktigt vad det är du försöker säga med den sista delen, men jag håller med om att man inte är fullärd när man tagit kortet. Det hade nog precis noll att göra med vad jag skrev, dock. Det är dessutom väldigt sällan man ställs inför en statisk tvådimensionell situation som precis uppenbarat sig framför en i trafiken, utan man kan nästan alltid dra slutsatser av och basera sitt handlande på vad som hänt just innan.
TL;DR: Jag skulle föredra att teoriprovet provade teori och det praktiska provade praktik. Tydligt nog?
Det var kanske så att jag skulle sagt mindre om mina åsikter om provet och mer om ursprungsfrågan, jag ville nog mest bara säga att för mig så funkade inte trafikskolans material tillräckligt bra som enda källa, jag hade inte köpt några böcker utan tänkte att "jag har betalat för en kurs, det materialet borde räcka för att klara kortet".Det kan ju faktiskt vara så att man får den bakomliggande teorin om man läser teoriböckerna?
Jag tog mitt MC-kort förra året, bilkörkortet införskaffades 1988, ett par år sen alltså. Jag håller helt med dig om vissa av frågorna på provet, även om jag inte kommer ihåg något direkt exempel just nu. Men det kunde vara typ "Om det snöar ute just nu, varför ska jag inte dammsuga ikväll?". Dvs helt utan någon koppling till någon som har med körning och säkerhet att göra.Jag tycker inte att det är provets fel att jag misslyckades, det var mina förberedelser som var fel. Jag tycker dock att provet inte riktigt provar på ett bra sätt.
Jag tycker dessutom inte att materialet jag använde förberedde mig på ett bra sätt för att klara provet, eftersom det inte gick igenom varför en bild skulle tolkas på ett visst sätt utan bara gav mig ett rätt svar när jag gissade fel. Vad jag lärde mig var att "om det är en lastbil till vänster i bild så är rätt svar A, om det är en bil som svänger ut vid ett rött hus är det B". Hoppas du förstår vad jag försöker säga med det och inte tror att jag pratar om rotsaker eller skyller ifrån mig - ber om ursäkt ifall du är upphovsman till några av frågorna i teoriprovet och tog illa upp av kritiken.
Vad jag hade velat lära mig var att lista ut den bakomliggande tanken i bilderna, det hade hjälpt mig att klara av provet på första försöket, något som jag tror en livs levande person hade kunnat göra bättre än en massa (tusentals, är det väl om man köper dem?) övningsfrågor.
Vet inte riktigt vad det är du försöker säga med den sista delen, men jag håller med om att man inte är fullärd när man tagit kortet. Det hade nog precis noll att göra med vad jag skrev, dock. Det är dessutom väldigt sällan man ställs inför en statisk tvådimensionell situation som precis uppenbarat sig framför en i trafiken, utan man kan nästan alltid dra slutsatser av och basera sitt handlande på vad som hänt just innan.
TL;DR: Jag skulle föredra att teoriprovet provade teori och det praktiska provade praktik. Tydligt nog?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |