Dubba med HILTI gängbult

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Den säljare jag tänkte på saluförde inte Hilti (gothiatec) men jag ringer dem under dagen och kollar upp det hela!
Sen skjuter man igenom dem med krutladdning tror jag, om det inte är för mjukt...
Återkommer med priser!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fick fram lite mer info:
Det enda de kunde få fram ur katalogen i M6-dimension var endast med 11mm gäng, dock 12mm spik. Övriga dimensioner var också endast med 11mm gänga. Tydligen används det aldrig längre gänga numera då profilerna är såpass tunna.
Men han sa att om det gick att få fraam ett artikelnummer på det hela så skulle han kunna göra en sökning och se om det fanns kvar någonstans i sverige!
Priser: M6:an kostade 2,75:- styck samt ca 1:-/krutladdning. Antagligen är det priser plus moms. Så runt 4:-/färdig dubb... Frågan är hur många som behövs i ett däck och om man verkligen behöver dubba framdäcket med detta.
Så Morphed, fixa fram ett nummer och sms:a över det så kollar jag upp mer!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jahopp, du kunde inte ha fått fram det där tidigare så jag slapp ringa runt i 20 minuter :( Du hittade inga andra som kunde fungera?
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Dee_cati skrev:
Jahopp, du kunde inte ha fått fram det där tidigare så jag slapp ringa runt i 20 minuter :( Du hittade inga andra som kunde fungera?
Det där med Hilti-spik i däck har gjorts länge, har själv gjort å åkt med sånt. Vi använde slät spik med en fastlödd/svetsad bricka för att hindra spiken från att krypa ut. förborrade däcket och tryckte igenom spiken. En brandslang påå insidan som kappa och en vanlig innerslang.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, ta det sakta för en annan som är blond...
Vad är det för spik du talar om först och främst? Den i första posten?
Lödning låer ju vettigt och det går fort, men kryper de verkligen UT så bra? I högre farter då antar jag? Annars kan jag tänka mig att de kryper IN tack vare vikten som lägger sig på däcket?
Brandslang, är det en sån där armerad/tygklädd sak du pratar om? Borde iofs gå att lägga en sönderklippt slang över spiken och sen köra en tjock dubb-slang för övrigt?

Och BILDER! :) Om du har vore det skitbra. Hur många går det i ett däck? Är det overkill att köra med detta i framdäcket också eller sladdar det duktigt med e-dubbat framhjul?
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Många frågor.....hmm, ska försöka. Sån här spik: http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10513
Välj längd efter däckets tjocklek(eller slipa efteråt :rolleyes: ), jag antar att du anväder typ ett offroad/landsvägdäck.
Och att bara dubba bak.... ska du åka dragracing eller, det vore nog bra att kunna styra.Spiken har mycket bra fäste jämfört med e-dubb, alternativet som är bra är finndubb.
Vi hade nog ca 200 i ett däck, du vill ju alltid ha några dubb i isen även vid nedlägg.
Våran erfarenhet var att dubben kröp utåt och att en uppklippt brandslang(som täcker alla dubbskallar på insidan) med en innerslang höll dom på plats.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Blitzen skrev:
Många frågor.....hmm, ska försöka. Sån här spik: http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-10513

Våran erfarenhet var att dubben kröp utåt och att en uppklippt brandslang(som täcker alla dubbskallar på insidan) med en innerslang höll dom på plats.
Ok, då är jag med. Jag gjorde en jättefin paintskiss också för att se om jag har fattat det rätt :gnissla Till vänster är utsidan dårå, det ska föreställa ett däck från profil...
En grej till, ni förborrade bara och sen tryckte i dem, för hand då eller?
Behöver man inte ha nåt på utsidan av däcket också så de inte trycks in när det blir vikt på det?
Vad kostar de där spikarna styck på ett ungefär, eller rättare sagt vad ett däck kostar att dubba?

Edit/ jag kommer dubba några gamla crossdäck som inte är alltför dålig höjd på klackarna...
Edit No2: nu antar jag att ni trycker in den utifrån och sedan löder på insidan, annars kryper den ju in... Är det mycket jobb?
 

Bifogat

  • hilti-spik.jpg
    hilti-spik.jpg
    10.1 KB · Visningar: 140
Last edited:

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag funderar ju också på att dubba, vilken av de dära dubbarna är det som de använder på hemsidan...? En sak till, kan man använda dom både på fram och bakdäcket..?

Edit: nu kom bilden med så nu fattade jag......
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
zpeppy skrev:
Jag funderar ju också på att dubba, vilken av de dära dubbarna är det som de använder på hemsidan...? En sak till, kan man använda dom både på fram och bakdäcket..?

Edit: nu kom bilden med så nu fattade jag......

Bry dig inte om bilden för det är antagligen fel...
Här tror jag är rätt:
 

Bifogat

  • hilti-spik.jpg
    hilti-spik.jpg
    11.1 KB · Visningar: 117

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Dee_cati skrev:
Bry dig inte om bilden för det är antagligen fel...
Här tror jag är rätt:


Aha, trodde man skulle göra såhär typ...

Edit. det som spiken slås igenom är däcket... :gnissla
Edit2: blir det inte sjukt mycket lödande om man ska göra de på varje spik...?
 

Bifogat

  • spik.JPG
    spik.JPG
    32.7 KB · Visningar: 109

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
hehe, fler med paint-talang ser jag.....

Jag vettefan hur det ska göras men det får Blitzen klargöra för oss. Det lär bli en hel del lödande ja, därför så kör man nog en bricka på varje som man bara punktar dit lite lätt med svetsen, då går det fort. Går det bara smidigt att få dem igenom gummit så lär det ju gå hyffsat fort.
Din bild illustrerar hur jag trodde det var från början men då finns det inget stopp från utsidan och det borde behövas.
 

Tattered

Gucci,rosa piké, då blir det ligga av!!
Gick med
27 Aug 2005
Ort
U-hamn
Hoj
Husaberg 501
liljekvist skrev:
hummmmm kan ju jobba över 16 timmar istället och köpa riktiga däck....

med min lön 21200 delat på 175 timmar=121 kr i timmen, + övertid ca 50 spänn detta blir 2736:-(16tim) delat på 2 däck=1368, var hittar vi sånna däck?

eller är dom så pass billiga? har inte behövt köpa några än, fick med ett par nya.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Dee_cati skrev:
hehe, fler med paint-talang ser jag.....

Jag vettefan hur det ska göras men det får Blitzen klargöra för oss. Det lär bli en hel del lödande ja, därför så kör man nog en bricka på varje som man bara punktar dit lite lätt med svetsen, då går det fort. Går det bara smidigt att få dem igenom gummit så lär det ju gå hyffsat fort.
Din bild illustrerar hur jag trodde det var från början men då finns det inget stopp från utsidan och det borde behövas.
Ok...men nu är då frågan...vad kosstar då dessa spikar...och behövs det verkligen en bricka utifrån...trycks inte spiken ut såpass mycket utav brandslang och däck osv osv....
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Enligt en erfaren herre jag pratade med som både har kört israce och backtävlingar så ska det fungera med hiltispik/skruv innifrån för att sedan lägga något hårt typ slitbana från ett annat däck på insidan sedan hålls allt på plats av slang och däckstryck, dubben får då bara sticka ut ca 10 mm.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
aRWe skrev:
Enligt en erfaren herre jag pratade med som både har kört israce och backtävlingar så ska det fungera med hiltispik/skruv innifrån för att sedan lägga något hårt typ slitbana från ett annat däck på insidan sedan hålls allt på plats av slang och däckstryck, dubben får då bara sticka ut ca 10 mm.
Va bra! Då kan man alltså köpa sådana då....undrar vad spiken kosstar för skruven var ju helt sjukt dyr...
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
zpeppy skrev:
Va bra! Då kan man alltså köpa sådana då....undrar vad spiken kosstar för skruven var ju helt sjukt dyr...

150-200:- för en låda på 100st beronde på längd.


Skulle inte rekomendera att sätta den medföljande bricka på utsidan däcket utan att svetsa den,den sitter "lös" för att glida längs spiken när man skjuter den.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Lösningen.

Hur orkar ni allihopa, det är beundransvärt. Och värt att buga sig för. :Bugar Själv är jag en praktisk man (Liljekvisten är inne på rätt bana, jobba över tex) och ger er lösningen. Ett klick borta http://www.starol.se/ :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top