Faktiskt.
VS antar lite av ett von oben-perspektiv här - ett Norrbottens-von oben dito.
Längre söderut brottas vi med bristen på snö och is, inte för mycket av det - och rallydubb/endurodubb/allt med utstick över 2 mm dööööör på nolltid ute på barmark.
Landsvägsdubbat ger inte optimalt grepp i skoterspåren, det är sant - men funkar på det TS efterfrågar: "landsväg/plogad grusväg"
Dubbdäcksproffsen levererar:
http://ddp.nu/produkt/pirelli-mt21-endurodubb/
(Länken säger "endurodubb" men det är verkligen landsvägsdubbat)
Ett sådant här däck funkar kalas på just landsväg, plötsligt svartis, packad snö, nysnö, slask & modd - alla vettiga förhållanden där Svensson i sin vardagsbil tar sig fram.
Oh yes - även i snöfall:
...under långtouring på alla slags underlag.
Pirelli MT21 bak är ett bra däck att dubba eftersom stommen är bärig och däcket tål att köras med lågt tryck/rejäl last.
MT21 fram duger att börja med, men är aningens handikappat av att klossarna är liiite låga.
När du kört någon säsong och fått blodad tand så vet du mer vad du vill ha.
Kör du mindre barmark och mer djupsnö så
kan Metzeler Unicross vara ett bättre framdäck än MT 21, men sådant är otroligt personligt.
Oavsett om man kör landsvägsdubbat eller satsar på längre utstick så är det en annan typ av körning än på sommaren. Har man inte respekt för underlaget och är lyhörd för cykelns signaler så ligger man där:
Ingen skall avskräcka sig av det. Vinterkörning är vanlig MC-körning tagen till en högre nivå: mer att tänka på, mer som måste funka, snävare marginaler, fler konsekvenser - och
ändå roligare!
Större utmaning, helt enkelt.
Fler tips:
* Jag tvivlar på att DDP håller dessa däck i lager. Se till att vara ute i god tid när du beställer!
* Håll det smalt! 120/90 x 18 räcker fint
på en TTR. Finns ingen anledning att gå upp på 130-bredd
* Håll ner farten! Speed kills! ...dödar dubben, alltså. Allt över 100 på barmark är rena döden för vilken sorts dubb som helst. Har du tålamod att hålla ner farten mot 80 eller så på asfalten så ökar du livslängden rejält.
* Byt inte rotationsriktning! Det kan vara frestande att inför säsong 2 kränga på däcken bak och fram för att få ett "jämnare slitage". Resultatet brukar bli att man rensar däcket alldeles från dubb.
* Kompletteringsdubba! Dubben i körspåret får mycket stryk. Kassera inte ett däck som tappat mycket dubb i mitten. Ofta funkar det att kompletteringsdubba med skruvdubb på egen hand.
Dock bara Best-Grip:
https://www.best-grip.se/
Åsso en motivational poster:
Få saker är så avkopplande som att ligga i tältet och höra snösjoken glida ner från tältduken...