Ducati 1098/1198 tråden!

REX

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
ducati 1098s
Nu har jag varit ute och gasa på 1098an.
:D
Hade en 999 innan och tyckte den gick bra allt jag kan säga är jävlar va den går:yoparty

Lite kallt för mig att åka till göte nu men så for de blir varmare så.

MIKE

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Loggutrustning monterad..

Jobbat lite i helgen och fått dit min Innovate logg. Jag provade att logga lite för skojs skull med både DP ECU och Nemesis. Skiljer en hel del..
Mappen i Nemesis är den som följde med dvs gjord för Termisar.

Nemesis datorn är ganska invecklad och man kan lätt klabba bort sig om man inte är med i matchen.......min hoj ville inte starta efter första försöket.:näsblod Men att ha 2 mappar redo kan vara bra plus att man kan mappa tändningen om man behöver......:tummenupp

/J

Bifogat

• 34.JPG
    34.JPG
    213 KB · Visningar: 105
  • 35.JPG
    35.JPG
    181.7 KB · Visningar: 84
  • 36.JPG
    36.JPG
    183.9 KB · Visningar: 86
  • 38.JPG
    38.JPG
    181.3 KB · Visningar: 98
  • DP logg.JPG
    DP logg.JPG
    146.5 KB · Visningar: 126
  • Nemesis logg.JPG
    Nemesis logg.JPG
    132.8 KB · Visningar: 94

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Snyggt!:tummenupp

Jag hjälpte en kompis att montera en WBO2 (samma som min) på en Warrior i går. Han mappar en PCIII - känns lite som gärsgårdsserien när man ser hur Du håller på:näsblod ...

Av det Du visade gick väl Nemesis lite fetare och svalare på lågvarv. Helt enligt teorierna alltså. Vilken skillnad på insugstempen... Nåja - det blir roligt att se under drift.

Vad är det Du loggar under varvtalet?

Något av spänningsvärdena är väl TP, men resten? MAP? g? - har Du GPS-logger? Jobbar Nemesis med trottelindexerade mappar eller används MAP (Manifold Air Pressure) vid låg gas. Ingen Closed Loop (egen smalbandslambda)?

Jobbat lite i helgen och fått dit min Innovate logg. Jag provade att logga lite för skojs skull med både DP ECU och Nemesis. Skiljer en hel del..
/J

Last edited:

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
På min Aprilia hade jag en widebandcommander från dynojet men den kan ju bara köra en sensor åt gången och inget mer direkt. Innovate kan mycker mer om man vill. Iofs med min PCIIIusb så funkade det ganska bra eftersom jag mappade på trottel/%,varvtal precis som den loggar. En liten excelfil som räknar om och mappningen blir ganska enkel..

Nemesis's mappning blir nog lite mer invecklat, ser en hel siffror fladdra förbi på skärmen i "monitor" läge.....på både loggen och ECU'n.:näsblod

Som jag har det nu så loggar jag A/F, EGT(avgastemp), trottel-läge, varvtal och lite g-krafter för skojs skull. Jag kommer logga insugstemp lite längre fram och ev MAP. All annan info du ser i loggen är inte relevant, ska fixa till så det ser snyggare ut längre fram, pallade inte med det oxå....:gnissla

/J

Snyggt!:tummenupp

Jag hjälpte en kompis att montera en WBO2 (samma som min) på en Warrior i går. Han mappar en PCIII - känns lite som gärsgårdsserien när man ser hur Du håller på:näsblod ...

Av det Du visade gick väl Nemesis lite fetare och svalare på lågvarv. Helt enligt teorierna alltså. Vilken skillnad på insugstempen... Nåja - det blir roligt att se under drift.

Vad är det Du loggar under varvtalet?

Något av spänningsvärdena är väl TP, men resten? g? - har Du GPS-logger?

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Mappen i Nemesis är den som följde med dvs gjord för Termisar.

Nemesis datorn är ganska invecklad och man kan lätt klabba bort sig om man inte är med i matchen.......min hoj ville inte starta efter första försöket.:näsblod Men att ha 2 mappar redo kan vara bra plus att man kan mappa tändningen om man behöver......:tummenupp

/J

Läckert!
Plockar du bort loggen sen när du mappat klart eller behöver Nemisis den för att funka bäst?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Läckert!
Plockar du bort loggen sen när du mappat klart eller behöver Nemisis den för att funka bäst?

Loggen åker bort så fort jag mappat klart. Nemesis har inget med den att göra. Man kan köra Nemesis i closed loop med lambda sensor men då bara en sådan dock. Jag vill kunna mappa cylindrarna för sig för att få bästa resultat men en "vanlig" tuning skulle jag köra en sensor i closed loop med ett angivet A/F värde.

/J

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Fick denna på länk av en polare igår, ni verkar kunniga på det här med mappning här inne oxå!! Kolla gärna å säg vad ni tycker...

http://www.afrtuner.com/

Verkar hur bra som helst ju:tummenupp

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Vet inte vad som följer med verktygskitet eftersom jag inte fick ett, men har du en sån här så behöver du inget mer. Jag köpte min från England (eBay) för £37,50.

Vad heter/kallas detta specialverktyg?:va

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Vet ni vad!
Jag blev invinkad i en kontroll idag. Trevliga poliser måste jag säga.
Dock fick jag mig informerat om att våra 1098:eek:r inte är helt legala.
När chaufören sitter på hojen ska det vara högst 15 cm från en tänkt linje parallellt med marken från hjulcentrum till stänkskyddets nederkant. Vi missar det med några cm. Vad gör man om man får böter? Min är helt standard på den punkten. T o m reflexen kvar. Jag påtalade givetvis detta och sa att den är typgodkänd i detta utförande. Polismanen lät det gå med ett leende.
De var f ö väldigt trvliga och på gott humör. Odämpade termisar och slottad kopplinskåpa hade varit mer otrevligt om de dykt på.

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Vet ni vad!
När chaufören sitter på hojen ska det vara högst 15 cm från en tänkt linje parallellt med marken från hjulcentrum till stänkskyddets nederkant. Vi missar det med några cm. Vad gör man om man får böter? Min är helt standard på den punkten. T o m reflexen kvar. Jag påtalade givetvis detta och sa att den är typgodkänd i detta utförande. Polismanen lät det gå med ett leende.
De var f ö väldigt trvliga och på gott humör. Odämpade termisar och slottad kopplinskåpa hade varit mer otrevligt om de dykt på.

Det låter som en mycket märklig regel då man kan ställa höjden och preload och alla förare väger väl olika. Finns detta på nätet någonstans?

Eller är det redan 1:a April? :D

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vet ni vad!

Du får nog banta helt enkelt :D

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Imorgon bör mitt nya depåstöd dyka upp, men vad hjälper det!!
Har varken det där specialverktyget eller nån momentnyckel som tydligen krävs för att få veck/dit bakhjulet:huvet
Hur har ni gjort??

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
Tips,

Har kollat runt lite efter tankskydd till Duccen, körde förra året med ett standard skydd i typ tjock genomskinlig silicon... Ni vet som sitter på de flesta hojar. Blev tokig, det lossnade i kanterna hela tiden och såg inte snyggt ut alls. Hittade ett i kolfiber på www.lieb-speed.de, monterade det idag, sitter som en smäck! Hittade liknande på e-bay, fast de gick inte hela vägen ner till underkanten på tanken, tyckte detta var mycket snyggare och verkar sitta bättre i och med att det hakar fast i underkanten.
Har även beställt deras hugger, återkommer om passformen på den.

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
perra,

Såg att du hade nytt kåpglas, är du nöjd med det... Beställde ett för ett par dagar sedan, misstänker att det är ganska likt det du har, börjar bli lite tveksam, det ser så himla högt ut på bilderna... Ser det lika högt ut i verkligheten som på bilderna? Är det stor skillnad i åkkomfort?

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
perra,

Såg att du hade nytt kåpglas, är du nöjd med det... Beställde ett för ett par dagar sedan, misstänker att det är ganska likt det du har, börjar bli lite tveksam, det ser så himla högt ut på bilderna... Ser det lika högt ut i verkligheten som på bilderna? Är det stor skillnad i åkkomfort?

Jag är helnöjd, tycker det vart grymt:tummenupp
Kör man tonat el klart visir på hjälmen???
Sen att man får bort lite vind i fart gör ju inte saken sämre:D

Enda nackdelen skulle kunna vara passformen:va

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
Ja, det är väl bara att köpa, ta hem och skruva på så får vi se hur passformen är på mitt.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
@Perra. Momentet behöver du inte bry dig så mycket om när det gäller bakhjulet. Dra til det tar emot och lite till så att hålen till sprinten passar. Det sitter en konisk distans som gör att du får det magiskt svårt att få loss hjulet om du drar för hårt. Jag drog mitt med 20Nm och när jag ska lossa det så måste jag ha en meter förlängning på skaftet. Har redan böjt ett.

Oltrix

Socio#4236
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
1098
Är det sådant här som menas med att köra italienskt?

En grej hände igår, Skulle ut en runda så jag startade hojen för att låta den gå nån minut, när jag kom tillbaka så rök den vitt en del, i övrigt gick den normalt. Gasade lite lätt och den fortsatte likadant :va .

Stannade och kollade kylvätskan, allt ok. startade igen, samma sak och denna gång kom EOBD lampan (motorstyrning) på.

Stannade den och kollade runt lite, inga läckor, oljan ser ut som den brukar, kylvätskan helt klar och kvar.

Startade och körde, återigen helt normal, inga lampor. Körde min runda utan problem. Men började fundera på vad det kunde vara. Den har i övrigt gått sina 300 mil som en klocka, inga tjyvstopp eller så.

Någon som råkat ut för något liknande?
(Allt är original, blås, mappning, rubbet)

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Felkod

Hej,

På min trippelnia kan man ställa tändningen i "off" och hålla vänster klockknapp intyckt samtidigt som man vrider nyckeln till "on". Då får man upp felkoden. Vet inte om den har minne.

Något liknande borde finnas även på tionittioåttan tycker jag?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år