Ducati 1098/1198 tråden!

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ducati 1098 motorn har ju en dip i vridmomentskurvan vid 6000-6500 rpm.

Går denna o fixa till med ngn modifikation?

Tex så lider min Aprilia av samma syndrom men det blir bättre med helsystem + eliminerad std luftburk + chippning.

Har provat KTM 1190 RC8R o den led inte av detta syndrom.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ducati 1098 motorn har ju en dip i vridmomentskurvan vid 6000-6500 rpm.

Går denna o fixa till med ngn modifikation?

Tex så lider min Aprilia av samma syndrom men det blir bättre med helsystem + eliminerad std luftburk + chippning.

Har provat KTM 1190 RC8R o den led inte av detta syndrom.

Å andra sidan så verkar en termiförsedd 1098a klippa en rc8r på rakan på mantorp, och rc8an gick ut på rakan lite före.

;)

Jag satt på duccen, med en polare på rc8an, och han höll allt stumt.

Dippen tycker inte jag att man märker alks, och har åkt 1600 mil 1098a, på gatan ligger man i det området och nyttjar vridet, på bana åker man från det och uppåt. :)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jovisst, men nu är det den lille (store) ingenjören som undrar huruvida det skall behöva vara på detta viset?

Prestandan i sig är ju mer än nog utan är helt enkelt nyfiken om det utrönats vad det beror på?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Nu har min hoj varit till salu ett tag.

Någon som vill köpa en 1098S i nyskick med en del godis, kolla här:

http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_1098S___1098_S_35321189.htm?ca=15&w=3

Säljes pga att jag ska börja plugga nästa år och samlar redan pengar nu. Är lite ledsen över det, men det är ett steg jag måste ta för att uppfylla min dröm.

Priset kan jag sänka en bra bit ifall någon är intresserad, vill bli av med den helst i år (vilket kan vara svårt, medveten om det).
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Är det någon av er Ducati förare som kör med Berik ställ?, jag undrar om någon som kör Berik vill bytta sina oslitna knäpuckar mot två slitna knäpuckar så ni sliper använda rondell eller dylikt så det ser ut som ni har lagt ner i kurvorna ;)

Pm om ni vill bytta...finns risk att det blir flera tillfällen under höst kanten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Prestandan i sig är ju mer än nog utan är helt enkelt nyfiken om det utrönats vad det beror på?

KTM kör 50mm spjällhus
Aprilian har 57mm
Ducati har motsvarande 65mm eller så

Det, givetvis beroende på längd och övrig utformning, ger "ogynnsama" flöden vid vissa varvtal. Därför man på en hel del hojar och andra motorförsedda åkdon börjat köra med justerbar insugslängd och varaibla ventiltider.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...ser ut som man får snyta sig och åka lite 1098a nästa år, svårsålt. Det behövs göra något åt förankringsproblemen på hojen, stomp skall ersätta techspec-gummit på tanken....det lär bli greppigare fotpinnar - men sadeln kvarstår.

Originalet är ju som en plankstump inklädd i halast möjliga galon...och med klart omild lutning rätt ned i tanken, man lär stilla undra hur fan de tänkte här.

Superpole-sätet verkar vara ett sätt att lösa det problemet, någon som testat?
http://www.ducatispot.com/forums/showthread.php?t=30418

Dyrt för vad det är, men väl värt det om det löset problemet med nuvarande skidbacke.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
...ser ut som man får snyta sig och åka lite 1098a nästa år, svårsålt. Det behövs göra något åt förankringsproblemen på hojen, stomp skall ersätta techspec-gummit på tanken....det lär bli greppigare fotpinnar - men sadeln kvarstår.

Originalet är ju som en plankstump inklädd i halast möjliga galon...och med klart omild lutning rätt ned i tanken, man lär stilla undra hur fan de tänkte här.

Superpole-sätet verkar vara ett sätt att lösa det problemet, någon som testat?
http://www.ducatispot.com/forums/showthread.php?t=30418

Dyrt för vad det är, men väl värt det om det löset problemet med nuvarande skidbacke.

Jag körde PP-tuning i översta läget och Tanktredz till det,vilket funkade bra. Superpolesadeln stod överst på listan, men jag bytte hoj istället.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag körde PP-tuning i översta läget och Tanktredz till det,vilket funkade bra. Superpolesadeln stod överst på listan, men jag bytte hoj istället.

Upplevde du samma problem, hälften av tiden sitter man och försöker hålla sig kvar bakåt i sadeln, och man får verkligen trycka upp ytterknät för att få något stöd av tanken (med standardpinnarna) - ändå är jag 190 med normal benlängd...man lär undra hur de kortväxta italienarna gör. :D

Kör jag med klacken på ytterfoten på pinnen så har jag mer kontakt med plastbiten under tanken, än tanken i sig. :huvet
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Jepp, jag upplevde samma och är ändå 186cm. Med PP-tuning, överst i mitten och tårna på pinnarna så funkar det bra. En neopren eller superpolesadel hade införskaffats om jag behållit hojen. Det ända jag köpte till var fotpinnar och QS, sen funkade den kanon. Saknade slirkopplingen i början men vande mig snabbt vid den svajande baken:D.
Upplevde du samma problem, hälften av tiden sitter man och försöker hålla sig kvar bakåt i sadeln, och man får verkligen trycka upp ytterknät för att få något stöd av tanken (med standardpinnarna) - ändå är jag 190 med normal benlängd...man lär undra hur de kortväxta italienarna gör. :D

Kör jag med klacken på ytterfoten på pinnen så har jag mer kontakt med plastbiten under tanken, än tanken i sig. :huvet
 

Andreas R

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
1198 S
Ingen som är intresserad av Akrapovic slipon suttit på i 10 mil är NY SKICK.. pris bud.. Planer på skaffa 70 mm system nämligen.. PM :a om intresse finns ;)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Någon som kan rekommendera ett set bra fotpinnar till mig?

Behöver ett par som går att ställa lite längre bak än orginal. :)
 

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har ett problem och undrar om någon kan hjälpa mig med det.

Ska nu regga min 848a som jag importerat från USA och skulle idag montera på framlampan och testa så allt fungerade. Något som jag märkte var att endast positions ljusen tänds och att heljuset endast gick att få igång genom att använda ljus signal avtryckaren, händer inget när jag sätter på heljuset. Hur är det standard? Då är väl den ena lampan tänd och båda positions ljusen?

Båda lamporna fungerar.


Någon som har en importerad hoj eller någon som vet något om detta problemet.

Undrar även vad dessa kablar gör. Se bilder!
WP_000060.jpgWP_000061.jpgWP_000062.jpgWP_000063.jpg
 
Last edited:

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Misstänker att problemet uppstått pga att relän saknas. Är det någon som vet vad den har för produkt nr och vart jag snabbast kan få tag på en sådan?
 

500moto

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CR 500 Supermoto
Hej! Jag har fått erbjudande att köpa en 1098R av en bekant. Han köpte cykeln ny för 38800 Euro. Sen lät han en firma bygga om fjädring, koppling plus en massa annat. Hojen är byggd av ett företag som heter Paniani Racing har jag för mig. Ombyggnaden gick på 12000 Euro ca. Cykeln har även ett par uppsättningar extra fälgar, ställ m.m. Då är frågan:
vad är en sådan här cykel värd? Vad är vettigt att betala? Den har gått 100 mil landsväg som inkörning och totalt 273 mil. Han är snart 70 år så den är ju inte sönderkörd direkt:=). Totalt har hojen kostat honom över 52600 Euro.

Johnny
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Tycker att det är dags att presentera mig i denna tråd med likasinnade då jag äntligen blivit ägare (både på pappret och i verkligheten) till drömhojen sedan flera år tillbaka...Ducati 1098.

Den är precis så härlig som jag förväntat mig! :yoparty

1098_1.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top