Ducati 1098/1198 tråden!

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hallåj...

Har ett lite missljud som uppstår vid 3500 och 5500 rpm. Alltid återkommande och oberoende av motortemperatur.

Lite svårt att beskriva hur det låter, men det är inte ett "whooaande" ljud, tycker heller inte att det är speciellt "mekaniskt"/metalliskt.

Misstänker att det är kamrem/marna som kanske spökar, behöver sträckas?

Någon som känner ingen? Haft nåt liknande?


Hojen är 07 1098 med full 70mm termi.
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Jag undrar vad som händer om man kopplar bort avgasmotorn och najar fast spjället i öppet läge. Motorn får sitta kvar för att undvika felkoder.

Tanken med detta är att få bort hacket i registret vid 4000rpm. Någon som har provat eller vet att det inte funkar??

Jag har en DP-ecu för slipon men ingen möjlighet att reset:a tps...än.
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Jag är just nu i färd med att byta koppling och inbillar mig att lagringen till axeln som kopplingskorgen sitter på glappar. Är detta normalt och försvinner när hela kopplingen är på plats eller är det katastrof??

Nån som vet något?:confused:
 

sportbike

Guest
Jag är just nu i färd med att byta koppling och inbillar mig att lagringen till axeln som kopplingskorgen sitter på glappar. Är detta normalt och försvinner när hela kopplingen är på plats eller är det katastrof??

Nån som vet något?:confused:

Lagret ska inte glappa, är muttern dragen?
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Antar att du menar muttern i centrum. Då jag bara monterat kopplingskorgen än i väntan på en adige koppling så har jag inte monterat centrummuttern än. Glappet är radiellt och det är det som oroar mig lite. Det axiella glappet försvinner ju när centrumskruven monteras.

Jag kanske borde mäta upp det innan jag beklagar mig allt för mycket.

Det finns ingen annan här på forumet som råkar ha kopplingen isärskruvad och kan "bryta" lite på sin korg?? :)
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Någon som har en Cordona PQ8a med Strain Gauge GP Switch på sin maskin?

Hur har ni kopplat? Bilder? Osv.

Hjälp!

/Andreas
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Funderar om man kanske skulle testa på en 1098 nästa sommar, är ju bra pris på dom. Nu har jag inte läst igenom hela tråden men vad är era erfarenheter när det gäller hojen +/- finns det olika varianter av den? hur är prestandarna på den? service? kostnader?
 

THE GIANT

Smygaren
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Har äntligen bokat tid för regbesiktning, fleeeera år efter att jag tagit hem hojjen så står den färdig för att besiktas. BTW den är USA import och ursprungskontrollen är gjord och den är importerad för eget bruk.

När jag bokade så bad jag att besiktningsmannen skulle återkomma med vad som förväntas av hojjen och vilka intyg samt info jag ska ha med mig. Han skrev följande:

"Hej.Handlingar som skall fretess,är BULLERINTYG,MOTOREFFEKT,EFFEKTNORM, TOTALVIKT GARANTERADE
AXELBELASTNING FRAM + BAK ,tankrymd.Intyg FRÅN EN LIKNANDE MC GODTAGES EJ.BELYSNING RÄTT FÄRG REFLEX
ORIGINAL LJUDDÄMPARE ELLER EG-MÄRK"

Vad menar han med intyg från liknande MC godtages ej? Så information från Ducatis egna sida är ej godkänd?

Ducati serie tillverkar ju deras hojjar, de som kan skilja är ju lampor beroende på vilket land de ska till samt ljudnivån från avgasröret och de är ju därför man ska göra ett bullertest som nu är genomfört och godkänt.

Reflexer sitter ju bara i bak på Ducatin och vi har ju inga reflexer på sidan av MC:n i sverige? Eller jag kan inte komma ihåg att jag har sett någon sådan.

Någon som har dessa uppgifter "EFFEKTNORM, TOTALVIKT GARANTERADE
AXELBELASTNING FRAM + BAK " ?
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon här som vet vem det är som har sin 1098S ståendes på Funbike i Västerås till försäljning?
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Om någon är intresserad så byter jag gärna min Hypermotard 1100 EVO SP mot 1098/848 :tummenupp

Insåg att det här med motard inte var min grej..
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Tjena!

Förverkligade en dröm tidigare i höst och slog till på en nätt liten 1198 -09. En tidigare ägare och strax under 1400 mil på mätaren :)
Hann köra ca 20 mil innan säsongen tog slut och längtar redan till våren och sommaren. :yoparty:tummenupp

Nu under vintern blir det att leta upp några billiga kåpor, skrapade eller på annat sätt skadade spelar ingen roll osv. Hon ska tämjas på bana också är tanken.
 

Bifogat

  • Photo 2013-09-04 13 50 59.jpg
    Photo 2013-09-04 13 50 59.jpg
    246.8 KB · Visningar: 94
  • Photo 2013-09-22 15 09 18.jpg
    Photo 2013-09-22 15 09 18.jpg
    259.4 KB · Visningar: 107

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Någon som har ram eller framgaffel liggande? Papper behövs inte.
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Gör lite vinternytta på 1198:an.
Just fått hem henne från storservice och kollar hur de nyköpta racekåporna ser ut på plats.
Men nu blir det på med kolfibergatkåporna igen då dessa måste få lite lagade infästningar.
Och så på med en tail tidy och nya blinkers m.m.image.jpgimage.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad är rimligt pris för en lågmilad 1098 ? Är egentligen ute efter en literklubba men den här står parkerad i ett garage nära
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Allt under 100' är ett kap! :)

Allvarligt talat så är det lite svårt att säga. Utbudet är inte stort men det finns givetvis vassare hojar. Ducati tilltalar en mindre kundkrets och är mindre priskänslig men lite svårare att hitta köpare. Är det en vanlig eller en S? Tillbehör? Miltal och skick? Jag tycker jag borde få minst 80' för min i vår (vill inte sälja men hinner inte köra så jag funderar...) och det är en 1098S på 1200 mil med prylar för 40' på. Jag tror du får svårt att hitta en som inte varit i backen under 70', oavsett skick.
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Allt beror på skicket, är den servad som den ska, är det en S? S modellen ligger generellt högre i pris eftersom dom är utrustade med Öhlinsfjädring.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag skulle säga 80-85 för en pärla om det är S och 70-75 for den ”vanliga”, folk kan begära vad som helst, men det är runt där folk är beredda att betala privat.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top