ducati 1098 presenterad!!!!!!!!

umekrla

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098 -07
Håller med men nu blev den här 1098 tråden helt plötsligt "inbördes beundran"-historiska-mumbo-jumbo-bilder, offtopic kapad...

Men... SS -97 är sjukt snygg. Min första ducce var en SS 97:a RÖD

Men åter till topic... med lite tekniskt hjärntvätt. MotoGP (GP7)stuff i nya 1098, mums! :yoparty


http://video.google.com/videoplay?d...4&q=Ducati+1098

bulletpoint #1
classic italian repetition: basically he says about 4 times how they wanted a bike, which could perform on the track at the max, but with suspension and setup that gave pleasure on a winding empty road going much slower... (interesting how the show the bike fully bent over while he says that... very ironic)

...in that vein he mentions lightweight with very powerful torque... but also a bike that 'in those precious few minutes of available road' could be really revved out to enjoy the potential of the bike...

bulletpoint #2
engine: they debated how much power it needed, 120/140/150/160... his personal idea is that horsepower is like money, you can never have too much... but the essence is always controlling it to not get into trouble... soooo, he wanted an engine that could have smooth power as well as high top end power. (gets interesting here). He says "i challenge you to find any roadbike with 80kg of torque, 160hp, and this low weight... this is when we stop chatting, and move to action. when you put your leathers on.... you will truly feel what this really means."

the engine is the result of 5kg weightloss... it must contribute to lightening of bike. we looked at maintenance interval increase by 25% over the life of the bike, as well as reduced actual costs, we see a 50% decrease in maintenance costs over the life of the bike. Also, if you look at the head of this engine, it is absolutely identical to the gp7 head. specifically, the potential of the new engine, the new desmo system allows much higher rpms. the new head benefits from gp7 airflow studies, and this engine allows for much greater airflow, thereby allowing much higher rpm. the electronics are also more sophisticated. the lightening of the cams and desmo valves also allows for much less stressed components at higher rpms.... if you think of the gp7 heads which can reach 20k rpm... we want to show how applying the same heads to this bike at 12k rpm... you will see how comfortable this engine will be at high rpms.

bulletpoint #3
why oval valves?... if you think about an engine from the top, and you look at a 4 valve head (like the desmosedici)... and you let the valves melt into each other... you will see that the perfect compromise for a 2-valve engine is a valve which has an oval shape. So why doesn't everyone have this you ask? because it's very difficult... but from our experience in gp7, we felt like we now had the technology to put this into producation

bulletpoint #4
exhaust... we needed an exhaust that wouldn't choke the engine. we would want ideally an open exhaust... a perfect 2 into 1 into 2... we looked in maniacal fashion we looked at reducing the total weight of the exhaust. we reduced weight here by 2.7kg, which if you consider that it is now a euro 4 exhaust, not euro 2... is a huge achievement.... (video finished here while he was mentioning exup type valve.)
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
999 var aldrig någon favorit hos mig, men 1098:an är riktigt läcker. En måste-provkörning till våren! :)
 

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Scorpiojn skrev:
2619201 999 var aldrig någon favorit hos mig, men 1098:an är riktigt läcker. En måste-provkörning till våren! :)

Jag var inte heller så förtjust i 999an, den är ok, men 1098an har fått mkt av vad 999an saknade enligt min uppfattning!:tummenupp
 

sandstream

Guest
*Superlight* skrev:
2616066 Grappadrickandet är bara en fasad..., Absint e va de riktiga racersnubbarna dricker... = Inget för japsfjollor :fakta
Med tanke på hur du slinter över tangentbordet skulle jag rekommendera dig att ta det lugnt med absinten, vore trist om det gick som för van Gogh. Å andra sidan kanske vi har tur och du lyckas skära bort lite av din oändligt långa, sunkiga och trista signatur :D
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
sandstream skrev:
2619691 Med tanke på hur du slinter över tangentbordet skulle jag rekommendera dig att ta det lugnt med absinten, vore trist om det gick som för van Gogh. Å andra sidan kanske vi har tur och du lyckas skära bort lite av din oändligt långa, sunkiga och trista signatur :D

Jamen lilla bubben :såjaponken jag skär jag nog hellre ut ögonen... (än av örat), så jag slipper se dina lama försök till inlägg :arsele

Nä, det är faktiskt ganska underhållande att skratta åt din patetiska pajkastning dagarna i ända..., annars hade jag lagt dig på ignore för länge sedan :hihi

Är det inte dax att sluta visa din avundsjuka på oss Ducatiägare nu..., alla har redan förstått hur det ligger till med dig...:pannkyss








P.S. Har du besvär med min signatur (har förstått att den är ett stort problem i din värld), så lägg mig på din ignorelista :tummenupp

sandstream skrev:
2602917 Var på Sveriges baksida hela dagen igår, visste att jag skulle missa något riktigt viktigt här på SH :D

Så du har alltså inte internet hemma...:va
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducati Girl skrev:
2619285 Jag var inte heller så förtjust i 999an, den är ok, men 1098an har fått mkt av vad 999an saknade enligt min uppfattning!:tummenupp

Jag är benägen att hålla med..

999:an har växt på mig, men det har alltid varit efter betraktelse som den vuxit i design.. 1098:an blev det kärlek vid första ögonkastet på. Så mycket som stämmer i design, effekt, vikt och utstrålning

999:an är fortfarande en grym hoj, missförstå mig rätt, men 1098 är en FÖRDJ*VLA grym hoj. Helt enkelt MER än föregångaren.

Hoppas våren tar med sig en provtur snarast möjligt. Bara att få provsitta lär ju få ha-begäret att skjuta genom taket (eller söla ner brallorna).


Jag fick förresten höra svenskt pris på helsystemet..
96115907B_L.jpg

CloseUP_96115907B_01G.jpg

Snyggt som F*N, men 23.000:-:gnissla
Det är ju inte direkt gratis..
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
amullo skrev:
2619962
Snyggt som F*N, men 23.000:-:gnissla
Det är ju inte direkt gratis..

Kostar inte Termignonis helsystem så mycket även till de äldre modellerna?

999:an var lite av en aha-upplevelse för mig. Från början gillade jag den inte alls men så helt plötsligt så började jag tycka den var riktigt snygg. Jag gillar den fortfarande inte rakt från sidan eftersom den ser för tung ut men framifrån, bakifrån och sett snett från olika vinklar tycker jag helt klart den är riktigt snygg.

Det kanske också beror på att den är ett avbrott från alla japanska hojar som ser mer eller mindre likadana ut.

Men snacka om att baken på 1098:an är snudd på varumärkesintrång på Tamburinis skapelser, det är ju en kombination av 916 och F4 där ljuddämparna kommer från 916 och plasten/bakljus från F4.
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
1098 är så grymt snygg, precis som de flesta Ducati.
Vill ha!!!
Tror ni man kan byta rakt av med en ER-6n, det är ju ungefär samma motor?
 

Ducati for life

Guest
*Superlight* skrev:
2619798 Jamen lilla bubben :såjaponken jag skär jag nog hellre ut ögonen... (än av örat), så jag slipper se dina lama försök till inlägg :arsele

Nä, det är faktiskt ganska underhållande att skratta åt din patetiska pajkastning dagarna i ända..., annars hade jag lagt dig på ignore för länge sedan :hihi

Är det inte dax att sluta visa din avundsjuka på oss Ducatiägare nu..., alla har redan förstått hur det ligger till med dig...:pannkyss








P.S. Har du besvär med min signatur (har förstått att den är ett stort problem i din värld), så lägg mig på din ignorelista :tummenupp



Så du har alltså inte internet hemma...:va


hahahaha... :D


Kollade på filmen - fan vilken mumma... den ser ännu bättre ut på video... måste lära mig italiano.

Gamebox skrev:
2620160 1098 är så grymt snygg, precis som de flesta Ducati.
Vill ha!!!
Tror ni man kan byta rakt av med en ER-6n, det är ju ungefär samma motor?


absolut!! :tummenupp
 
Last edited:

sandstream

Guest
Kommer det att bli en viss tilldelning för den svenska marknaden eller gör de så många som beställs?

Vågar någon insatt gissa på hur många som kan komma att säljas i Sverige det närmsta året?
 

Ducati for life

Guest
sandstream skrev:
2620436 Kommer det att bli en viss tilldelning för den svenska marknaden eller gör de så många som beställs?

Vågar någon insatt gissa på hur många som kan komma att säljas i Sverige det närmsta året?


...man kunde ju önska att den svenska marknaden betydde nått för Ducati. Alltså jag tror inte det sker någon tilldelning.

Jag gissar på max 15 st 2007or.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
sandstream skrev:
2620436 Kommer det att bli en viss tilldelning för den svenska marknaden eller gör de så många som beställs?

Vågar någon insatt gissa på hur många som kan komma att säljas i Sverige det närmsta året?

Gissar att det blir kanske 25-30 hoj för 2007.. Varav kanske 5-6 är 1098S och 1 tri-colore. typ..:va

Ducati säger ju själva att det skall säljas 2 Desmosedici RR till Sverige..:tummenupp
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
DR-Zätare skrev:
2619973 Kostar inte Termignonis helsystem så mycket även till de äldre modellerna?

Det kostar tyvärr mer än så till 996R/998s/998R :(

Men det duger bra med ett "halvsystem"(sk 50/54 mm), endast 19.500 spänn..

För egen del blir det nog till att leta ett bättre begagnat i vinter :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Scorpiojn skrev:
2620874 Det kostar tyvärr mer än så till 996R/998s/998R :(

Men det duger bra med ett "halvsystem"(sk 50/54 mm), endast 19.500 spänn..

För egen del blir det nog till att leta ett bättre begagnat i vinter :)

Är de dyrare till 916:modellen med Testastretta än till 999:an? Det måste bero på att de systemen tillverkas i mindre upplaga. Jag tycks kunna dra mig till minnes att ett helsystem till 916/996/748 kostade dryga 20 000:- och jag tycker mig även ha sett i annonser att folk som säljer 999/749:eek:r påstår sig ha gett drygt 20 000:- för sina helsystem.

amullo skrev:
2620668 Ducati säger ju själva att det skall säljas 2 Desmosedici RR till Sverige..:tummenupp
:drool
 
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
DR-Zätare skrev:
2620938 Är de dyrare till 916:modellen med Testastretta än till 999:an? Det måste bero på att de systemen tillverkas i mindre upplaga. Jag tycks kunna dra mig till minnes att ett helsystem till 916/996/748 kostade dryga 20 000:- och jag tycker mig även ha sett i annonser att folk som säljer 999/749:eek:r påstår sig ha gett drygt 20 000:- för sina helsystem.


:drool

Jag har ingen koll på övriga modeller, men till 998 är det vad jag förstått andra dämpare, inga mellanrör och ett annat chip.

Priset jag fått är 19.500 kr(samma pris med kolfiber som titan). Då ingår dämpare, mellanrör och chip, dvs det sk 50/54 mm systemet. Helsystem kostar c:a 10.000 till..

Huruvida det går att hitta till lägre pris(t.ex. utomlands)har jag inte kollat i dagsläget.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Scorpiojn skrev:
2620986 Jag har ingen koll på övriga modeller, men till 998 är det vad jag förstått andra dämpare, inga mellanrör och ett annat chip.

Priset jag fått är 19.500 kr(samma pris med kolfiber som titan). Då ingår dämpare, mellanrör och chip, dvs det sk 50/54 mm systemet. Helsystem kostar c:a 10.000 till..

Huruvida det går att hitta till lägre pris(t.ex. utomlands)har jag inte kollat i dagsläget.

Utan att ha direkt torrt på fötterna vågar jag påstå att om du kan få tag på det ifrån USA och slipper betala moms på det när du tar in det i Sverige kan du nog "tjäna" rätt mycket pengar.
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Hittade en bra översikt med priser och allt från England:

http://www.emotouk.com/ducati/termignoni.htm

Det finns visst tre olika system att välja på till de flesta modellerna: Slipon, halvsystem och helsystem. Och det verkar mest vara storleken(och chipet) som skiljer till de olika modellerna

Kostar något mindre än i Sverige, men prisskillnaderna mellan systemen verkar vara ungefär densamma.

USA kan vara lite lurigt eftersom deras avgasreningslagar i vissa fall är annorlunda. Kan t.ex. vara andra chip..

Edit:
Sorry, nu blev det offtopic :rodnar
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top