Ducati 1098 serviceintervaller

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Är intresserad av en Ducati 1098 -07 som gått 1400 mil, men servad sist vid 1100 mil.

Jag har ingen aning om serviceintervallerna på dessa hojar, kan någon upplysa mig? Har googlat en del, men hittar inte så mycket. När ska den servas igen? Vilka serviceintervallerna, när byts remmarna?

På de gamla 748/916/996/996 vill jag minnas att remmarna byttes efter att de gått x antal mil eller efter 2 år, dvs det som inträffar först av ovanstående. Hur är det med 1098:an?
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
2000mil/2år är det som gäller nu.

Serviceintervallerna har jag dålig koll på (pillar själv) så det svaret lämnar jag åt ngn annan som vet.

Lycka till med hojletandet!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tror det är 1200 mils intervaller som är rekommenderat från tillverkaren. Osäker på hur ofta man kontrollerar ventiljusteringarna på de nya hojarna. Troligtvis sker även detta vid 1200 mils intervaller.

Kontrollera när 1200 mils servicen utfördes. Man skulle kunna förutsätta att den gjordes under förra året och att den gått 300 mil under föregående säsong innan den ställdes av. Stämmer det jag skrivit bör man ha bytt olja och bromsvätska någon gång under -08 och -09 beroende på hur mycket ägaren kört och hur han använt den.

Ta det jag skrivit med en nypa salt. Jag har ingen egen erfarenhet 1098 och vilka rekommendationer tillverkaren gått ut ut med. Vore jag dig skulle jag kontakta en återförsäljare under morgondagen och ta reda på allt som gäller service intervaller och hur ofta man bör byta olja, bromsvätska samt kamremmar om man inte kör upp intervallerna inom den tidsperiod man rekommenderat.

Glöm inte att gå med i Ducceklubben om det blir något köp :tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är 1200 mil eller en tidsintervall på 1 år, vilket som kommer först.
Det viktigaste är att kolla kamremmen. Den kan dels slitas men även torka om man kör som många Ducatister - knappt alls!

1098:an du köper skall ha en servicebok som säger att den dels har fått en första service vid 100 mil eller 6 månader, och sen skall den efter det datumen servas vid 1200 eller 1 år. Allt enligt användarmanual som jag läser i detta nu.

Behöver du dokumentation så dra ett pm, jag har det mesta.

Grym hoj! Ingen skall säga annat.

Mvh Peter
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Skulle inte du köpa en 954 i helgen som gick??
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Skulle ju åka iväg och kolla på den men den blev såld innan jag hann åka tyvärr.

Kamremsbyte efter ett år låter för saftigt, kan inte stämma?

Har för mig att det är 2 år på hypersport som Ducati rekommenderar. 2 år var det på min gamla supersport iaf, men iaf biscaya tyckte inte det var nödvändigt föränns vart tredje år om jag inte missminner mig. Kör alltid en service per säsong i vilket fall, drygt. Så jag har aldrig efterforskat så mycket.
Att det är 1200-mils serviceintervaller är jag dock säker på, samt att det är ventillkoll på samtliga.

"Nya" motorn, Testastretta 11 som sitter i nya Multistrada och Diaveln har också 1200-intervall men bara ventilkoll var 2400:e mil.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Skulle ju åka iväg och kolla på den men den blev såld innan jag hann åka tyvärr.

Kamremsbyte efter ett år låter för saftigt, kan inte stämma?

Jag rättar mig, för alla delar i servicen är det 1200 mil eller max 1 år. När jag kikar lite noggrannare stod det en liten 1:a i parentes (1) vid " Check the tension of the timing belts (1)" - som längst ned beskrevs enligt följande;

(1) Operation to be carried out only at the specified distance intervals.
Dvs var 2400 mil.

Sorry!

Peter
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har nu lagt en handpenning på en 1098S :)

Termi titanium slipons och lite annat gott, 700 mil har den rullat.

Rembyte nästa. Kommer dock få hämta den med släp från halmstad till göteborg, men det är en smäll man får ta. Suget är otroligt stort, speciellt efter att man fick höra mullret från den, ljudpulserna gjorde nästan ont i öronen haha.

216676_1773060919004_1013703223_31633317_8058767_n.jpg


Jag får med en Ducati Performance styrbox, bra eller anus? Vad är fördelarna?
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Grattis till en riktigt fin hoj! :tummenupp
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
På en duccé slänger man inte bara på ett slip-on som gör att hojen bara låter bättre samtidigt som den får fel bränsleblandning med det nya luftflödet så DP styrenheten innehåller en annan bränslemap som rättar till det där => låter bättre och går bättre. Skall även ingå ett DP luftfilter.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
På en duccé slänger man inte bara på ett slip-on som gör att hojen bara låter bättre samtidigt som den får fel bränsleblandning med det nya luftflödet så DP styrenheten innehåller en annan bränslemap som rättar till det där => låter bättre och går bättre. Skall även ingå ett DP luftfilter.

DP luftfilter är monterat. Styrboxen är inte monterad. Lugna dig grabben, det är fortfarande en hoj, att slänga på slipons utan att ha gjort något åt bränsleblandningen på en såpass ny hoj som har lambdasond är inget livsfarligt. ECU:n tillför ju mer bränsle själv när den känner av att den går magert (som att köra på högre altitud där luften är tunnare).

Dock är det säkerligen bättre med mappad styrenhet/annan styrenhet.

Killen jag köpte den av (handpenning än så länge) var innan delägare i en Ducati servicefirma och har faktiskt mekat ducati i italien där han har gått en utbildning osv, en kunnig snubbe helt enkelt, och han sa till mig att man får lite mer effekt på topp, men att han själv inte tyckte det var nödvändigt att montera den. Men jag ska göra det.
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
DP luftfilter är monterat. Styrboxen är inte monterad. Lugna dig grabben...
Dock är det säkerligen bättre med mappad styrenhet/annan styrenhet.
Ingen ko på isen, men efter du bytt så tror jag du måste ge dig iväg till en handlare, TPS'n måste syncas till den nya ECU'n, litet ingrepp.
Schysst hoj, S-modellerna är fina som smör. Vill du ha ännu bättre gång, skicka iväg DP ECU'n till http://www.hypertrick.net
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Grattis! En av de läckraste hojarna någonsin. "Sköna" att köra också.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, man får gratulera. :) Grym hoj som ger mersmak, har försökt inse att det är oförsvarbart rent ekonomiskt länge nu, att jag skulle ha lika kul på en 990 SM/SD...men icke. :hihi Där står hon och bara väntar på nästa lekstund, röd och grann.

Se över mappningen, de går odugligt på lågfart standard, prata med TomTom här ang. mappningen om du inte har performanceboxen till piporna.

/J
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ja, man får gratulera. :) Grym hoj som ger mersmak, har försökt inse att det är oförsvarbart rent ekonomiskt länge nu, att jag skulle ha lika kul på en 990 SM/SD...men icke. :hihi Där står hon och bara väntar på nästa lekstund, röd och grann.

Se över mappningen, de går odugligt på lågfart standard, prata med TomTom här ang. mappningen om du inte har performanceboxen till piporna.

/J

Jag har en performancebox till piporna som följer med köpet, men ej monterat.

Den ska självklart på, ska boka tid hos biscaya för byte av remmar, och så ska jag fråga dem om man måste pilla med TPS:En om man ska montera Ducati performance boxen.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har en performancebox till piporna som följer med köpet, men ej monterat.

Den ska självklart på, ska boka tid hos biscaya för byte av remmar, och så ska jag fråga dem om man måste pilla med TPS:En om man ska montera Ducati performance boxen.

Man pillar på tps, och det var mig veterligen lite pyssel med injustering av något med när min fick boxen monterad. :)
Alternativet är att mecka allt själv och låta firman justera (jag lät firman montera filter och box, pillade dit piporna själv och åkte med dbkillers några mil, inga problem.

/J
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Grattis till en kanonhoj!

Om du fattar tycke för märket så kika gärna på medlemskap i ducceklubben.
Vi har bra forum för alla typer av frågor, egna bankörningar m.m.

Lycka till!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top