Ducati 1098 vs Skyline GT-R

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag vet inte hur det är med supra motorerna, eller var det skyline?
Men generellt sett så är effekt är inte svårt att plocka ur turbomotorer. Kolla på savarturbo där trimmar dom gamla volvo motorer, de som plockar mest ur en volvo fyra med 8 ventiler har 890 hk på veven..
Nån sierra som gör 402 m på 10.45 och 217 knyck i slutfart.
En viss blå 99:a med fyrhjulsdrift och 709 hk på hjulen.
En annan volvofyra på metanol som lämnar mer än 1000 hk.
Finns hur många exempel som helst och det är inga miljonbyggen.

Men visst dom flesta är byggda för strippen när det närmar sig 4 siffriga effekt siffor, men jag vet en 850 som ser nästan orginal ut som bromsat över 1000 hk.
Service intervallerna blir ju täta och det är ju rätt modifierade grejer och för eller senare rasar det men man ska nog inte blir förvånad om man springer på nån BMW, volvo eller saab med mer än 600 hk.
Visst kostar det men det är inte så svårt om man är beredd att lägga tid och pengar och man vet vad man gör.
Men visst det kryllar knappast av bilar med 1000 hk, jag tror dock man kommer längre än vad många tror med 600 hk. Speciellt om motorn sitter i en bil som Halldins super seven.


Nej det är inte alls svårt att plocka effekt med turbomotorer. Manlig bottendel, fet turbo och en mappning så är resten biff. Tror ni.. tills du spräcker cylinderväggarna eller suger ner ventilerna.

Kolla resten, du måste dimensionera allt efter vartannat! Inte bara plocka fram den värsta kamaxel du hittar för att sen köpa smidda kines stakar som viker sig och inte är viktade rätt.

Det krävs hjärna för att bygga fet motor. För att inte tala om pengar som du själv nämner. 1 miljon är det inte många som lägger, det skulle väl isåfall va den gråa s2:an som kostat upp emot den summan snart... men den blir ju uppdaterad med årlig basis. Du vet säkert vilken jag menar.

Jag själv har en turbomotor med dryga 600 hästar, den är inte direkt "avancerad". Andra stakar och kolvar, specialsnickrat grenrör och portad topp. Det är det mesta som är gjort. Det kostar ändå en bit över 100 papp.

Sammanfattningen är att bilar suger :D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bilar är groteskt dyrt om man skall bygga riktigt, det är alltid något som rasar...man flyttar bara den vekaste länken.

Been there, done that, pissat ned bort mot 250+ i bara go'bitar i en Impreza, som var rätt sansad i motoreffekt ändå (sista versionen med E85 lämnade den 406 rototestkusar, och lite över 550 Nm - fortfarande 2 liter) - men den var byggd för körbarhet och svänga/bromsa, och jag handlade billigt, och skruvade allt själv.

Det kostar helt sjuka pengar när man ger sig på hjulupphängning, växellåda, diffar och bromsar - att bara svänga ihop en motor med fokus på toppeffekt är inte hela världen, men skall det fungera, och hålla...

Bara en riktigt stöddig, rakskuren "dogbox" drevsats landar lätt på 50´+ till en fyrhjulsdriven bil, och då är det snikprylar (körde med PPG i min bil, den drivlinan kostade runt 120' med diffar och koppling)...

Sedan är många av dessa herrejössesbyggen gravt odugliga till något annat än högfartsåka rakt fram, det är ketchup-pulver grand deluxe...
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Bilar är groteskt dyrt om man skall bygga riktigt, det är alltid något som rasar...man flyttar bara den vekaste länken.

Been there, done that, pissat ned bort mot 250+ i bara go'bitar i en Impreza, som var rätt sansad i motoreffekt ändå (sista versionen med E85 lämnade den 406 rototestkusar, och lite över 550 Nm - fortfarande 2 liter) - men den var byggd för körbarhet och svänga/bromsa, och jag handlade billigt, och skruvade allt själv.

Det kostar helt sjuka pengar när man ger sig på hjulupphängning, växellåda, diffar och bromsar - att bara svänga ihop en motor med fokus på toppeffekt är inte hela världen, men skall det fungera, och hålla...

Bara en riktigt stöddig, rakskuren "dogbox" drevsats landar lätt på 50´+ till en fyrhjulsdriven bil, och då är det snikprylar (körde med PPG i min bil, den drivlinan kostade runt 120' med diffar och koppling)...

Sedan är många av dessa herrejössesbyggen gravt odugliga till något annat än högfartsåka rakt fram, det är ketchup-pulver grand deluxe...

Det är sjukt..

Fick du inte mer trots E85 :va Vad hade du för snurra?

Ska man kolla ur "bang for the buck" aspekt så är det fan billigast att bygga själva motorn, sen åka resten original.. Man kan transplantera en del grejer från andra modeller som tål mer stryk.. Ketchup är roligt.. tills man ska köra i stan..

Är ju resten som är äckligt dyrt. Bromsar, drivlina, ja allt...

Nej fyfan. Man tröttnar snabbt,
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är sjukt..

Fick du inte mer trots E85 :va Vad hade du för snurra?

Ska man kolla ur "bang for the buck" aspekt så är det fan billigast att bygga själva motorn, sen åka resten original.. Man kan transplantera en del grejer från andra modeller som tål mer stryk.. Ketchup är roligt.. tills man ska köra i stan..

Är ju resten som är äckligt dyrt. Bromsar, drivlina, ja allt...

Nej fyfan. Man tröttnar snabbt,

406 hk på en rototest är ofta likvärdigt med 500++ hos polarnas holsetförsedda volvoturbos. ;)

Och det byggdes för körbarhet, fortfarande på 2 liter - det är inga problem att krana ur 7-800 hk ur rätt block i en impreza, men det blir dragracingbilar av det, det var inte jag intresserad av, ville behålla trycket mellan 3-7000 varv så mycket det gick.

E85 var mest för att öka vridet och få ett stort register (det gav 50 pållar på toppeffekten jämfört med vanlig 98 i min bil).

Det är ju lätt att veva på en GT35:a och få ut 550 pållar, men på 2 liter blir det piss och inget under 5000 varv.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Nej det är inte alls svårt att plocka effekt med turbomotorer. Manlig bottendel, fet turbo och en mappning så är resten biff. Tror ni.. tills du spräcker cylinderväggarna eller suger ner ventilerna.

Kolla resten, du måste dimensionera allt efter vartannat! Inte bara plocka fram den värsta kamaxel du hittar för att sen köpa smidda kines stakar som viker sig och inte är viktade rätt.

Det krävs hjärna för att bygga fet motor. För att inte tala om pengar som du själv nämner. 1 miljon är det inte många som lägger, det skulle väl isåfall va den gråa s2:an som kostat upp emot den summan snart... men den blir ju uppdaterad med årlig basis. Du vet säkert vilken jag menar.

Jag själv har en turbomotor med dryga 600 hästar, den är inte direkt "avancerad". Andra stakar och kolvar, specialsnickrat grenrör och portad topp. Det är det mesta som är gjort. Det kostar ändå en bit över 100 papp.

Sammanfattningen är att bilar suger :D

Naturligtvis måste man dimensioner grejerna för att det ska hålla, men med lite vett så väljer man utgångsmatrial som klarar mycket innan man behöver byta.
Den fyrhjulsdrivna Saab 99:an åker med orginal bottendel. Han plockar som sagt 700 hk, vet flera som kör med saabs kortmotor och plockar bra bit över 500 hk utan att öppna motorerna. Så beroende på hur man ser det kanske man har valt ett dåligt utgångsmatrial om det blir för dyrt, alternativt så skruvar man inte själv och då är det inte lustigt att det kostar.

Ska man sen försöka hänga på en hoj på en bana så är det kanske inte så konstigt att det kostar med hjulupphängning och annat. Man ska tänka på att hojarna är iallafall delvis är designade för att gå fort kring en bana från början medans många bilar är designade för att frakta en familj till farmor och farfar på ett bra sätt. I vissa falls designades bilen på tidigt 80-tal. Konstigt att det kostar...

Jag säger inte att det är lätt att få bygga en bil som hänger med en hoj runt en bana. Jag säger inte att det är gratis att få ut 1000 hk ur en familjebil. Har ni hört det så har ni missuppfattat mig.

Jag hävdar att det inte är omöjligt att plocka 1000 hk ur vissa motorer under vissa förutsättningar och för 5-600 hk så kan man t o m hitta budgetalternativ.

Men vi är nog lite offtopic nu.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Naturligtvis måste man dimensioner grejerna för att det ska hålla, men med lite vett så väljer man utgångsmatrial som klarar mycket innan man behöver byta.
Den fyrhjulsdrivna Saab 99:an åker med orginal bottendel. Han plockar som sagt 700 hk, vet flera som kör med saabs kortmotor och plockar bra bit över 500 hk utan att öppna motorerna. Så beroende på hur man ser det kanske man har valt ett dåligt utgångsmatrial om det blir för dyrt, alternativt så skruvar man inte själv och då är det inte lustigt att det kostar.

Ska man sen försöka hänga på en hoj på en bana så är det kanske inte så konstigt att det kostar med hjulupphängning och annat. Man ska tänka på att hojarna är iallafall delvis är designade för att gå fort kring en bana från början medans många bilar är designade för att frakta en familj till farmor och farfar på ett bra sätt. I vissa falls designades bilen på tidigt 80-tal. Konstigt att det kostar...

Jag säger inte att det är lätt att få bygga en bil som hänger med en hoj runt en bana. Jag säger inte att det är gratis att få ut 1000 hk ur en familjebil. Har ni hört det så har ni missuppfattat mig.

Jag hävdar att det inte är omöjligt att plocka 1000 hk ur vissa motorer under vissa förutsättningar och för 5-600 hk så kan man t o m hitta budgetalternativ.

Men vi är nog lite offtopic nu.

...fast en SAAB med 500 pållar, är fortfarande en SAAB. :D
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
...fast en SAAB med 500 pållar, är fortfarande en SAAB. :D

Ja absolut, jag håller med till 100 %. Jag är ingen zatzypojk som är här för att hävda bilars överlägsenhet mot motorcyklar, det tycker jag är fånigt.
Billigaste och kanske roligaste sättet att utöva banåkning är med stor sannolikhet att köpa en banhoj för 20-30 lök och åka.
Ska man ha ordentligt kul på bana med bil så ska man nog bygga sig en super seven och då har man en helt annan budget.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja absolut, jag håller med till 100 %. Jag är ingen zatzypojk som är här för att hävda bilars överlägsenhet mot motorcyklar, det tycker jag är fånigt.
Billigaste och kanske roligaste sättet att utöva banåkning är med stor sannolikhet att köpa en banhoj för 20-30 lök och åka.
Ska man ha ordentligt kul på bana med bil så ska man nog bygga sig en super seven och då har man en helt annan budget.

Ja, mig behöver du inte predika detta för, jag har ju redan gjort den där resan...och till och med tvåtaktsräsern i mitt garage ger sjukt mycket mer adrenalin&bus per krona än vad gamla Imprezan gjorde.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Ja, mig behöver du inte predika detta för, jag har ju redan gjort den där resan...och till och med tvåtaktsräsern i mitt garage ger sjukt mycket mer adrenalin&bus per krona än vad gamla Imprezan gjorde.

Ville bara få in vilken religion jag tillhör innan jag jagas ur byn med högafflar och facklor :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man kan ta ut en standard sporthoj som den levereras på bana utan några större bekymmer. Bromsar, däck och fjädringen räcker långt.

Tar du ut en snabb bil som t ex en 911, GTR, F430 på en bana kommer du snabbt att bli varse om att däcken inte räcker till. Även om du sätter på r-däck kommer de att bli överhettade efter ett par varv. Bromsarna mattas av och motorns temperatur ökar till den grad att man får köra ett par avkylningsvarv och återgå till depån för att låta bilen vila. En stor bidragande orsak till att grejerna inte håller för mer är vikten.

Det är helt andra kostnader att köra bil på bana jämfört med en motorcykel.
 

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
Man kan ta ut en standard sporthoj som den levereras på bana utan några större bekymmer. Bromsar, däck och fjädringen räcker långt.

Tar du ut en snabb bil som t ex en 911, GTR, F430 på en bana kommer du snabbt att bli varse om att däcken inte räcker till. Även om du sätter på r-däck kommer de att bli överhettade efter ett par varv. Bromsarna mattas av och motorns temperatur ökar till den grad att man får köra ett par avkylningsvarv och återgå till depån för att låta bilen vila. En stor bidragande orsak till att grejerna inte håller för mer är vikten.

Det är helt andra kostnader att köra bil på bana jämfört med en motorcykel.

Överhettar du r-däck efter ett par varv så kör du nog på ett sånt sätt att du inte ska vara ute på banan ö.h.t. Eller så har man sett för mycket Top Gear och tycker det är coolt att åka med sladd....
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är inte hela diskutionen med bil vs mc rätt tröttsam?

Det finns alltid fel att hitta i alla jämförelser!

Nu körde dom på en halvtorr engelsk bana som är känd för att vara smal vilket får stor betydelse för spårval mm.

Spelar ingen som helst roll när dom ställer upp två bra förare på en bana och kör då det inte blir förankrat i verkligheten! Att kunna gå och köpa en literklubba för 50-100kkr som sparkar iväg till 200++ på noll och ingenting är inte jämförbart med bil!

Att en potent bil är snabbare på bana spelar ingen roll då du lämnar muppen i den fräna bilen vid rödljuset!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är inte hela diskutionen med bil vs mc rätt tröttsam?

Tycker inte bara den är tröttsam. Det är totalt ointressant. Båda typerna av fordon har sin tjusning. För egen del tycker jag att det är mer en utmaning att försöka lära mig hantera en motorcykel. Det kräver mer av en som förare.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Är inte hela diskutionen med bil vs mc rätt tröttsam?

Det finns alltid fel att hitta i alla jämförelser!

Nu körde dom på en halvtorr engelsk bana som är känd för att vara smal vilket får stor betydelse för spårval mm.

Spelar ingen som helst roll när dom ställer upp två bra förare på en bana och kör då det inte blir förankrat i verkligheten! Att kunna gå och köpa en literklubba för 50-100kkr som sparkar iväg till 200++ på noll och ingenting är inte jämförbart med bil!

Att en potent bil är snabbare på bana spelar ingen roll då du lämnar muppen i den fräna bilen vid rödljuset!

Är det bara rödljus rejsing som räknas? Sporthojsåkare har slutat bry sig om slingriga småvägar och bryr sig nu bara om att hitta så många rödljus som möjligt?
Jag retas lite bara :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Överhettar du r-däck efter ett par varv så kör du nog på ett sånt sätt att du inte ska vara ute på banan ö.h.t. Eller så har man sett för mycket Top Gear och tycker det är coolt att åka med sladd....

Det är inga problem att överhetta ett par r-däck med en effektstark tung sportbil. Prova ska du se. Man behöver inte ligga på sladd. Räcker att ligga på gränsen av däckens grepp varv efter varv tills de säger stopp. Det gör de förr än vad man tror. Ändå är de ljusår bättre än ett gatdäck.

Avser man att köra bana kan det vara en god idé att skaffa r-däck (om bilen klarar av det), hårdare belägg och en bra bromsvätska. Det senaste är det viktigaste.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det är inga problem att överhetta ett par r-däck med en effektstark tung sportbil. Prova ska du se. Man behöver inte ligga på sladd. Räcker att ligga på gränsen av däckens grepp varv efter varv tills de säger stopp. Det gör de förr än vad man tror. Ändå är de ljusår bättre än ett gatdäck.

Avser man att köra bana kan det vara en god idé att skaffa r-däck (om bilen klarar av det), hårdare belägg och en bra bromsvätska. Det senaste är det viktigaste.

Jo men överhettar du R-däck på ett par varv då gör du det med vilje eller så har du fel dimension eller fel däckstryck.
Jag pressade min saab 900 med vanliga gatdäck av cykeldimension på sviesta, innerhjulet spann i alla lågfartskurvor men det tog många varv innan jag hade slitigt ner däcken och inget jag märkte när jag körde.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är det bara rödljus rejsing som räknas? Sporthojsåkare har slutat bry sig om slingriga småvägar och bryr sig nu bara om att hitta så många rödljus som möjligt?
Jag retas lite bara :)

Det är väl dom som är roligast men att "rejsa" mot en bil (och alla andra fordon)på en sådan är otroligt riskabelt!

Precis som Harmon Rabb skrev så kräver det helt andra saker av sin förare att köra mc i jämförelse med bil!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo men överhettar du R-däck på ett par varv då gör du det med vilje eller så har du fel dimension eller fel däckstryck.
Jag pressade min saab 900 med vanliga gatdäck av cykeldimension på sviesta, innerhjulet spann i alla lågfartskurvor men det tog många varv innan jag hade slitigt ner däcken och inget jag märkte när jag körde.

Jag vet att lufttrycket viktigt. Brukar börja med en grundinställning som jag blivit rekommenderad av leverantören. Åker ut på banan för att värma upp däcken för att sedan åter åka in i depån och släppa ut luft ur däcket så att däcket har rätt lufttryck varma. Därefter åker jag ut igen. Har för vana att kontrollera däcktrycket så att det är rätt allt eftersom. Ökar man tempot varv efter varv brukar det sluta med att däcken blir överkörda. Det krävs inte särkilt många varv. Jag trodde att r-däck skulle tåla lite mer än vad de faktiskt gör på en effektstark gatbil. Ändå måste jag säga att det var mitt bästa beslut. R-däck förändrade upplevelsen till det positiva. Däck är verkligen A-O.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag vet att lufttrycket viktigt. Brukar börja med en grundinställning som jag blivit rekommenderad av leverantören. Åker ut på banan för att värma upp däcken för att sedan åter åka in i depån och släppa ut luft ur däcket så att däcket har rätt lufttryck varma. Därefter åker jag ut igen. Har för vana att kontrollera däcktrycket så att det är rätt allt eftersom. Ökar man tempot varv efter varv brukar det sluta med att däcken blir överkörda. Det krävs inte särkilt många varv. Jag trodde att r-däck skulle tåla lite mer än vad de faktiskt gör på en effektstark gatbil. Ändå måste jag säga att det var mitt bästa beslut. R-däck förändrade upplevelsen till det positiva. Däck är verkligen A-O.

Hur mycket effekt har du i bilen? Jag trodde inte att det var så lätt att elda r-däck men du verkar ju ha testat ordentligt. Det är inte för smala däck?

Ska man köra mycket bana med bil ska man nog ska skaffa en dedikerad banbil som är lätt. Sparar både däck och bromsar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top