Jag vet inte hur det är med supra motorerna, eller var det skyline?
Men generellt sett så är effekt är inte svårt att plocka ur turbomotorer. Kolla på savarturbo där trimmar dom gamla volvo motorer, de som plockar mest ur en volvo fyra med 8 ventiler har 890 hk på veven..
Nån sierra som gör 402 m på 10.45 och 217 knyck i slutfart.
En viss blå 99:a med fyrhjulsdrift och 709 hk på hjulen.
En annan volvofyra på metanol som lämnar mer än 1000 hk.
Finns hur många exempel som helst och det är inga miljonbyggen.
Men visst dom flesta är byggda för strippen när det närmar sig 4 siffriga effekt siffor, men jag vet en 850 som ser nästan orginal ut som bromsat över 1000 hk.
Service intervallerna blir ju täta och det är ju rätt modifierade grejer och för eller senare rasar det men man ska nog inte blir förvånad om man springer på nån BMW, volvo eller saab med mer än 600 hk.
Visst kostar det men det är inte så svårt om man är beredd att lägga tid och pengar och man vet vad man gör.
Men visst det kryllar knappast av bilar med 1000 hk, jag tror dock man kommer längre än vad många tror med 600 hk. Speciellt om motorn sitter i en bil som Halldins super seven.
Nej det är inte alls svårt att plocka effekt med turbomotorer. Manlig bottendel, fet turbo och en mappning så är resten biff. Tror ni.. tills du spräcker cylinderväggarna eller suger ner ventilerna.
Kolla resten, du måste dimensionera allt efter vartannat! Inte bara plocka fram den värsta kamaxel du hittar för att sen köpa smidda kines stakar som viker sig och inte är viktade rätt.
Det krävs hjärna för att bygga fet motor. För att inte tala om pengar som du själv nämner. 1 miljon är det inte många som lägger, det skulle väl isåfall va den gråa s2:an som kostat upp emot den summan snart... men den blir ju uppdaterad med årlig basis. Du vet säkert vilken jag menar.
Jag själv har en turbomotor med dryga 600 hästar, den är inte direkt "avancerad". Andra stakar och kolvar, specialsnickrat grenrör och portad topp. Det är det mesta som är gjort. Det kostar ändå en bit över 100 papp.
Sammanfattningen är att bilar suger