Det är vad F1 och MotoGP har i sina däck. Det företag jag jobbar för marknadsför en TireSaver som sparar däck främst för lastbilsindustrin men även för motorsport. Det är precis som du skriver, när temperaturen ökar så utvidgas inte nitrogen/kväve? lika mycket som syre och trycket hålls mer konstant. Skall spara däcken och samtidigt ge mer konsekvent uppträdande.
Titta på länken:
http://www.parker.com/portal/site/P...a71dacRCRD&queryType=allWord&language=default
Det som finns på länken är rätt stora grejor men numera finns även ett munstycke som man kan sätta på en vanlig kompressor så att man kan fylla med Nitrogen. Man behöver alltså inte ha med sig någon tank med nitrogen utan det tas ut direkt i munstycket. Jag kan förklara hur det funkar men då blir det mer text.
Jatack, gärna.
Jag känner en lätt unken doft av snakeoil, men blir gärna övertygad om motsatsen.
* Förklara skillnaden i temperaturberoende utvidgning mellan luft (70% kväve, 20% syre 10% annat grovt räknat) och ren kväve. Gaskonstanten R i allmänna gaslagen råkar nämligen inte vara gasberoende;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
Jag vet att den är idealiserad, men det är ändå rätt små tryck det handlar om. Varför går det inte lika bra med avfuktad luft, det är ju ändå vattenångan som kan ge riktigt stor temperaturberoende tryckskillnad?
* Gummits oxidation på insidan måste väl vara tämligen försumbar jmf utsidan där det också belyses av UV.
För flyg, och extrem racing typ F1, där man verkligen vill ha koll på alla variabler må det vara hänt (och specifikt _inte_ vill ha isfrysning inuti däcken vid landning) är det kanske berättigat att köra med ren kväve istf torkad luft. Tills jag får bättre argument nerkörda i halsen förbehåller jag mig rätten att betrakta alla bilägare med gröna ventilhattar som naiva och grundlurade.
/Anders