Ducati 1098 vs Skyline GT-R

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
R-däck gick åt som smör i solsken, man gjorde lätt slut på en uppsättning på ett par bandagar (vanliga gatdäck gjorde man slarvsylta av på en dag)...för att inte tala om bromsbelägg/skivor till de fruktat billiga AP-prylarna man hade. :hihi

Jajääädrar, de som kör sporthoj på bana, och tycker det är dyrt, har ingen aning.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur mycket effekt har du i bilen? Jag trodde inte att det var så lätt att elda r-däck men du verkar ju ha testat ordentligt. Det är inte för smala däck?

Ska man köra mycket bana med bil ska man nog ska skaffa en dedikerad banbil som är lätt. Sparar både däck och bromsar.

408 Hk turbo matad boxersexa från slutet av 90- talet. Sitter rätt däckdimensioner på bilen.

Kör man mycket bana bör man satsa på en mer renodlad banbil med låg vikt och mindre effekt. På våra svenska banor har man ingen större glädje av en stor tung prestandabil. Den typen av bilar kommer mer till sin rätt på de lite större internationella banorna.

Jajääädrar, de som kör sporthoj på bana, och tycker det är dyrt, har ingen aning.

Ytterligare en upplyst själ :)

Last edited:

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
Det är inga problem att överhetta ett par r-däck med en effektstark tung sportbil. Prova ska du se. Man behöver inte ligga på sladd. Räcker att ligga på gränsen av däckens grepp varv efter varv tills de säger stopp. Det gör de förr än vad man tror. Ändå är de ljusår bättre än ett gatdäck.

Avser man att köra bana kan det vara en god idé att skaffa r-däck (om bilen klarar av det), hårdare belägg och en bra bromsvätska. Det senaste är det viktigaste.

Ligger du på gränsen så överhettar du alla däck, oavsett bil eller mc. Det jag menar är att överhettar du dem på några varv så har du gjort fel. Jag har tävlat i långlopp och fått gatdäck och r-däck att hålla i många timmar om man kör inom marginalerna. Ligg lika mycket på gränsen med ett par mc-däck så får du se att de tar slut på nolltid med...

Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Jajääädrar, de som kör sporthoj på bana, och tycker det är dyrt, har ingen aning.[/QUOTE]

Instämmer.. kan ju nästan se hur tusenlapparna yr runt bilarna på banan.

Han köra typ 15min på mantorp innan bromsarna sa upp sig på min Honda Prelude Vti och jag höll på att åka rakt fram efter rakan.

En vanlig bils bromsar pallar inte bankörning helt enkelt. Iofs så har väl inte Honda nå vidare org bromsar men ändå.

Hojjen däremot kan man ju brassa varv efter varv utan problem. O då har man ändå en snikhoj.

yusse

hej på alla
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
S1000RR BMW 2011
Är det någon som har koll på om man kan ha Nitrogen i däcken. Eller är jag borta o cycklar tanken på att den hållen sitt rätta tryck ??

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du har givetvis rätt i det du skriver. Min taktik skulle antagligen sett annorlunda ut om jag körde långlopp. Kör man enstaka bandagar får man inte tillräckligt med tid för att utforska olika typer av körsätt för att få bromsar och däck att hålla bättre. Brukar som sagt bygga upp värme i däcken och kontrollera däcktrycket och där efter öka tempot och försöka hålla mig strax under gränsen så länge det går. Tillslut brukar bromsar och däck börja säga ifrån. Motortemperaturen går också upp till ej skådade nivåer jämfört med normala körförhållanden på allmän väg. Sista varven brukar jag backa av och köra några avkylningsvarv i lugnt tempo på hög växel. Man ser då motortemperaturen gå neråt.

Funderar på att ta en licens så att jag kan köra långlopp. Det är nog ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och tid på bana.

Ligger du på gränsen så överhettar du alla däck, oavsett bil eller mc. Det jag menar är att överhettar du dem på några varv så har du gjort fel. Jag har tävlat i långlopp och fått gatdäck och r-däck att hålla i många timmar om man kör inom marginalerna. Ligg lika mycket på gränsen med ett par mc-däck så får du se att de tar slut på nolltid med...

Ancalagon

Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
Du har givetvis rätt i det du skriver. Min taktik skulle antagligen sett annorlunda ut om jag körde långlopp. Kör man enstaka bandagar får man inte tillräckligt med tid för att utforska olika typer av körsätt för att få bromsar och däck att hålla bättre. Brukar som sagt bygga upp värme i däcken och kontrollera däcktrycket och där efter öka tempot och försöka hålla mig strax under gränsen så länge det går. Tillslut brukar bromsar och däck börja säga ifrån. Motortemperaturen går också upp till ej skådade nivåer jämfört med normala körförhållanden på allmän väg. Sista varven brukar jag backa av och köra några avkylningsvarv i lugnt tempo på hög växel. Man ser då motortemperaturen gå neråt.

Funderar på att ta en licens så att jag kan köra långlopp. Det är nog ett utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och tid på bana.

Gör det!
Vi räknade på 12-15 timmars körtid på en uppsättning standarddäck beroende på vilken bil. R-däck kommer jag inte ihåg. Bromsbelägg ca 25 timmar. Vi räknade en driftkostnad per timme på en bit över 2k för den billigaste bilen, en 240.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Är det någon som har koll på om man kan ha Nitrogen i däcken. Eller är jag borta o cycklar tanken på att den hållen sitt rätta tryck ??

Det är vad F1 och MotoGP har i sina däck. Det företag jag jobbar för marknadsför en TireSaver som sparar däck främst för lastbilsindustrin men även för motorsport. Det är precis som du skriver, när temperaturen ökar så utvidgas inte nitrogen/kväve? lika mycket som syre och trycket hålls mer konstant. Skall spara däcken och samtidigt ge mer konsekvent uppträdande.

Titta på länken: http://www.parker.com/portal/site/P...a71dacRCRD&queryType=allWord&language=default

Det som finns på länken är rätt stora grejor men numera finns även ett munstycke som man kan sätta på en vanlig kompressor så att man kan fylla med Nitrogen. Man behöver alltså inte ha med sig någon tank med nitrogen utan det tas ut direkt i munstycket. Jag kan förklara hur det funkar men då blir det mer text.

Tänkte ta med mig en utrustning på någon bandag i somras men fick inte loss den. Skall kanske prova igen till sommaren. Skulle vara kul och se om någon upplever någon skillnad.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Det är vad F1 och MotoGP har i sina däck. Det företag jag jobbar för marknadsför en TireSaver som sparar däck främst för lastbilsindustrin men även för motorsport. Det är precis som du skriver, när temperaturen ökar så utvidgas inte nitrogen/kväve? lika mycket som syre och trycket hålls mer konstant. Skall spara däcken och samtidigt ge mer konsekvent uppträdande.

Titta på länken: http://www.parker.com/portal/site/P...a71dacRCRD&queryType=allWord&language=default

Det som finns på länken är rätt stora grejor men numera finns även ett munstycke som man kan sätta på en vanlig kompressor så att man kan fylla med Nitrogen. Man behöver alltså inte ha med sig någon tank med nitrogen utan det tas ut direkt i munstycket. Jag kan förklara hur det funkar men då blir det mer text.

Jatack, gärna.

Jag känner en lätt unken doft av snakeoil, men blir gärna övertygad om motsatsen.

* Förklara skillnaden i temperaturberoende utvidgning mellan luft (70% kväve, 20% syre 10% annat grovt räknat) och ren kväve. Gaskonstanten R i allmänna gaslagen råkar nämligen inte vara gasberoende; http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen
Jag vet att den är idealiserad, men det är ändå rätt små tryck det handlar om. Varför går det inte lika bra med avfuktad luft, det är ju ändå vattenångan som kan ge riktigt stor temperaturberoende tryckskillnad?

* Gummits oxidation på insidan måste väl vara tämligen försumbar jmf utsidan där det också belyses av UV.

För flyg, och extrem racing typ F1, där man verkligen vill ha koll på alla variabler må det vara hänt (och specifikt _inte_ vill ha isfrysning inuti däcken vid landning) är det kanske berättigat att köra med ren kväve istf torkad luft. Tills jag får bättre argument nerkörda i halsen förbehåller jag mig rätten att betrakta alla bilägare med gröna ventilhattar som naiva och grundlurade.

/Anders

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Gör det!
Vi räknade på 12-15 timmars körtid på en uppsättning standarddäck beroende på vilken bil. R-däck kommer jag inte ihåg. Bromsbelägg ca 25 timmar. Vi räknade en driftkostnad per timme på en bit över 2k för den billigaste bilen, en 240.

Tack för svaret. Tar jag licens har jag möjlighet att vikariera vid enstaka lopp i ett team som saknar förare ibland. Ett bra sätt att introduceras till serien antar jag.

Är det vanligt att team har HANS skydd idag i de lägre serierna? Om jag kör mer bana än vad jag gör idag med bilen har jag funderingar på att investera i en bur, stolar, fyrpunktsbälten och ett HANS skydd.

Ancalagon

Gick med
31 Aug 2007
Hoj
N/A
Nu var det några år sen men det var bara enstaka förare som hade något motsvarande HANS. Det var mest enklare skydd som förekom. Däremot tror jag det är en bra investering.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Det har varit mycket tugg om biltrimmning och laddtryck här. Det kan absolut vara intressant. Men vad hade ni gjort för moddningar på hojen för att få den att spöa bilen?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA