Ducati 3d

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
cloud79 skrev:
hehe.. ramen ser stabil ut, tur att inte min hoj har en sådan :crash ;)

Ja ja jojo...

Jag får väl göra rören lite grövre då. men det kanske blir titan :D

Fixar tvärgående rör sedan Björn.. :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
CAD staar foer "Computer Aided Design" sa det aer inte ett program, det aer en hel hoeg med program. Mest kaennt kanske AutoCAD med diverse plug-ins for 3d-grafik/modellering. Inte det baesta for den haer typen av jobb dock.
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
PutteLiten skrev:
Word!! :fakta

Jag hade en civilingenjör som hjälpte mig... :D

Och det är ingen småsak att installera "skiten" heller!
Vi "migrerade" till Intelplattform undertiden jag var där. En UNIX station (utan licenser) kostade lika mycket som en ny Volvo 850 Glt... Och vi hade 20 st... :D

När jag slutade fick jag utvecklingsmaskinen - en SGI Indy. :D
Och en SGI server med extern SCSI-Diskkabinett. :)
Tyvärr smälde åskan powersuplyn på min server :( Och en disk gick oxå :mad:
Min SGI server : ( snyft :gråta

Jo SGI är kult. Lika dyra som hus ändå ville alla ha en :rolleyes: SGI "pizzabox" Indy är ju perfekt serverburk.. IRIX är dessutom en av de bättre UNIX varianter.. Själv har jag en gammal SGI O2 med pajad SCSI-kontroller. Nu sitter den på hyllan o tjänstgör som bokstöd :rodnar Snygg är den iaf :) Funkar Indyn fortfarande? Kanske liite OT nu
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Shrek skrev:
Jo SGI är kult. Lika dyra som hus ändå ville alla ha en :rolleyes: SGI "pizzabox" Indy är ju perfekt serverburk.. IRIX är dessutom en av de bättre UNIX varianter.. Själv har jag en gammal SGI O2 med pajad SCSI-kontroller. Nu sitter den på hyllan o tjänstgör som bokstöd :rodnar Snygg är den iaf :) Funkar Indyn fortfarande? Kanske liite OT nu

:confused: :confused: :confused:

Vad pratar ni om???? :eek:

/B
 

SStefan

Ny medlem
Gick med
15 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille R -00
Ok, skall reda ut lite här.
Anledning att jag frågade var för att jag skulle vilja jobba på Ducati. Idag jobbar jag som konstruktör i både Pro/engineer, Solid Edge samt lite andra CAD program (samlingsnamn för alla 3d modelleringsprogram som används som konstruktionsverktyg). Förnärvarande jobbar jag åt Renault Trucks i Lyon, frankrike för att lära upp dem hur man skall jobba i Pro/E.

Det är inga större problem att rita lite men.... det skall även vara en bra konstruktion samt gå att tillverka och när vi börjar prata om gjutna motordetaljer så krävs det en hel del jobb för att rita upp det. 3d-modellen används sedan för att göra en så kallad FEM beräkning (hållfasthetsberäkning), 3d modell används i NC maskinen för att tillverka gjutverktyg mm.

Det duger inte att bygga en modell i typ 3ds max, det krävs ett mycket nogrannare program om man skall bygga en bra motorcykel som Ducati!

Idag behöver man inte köra på dyra Unixstationer utan en PC duger bra (med mycket ram minne samt ett bra grafikkort).

Jag tror oxå de kör Unigraphics, jag hoppades att de använde något jag kan idag.

Italien nästa / S
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
SStefan laegger ribban, staeller skaapet pa plats osv osv. Lycka till med jobbet! :)
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Bj.O.rn skrev:
:confused: :confused: :confused:

Vad pratar ni om???? :eek:

/B

Hehe OffTopic-faktor 10, men orkade inte skriva om ett PM.. sorry :rodnar.

Den här 3D-hojen gjorde en polare till mig (han kör inte hoj eller är intresserad..). Vill man leka lite med att designa hojar tycker jag som sagt att vanliga 3D program är bättre.. ProEngineer o dyl är bara lönt om ens ritningar ska rakt in till tillverkning..
 

Bifogat

  • bike.jpg
    bike.jpg
    27.4 KB · Visningar: 148

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kan någon säga var man får tag i ett sånt 3d program.
undrar om caligary truspace funkar
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
SStefan skrev:


Det duger inte att bygga en modell i typ 3ds max, det krävs ett mycket nogrannare program om man skall bygga en bra motorcykel som Ducati!


Ok, trodde det handlade om lite hobby-pulande hemma.

Men Ducati's hållfasthetsprogram är lite buggig ser det ut som :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Shrek skrev:
Jo SGI är kult. Lika dyra som hus ändå ville alla ha en :rolleyes: SGI "pizzabox" Indy är ju perfekt serverburk.. IRIX är dessutom en av de bättre UNIX varianter.. Själv har jag en gammal SGI O2 med pajad SCSI-kontroller. Nu sitter den på hyllan o tjänstgör som bokstöd :rodnar Snygg är den iaf :) Funkar Indyn fortfarande? Kanske liite OT nu

-- OT --
Indyn funkar fortfarande. :D
Men jag har f*n glömt bort root lösenordet!!! :rodnar :mad:
Hade ett system för att generera nya, men jag får inte till det. Har testat alla möjliga varienter av det systemet.
Troligen för ny kalender... Hehe. använde namnsdagar + löpnummer som lösenord...
Hade det varit en NT4/W2k hade jag knäckt det på 5 minuter( :fakta ) men på IRIX har jag inte den blekaste hurjag ska göra. :(
Ingen diksettstation eller CD heller på den. Men jag har nog en SCSI CDspelare i gaderoben som funkar till UNIX. Om jag inte gettbort den...
Har en Sony Trinitron Graphit skärm till den. Och, jävlar vad bäst den var när jag fick den! :rock
Nu är den inte bättre än vilken "skit" skärm somhelt för en 3000kr (den är bättre än riktigt billiga skitskärmar dock...)

Jag har Netscape 1.2 på den!!! :rock :rock :rock


Chalenge S heter servern. Ingen powersuply dock längre. :( Men den borde fungera om man sätter i en ny.
Vil du ha den får du den om du hämtar den, inkl SCSI kabinettet (båda eller ingen av dem)
 
Last edited:

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Jag vill också lära mig ProE... Men jag är elektroniknisse så jag får inte. :( Mekanisterna på jobbet sitter och leker (jobbar) med det. Jag brukar pilla lite med Autocad och att jämföra ProE och Autocladd går fasiken inte. Det går megasnabbt för folk som kan ProE att ta fram en modell av något som man kan vrida och vända på hur som helst, övergången från 2d till 3d sker dessutom sekundsnabbt i programmet. Vill ha!
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
PutteLiten skrev:
-- OT --
Indyn funkar fortfarande. :D
Men jag har f*n glömt bort root lösenordet!!! :rodnar :mad:
Hade ett system för att generera nya, men jag får inte till det. Har testat alla möjliga varienter av det systemet.
Troligen för ny kalender... Hehe. använde namnsdagar + löpnummer som lösenord...
Hade det varit en NT4/W2k hade jag knäckt det på 5 minuter( :fakta ) men på IRIX har jag inte den blekaste hurjag ska göra. :(
Ingen diksettstation eller CD heller på den. Men jag har nog en SCSI CDspelare i gaderoben som funkar till UNIX. Om jag inte gettbort den...
Har en Sony Trinitron Graphit skärm till den. Och, jävlar vad bäst den var när jag fick den! :rock
Nu är den inte bättre än vilken "skit" skärm somhelt för en 3000kr (den är bättre än riktigt billiga skitskärmar dock...)

Jag har Netscape 1.2 på den!!! :rock :rock :rock


Chalenge S heter servern. Ingen powersuply dock längre. :( Men den borde fungera om man sätter i en ny.
Vil du ha den får du den om du hämtar den, inkl SCSI kabinettet (båda eller ingen av dem)

Kom på att jag känner en kille som kanske kan knäcka ditt lösen. Det ryktas att SGI själva ringer honom om det är kris :) Han tar säkert en Chalenge som tack för tjänsten hehehe PM:a mig så kan jag koppla ihop er
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top